De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:09

Kaka schreef:
Alle kolen weghalen en de rupsen handmatig van je sla afplukken. Mijn ervaring is dat als er eenmaal rupsen in je kolen zitten, je ze er met geen mogelijkheid meer uit krijgt. Volgend jaar gaan de kolen bij mij afgedekt onder vitrage.

Hier eten we nog volop van bietjes, sla courgettes, prei en wat al dan niet. De doperwtjes heb ik zojuist verwijderd, die waren wel klaar. Ervoor in de plaats heb ik nog een ronde stamslabonen, andijvie, spruiten en alvast boerenkool gezet. Ik vind het hebben van een moestuin trouwens een stuk leuker dan verwacht *\o/*

Weten jullie trouwens hoelang je van rabarber mag oogsten. Ik dacht dat dat eind juni vanzelf afstierf, maar voorlopig blijven ze nieuwe stengels aanmaken die ook nog mooi rood worden.

Bedankt voor de info! Jammer voor de kolen, maar deze rupsen zijn ook echt niet gezellig...
Heb een stuk vitrage gekocht voor volgend jaar. Dan maar weer een poging doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:11

Ik heb geen rupsen gezien in mijn kolen, maar mijn rode kool en spruiten (vooral die laatste) zitten vól met gaten. De spruiten hebben nog amper blad (ik zie hem rechtsonderin op de foto).

Ik durf het maar heel voorzichtig te zeggen, maar waarschijnlijk ga ik per 1 december over naar een andere tuin... ik verheug me maar nergens al teveel op :P

De courgettes gaan echt super hier, had me toch een flinke jongen van het weekend!! Zal zo even de foto erbij zoeken. De eerste komkommer (klein en stekelig?) is een feit, zag dat er nog meer onderweg zijn. Gisteren sperziebonen, komkommer en krop ijsbergsla mee naar huis kunnen nemen :) De tomaten blijven groen en de pompoen heeft alleen mannetjesbloemen, hmmm...
Afbeelding

Dungen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:29

Wow dat is een flinke!
Ben jalours!! Ik had 4 courgette planten en een pattison.. pattison en 1 courgette plant zijn in zijn geheel opgegeten!
1 plant geeft courgettes zo dik als mn duim en 10 cm lang en daarna gaan ze rotten := De andere 2 geven helemaal niets.. zelfs geen bloemen!

Ik heb al mijn kolen er uit gedaan omdat ze echt alleen nog maar takjes hadden en geen blad..

Ik denk dat ik mijn koolzaden maar ga ruilen voor wat anders :=

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:20

Ik heb van mijn courgetteplanten een stuk of 10 courgettes af kunnen halen, en toen begon ineens alles te schimmelen, de nieuwe courgetjes (er zaten er nog zeker 6 in) en de planten, echt tot op de wortel, zo apart.
Ik vermoed dat het komt door de druif die erboven hangt en wat druifjes heeft laten vallen, dus heb de courgette planten er maar uit getrokken.
Zou ik nu nog nieuwe kunnen planten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:20

Ik ga binnenkort de bloemkolen eruit trekken, want dat word helemaal niks meer. Wilde nog laten staan om te kijken of ik er bruikbare zaadjes vanaf kon krijgen, maar word dus helemaal opgegeten door de rupsen. Heb behalve kale stengeltjes weinig meer over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:29

Ik vraag me af of de moestuin blij is met déze hoeveelheid regen...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:30

Ik ben nu wel blij dat wij op zandgrond zitten (als het lang droog en warm is minder haha)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:34

Verhoogde moestuinbakken zijn er wel blij mee hoor :j

Die voeren het teveel aan water makkelijk af +:)+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:49

M'n boontjes staan in de volle grond, hebben het de vorige keer ook niet overleefd... maar goed, de rest zit idd in bakken, dat scheelt!

Hier op het werk is het flink pet, het winkelcentrum heeft flink last van het water.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:39

Hoor net dat het een en ander blank staat in de regio.. Ach ja einde van het jaar moet toch alles verplaatst worden dan maar wat eerder :=

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:20

Mijn moestuin heeft de hoosbuien van gisteren goed overleefd :) Gelukkig.

De komkommer is door de vele regen en hoge temperaturen volledig ontploft. Mega groot en vol bloemen. Helaas nog geen vruchten. Maar we hebben nog even.

De tomaten zijn een stuk gelukkiger inmiddels. Nu ze in de volle grond staan. Potten was toch niet zo handig.

Ik heb een heel stuk wat nog leeg staat waar de knoflook enzo heeft gestaan. Had radijsjes gezaaid, maar zijn weer door wormpjes opgegeten.

