Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:28

Hie ook twee wandelende kliko's gelukkig :') :Y)
Ik beperk alleen Soja, daar word ik misselijk van(de veggiesate van mora gaat goed, maar tofuh , tempeh en melk bijv. No go)
kikkererwten gebruik ik alleen in de falafel en rode linzen (structuur is op 1 of andere manier tenenkrommmend als ik ze gewoon gebruik)
Anderskleurige linzen gaan wel goed trouwens :?

Maar Margrathea
Dat stukje over principes toegeven, wil ik nog wel wat aan toevoegen , als je gewoon echt problemen hebt met het gebruik van vlees (even het voorbeeld simpel houden) dus je hebt last van schuldgevoelens, het staat je gewoon tegen op een heel basaal niveau (dus gevoelsmatig kun je er eigenlijk gewoon niet mee leven)
Dan vind ik het ergens ook gewoon heel respectloos als je partner je bijkans wil dwingen dat maar gewoon lekker aan de kant te schuiven
Als partner zou je daar gewoon respect voor mogen/moeten hebben en je wederhelft in zijn/haar waarde moeten laten
Als je dan zo graag vlees wil eten lijkt mij dat je dan ook best zelf dat vlees zou kunnen kopen en klaar maken(even er van uit gaand dat de 1 er echt niets mee van doen wil hebben)
Of er vrede mee hebben dat je minder en/of minder vaak op je bord krijgt als de kokende partij bijvoorbeeld wel beperkt bio of andersoortig wil klaarmaken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-01-17 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:31

De dal bhat is zoo lekker :) beetje te veel kruiden ingegooid maar ik vind het echt yum.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:31

Oh wat handig, een receptenmap!
Ik zag laatst zo'n enorm handig boekje daarvoor, dat was een soort klapper waar je de blaadjes uit kan halen om op volgorde te leggen, maar dan heel klein en handig :D

Ik denk dat het dit linzenrecept weer eens wordt, die blijft lekker <3
Afbeelding

Dal bhat moet ik ook eens maken, nog nooit gehad!

Ladyingreen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:50

Ik vind linzen ook lekker in pasta met tomatensaus (ipv gehakt bijvoorbeeld).

Gisteren weer een heerlijke vega recept gegeten: cannelloni gevuld met spinazie en boerenkool, in tomatensaus met eroverheen een laagje room/ricotta/parmezaan/ei-mengsel. Echt super lekker!

Ik dacht altijd dat mijn vriend heel erg het stukje vlees zou missen, maar eigenlijk merkt hij het vaak niet eens. We eten niet heel vaak een AGV-je dus dan vul je het vaak in met andere lekkere ingrediënten.

Ik ben flex-tarier trouwens. Ik eet ongeveer de helft van de week vlees, de andere week niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:04

Mijn favoriete linzen gerecht is een supper makkelijke linzensoep: rode uien in halve ringen, karameliseren in grote bakpan met wat knoflook en een klein beetje suiker. Als ze helemaal zacht en zoet zijn, linzen in de pan gooien, wat ras-al-hanout er overheen, paprika poeder, nootmuskaat, chili poeder en kurkuma (of andere kruiden naar smaak). Linzen omroeren tot ze allemaal glinsterend bedekt zijn met het de olie/boter van de uien, dan kokende bouillon toevoegen tot de linzen net bedekt zijn. Vanaf nu de linzen niet meer aanraken, alleen af en toe de pan schudden om te zorgen dat de onderkant niet aanbrandt. Water toevoegen als de soep te dik wordt, net zolang tot de linzen zacht zijn. Laatste schep bouillon kan naar smaak worden gebruikt om de dikte van de soep te bepalen. Serveren met koriander en brood.
De rode uien en ras-al-hanout geven de linzen een heerlijke, aparte smaak.

