De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:21

8nnemiek schreef:
Weten jullie of je nu nog iets kan zaaien? Dingen als sla, erwtjes/boontjes of andere snelle groeiers?

Dingen als pluksla, rucola en stamboontjes kun je nog wel zaaien. Andijvie, postelein en spinazie zijn ook snelgroeiers en kunnen nog. Snijbiet kun je tot eind september zaaien en ik meen te weten dat je rabarber juist pas in het najaar zaait. Winteruien. Boerenkool kan misschien ook nog net. Spitskool kun je ook 's winters oogsten, dat moet je nu zaaien.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:25

Dank je! Dan ga ik dit weekend nog eens aan de slag! Ik heb al veel geoogst, dus weer een hoop plek vrij :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:45

Vanmiddag even in de moestuin bezig geweest, en er stond zo veel brandnetel dat ik nu een brandnetel-quiche in de oven heb staan :Y) ik ben benieuwd hoe dat smaakt!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:06

En hoe was de quiche?

Chinese kool kan ook nog gezaaid worden. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:09

Hij was lekker :j Van de brandnetel was niks te proeven eigenlijk :P Dus wel voor herhaling vatbaar, het schijnt heel erg gezond te zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:47

Goed voor de stoelgang en reuma patienten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:05

En zuivert het bloed :j Maar ik gebruik brandnetelthee tegen blaasontsteking, dus daar zal brandnetelquiche ook vast tegen helpen :D

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:03

Wat is het hier stil!

Hier zijn de laatste tomaten en erwten getroffen door de regenrot..
Maar nu kan ik wel vanalles gaan ruimen! :)) dan kan ik straks aan de definitieve indeling gaan beginnen (weet alleen nog niet 100% hoe die gaat worden := )

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:53

Balen van je tomaten.

Ik heb hier hetzelfde. Al 3e jaar op rij dat me dat gebeurd.
De tomaten die onder glas groeien doen het wel goed en smaken heerlijk! Maar die onder het glas uit groeien worden allemaal bruin.

Lekker dat je nu weer kan gaan indelen :) Leuk!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:13

Ik heb afgelopen zaterdag al mijn 7 komkommerplanten uit de grond getrokken, ook ziek.
Kleine sla plantjes waren allemaal doorgeschoten ivm de enorme hoeveelheid water en mijn tomaten twijfelen nog een beetje... rot zeg!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:08

@ Dungen: Jammer van je erwten en tomaten!
@ Quellian: Dan heb je zeker wel wat ruimte? Komkommerplanten worden groot! Wel sneu dat ze nu dus weg moesten...

Ik heb een Chrystal Lemon die nog veel meer ruimte in wil gaan nemen. Hij hangt aardig vol. Al wat geoogst en ik denk dat het aardig dooreten gaat worden straks :p

Mijn kleinste Tiny Tim die van de AH komt heeft wat rijpe tomaatjes, nog even oogsten van de week. Mijn zelfgekweekte Tiny Tim heeft al veel groene tomaten, benieuwd wanneer ze gaan verkleuren. Ik heb ook behoorlijk wat paprika's aan mijn twee paprikaplanten hangen, nu een beetje mooi weer om ze te laten verkleuren...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:33

Ik had afgelopen week een groene paprika *D Smaakte prima met de saus van vleestomaten van de buuf.

Dagmar, ik had de planten opgebonden aan een rek, 2 planten per kant, ging als een speer!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:37

Ik ben niet zo'n fan van groene paprika's, met een ander kleurtje smaken ze beter :p

Ik heb mijn komkommerplant in een grote pot met een berg stokken erbij, hij gaat nu aan twee kanten richting de rekken van mijn klimplanten (clematis en passiebloem). Opbinden is sowieso wel handig ja bij komkommerplanten, anders nemen ze een berg grond in!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:29

Mijn tuintje is helaas ook over en uit, maar dan omdat ik weg gaat bij stal waar ook mijn tuintje was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:05

Mijn tomaten blijven groen.. Ze rijpen gewoon niet verder..
De aardbeien gaan ook niet zo goed nu.
De framboos en de bramen beginnen gelukkig wel te rijpen, en de komkommer doet het ook nog steeds prima.
De rest ook maar het gaat niet zo hard met dit weer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:01

Het weer is inderdaad vreselijk nu! Ik hoop dat het nog beter wordt.
Heb een paar meloenen aan de plant hangen, formaatje sinaasappel, zou leuk zijn als die nog wat verder groeien!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:12

1 van mijn meloenen is helemaal opengebarsten en rot van binnen.

Heb de andere 3 die eraan hingen maar geoogst. Had er 2 weken geleden 1 maar die was nog groenig van binnen... Dus hopen dat deze dan ok zijn...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:32

Ik zie overal al pompoenen geoogst worden, maar die van mij zijn nog volop vrucht aan het zetten. Ik hoop dus ook op een hele mooie nazomer, want kennelijk ben ik laat geweest met zaaien. Als het steeltje begint te verdrogen is je pompoen rijp!

Verder ga ik mijn paprika's volgend jaar ook al in januari voorzaaien, want dat begint ook nu pas wat te worden. De tomaten buiten gaan wisselend. Die tegen de stenen muur gaan goed, maar die alleen maar aangebonden staan verotten inderdaad waar je bij staat.

Weet iemand wanneer je mais kan oogsten? Moet het blad dan gaan afsterven, of kan het al eerder?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:49

Dat van die steeltjes geldt dat ook voor watermeloenen?
Dan ben ik wat aan de vroege kant O:)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 05:49

Maïs is klaar als de kolf iets open gaat staan, als je met je nagel op de korrel drukt moet het stevig zijn maar niet hard.
Ook het plukje wat boven op de kolf zit zal heel donker van kleur worden.
En bij de boer op het land gaat het er af als de maïs behoorlijk is ingedroogd.
Anders komt het te nat in de bult. (de stengels/bladeren worden dan ook al gelig.)
(toch nog iets gehad aan schooltijd haha)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 02:37

Suikermaïs moet nog wit pluisjes hebben. Als dat bruin is ben je vaak te laat.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 05:29

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:12

ik oogst ze met witte pluimen. Dan zijn ze lekker. Heb nu bruine pluimen en die gebruik ik voor volgend jaar om te zaaien. Die zijn te hard om te eten. Ik heb het wel over suikermais. Dit is mijn ervaring dan. Misschien scheelt het per soort.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:46

Onze tomaten hebben ook veel last van de regen. :( de komkommerplanten zijn helemaal einde oefening maar we hebben 6 kratten vol van 3 planten. Dus zo rouwig ben ik er niet om haha. De pepers doen het heel goed, courgette ook maar de aubergine vind de regen ook maar niets. Helaas en het lijkt ook nog niet echt beter te worden de komende tijd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:16

Door de verhuizing heb ik de pepers, paprika's en tomaten flink verwaarloosd... Tomaten wel gediefd maar verder, af en toe wat water en een handje action moestuinmest... Nog nooit zulke volle planten gehad en de jalapeno's hebben het nog nooit zo goed gedaan :p hooelijk volgend jaar weer een normalere moestuin. Ik heb nog wel pompoen bij het oude huis staanen aardappels,die heb ik niet gezaaid maar toch zij ze er :+ die oogst ik van de week want vrijdag leveren we de sleutel in