Zijn er naast boerenkool nog dingen die ik nu kan zaaien?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:13

Quellian; ik had ook zo'n knoepert. Voor mijn vakantie was er een minicourgette aan de plant ter grote van mijn pinkie, na tie dagen woog het ding bijna anderhalve kg. Eerste dag na de vakantie maar courgettesoep gegeten :D . Mijn tomaten hingen ook erg maar heb ze nu vastgeknoopt, ze staan naast het betongaas. De eerste pompoentjes zitten ook weer aan de planten; heerlijk!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:48

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:59

Boontjes en courgettes uit de tuin gehaald.
Teveel slakken en ander ongedierte vraat.
Lege tuin zo, alleen tomaten staan nu nog, de knolselderij en wat pastinaak.
Maar dat was het dan ook.

Niet leuk meer zo -O-

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:27

Slakken hier hebben mijn paprika planten ontdekt :( Ze vreten er de bloempjes uit -:(-

De tomaten zijn de afgelopen dagen ontploft, is nu een dikke kluwen aan plant. Er zitten trosjes in, maar daar worden maar 1 of 2 tomaatjes groot van :?

Heb lekkere witte pruimen gehad :9 Geen idee wat voor een ras het is, maar heerlijk, heb ze uit een tuin van een huis dat te koop staat :D Een paar zaden zitten nu in potjes, zien of ze op komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:41

Heeft er iemand nog lekkere recepten met komkommer?
Die plant loopt een beetje uit de hand hier.. Heb hem nu maar opgebonden zodat hij omhoog groeit want anders gaat ie straks m'n hele tuin door..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:12

Raspen en in de azijn met peper en kruiden op smaak maken. Lekker bij sla of gebakken aardappeltjes. Of raspen met mayo en bieslook en peper en kruiden voor op brood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:04

Ik maak vaak couscous salade; couscous (heel even koken in water met wat zout), komkommer en tomaatjes, een dressing van olijfolie, ui, knoflook en azijn en op smaak brengen met wat peper :9

Mijn komkommers groeien heel raar: aan de uiteinden heel dik en in het midden heel smal.. denk dat ze even te weinig water hebben gehad ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:26

Ik lust geen couscous haha dus dat word em niet.
De andere tips neem ik mee, ik ga ze straks maar weggeven denk ik, het worden er echt te veel.
Ik had geen idee dat die plant zo groot zou worden, maar dat heb ik met mijn doornloze bramen ook. Die is ook al heel groot, maar bramen kunnen in de smoothie dus daar ben ik wel blij mee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:46

Meloenplant doet het goed, ondanks snoeien.
Was iemand hier die dat wou weten, weet even niet meer wie, dus bij deze.
Ook heb ik hem handmatig bestuifd, en nu verdwijnen de meloenen niet meer.
Heb er nu 2 aanzitten.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:49

_CS_ schreef:
Meloenplant doet het goed, ondanks snoeien.
Was iemand hier die dat wou weten, weet even niet meer wie, dus bij deze.
Ook heb ik hem handmatig bestuifd, en nu verdwijnen de meloenen niet meer.
Heb er nu 2 aanzitten.

Ja dat was ik! Thanks!
Ik heb er vorige week zaterdag ineens 5 (!) meloenen in gevonden van ongeveer 25 cm ofzo, dus ik doe voorlopig niks dan water geven ;)
Maar als die eraf zijn gaat de schaar erin, en misschien de andere bloemetjes dan even handmatig bestuiven.
Met mijn courgettes heb ik dat gewoon met een kwast van de action gedaan (zo'n 6mm kwast) Ik vond hem wat groot maar kon niks kleiners vinden, ben benieuwd of dat voor de meloen ook werkt.
Hoewel, als er ineens 5 joekels aan hangen zullen er wel voldoende insecten in de kas komen. Ik heb de deur altijd open staan dus alles kan erin en eruit wanneer het blieft...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:01

Met een kwast? Haha ik doe het met een wattenstaafje :=
Achja als het maar werkt toch.
Nou, ik heb de plant net na de groeiende meloen gesnoeid, en hij doet het nog steeds.
Maakt nu wel meer zijscheuten aan, maar die haal ik ook weg, want anders wordt ie echt te kolossaal.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:36

In hoeverre kun je komkommer snoeien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:45

Hoe doen jullie dat toch ?! Mijn meloen is nu zo'n meter lang, maar heeft zo weinig bloempjes dat er nooit twee tegelijk open zijn >;) Ik heb er dus ook nog geen meloenen aan.

En mijn komkommers.. aan een plant zijn de komkommers allemaal geel := Hoort dat zo? Zijn er soorten met gele komkommers? De kleur lijkt op dor gras of verdroogde planten, maar de komkommers zijn heel groot en de plant zelf is helemaal groen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:26

Ik las dus dat ze daarom die meloenen al vrij snel snoeien, waardoor je meer zijscheuten hebt, en dus meer bloemen.
Afijn, ik had dat ook, de mannelijke waren open, de vrouwelijke niet.
Dus deed ik met een wattenstaafje over de mannelijke heen, en drukte de bloem van de vrouwelijke zelf iets open.
Werkte wel :+