Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:39

Heeeeeeel leuk idee! Super lief zeg :)
Ik ga het eens aan mijn vriend voorstellen!
Hier nog twee fanatieke wandelaars :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:17

Je kunt straks je hele zomer wel vullen met veganistische kookploegjes :))

Edit: en misschien is het een idee om er even een topic voor te maken op BEU, anders raakt het hier wat offtopic :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:11

Ik wil eigenlijk vragen wie het wil organiseren en ik wil mensen vanuit dit topic laten komen, vanwege de leuke sfeer. Dus dan kan het verder via pb als er een lijstje is met belangstellende.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:52

Wat een leuk idee Pien! Volgens mij ben jij een vree toffe madam :j wandelen en wijn drinken doen we graag, eten ook ( maar mijn man eet vlees en wil niet alles proeven :roll: ) :) het is alleen dat ik nogal van de grote reizen ben en met beperkt verlof zit. We houden wel erg van Frankrijk... ik ga het idee eens voorstellen! Alleszins super leuk en lief idee!

Vnv restje vega vol au vent gegeten. Zo zo lekker! Makkelijk vegan te maken ook.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:56

Wat een ontzettend leuk idee Pien! Ik kan hier mezelf en sjefke waarschijnlijk ook wel warm voor krijgen :)
Op het moment heb ik een kleine mogelijkheid voor een gave buitenlandstage dus dat wacht ik eerst even af, maar ik wil wel graag zeggen dat ik je sowieso al een hele fijne aanwinst in het topic vond en verder ben ik het volledig met Poes eens. Volgens mij ben jij kei leuk :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:14

Enorm leuk idee inderdaad! Geweldig!
Helaas kan ik zelf niet veel vrij nemen in de zomermaanden, maar ik vind het echt heel leuk bedacht!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:49

mar_fay schreef:
Wat een ontzettend leuk idee Pien! Ik kan hier mezelf en sjefke waarschijnlijk ook wel warm voor krijgen :)

poes schreef:
Wat een leuk idee Pien! Volgens mij ben jij een vree toffe madam

en alle anderen..... leuk jullie reactie!

Vanaf nu gaan we het in dit topic weer over eten hebben. Mijn voorstel is informeer of je wel of n et kunt komen en laat het me weten via pb. Ik ga een aparte map aanleggen voor de mailtjes. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als we bij 6 mensen zijn dan gaan er paar mensen op de reserve lijst en de overige gaan naar volgend jaar.
Als je me pb-t laat dan gelijk weten of je het wil organiseren of niet. Ik zou het wel fijn vinden als iemand anders namelijk de organisatie op zich wil nemen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:26

Ik heb een curry met bataat, mungbonen en kokos op de planning staan vanavond. Voornamelijk omdat het al mijn overgebleven ingrediënten zijn nu ik bij sjefke bent, maar toch. Ik heb er nu al zin in!
En uiteraard omdat dat een goede reden is voor een boswandeling vooraf :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:38

Ik ben niet echt thuis in de vega/Vegan wereld, maar heeft 1 van jullie misschien een tip/advies voor het volgende:
Ik heb vandaag vega bruine bonen burgers genaakt (bruine bonen, ui, knoflook, rood pepertje, Italiaanse kruidenmix, en bloem+havermout, dit gepureerd met de staafmixer) na bet bakken was de buitenkant lekker knapperig, maar van binnen nog een soort brei/behangplaksel, hoe kan ik er voor zorgen dat de volgende keer de binnenkant ook iets meer bite heeft/steviger is?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:43

Ik denk op lager vuur iets langer bakken? Of misschien waren je burgers nogal dik?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:53

Burgers waren denk ongeveer 0,5 a 1cm dik, maar op lager vuur langer bakken zal ik de volgende keer proberen, had t vuur (kleine pit+ kleine koekenpan) nu vol aanstaan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:00

Moeilijk doorbakken doe ik altijd: kleuren in de pan en dan garen op lage temperatuur in de oven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:28

Vandaag quiche gemaakt met tante fanny pizzadeeg :Y) Goedgekeurd! Kwartier op volledige warmte en een kwartier op alleen onderwarmte en dan is ie perfect

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:37

Ik snap de hype rond quiche niet :’)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:42

Hoe heb je de quiche gemaakt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:09

poes schreef:

Hype? Ik eet altijd al quiche. Zo handig! Lekker om restjes in te verwerken en de volgende dag ook nog lekker :Y) (al gaat ie hier meestal gewoon op haha)

Pien ik neem een verpakking vers bladerdeeg op rol (of pizzadeeg dus :Y) ), die moet je wel een tijdje buiten de koeling laten liggen anders kan hij scheuren (30 minuutjes ofzo). Intussen snijd je groenten (deze keer had ik ui, champignons, prei, paprika (groen en rood) en courgette) , die bak je even kort aan. Dan neem je een blok tofu en die doe je in de keukenmachine, en dan hakken tot het gruis is. Vervolgens een scheutje sojamelk (of andere plantaardige melk) toevoegen in scheutjes tot je er een deegbal van kan kneden (dat gaat vrij snel). Intussen is waarschijnlijk je groenten wel aangebakken, samen doe je dat in een kom, daarbij kruiden naar jouw keuze (wij hadden gemalen komijn, knoflookpeper (een kruidenmixje van de markt :D) en cajun kruiden) en dan goed mengen.
Vervolgens een ovenschaal oid bekleden met de rol bladerdeeg (zit meestal al bakpapier aan vast, handig!), afhankelijk van het aantal eters zul je wat overhebben of niet. Ik knip de randjes af en daar maak ik soms appelflapjes mee voor het toetje :Y)
Stort het mengsel erin, strooi er cashewnootjes / vegan kaas / extra kruiden over, of steek er halve cherrytomaatjes in (met de snijkant naar boven, ziet er leuk uit). Net wat je in huis hebt / trek in hebt. Dan vouw je het deeg naar binnen en bak je tot het klaar is. Bij het pizzadeeg was dat 15 minuten gehele warmte op 180 graden, en dan omzetten naar 200 graden onderwarmte. Bij bladerdeeg iets korter (10 en 15 minuten zou ik zeggen, maar kijk even hoe het eruit ziet).
Hij blijft soms wel wat vochtig, zeker als je met (veel) olie kookt of wat uitgeschoten bent bij het keukenmachinen van de tofu. Maar dat deert ons persoonlijk niet :)

Edit: ik geloof wel dat als je hem laat afkoelen en hem koud/lauw eet hij vaak wat steviger wordt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:24

Magrathea schreef:
poes schreef:

Hype? Ik eet altijd al quiche. Zo handig! Lekker om restjes in te verwerken en de volgende dag ook nog lekker :Y) (al gaat ie hier meestal gewoon op haha)

Pien ik neem een verpakking vers bladerdeeg op rol (of pizzadeeg dus :Y) ), die moet je wel een tijdje buiten de koeling laten liggen anders kan hij scheuren (30 minuutjes ofzo). Intussen snijd je groenten (deze keer had ik ui, champignons, prei, paprika (groen en rood) en courgette) , die bak je even kort aan. Dan neem je een blok tofu en die doe je in de keukenmachine, en dan hakken tot het gruis is. Vervolgens een scheutje sojamelk (of andere plantaardige melk) toevoegen in scheutjes tot je er een deegbal van kan kneden (dat gaat vrij snel). Intussen is waarschijnlijk je groenten wel aangebakken, samen doe je dat in een kom, daarbij kruiden naar jouw keuze (wij hadden gemalen komijn, knoflookpeper (een kruidenmixje van de markt :D) en cajun kruiden) en dan goed mengen.
Vervolgens een ovenschaal oid bekleden met de rol bladerdeeg (zit meestal al bakpapier aan vast, handig!), afhankelijk van het aantal eters zul je wat overhebben of niet. Ik knip de randjes af en daar maak ik soms appelflapjes mee voor het toetje :Y)
Stort het mengsel erin, strooi er cashewnootjes / vegan kaas / extra kruiden over, of steek er halve cherrytomaatjes in (met de snijkant naar boven, ziet er leuk uit). Net wat je in huis hebt / trek in hebt. Dan vouw je het deeg naar binnen en bak je tot het klaar is. Bij het pizzadeeg was dat 15 minuten gehele warmte op 180 graden, en dan omzetten naar 200 graden onderwarmte. Bij bladerdeeg iets korter (10 en 15 minuten zou ik zeggen, maar kijk even hoe het eruit ziet).
Hij blijft soms wel wat vochtig, zeker als je met (veel) olie kookt of wat uitgeschoten bent bij het keukenmachinen van de tofu. Maar dat deert ons persoonlijk niet :)

Edit: ik geloof wel dat als je hem laat afkoelen en hem koud/lauw eet hij vaak wat steviger wordt

Jaaaa quiche met tofu is zo lekker!
Ik vond quiche altijd zo lekker maar dat ei, blegh tot ik de tofu variant ontdekte.

