Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:00

poes schreef:
Ik vraag me trouwens wel af of de vegans hier nog paardrijden? Ik heb een existentiële crisis wat dat betreft dus hoor graag de meningen. Wil ook graag mijn visie posten maar als ik aan een pc zit :)

Ik reed al een tijdje niet ivm geen geld hebben en te zwaar zijn. (Ik weeg 95 kilo, dat vond ik niet echt meer te verantwoorden :\ )
Sinds ik veganist ben weet ik niet of ik ooit nog op een paard zal klimmen. Ik heb wel een vriendin die vegan is en nog rijdt, die pony had ze al langer en het is voornamelijk bosritjes op halster + barebackpad. Pony staat er heerlijk bij in een PP. Daar kan ik dan ook weer niet echt tegen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:02

Ik vind paardrijden ook heel lastig, als vega al... je geeft ze toch pijnprikkels en druk zodat ze doen wat jij zegt. En je straft ze etc...

Maarja ik heb ook hamsters als huisdier en later komen er honden. Maar wil wel alleen opvangers in huis hebben. En mijn hamsters zitten oo 100x58x50 en 200x58x50. Voor minder doe ik het niet zeg maar.

lies_sparkle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:30

Ik heb altijd wel gereden op bijrijdpaarden die ik dan ook verzorgde. Lekker zonder bit en het bos in :) Ik rijd nu niet meer maar wil eigenlijk ook niet meer rijden op vreemde paarden.

Mijn shet span ik regelmatig in voor de sulky. Oortjes naar voren en lekker naar buiten.

Kort samengevat; niet op andermans paarden maar wel op/met mijn eigen omdat ik weet dat die goed verzorgd worden en alles goed passend hebben :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:39

Mijn paarden geef ik al mijn liefde, de beste verzorging zoveel als ik kan, ben altijd in mijn gedachte met ze bezig, ik geef ze veiligheid, rust en regelmaat iets wat ze zeer waarderen en iedere keer een nieuwe wei waarop ze kunnen dollen en spelen. Ze zijn 7x 24 uur buiten, we wandelen samen en af en toe rijden we samen (manlief en ik met de paarden en nooit lang maximaal anderhalf uur en dat zeer rustig).
Daar genieten we allemaal van. Ik zal zo een filmpje uploaden toen we de paarden naar huis haalden nadat ze twee weken vakantie hadden gehad en wij in Nederland waren. Bij aankomst zagen ze de zadels enz liggen en toen ontploften ze van blijdschap. Het filmpje spreekt voor zichzelf, zo blij waren ze. Ik was erg bezorgd vanwege een peesblessure die ook al lijkt hij verleden tijd toch in mijn angst elke dag weer op kan spelen bij Polie.
Dus nee, ik heb er geen enkele moeite mee. Ik moet nu weg dus filmpje komt later.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:51

Nee met paardrijden en huisdieren houden heb ik echt geen moeite. Maar goed ik ben misschien niet een goed voorbeeld uit dit topic := . Ja ik heb moeite met mishandeling, verwaarlozing enzovoorts. Maar alle sociale dieren houden elkaar aan regels, met druk en soms ook met pijnprikkels. Ons marktplaats hondje kreeg pas zelfvertrouwen toen ik hem tig regels had gegeven om zich aan te houden, zo wist hij wanneer hij lief was en waar hij stond. Die kan ik nog steeds corrigeren door alleen het woordje ´nee´ te zeggen.
Hij heeft trouwens ook een hele set omgangsregels met alle andere dieren op het erf en met mijn verzorgpaarden, bij de meeste hiervan hebben geen mensen zich mee bemoeid en hebben ze onderling uitgemaakt.
Ik zou niet weten waarom een ander dier wel je paard/hond mag corrigeren en jijzelf niet, puur omdat je een mens bent..

Ik had trouwens van de week echt iets vreemds meegemaakt bij een tante die normaal altijd best wel steunend is in het vega eten. Een neef zei heel hard: Nou ik heb gisteren echt alleen maar vlees gegeten! En mijn tante riep toen in mijn richting (en dus niet richting neef) Oh! Héééérlijk lijkt me dat!

