Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:29

Ik ga vanaf morgen beginnen met koolhydraatarm/beperkt eten. Ik ben nog circa 6/8kg te zwaar voor mijn lengte. Dit zit allemaal rondom mijn buik, en daar baal ik behoorlijk van. Nu hebben meerdere mensen mij verteld dat met name koolhydraten rondom de buik worden opgeslagen.

Zelf had ik geen idee hoe ik er nu het beste mee beginnen kon. Daarom heb ik het boek 'Opgewicht' en 'Kookboek 1' van Grip Op Koolhydraten aangeschaft. Daar ga ik dus morgen mee beginnen. Is er iemand van jullie bekend met deze boekjes?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:04

Ik ken ze in ieder geval niet.
Maar ik ben gewoon begonnen met alle etiketten te lezen van wat ik in huis had. Daar schrok ik behoorlijk van, zoveel koolhydraten had ik niet verwacht, juist omdat ik met m'n dieet altijd begeleidt werd vanuit de huisarts en een dïetiste -O-

Vervolgens heb ik voor mezelf een grens gesteld van 60 gram koolhydraat per dag, en ben gaan kijken welke produkten er maximaal 5 gram koolhydraat per 100 gram bevat. En daar ben ik verder mee gaan sleutelen en zo steeds verder uitgebreid.
Ja, ook in de winkels stond, en sta ik nog, dus heel wat etiketten uit te pluizen 8-)

Ik kreeg toen een andere dïetiste, en deze stond zeer open voor kha bij diabetes, en zij vond dat ik heel goed bezig was en een bewuste keuze had gedaan voor 60 gram per dag.

Dus ja, je kan er zeker heel veel mee afvallen, maar hou wel in de gaten dat je nog steeds koolhydraten nodig hebt (alleen beduidend minder dan de voedingsmiddelenindustrie ons wil laten geloven!).
Het scheelt ook al heel veel als je bijvoorbeeld produkten met extra toevoegingen van tarwezetmeel laat staan, want dat wordt bijna overal wel ingestopt als iets kant en klaar is.
Kha leven is niet moeilijk, het moeilijke zit hem erin dat je bijna niets meer kant en klaar kunt eten. Je zal een hoop weer ouderwets (en lekkerder :9!) zelf moeten gaan maken :D

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:42

Van Grip op koolhydraten heb ik goede verhalen gehoord. Zelf ken ik de boeken niet.

Ook ik kijk gewoon op de verpakkingen. In het begin hield ik 30 gram koolhydraten per dag aan, maar inmiddels luister ik naar wat m'n lichaam nodig heeft. Daarin zit wel de structuur van ontbijt lunch en avond eten, maar de tussendoortjes zijn afhankelijk van hoeveel trek ik heb die dag. En het zijn eigenlijk altijd groenten die ik tussendoor snoep. Verder drink ik veel water.

Inmiddels ben ik 24,2 kilo afgevallen sinds eind oktober 2015.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:58

Ik vind het heel knap dat jullie het zelf hebben uitgezocht! Ik geloof niet dat mij dat gaat lukken :o. In deze boeken staat ook beschreven dat je lichaam niet zonder koolhydraten kan. Het boek beveelt ook aan om 1 maaltijd wat meer koolhydraten te nemen. Er staan voorbeeld recepten in deze boeken en dat vind ik erg fijn :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:14

Er zijn veel website met voldoende informatie, maar kan mij voorstellen dat een boek ook wel fijn werkt. :-) Je lichaam kan zeker niet zonder koolhydraten. Ik moet zeggen dat ik ook gerust af en toe 'zondig'. Maar wel met mate.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:35

Tja, ik viel niet af met wat ik volgens de huisarts zou moeten eten als diabeet.... En toen ik me bedacht dat koolhydraten suikers worden in het lichaam en daarmee vergif voor mij, ben ik toch eens verder gaan kijken. Mijn dieptepunt was bereikt toen de praktijkondersteunster me vervolgens als advies gaf om meer ontbijtkoek te eten, met als argument dat dat vetvrij is.... -O- Vetvrij ja, maar een bonk koolhydraat (13 gram voor 1 plakje = 1 ons aardappelen).
Zelf verdeel ik de koolhydraten nu bij voorkeur over ontbijt en avondeten, met wat meer bij het avondeten. Dat werkt voor mij het beste.