Ik krijg nu alweer zin in eten :+

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:26

LiannePuthzy schreef:
Ik ben niet echt thuis in de vega/Vegan wereld, maar heeft 1 van jullie misschien een tip/advies voor het volgende:
Ik heb vandaag vega bruine bonen burgers genaakt (bruine bonen, ui, knoflook, rood pepertje, Italiaanse kruidenmix, en bloem+havermout, dit gepureerd met de staafmixer) na bet bakken was de buitenkant lekker knapperig, maar van binnen nog een soort brei/behangplaksel, hoe kan ik er voor zorgen dat de volgende keer de binnenkant ook iets meer bite heeft/steviger is?

Ik doe ze in de oven op bakpapier op een rooster. 160 graden 25 min beide kanten. Dus 50 totaal. Maak veel tegelijk. 15 in de koelkast. Eet het ook als broodbeleg en als vleesvervangers. Rest vries ik in.
Ik gooi er overigens allemaal andere dingen in maar het idee is hetzelfde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:53

Die quiche ga ik proberen. Lijkt me heel lekker. Bedankt voor het recept.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:17

Super leuk idee Pien. Wij gaan dit jaar zeer waarschijnlijk ons huis bouwen. Dus dan zit vakantie er niet in. Maar wellicht volgend jaar.

Sowieso is een veganistische potluck ook wel leuk om in Nederland te organiseren. Het lijkt me heel leuk om nieuwe dingen te proeven en jullie eens in het echt te ontmoeten.

Ik deel hier maar weinig qua recepten e.d. omdat ik eigenlijk altijd maar wat doe qua koken. Ik kijk wat er op moet en daar maak ik iets mee.

Het te bouwen huis zal overigens energie-neutraal worden. En we krijgen een grote tuin (kavel and s 2000m2)om onze eigen groenten en fruit op te kweken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:19

Oh wat een droom Malenka, ik wil heeeeel graag een eigen groentetuintje. Hopelijk dit jaar nog. :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:24

Haha je gerecht klinkt heerlijk hoor magrathea ik vind quiche gewoon niet zo.

Weet je waar ik blij van word? Als ik bij mensen ga eten stel ik standaard voor om ‘wat mee te brengen??’ En eigenlijk stemmen mensen altijd in. Ik kan dan lekker vegan recepten bereiden ( en uiteraard pak ik dan mijn toppertjes mee) en is het zo leuk.

Ik vraag me trouwens wel af of de vegans hier nog paardrijden? Ik heb een existentiële crisis wat dat betreft dus hoor graag de meningen. Wil ook graag mijn visie posten maar als ik aan een pc zit :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:44

Ja, ik stel ook vaak voor wat mee te nemen, maar ik vind het ook hartverwarmend hoe mensen rekening al met mij houden - terwijl ik daar helemaal niet van uit ga. :)

Ik rijd op dit moment amper tot niet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:46

Ik maak de quiche ook vaak met kikkererwtenmeel in plaats van tofu. Zal daar binnenkort ook eens een receptje van delen :)

Ik rijd geen paard meer Poes, maar snap de existentiële crisis wel. Ik heb (denk ik) een beetje hetzelfde met het hebben van huisdieren(katten en honden) waar ik wel mee sport.

Ik heb er eigenlijk nog geen mening over gevormd. De ene keer vind ik het niet erg omdat ze een goed leven hebben, het opvangertjes zijn. Een andere keer voel ik mij toch wel schuldig dat ik ze voor mijn plezier en vermaak heb.

Malenka, ik vind een veganistisch potluck in Nederland ook een goed idee. Als meer mensen dit leuk lijkt, wil ik er wel een meeting van maken :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:51

LiannePuthzy schreef:

Ik leg wat van de bonen apart en boeg die pas toe na de staafmixer, zodat er nog hele bonen met bite inzitten. Werkt hier prima (zeker met kidney bonen ipv bruine bonen)