Echt, ik snap het niet :') . Het enige waar ik aan kan denken dat haar kon irriteren, was dat ze eigenlijk 1 portie te weinig vegetarisch eten had omdat mijn broertje dat ook wou maar het niet had doorgegeven. Toen heb ik gezegd dat ik het niet erg vond om uit het gerecht met vlees wat te scheppen, waarbij mijn vader dan extra gehakt zou krijgen omdat ik dat niet zo hoefde (de rest was dan best wel vleesvrij). Of komt het omdat ik met het hele gebeuren ben begonnen? Nja ik zal er nooit achter komen denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:33

Maar ik heb nog nooit een hond een paard zien dwingen om een Z proef te lopen, of een 1.20 parcours zien springen. Lijkt me wel hilarisch trouwens. :P

Maar normaal onderling gedrag / paardensport kan ik niet rijmen met elkaar. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:46

MarlindeRooz schreef:
Maar ik heb nog nooit een hond een paard zien dwingen om een Z proef te lopen, of een 1.20 parcours zien springen. Lijkt me wel hilarisch trouwens. :P

Maar normaal onderling gedrag / paardensport kan ik niet rijmen met elkaar. :)

Het ligt natuurlijk ook aan wat je als paardensport ziet.
Als mensen vragen of ik de paardensport beoefen zeg ik ja.
Daar vind ik mijn rondje met de sulky aan een lang teugeltje door het bos ook onder vallen.
De topsport is natuurlijk alles behalve natuurlijk.
Net als dat dit ook zo voor mensen geldt.
Maar dat maakt nog niet dat ik het oneens met je ben met betrekking tot de topsport voor paarden hoor :)
Ik vind het ook belachelijk dat dieren zo in de krul getrokken worden en maar mooi moeten lopen.
Dan vind ik het bij ons ritje buiten altijd een stuk gezelliger :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:30

Nou topsport gaat wel erg ver ja. Maar om een beetje normaal te rijden heb je niet veel nodig. Wijken voor druk is bv niet voor niks een populaire trainingsmethode, dat doen ze namelijk zelf onderling ook. denk aan lip optrekken, boos kijken, trap in de richting van de ander zonder die te raken, enzovoorts. Daarom snappen ze het ook zo snel.

Daarbij horen paarden heel veel te bewegen, en in onze weilandjes en paddocks enzo doen ze dat uit zichzelf vaak te weinig om gezond te blijven. Hoe fijn is het dan dat je samen kunt genieten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:19

Hier nog de video die laat zien hoe ontzettend blij de paarden zijn dat ze thuis zijn en dat we gaan rijden. Altijd als we buiten gaan rijden, leggen we bij de ingang alles klaar. De paarden die aan de halsters naar binnen komen moeten dan een klein bochtje maken om de spullen uit de weg te gaan en dan zien ze het zadel enz. heel erg goed liggen. Dit doen wij expres zodat we ze nooit met onze plannen overvallen. Ze vonden het al leuk om thuis te komen, maar toen ze de zadels zagen gebeurde er dus bovenstaande, ze waren zo ontzettend blij en gingen gelijk uit hun plaat. Ze het geluid maar op nul want ik ben heel erg bezorgd vanwege de enorme smak die Polie ooit heeft gemaakt en ze zo prachtig weer beweegt. Als wij lang niet rijden, zoals nu vanwege het te slechte weer, dan zijn de paarden altijd zo blij als we ons rondje weer gaan maken. Dansend van vreugde gaan we dan vanaf het erf. Hercule humt ook heel vaak als hij het naar zijn zin heeft. De paarden vinden op stap gaan met ons net zo leuk en afwisselend als wij dat met hun vinden.