Ach, het was niet de eerste keer dat ik de huisarts en zijn ondersteunster maar verder negeerde in de behandeling van mijn diabetes. Misschien niet altijd handig, maar sindsdien voel ik me beduidend beter en ben afgevallen. Dit blijkt voor mij een lifestyle die werkt, en een goed excuus om eens lekker te gaan kokkerellen :Y)

@Milatje..... *\o/* *\o/* *\o/*
Top gedaan joh!

En wat Milatje ook zegt, eens een keertje smokkelen mag best. Een dieet volgen is één ding, jezelf het leven zuur maken is een ander ding :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:14

Oh, dat zondigen zal hier iok wel eens gebeuren. Ik houd gewoon teveel van lekker eten om dat te kunnen laten.

Heb zojuist ook even cashewnoten gehaald. Sjemig wat zijn noten duur.. het bakje is 170 gram, 1 portie is 50 gram.. normaal at ik zo'n bakje in 1x leeg :oo
Heb gelijk een keukenweegschaal gekocht, zodat ik mij ook echt aan de porties kan houden ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:20

mag ik me melden? :)

Enkele weken geleden begonnen met Paleo, nadat ik erg ziek ben geweest en de suikerschommelingen alleen maar erger werden. Nadeel van Paleo is dat ze ook kaas en zuivel afraden.

Het gaat best goed, minder zin in suikers en snoep. Maar het is wel heel erg veel ei en banaan basis. Wie heeft lekkere recepten waar ik een aantal dagen van kan eten?

Ik zoek met name gerechten voor ontbijt en lunch! In de avond eet ik hellofresh en dat vind ik ook gezond genoeg. :j

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:41

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:04

Ooooh wat leuk dat hier weer leven is! Gezellig!

Alle (her)nieuwelingen welkom!

Hier een dipje van een paar weken gehad omdat het op het werk allemaal een beetje geëscaleerd was. En 2 weken vakantie was ook niet bevorderlijk.
Nu zit ik 50% in de ziektewet met klachten die duiden op overspannen. Maar dat betekent wel dat ik weer tijd heb om aan mezelf te denken en schemaatjes te maken.
En per 1 september een andere baan, dichtbij huis, dus dan moet het helemaal goedkomen. Op de fiets naar het werk zou ik dan zomaar ineens kunnen gaan integreren in mijn routine :oo

Itsme, het lijkt in het begin heel moeilijk maar als je er even de tijd voor neemt om je je erin te verdiepen dan komt het best wel goed. Het is in het begin veel etiketten uitpluizen maar daar krijg je vanzelf meer handigheid in.
En boekjes zoals van GOK zijn een handige opstarthulp dus lekker doen!

Irene, die taart ziet er goed uit!ik ben alleen geen blauwe bessen mens maar die kunnen wel vervangen worden door frambozen oid

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:57

Ooh ja @ Irene.

Ik ontbijt vaak met Griekse yoghurt. Lidl heeft portie verpakkingen van 125 gram dus ook makkelijk mee te nemen. Ik doe er voor de stoelgang een lepel lijnzaad door. Soms een paar framboosjes of andere besjes.
Ter afwisseling maak ik vaak koffie of chocolade mousse.
Dan doe ik een kannetje slagroom opkloppen met een flinke eetlepel mascarpone en dan voeg ik of een flinke eetlepel raw cacao of een kleine theelepel oploskoffie al opgelost met een paar druppels water erdoor. Maar gepureerd fruit kan evt ook. Dit verdeel ik in 3 porties en kan ik dan wel een paar dagen goed houden in de koelkast. Invriezen kan ook. Wel de avond van tevoren eruit halen anders kun je pas tegen de lunch ontbijten. Of stokje erin dan heb je een lekker ijsje

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:55

Maar dingen als mascarpone en slagroom komen op mij over als vet en niet in een dieet passend,hoe zit dat dan? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:25

