Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:08

Je handen invetten met zonnebloemolie :j En het aanrecht kun je daar ook mee invetten. Zo voorkom je dat je te veel bloem moet toevoegen en daarmee het recept verandert en het brood te droog wordt. Na een tijdje, zodra het goed gekneed is, is het vanzelf minder plakkerig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:26

Ja die tip kwam ineens naar boven drijven na 10 minuten en daarmee was gelijk het probleem opgelost O:)

Maar dus direct handen invetten is het beste. Goede tip voor de volgende keer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:29

MarliesV schreef:
Ja die tip kwam ineens naar boven drijven na 10 minuten en daarmee was gelijk het probleem opgelost O:)

Maar dus direct handen invetten is het beste. Goede tip voor de volgende keer.

En even goed inschatten of je inderdaad niet gewoon wat extra bloem nodig hebt.

Nu kneed ik het brood met de keukenmachine maar als het na 3/4 minuten nog mega plakkerig is doe ik er wel een schepje extra merk bij.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:28

Gisteravond heb ik een heerlijk vruchtenbrood gebakken.

Afbeelding

Volgende keer ga ik de zonnebloemolie tip gebruiken aangezien dit deeg erg plakkerig was.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:16

Afbeelding

Hier het eerste brood gemaakt, goed gelukt. Wel uit een koopmans pak om even te wennen aan het rijzen tussendoor. Van de week naar de lokale molen om losse ingrediënten te scoren.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:36

Ik ben zo jaloers op jullie! Hier ligt al een tijdje een pak meel klaar maar ik kan gewoon niet aan gist komen. Allebei de winkels uitverkocht en dat al meer dan een week. Geduld hebben dus...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:40

silverdapple schreef:
Ik ben zo jaloers op jullie! Hier ligt al een tijdje een pak meel klaar maar ik kan gewoon niet aan gist komen. Allebei de winkels uitverkocht en dat al meer dan een week. Geduld hebben dus...

Waar woon je? Mag ook per pb

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:43

silverdapple schreef:

Misschien verse gist kopen bij de bakker ?
Dat verkopen ze meestal wel. Anders iets maken waar geen gist in gaat zoals muffins. Die kun je ook een stuk minder zoet maken en verreiken met zaden, fruit of andere meelsoorten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:49

silverdapple schreef:

Geen groothandel in de buurt? Hier bij de Makro/Sligro/hanos gewoon gist.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:04

Ik kon ook niet meer aan Gist komen. Dus heb nu bij de bakker verse gist gehaald. Ging bij mijn bakker wel per kg. Dus mag flink aan het bakken. Vind ik helemaal niet erg. :o :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:41

Ik had destijds bij de welkoop meel gekocht en toen gelijk gist gekocht. Inderdaad een "grote" verpakking. Maar goed. Met 3 a 4 broden per week a 7 gr per 500 gram brood kan het toch maar opeens hard gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:51

Hier hadden ze bij de Welkoop laatst nog een heel schap vol gist, zeker 10 grote pakjes, en ook nog wat kleintjes.
Met zo’n groot pak doe ik ruim een jaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:52

Mmm hier een kant en klaar mix gebruikt voor de no knead versie.. Maar die rijst erg hard ..en hij moet nog tot morgen O:) wat zou wijsheid zijn vanavond al bakken of toch morgen?
Deeg staat gewoon op aanrecht in keuken ongeveer 18 graden denk ik.. of nachtje in koelkast

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:33

Dorien ik woon in Noord-Holland langs de kust.

De rest dankjulliewel voor de tips! Sligro heb ik nog niet aan gedacht. :)* Volgende keer zal ik daar checken. Anders vraag ik het bij de bakker!

Rijsa :') Twijfelde je niet even voordat je oké zei?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:47

silverdapple schreef:

De rest dankjulliewel voor de tips! Sligro heb ik nog niet aan gedacht. :)* Volgende keer zal ik daar checken. Anders vraag ik het bij de bakker!

Rijsa :') Twijfelde je niet even voordat je oké zei?

Dan naar Molen de Zandhaas in Santpoort! Daar vind je alles wat je nodig hebt en meer!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:02

Dankjewel Karlijn, echter is dat vanaf hier een uur retour met de auto, dat wordt me iets te gek. :o Er zijn wel twee molens vlakbij, nu tijdelijk gesloten. Zodra hier de eerste broden zijn gebakken en ik het leuk vind dan ga ik zéker bij een molen halen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:05

Ik liep er steeds tegenaan dat ik veel te veel brood had voor alleen mezelf. Kan ik het wel invriezen enzo maar ja.. ik vind juist dat supersuperverse brood zo lekker. Dus nu bak ik steeds kleine broodjes van 250 gram meel. Precies genoeg voor 2 dagen en ze passen mooi in de AF _O-

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:11

silverdapple schreef:

Wij kopen ook vaak verse gist bij de bakker hier (per gram, gelukkig niet per kg).

Heb je een Welkoop in de buurt? Daar kun je droge gist krijgen.
Als wilt kan ik wel wat droge gist in een boterhamzakje in een envelop stoppen en opsturen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:12

snorkel1986 schreef:
Mmm hier een kant en klaar mix gebruikt voor de no knead versie.. Maar die rijst erg hard ..en hij moet nog tot morgen O:) wat zou wijsheid zijn vanavond al bakken of toch morgen?
Deeg staat gewoon op aanrecht in keuken ongeveer 18 graden denk ik.. of nachtje in koelkast

No knead gebruikt veel minder gist, als je een kant en klaar mix op die manier behandeld ben ik bang dat je morgen een plat brood hebt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:12

Bij mij in de buurt heeft de Turkse buurtwinkel nog gist.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:18

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:30

tamary schreef:
snorkel1986 schreef:

No knead gebruikt veel minder gist, als je een kant en klaar mix op die manier behandeld ben ik bang dat je morgen een plat brood hebt.
we zullen zien heb toch besloten te wachten op morgen het komt mij vanavond niet uit dus.. word vervolgt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:31

Die witte bolletjes lijkt mij ook wel wat. Was dat lastig te maken?

Brood van gisteren vergeten een foto van te maken. Smaak was goed, was alleen wat compacter dan gehoopt. Volgend het recept moest ik 20 min rijzen, lucht er uit drukken, 40 min rijzen, weer lucht er uit drukken. 1 a 1,5 uur rijzen, dan weer de lucht er uit, opvouwen en afbakken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:39

MarliesV schreef:
Die witte bolletjes lijkt mij ook wel wat. Was dat lastig te maken?

Brood van gisteren vergeten een foto van te maken. Smaak was goed, was alleen wat compacter dan gehoopt. Volgend het recept moest ik 20 min rijzen, lucht er uit drukken, 40 min rijzen, weer lucht er uit drukken. 1 a 1,5 uur rijzen, dan weer de lucht er uit, opvouwen en afbakken.

Vond ik niet! Al heb ik er zachte bruine bolletjes van gemaakt want ik houd niet zo van wit.

Ik vond het makkelijker dan krentenbollen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:40

imd schreef:
Gister/vandaag een volkoren no knead brood gebakken volgens dit recept: https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/
Super goed gelukt, erg lekker en heel simpel!

Verder nog zachte witte bolletjes van Levine: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... 5.html?m=1 Ook duidelijk goedgekeurd hier :) waren wel wat zoet, terwijl er helemaal niet veel suiker door zit. Dat ga ik volgende keer proberen weg te laten.

Ik heb het vervangen door wat honing daardoor vond ik ze dus minder zoet.