Sintara schreef:
Ja ik heb moeite met mishandeling, verwaarlozing enzovoorts. Maar alle sociale dieren houden elkaar aan regels,
Helemaal mee e
MarlindeRooz schreef:
Maar normaal onderling gedrag / paardensport kan ik niet rijmen met elkaar.
begrijp niet wat je wilt zeggen.

Sintara schreef:
Nou ik heb gisteren echt alleen maar vlees gegeten! En mijn tante riep toen in mijn richting (en dus niet richting neef) Oh! Héééérlijk lijkt me dat!
Hmmm >;) lijkt een beetje passief agressief gedrag, iets dat heel erg jammer is. Respect voor elkaar is zo belangrijk ongeacht wat je doet. Zo heeft manlief aangegeven dat hij vanavond weer eens vlees wilt eten. Pas soucise→ geen probleem. Ik had nog restjes ham in de vriezer dus ik maak een kaas-ham oven schotel van witlof. Heel erg lang geleden. Dat tezamen met biologische aardappeltjes in de schil in de over geeft een lekkere maaltijd.

Zo leuk, ik heb het pizza deeg op rol gevonden (wist niet eens dat het bestond := ) en biologische amandel melk. Dus de quiche ga ik waarschijnlijk overmorgen maken. Dan heb ik wat meer tijd. Ik heb alle ingrediënten gekocht.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:57

Aaah zo lief Pien hoe bezorgd jij bent.
Ik ben net zo erg :+
Larix is ook altijd heel blij. Ik span hem dan in en hij blijf keurig staan en steekt zijn hoofd door het hoofdstel en door het borsttuig :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:13

Je hebt echt prachtige paardjes Pien :D

Ja het was heel raar. En ik wil echt niet moeilijk doen en juist alles oplossen, dus dan is het extra jammer als zoiets blijkbaar nodig is in hun ogen. Ik dacht juist dat het zo goed ging :( .

Voor de ham/kaas witlof schotel uit te oven zoek ik nog een beetje naar een goed vega alternatief toevallig. Ik mis vooral het rokerige van ham erin.. Voor de sterke smaak werkte zo'n lekkere blauwe meurkaas wel :D . Heeft iemand hier een goed idee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:18

Ik maak zelf nooit witlof schotel (bah, witlof :+ ), dus geen idee of het daar werkt, maar in andere gerechten vervang ik het rooksmaak-vlees meestal door de gerookte tofu van vivera.
Edit, verkopen ze die nog wel eigenlijk? Ik kan hem online helaas nergens terug vinden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:25

Gerookte tofu kun je in elk geval bij biologische winkels krijgen, dus dat is in Nederland een goede oplossing als je die van vivera niet kunt vinden. Een klein beetje liquid smoke als je dat hebt, of zelf groenten of tofu roken (biet werkt goed, witlof nooit geprobeerd) als je dat wil proberen. Kijk voor een zelfbouw rookoven bijvoorbeeld op http://www.michielbussink.nl . Wij doen het in de gietijzeren wok met een rooster op ca. 10cm hoogte en daaronder krullen om te roken. Werkt goed :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:28

Goed idee zeg! Zou dat ook werken in een kleine bbq?
Toch eens proberen! Dan worden de vega rookworsten misschien zelfs lekker :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:44

Hahaha ja dan smaken ze eindelijk een beetje gerookt :') Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar wie weet!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:50

Ik ben mijn jongedame aan het inrijden
Heb haar zelf gefokt en zal ook gewoon lekker met haar aan de gang gaan blijven

Merk ook dat als ik dat niet doe dat ze knap chago word

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:54

Dierentaal luistert wel heel erg nauw, dat is het probleem een beetje. Je moet heeel goed weten waar je mee bezig bent wil je niet een verkeerd signaal geven. Ik denk dat het gros van de mensen dat inderdaad niet zo goed kan. Daarvoor hoef je maar op een manege of hondenveld te gaan kijken :=

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:56

Sintara schreef:
Je hebt echt prachtige paardjes Pien :D

Ja het was heel raar. En ik wil echt niet moeilijk doen en juist alles oplossen, dus dan is het extra jammer als zoiets blijkbaar nodig is in hun ogen. Ik dacht juist dat het zo goed ging :( .