Binnen een KHD dieet past dat dus juist weer wel .
KHD grotendeels schrappen , vet en eiwitten wat ophogen
Je hebt vet nodig Om vet te kunnen verbranden
Maar daar zitten natuurlijk ook weer grenzen aan ;)

Op Facebook zijn er een paar groepen gericht op KHD arm en beperkte diëten
Als community niet heul leuk altijd
Maar in de bestanden wel een hoop goeie info

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:26

Vetten zijn nog niet zo heel slecht.
Je moet het zo zien: normaliter gebruikt een mens koolhydraten als brandstof. Alle koolhydraten die niet gebruikt worden, worden opgeslagen en omgezet in lichaamsgewicht.
Wij mijden de koolhydraten voor een groot gedeelte en hebben dus een nieuwe brandstof nodig. Deze brandstof zijn de vetten. Je lichaam zal altijd eerst de koolhydraten verbranden en dan over gaan op vet verbranding. Voor zover ik het begrijp is het makkelijker om tot vetverbranding te komen als je weinig koolhydraten tot je neemt. En je lichaam neemt dan makkelijker je lichaamsvetten mee in de verbranding. Uiteraard heb je koolhydraten wel nodig en zijn deze niet per definitie slecht. Ook met vetten moet je oppassen en bij voorkeur gezonde vetten gebruiken.

Overigens is het maar een fabel dat slagroom vet is. Het is enkel maar opgeklopte melk. Het wordt pas slecht als je er suiker bij gooit. Uiteraard alles met mate, maar een paar aardbeitjes met slagroom of een zelfgemaakte chocolademousse is hier ook favoriet als avond snack. :-)

Sommige mensen stagneren daardoor, dus het is ook goed kijken wat voor jou werkt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:29

Irene2 schreef:
mag ik me melden? :)

Enkele weken geleden begonnen met Paleo, nadat ik erg ziek ben geweest en de suikerschommelingen alleen maar erger werden. Nadeel van Paleo is dat ze ook kaas en zuivel afraden.

Het gaat best goed, minder zin in suikers en snoep. Maar het is wel heel erg veel ei en banaan basis. Wie heeft lekkere recepten waar ik een aantal dagen van kan eten?

Ik zoek met name gerechten voor ontbijt en lunch! In de avond eet ik hellofresh en dat vind ik ook gezond genoeg. :j

Qua ontbijt eet ik Griekse yoghurt van optimel (degene met een smaakje). Ik neem een half bakje per ochtend. Prima ontbijtje en niet mega zuur (dat kan ik s ochtends echt niet hebben).

Alleen paleo is wel iets anders als een kha dieet toch?

Qua lunch: een boerenomelet, een lekkere salade met wat nootjes er door.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:34

@sannanasje; wat is raw cacao? Is dat niet gewoon bv den Houter?

Ik ontbijt vaak met een lijnzaadpapje:
2 eetlepels gebroken lijnzaad
4 eetlepels water
4 eetlepels (slag) room
Klein klontje boter
Zoetstof/ honing naar smaak
Beetje kaneel

1 minuut op vol vermogen in de magnetron.
Goed door roeren en eet smakelijk.

Of met griekse yoghurt, wat geklopte slagroom en aardbeien. Heerlijk! :9

Tussen de middag een salade met tonijn of zalm of iets met gebakken ei en tomaat.

's Avonds vaak salade met kipfiletje of courgetti. Dat kan ik wel 3 keer in de week eten; zo lekker

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:40

Gister had ik ook spaghetti gemaakt met courgetti en een verse tomatensaus! Heerlijk!
Afbeelding

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:49

Ik ook. Ik zal er de volgende keer een foto van maken.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:51

Ah,ik begrijp het. Dank voor de uitleg dames!!

Voor mij hoeft het niet volledig paleo te zijn. Koolhydraatarm / suikerarm vind ik belangrijker.

Vanochtend gestart met een smoothy op basis van alpro soyadrank met banaan, kiwi, avocado en bleekselderij :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:23

Mag ik hier ook mee praten?