Dal is ook superlekker, zijn weken dat ik dat bijna elke dag kan eten :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:06

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:19

Dat recept hierboven ziet er prima uit, ga ik eens proberen!
Wat Indische recepten betreft, ik heb een half jaartje met Indiërs en Pakistani samen gewoond. Heerlijk :D
Zij hebben me een heerlijke basis voor curry geleerd, die ik nog steeds gebruik. Daarmee heb ik twee verschillende basiscurry's waarmee ik eindeloos kan variëren. En afgelopen week heb ik nog iets gevonden: http://soupaddict.com/2016/01/lemongrass-curry-soup/ - ik heb wel de pasta door kokoscrème vervangen, want dat stond hier nog open. Heerlijk met Amaranth en gebakken uitjes :)

Wat betreft die curry's:

Dzidhi-dal (courgette curry) (vegan)
rode chili
zout
knoflook (poeder)
cayenne peper
kurkuma
mosterdzaad
courgette (1 of 2), in blokjes
olie

Twee lepels olie verhitten, mosterdzaad aanbakken, courgette erbij, even meebakken voor je de specerijen erbij gooit. Alles mixen en vervolgens met twee kopjes water 10 minuten koken.
Zij gebruikten een hogedrukpan (man, heb ik vaak een gat in de lucht gesprongen van de schrik als dat ding ineens een stuk in de lucht spoot), maar in elke andere pan lukt het ook, alleen is je kooktijd wat langer. Als je 'm wat laat intrekken is ie nog lekkerder :9 Vooral aan te raden met verse naan of roti, of juist met rijst.

De tweede is niet vegetarisch, maar makkelijk vegan te maken:

Paneer (Indiase kaas, verkrijgbaar in de toko, evt. te vervangen door silken tofu)
kokosmelk
rode peper
ui
knoflook
gember
yoghurt
koriander(zaad)
komijnzaad
kerrie poeder
kurkuma
evt. verse koriander voor de garnering

Uien fruiten, gember en knoflook erbij, rode peper, koriander, beetje komijnzaad, kerrie poeder, kurkuma en zout erbij. Aanfruiten en kokosmelk erbij, na enige tijd paneer in blokjes erbij. Yoghurt naar smaak toevoegen. Ook weer vooral aan te raden met verse naan of roti.

Beide recepten zijn een beetje 'wat je lekker vindt'. Precieze hoeveelheden zijn er niet, heerlijk!

Verder heb ik de namen van deze recepten: Hydranadi Dumme Biryani en Gajarka Halva, die gezamenlijk gegeten worden. Niet vegan, want met yoghurt. Maar zo lekker.

En wat betreft het vlees/vegetarisch eten met je romantische bekende: lastig. Mijn vriend is gelukkig vegetariër en we houden er dezelfde ideeën wat betreft correct vlees op na (onze eigen kippen, koe van de buurman, gans geschoten door de boer tegenover zijn geen probleem). Zijn familie legt er heel veel nadruk op dat het 'anders' is, dat vind ik met name met kerst lastig. En mijn opa maakt er altijd semi-serieuze grapjes over dat ik hem heb over gehaald (wat overigens niet zo is) :P Maar problemen heb ik er nooit mee gehad, zeker hier thuis niet. Wie er dan ook kookt zorgt ervoor dat, wanneer er niet vega wordt gegeten, er voor mij een alternatief is. Omdat hier in huis maar twee à drie keer per week vlees wordt gegeten en ik ook veel in de stad ben, is het dus ook geen probleem als ik vega kook. Ze vinden het alleen maar lekker en fijn dat ze niets hoeven te doen. Bovendien vinden ze mijn keuzes interessant, want ik kook veel meer Aziatische gerechten. Ik denk dat je eigen houding heel veel doet, maar kan me voorstellen dat het heel lastig is als je samenwoont. Liefst hou je iemand zonder gedoe tevreden, maar je eigen wensen en ideeën zijn ook heel belangrijk :j Compromissen en aanpassingen zijn soms lastig, succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:29

Riraito schreef:
Ik ben bang dat het hier niet zo gaat...voelt ook niet goed om een ander iets te verplichten, maar dan denk ik weer, we vragen het dier ook niks. Ik wil er absoluut geen ruzie om, voor de rest is hij een droomvent. Maar ik word er langzaam aan zo gek van steeds diegene te zijn die de boel verpest :c

Gelukkig duurt het nog dik een jaar voor ik uit huis ga, misschien draait hij wel bij.

Ik zou dan tegen je vriend zeggen donder een eind op. :=

Ik woon op kamers, ik kook, doe de boodschappen en het is MIJN huis. Ik bepaal wat ik eet en ik vraag hem altijd waar hij zin in heeft. Dat probeer ik ook te maken. :j

Wij hebben een heel lastige situatie qua eten, we lusten beiden niet heel veel dus het is altijd zoeken naar nieuwe recepten. Er zijn nu 6 dingen die we samen eten die we beiden lekker vinden.