Voor de ham/kaas witlof schotel uit te oven zoek ik nog een beetje naar een goed vega alternatief toevallig. Ik mis vooral het rokerige van ham erin.. Voor de sterke smaak werkte zo'n lekkere blauwe meurkaas wel :D . Heeft iemand hier een goed idee?

Vivera heeft spekjes en die zijn super lekker! <3
Die doe ik altijd bij mijn witlof pasta haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:26

Oeh, quiche zonder ei is misschien wel te eten. Ik vind die ei-structuur altijd zo vies!

Jullie recepten vind ik altijd zeer inspirerend (vooral Magrathea, wat een moeite lijk jij te doen elke keer om nieuwe dingen te proberen!) maar ik ben het grootste deel van de week niet de 'hippe vegetariër' maar de 'luie vegetariër'. Ik weet niet of er meer rondlopen hier zoals ik, die 's avonds na hun werk gewoon te dood zijn om nog iets fatsoenlijks in elkaar te kunnen zetten, maar op de meeste avonden is zelfs een eenvoudige chili maken al te veel. Daarom kom ik even een paar zeer luie dingen delen die ik in de supermarkt heb gevonden afgelopen week en die ik niet kende. Wellicht jullie ook nog niet. Dingen waar geen moeite in zit, maar die toch voedzaam zijn.

- De HAK bonenschotels in stazak: https://hak.nl/assortiment/bonenschotels-in-stazak . Hele mooie lijsten met ingrediënten, geen conserveringsmiddelen en geen rommel :)

- Jumbo BIO soepen: linzen, broccoli en zoete aardappel. Vooral met de linzen ben ik blij vanwege de eiwitten die erin zitten. Ook in deze soepen zit heel erg weinig rotzooi en veel goede ingrediënten :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:35

@sheran

luie vega meldt zich, ik eet toch wel vaak bijvoorbeeld een vleesvervanger op een brood met wat groentes. Of een stampotje oid. Ik woon met huisgenoten dus hoef gelukkig niet altijd te koken (en het is ook gezelliger niet alleen te eten). Dus kan nog beetje plannen dat ik vaker kook op dagen dat ik het rustig heb en volle dagen of mee-eet of als dat niet kan snel wat maak.

Als ik meer vriezer ruimte had zou ik wel meer invriezen, nu maak ik soms 3 porties als ik weet dat ik een drukke week voor de boeg heb. Dan doe ik 1 in de vriezer, 1 in de koelkast en eet ik er eentje. Dan weet ik iniedergeval dat ik een snelle maaltijd heb voor de drukste dagen

Vanavond ga ik een tika masala maken met tofu inplaats van kip. Vind ik altijd erg lekker, wel wat meer werk dan mijn luie creaties

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:39

Kwa snelle dingen maak ik ook geregeld de luiste soepen ooit, niet een hoogstandje maar ach.

vaak een boullion met een pak pasata/blik tomaten blokjes en dan nog een zak van de goedkoopste soepgroenten.

andere die ik geregeld maak is tomaten creme soep.
uitje in de pan fruiten. boulion blokje,
pasata/tomaten blokjes.
Beetje water(aanvoelen hoeveel aan hand van hoe dik je je soep wil haha).
Dat dan staafmixen (als ik lui ben en pasata heb gebruikt sla ik dit ook wel eens over).
Dan gooi ik er nog een goede scheut slagroom in of oatlycream (zo heet ie geloof ik, de kook creme van oatly dus).
En dat nog met eventueel kaas.
Super snel en toch lekker voor de stress volle periodes.

Ik lees vooral mee en post niet zoveel, omdat ik dus niet vaak de tijd neem om echt iets nieuws te ontdekken. Ik heb wel tijdje geleden red red (soort ghanese chili) gemaakt en die was wel lekker, die kan ik binnenkort als ik hem beetje heb gefinetuned wel delen! Ook kan ik de tika masala wel delen, maar die is ook niet heel indrukwekkend, gewoon beetje een kip recept aangepast en met tofu en vegan yoghurt.