Ik ben al een tijdje bezig minder koolhydraten te eten, dit omdat ik ADHD heb en ik wil heel graag door het leven zonder medicijnen.
Nu met mijn diëtiste afgesproken om er nog strenger op te worden. Dit betekend dat ik bij het ontbijt en de lunch onder de 5 koolhydraten probeer te blijven. Met het avond eten mag ik wel gewoon koolhydraten nuttigen, maar ook daar probeer ik onder te blijven.
Tussendoortjes zullen ook onder de 5 koolhydraten blijven (liever nog zonder koolhydraten)

Ik heb gemerkt dat hoe minder koolhydraten ik neem, hoe meer ik mijn ADHD onder controle heb. Op dit moment is mijn medicijn gebruik dan ook drastisch verminderd.
Ik hoop dat ik op deze manier niet alleen afval, maar ook voorgoed de medicijnen kan afzweren :+

Vind het wel nog vrij lastig om het juiste eten te vinden. Ik merk dat ik de afgelopen weken erg hang aan de vezelrijke krackers. 1 per maaltijd en 2 eitjes per maaltijd. maar dit is nogal eenzijdig en daardoor ook niet gezond.
Gister koolhydraatarme kaasbroodjes gemaakt. erg lekker als ontbijt, enorm vullend en maar 0,8 koolhydraat per stuk :)

Ik hoop dat ik door dit topic nog meer gemotiveerd ben en met meer gerechten kan kennis maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:38

Wel even handig om te weten. Alle KHD arme diëten geven wel als handvat dat je minimaal 20 gram KHD per dag moet nuttigen
Advies voor goed afvallen is 20 tot 30 gram per dag
Te laag gaan zitten is dus ook weer niet goed :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:46

Sonja_vR schreef:
Wel even handig om te weten. Alle KHD arme diëten geven wel als handvat dat je minimaal 20 gram KHD per dag moet nuttigen
Advies voor goed afvallen is 20 tot 30 gram per dag
Te laag gaan zitten is dus ook weer niet goed :)

Dat klopt, maar door overdag rond de 5 koolhydraten per maaltijd te zitten, kan je met het avond eten iets hoger zitten :)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:54

Hoi M_D_H,
wat bizar hoeveel verschil voeding dan kan maken, zeg! Wens je heel veel succes, je hebt in ieder geval een goede drijfveer :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:01

Irene2 schreef:
Hoi M_D_H,
wat bizar hoeveel verschil voeding dan kan maken, zeg! Wens je heel veel succes, je hebt in ieder geval een goede drijfveer :j

Ja echt heel bizar.
Een half jaar geleden zei mijn psychiater nog dat ik nooit van de medicijnen zou afkomen omdat ik ze gewoon echt nodig heb.
Een maand daarna zei mijn diëtiste: we kunnen kijken wat koolhydraatarm met je doet.
(helaas daarna 5 maand niet meer geweest door dat ik zo druk was, dus zelf wat moeten aanrommelen, maar ik merkte al veel verschil) en een maand geleden zei de psychiater dat ik misschien toch van de medicijnen af kan komen als ik zo door ga :)
En gister dus weer bij de diëtiste geweest en allemaal recepten mee gekregen en een heel plan opgesteld.

Wat wel grappig is, ik zei altijd dat ik nooit snoep(doe ik ook niet) en ik drink alleen water, thee of zero cola (ik weet het aspertaan, maar ik vind het zo lekker, dus 1 glas per dag mag van mijzelf :+) maar al die koolhydraten die stiekem in je eten verwerkt zitten doen toch een hoop met je suikergehalte!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:53

Hmm.. ik weet niet zo goed of ik nu 'honger' heb of niet..

Mijn lijstje tot nu toe:
O: gekookt ei met twee plakjes runderrookvlees en plakje rookkaas en 1 glas water.
T: 1 kopje koffie met halfvolle koffiemelk.
L: kerriesoep, kipfilet met beetje zout en peper, bietensalade (2 gekookte rode bieten, zilveruitjes, augurkjes, 1 lepel creme fraiche) en 125 gram biogarde yoghurt met 25 gram cashewnoten.
De lunch was mijn 'koolhydratenuur'

Maar mijn verstand zegt dat ik geen 'honger' kán hebben, maar ik weet niet zo goed wat mijn lichaam nu aangeeft :o..