Ik eet geen vis, vlees, geitenkaas en houd niet van rijst. Ik vind aardappelen heeeerlijk, stamppot enzo! :9

Hij houdt niet van:
- champignons
- Oude kaas, geitenkaas
- Gekookte aardappelen en groenten.
- stamppot
- rijst

Dat eet hij allemaal wel als het moet... Maar wil toch iets koken wat we beiden lustten. Dit zijn allemaal gerechten waar je makkelijk vlees bij kan doen of je het vlees niet mist. Misschien als tips:

- Vega(n) burger. Voor hem een gewone en voor jou vega
- KNORR Burrito's met vega vlees, proef je niks van
- Pasta al forno
- Pasta met tomatenroomsaus en spinazie
- Zelf pizza's beleggen
- stamppot met voor jou een vega worsten voor hem gewoon
- Lasagne met spinazie, basilicum en gezeefde tomaat (met extra veel kaas) <3

Je kan overal evt ook salade bij doen waar je voor hem dan wat gegrilde kipstukjes in doet en voor jou niet.

En als het hem niet aan staat haalt hij maar een diepvriespizza. :+

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:15

Wat een lekkere recepten komen weer voorbij, daar zal ik komende week het e.e.a. van proberen!

Wat betreft vegetarisch eten heb ik geluk met mijn vriend. Hij is principieel niet tegen het eten van vlees, maar hij vindt duurzaamheid heel belangrijk, waardoor hij zijn vleesgebruik thuis sterk geminderd heeft. Hij eet wel vlees, maar alleen bij speciale gelegenheden (of als we ergens anders eten). We koken thuis dus altijd vegetarisch (en soms veganistisch), al wil hij heel soms graag een bio-rookworst bij zijn stamppot oid. Dat gebeurt hooguit eens per maand, dus als ik die avond kook, bak ik dat ding best mee. :D Daarnaast maakt hij heerlijke curry's, dus ik ben tevreden.

Voor eters kook ik dus ook altijd vegetarisch, vaak zijn de "verstokte" vleeseters erg tevreden met wat ik ze voorschotel. :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:03

Ik heb het er al vaak over gehad met hem. Hij vindt dierenwelzijn ook belangrijk, maar hij eet alles wat hij voorgeschoteld krijgt. Later komt er zeker geen kiloknaller in :r Al haalt hij het zelf, ik woon ook in dat huis en het komt de drempel niet over. Zoals ik al zei ga ik dan liever op zoek naar het beste biologische vlees wat ik kan vinden.

Hij vindt het gewoon niet erg dat dieren dood moeten voor vlees, want zo is dat nu eenmaal. Ikzelf heb daar wel moeite mee, want wie ben ik dat ik die keuze mag maken. Hij denkt dat we later samen boodschappen gaan doen, maar ik denk dat dat iets te rooskleurig is := Nu kan dat nog, maar later heb je daar echt geen tijd meer voor.

Ik hoop maar gewoon dat hij mijn eten zo lekker vindt dat hij het vlees niet mist. Hij houdt ook echt niet van groentes, maar zo gek vind ik dat niet als alles totaal tot soep verkookt is en nergens meer naar smaakt. Ik eet thuis alles vers uit eigen tuin en ben wel fan van een boel groente.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:25

Het is hier al eens besproken, maar slikken jullie B12? En heeft iemand (web)adresje waar je goeie vitamine kan kopen? Ik dacht zelf aan het merk garden of life.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:54

Hmmm, ik heb vanochtend boterhamworst van de vegetarische slager geprobeerd. Die is echt heerlijk! En maar 1,89 bij de Albert Heijn! Aanrader! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:28

Ik was vandaag bij de dokter en ik vroeg of ik vitamine B12 moet bij slikken. Ik eet sinds begin dit jaar vegetarisch en grotendeels Vegan. Zij zei dat ik na 3 maanden es bloed moet laten trekken om te testen. Het zit al toegevoegd in veel plantaardige melk.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:35