Ik ben trouwens pescetarier, maar probeer voor aantal dingen wel vegan alternatieve te gebruiken. Helaas vind ik nog geen enkele vegan kaas echt lekker -O- . Maar heb altijd plantaardige melk en yoghurt, omdat ik die minstens even lekker vindt :Y) . Buiten de deur eet ik wel "gewone" zuivel producten, maar probeer er thuis dus beetje op te letten. Buiten de deur dus ook incidentieel vis (denk een of twee keer per maand), vinden mijn ouders toch makkelijker. Het is beetje hypocriet, maar ik denk maar alle beetjes helpen! Vissen zijn immers ook dieren met gevoelens en overmatig eten is ook problematisch voor eco systemen en mileu...

Ik ben heel lang flexitarier geweest (1 keer per week vlees buiten de deur (student dus was wel zo makkelijk)). Maar het vlees begon me zooo tegen te staan, dus toen ik er niet meer van genoot vond ik het dood zonde en heb ik de knoop doorgehakt geen vlees meer te eten. Vis vind ik dus nog wel lekker heel af en toe
Laatst bijgewerkt door Pabie op 23-01-19 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:43

Haha yes, nog een luie vega! Ik heb en mag geen vriezer, dus invriezen zit er helaas niet in voor mij :) Voorheen at ik op de drukke dagen gewoon een broodje, maar dan is dit toch wel beter :) Vleesvervanger of stamppotje ben ik toch al wel wat langer mee bezig, zeker stamppot (tenzij je kant en klare aardappelpuree neemt). Wel lekker dat je vaak met huisgenoten mee kan eten! De mijne zijn notoire vleeseters dus dat was op dag 1 al van de baan :P

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:48

Sheran schreef:
Haha yes, nog een luie vega! Ik heb en mag geen vriezer, dus invriezen zit er helaas niet in voor mij :) Voorheen at ik op de drukke dagen gewoon een broodje, maar dan is dit toch wel beter :) Vleesvervanger of stamppotje ben ik toch al wel wat langer mee bezig, zeker stamppot (tenzij je kant en klare aardappelpuree neemt). Wel lekker dat je vaak met huisgenoten mee kan eten! De mijne zijn notoire vleeseters dus dat was op dag 1 al van de baan :P

haha die van mij zijn 2 flexies en 1 vega dus ik zit wel lekker zo.

Ik zal kijken of ik meer luie recepten en tricks weet, ik ben echt heel erg wat dat betreft namelijk (vooral op dagen dat ik niet mee kan eten maar wel druk heb).

Heb ook wel is van vrienden gehoord dat ik dan wel vega(/pesco) ben, maar dat ik zo ongeloofelijk ongezond kan eten.. haha oeps. Ik heb een grote liefde voor friet (ach gelukkig is dat diervrij zolang er in het goede vet wordt gebakken).

Ik maak ook wel is broodjes falafel.
En ook vaak een wok van voorgesneden groentes/ noodles en tofu of wok stukjes/ andere vlees vervanger.
Broodjes vega kipschnitzel gaan er bij mij ook wel heel goed in trouwens :Y) . Met gebakken aardappeltjes en salade nom

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:49

Sheran waarom mag je geen vriezer? Zonder vriezer kan het leven hier niet, althans dan moet ik zoveel gaan rijden dat is echt heel milieu onvriendelijk.
Enne, is toch logisch dat je 's avonds dood bent na je werk of studie en het dan gemakkelijk aan doet. Dat ik nu met retraite ben, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:51

Haha Pabie, dat is ook prima toch?

@pien_2010: vanwege de hoge kosten van een vriezer, zowel in gebruik als in aanschaf. Ik woon op kamers en de huisbaas wil daar geen gedoe mee hebben, ook niet als we meer betalen per maand.