Je hebt een voorraad B12 in je lichaam, daarom kan je na een langere tijd ook ineens tekort hebben. Sommige mensen nemen het ook niet of minder goed op, heeft o.a. te maken met de intrinsic factor. Sommige mensen redden het dus makkelijk zonder supplement, terwijl anderen (ook vleeseters) er altijd een tekort aan hebben. Laten bepalen is altijd de beste keuze, dan weet je zeker of je bij moet nemen of niet.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:18

Als jullie humus maken, ontvellen jullie dan de kikkererwten?
De vorige keer dat ik dat deed was ik er erg lang mee bezig en de keren daarvoor wist ik niet dat dat moest, dus niet gedaan.
Waarvoor moet je dat eigenlijk doen? :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:08

Kikkererwten ontvellen?
Nog nooit gedaan :n
Hier gaan ze gewoon met vel en al de humus in
Ook nog nooit van gehoord trouwens
Kan me wel voorstellen dat als je tuinbonen humus maakt dat je die ontveld want die hebben een erg dik velletje, maar kikkererwten hebben een vrij dun velletje dus die laat ik lekker zitten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:42

Kikkererwten ontvellen? :o?

Nooit van gehoord, en ik heb al aardig wat hummus gemaakt/recepten ervan gelezen. En al zou het iets zijn, zou ik daar al veel te lui voor zijn. :Y)

Nog een tip voor heerlijk broodbeleg. Laatst deze plantaardige 'kaas' gemaakt. Het smaakt warempel best een beetje kazig maar dan met een hele eigen kruidenmelange. Kan het nergens specifiek mee vergelijken, maar lekker is het zeker! En naast dat het er heel mooi uitziet, is het simpel te maken.
http://www.thebuddhistchef.com/recipe/vegan-cheese/

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:39

Die ga ik zeker eens maken binnenkort!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:28

Suliko schreef:
Kikkererwten ontvellen? :o?

Nooit van gehoord, en ik heb al aardig wat hummus gemaakt/recepten ervan gelezen. En al zou het iets zijn, zou ik daar al veel te lui voor zijn. :Y)

Nog een tip voor heerlijk broodbeleg. Laatst deze plantaardige 'kaas' gemaakt. Het smaakt warempel best een beetje kazig maar dan met een hele eigen kruidenmelange. Kan het nergens specifiek mee vergelijken, maar lekker is het zeker! En naast dat het er heel mooi uitziet, is het simpel te maken.
http://www.thebuddhistchef.com/recipe/vegan-cheese/

[ [url=m/2Cl3fk.png]Afbeelding[/url] ]

Lekker! Ik heb laatst deze gemaakt:
https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/
Erg makkelijk te maken (moet alleen een dagje opstijven), je moet hem wel met een scherp mes aansnijden want hij is nogal kruimelig. Maar dit valt met de juiste verhoudingen vast op te lossen. Echt een perfect borrelkaasje +:)+

Ik heb een potje tabletten in de kast staan maar ik moet bekennen dat ik ze vaak vergeet :o Misschien is bloed laten prikken binnenkort geen slecht idee.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:56

Nee hoor kikkererwten ontvel ik niet. Nog nooit gehoord dat iemand dat deed.

Wat leuk zelf kaas maken! Ga ik zeker proberen binnenkort!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:35

Ik zoek een Vegan comfort food recept voor vandaag :) ben ziek dus ik wil lief eten. Ik heb gisteren al een grote pan Wortelsoep gemaakt. Nog andere ideeeen? Ik heb ook nog een grote lading speculaas. Als iemand nog een idee heeft wat ik daarmee kan doen...

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:43

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:44

poes schreef:
Ik zoek een Vegan comfort food recept voor vandaag :) ben ziek dus ik wil lief eten. Ik heb gisteren al een grote pan Wortelsoep gemaakt. Nog andere ideeeen? Ik heb ook nog een grote lading speculaas. Als iemand nog een idee heeft wat ik daarmee kan doen...

Pompoensoep met gember, erg lekker voor ziek zijn :j Gember verwarmt je en voelt erg prettig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:52

Soep heb ik dus al :D ik kan van mijn pan nog zeker twee keer eten Haha. Die enchilada's zien er lekker uit. Hmmm of empenada's... es kijken of dat Vegan kan. Had ook nog een leuk pastarecept gezien bij de groene meisjes.
http://www.degroenemeisjes.nl/romige-pa ... -artisjok/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:05