Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:30

Klinkt goed, moonfish13 :j

Ik ben toch wel elke dag streng, natuurlijk ene dag meer dan andere maar ik ga sowieso zonder suiker, koemelk en sinds kort dan ook gluten door het leven. En we proberen dingen als msg te mijden. Vooral suiker merk ik echt verschil mee. Daar krijg ik nou honger van :=
Maar ik ben al ruim een jaar bezig, in het begin was het echt vallen en opstaan en uitproberen. Nu is het toch al aardig een way of life :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:42

Sentido schreef:

Ik ben toch wel elke dag streng, natuurlijk ene dag meer dan andere maar ik ga sowieso zonder suiker, koemelk en sinds kort dan ook gluten door het leven. En we proberen dingen als msg te mijden. Vooral suiker merk ik echt verschil mee. Daar krijg ik nou honger van :=
Maar ik ben al ruim een jaar bezig, in het begin was het echt vallen en opstaan en uitproberen. Nu is het toch al aardig een way of life :))

Ik ben er nog steeds niet uit wat je kan eten ipv brood als je ook geen yoghurt etc kan eten. Wat eet jij dan allemaal ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:03

Ik eet smoothies en ei als ontbijt en dat bevalt heel goed. :j

Wel compleet met groente, fruit, vet, noten evt etc. Dus zodat je er ook lang op kan teren.Puur, geen troep erin en dus geen E-nummers enzo.
Middag idem, vlees, groente, fruit etc geen e nummers.
Drink water of kruidenthee zoveel als ik het vol houdt, zo een paar weken zo inneens trek in iets anders.
S'avonds normaal, aardappelen, groente, vlees etc. Alles zoveel mogelijk met kokosvet.
Dan valt de rotzooi die je binnen krijgt wel mee, drink water uit een filterfles met koolstoffilter.

Tussen de middag wel eens brood maar dat bevalt niet goed dus dat wil ik vervangen voor iets uit de wok.
Met groente, vlees evt wat fruit als het te combineren valt.
Vandaag gedaan en dat was lekker. :D

Ik ben met gluten en melk in een keer over gegaan en soja daarna ook heel snel.
Suiker en verder paleo achtig nog niet zo heeeel lang maar dat is vooral omdat de boel erg beperkt lijkt. :+
Maar met smoothies heb ik het broodprobleem al niet, tussen de middag iets met vlees en groente etc.
Dan eet ik s'avonds normaal mee. Glutenvrij, melkvrij, soja-arm, veel met kokosvet.
Vind ik ook prima zo. :)
Enige is dat de middag ik dat over wil zetten op groente, vlees, maar zonder aardappelen ofzo.
Merk dat ik dat niet fijn vind omdat ik ontzettend snel een suikerspiegel heb die protesteerd.
Dat is meer Paleo, dus ik vind mijn weg wel.

Yoghurt wil ik iets gaan proberen met amandelmelk, daar kan je yoghurt van maken.
Gebruik als melkvervanger nu ook amandelmelk.
Dus af en toe heb ik dat nesquick achtige spul van AH wat ik dan doe met amandelmelk.

Gluten en melk wordt ik ook zo gruwelijk beroerd van, dat laat ik voorlopig wel weer even.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:30

Maris schreef:
Sentido schreef:

Ik ben er nog steeds niet uit wat je kan eten ipv brood als je ook geen yoghurt etc kan eten. Wat eet jij dan allemaal ?

Ik eet sowieso geen brood omdat ik glutenvrij brood vies vind en diegene die ik gezien heb waren van witte rijst of mais en er zat vaak melk en/of suiker in. Dus ik bak zelfs scones van notenmeel en prop daar van alles in.

'S ochtends eet ik of quinoa vlokken gekookt in rijst-kokosmelk of teffontbijt (soort brinta). Hier gooi ik dan wat nootjes / zaadjes / fruit in. Voor lunch wissel ik elke dag tussen salades, scones met iets erop, ei in wat voor vorm dan ook. Aardappel omelet vind ik erg lekker. Ik probeer een 'zware' lunch te eten en licht avondeten, dan slaap ik beter. Dus 's avonds eet ik meestal alleen maar veel groente met een klein stukje vlees / vis / vleesvervanger achtig iets. Vlees tegenwoordig heel weinig en alleen witvlees zoals kip of goede kwaliteit biefstuk. Varkensvlees eet ik sowieso niet.

Voor tussendoortjes probeer ik zoveel mogelijk fruit te eten maar ik heb ook wel eens trek in iets lekkers. Ik heb nu bijvoorbeeld een soort marsepijn balletjes om te snoepen, recept staat paar pagina's terug. Of ik eet een scones met jam.

Je hebt overigens ook hele lekkere crackers van bijvoorbeeld boekweitmeel. Die eet ik ook wel bij de lunch. Ook een handige tip zijn boekweitpannekoekjes en die beleggen met groente. Kun je ook vrij makkelijk meenemen. En soms maak ik smoothies en gooi daar dan gebroken pompoenzaadjes / chiazaadjes etc in plus een eetlepel olie. Dat vult ook behoorlijk als lunch. :j

Hoop dat je wat vooruit kunt. In het begin viel ook telkens terug op brood, maar geleidelijk aan krijg je meer opties.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:42

ter broodvervanging tijdens de lunch wissel ik veel af met wokgroentes en quorn, boekweitpannenkoeken gevuld met groenten of ik doe gepureerde doperwten of courgette door het beslag. En dan met een salade erbij lekker opeten :9 of een scrambled egg met wat dingen erdoor. En als ik brood eet is het speltbrood. Maar hoef niet glutenvrij te eten dus dat zou ik niet precies weten hoe je dat kunt vervangen.

Ik merk dat bepaalde dingen voor mij ook echt al een way of life zijn geworden :j zo drink ik echt geen frisdranken/gezoete dranken meer. Eet geen witbrood en pasta's meer. Vermijd dingen als boter en vette jus en bak met kokosolie. Mn ontbijt bestaat niet meer uit boterhammen met chocopasta of cruesli met yoghurt en een flinke schep suiker, maar havermout met extra vezels, lijnzaad en fruit. En zo kan ik nog even doorgaan geloof ik :)) Maar af en toe 'snoep' ik nog wel gewoon. Maar gewoon met mate en niet te vaak, merk dat mn lijf er namelijk best wel op reageert dan (opgeblazen buik, beetje licht in mn hoofd of lustelozer dan normaal)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:11

Mag ik vragen wat jullie als tussendoortjes eten? Daar loop ik nog wel eens op vast. Ik drink 's ochtends een groene smoothie waar vaak 2 of 3 stuks fruit in gaan, waardoor ik fruit als tussendoortje op de dagen dat er 3 stuks ingaan een beetje teveel vind. Meestal worden het dan crackers zonder suiker en e-nummers, maar dan loop ik weer regelmatig vast op het beleg. De variatie mist vaak een beetje. Meestal eet ik cottage cheese, hummus, smeerkaas of pindakaas maar ik wil ook wel eens wat anders. Daarnaast eet ik wel vaak groente. Komkommers & cherrytomaatjes etc.
Misschien hebben jullie tips? Het moet allemaal mee naar school en daar heb ik geen koeling, dat maakt het ook iets lastiger.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:19

Negerzoen: je zou de ontbijtkoek uit ambers nieuwe boek kunnen maken en een plak per dag meenemen. Of zelf wat dingen maken zoals scones / muffins in hartige of zoete vorm wat je maar lekker vind. Wisselen in de soort cracker die je hebt is ook al een goede. Of neem eens een rijstwafel mee. En sowieso altijd een bakje nootjes meenemen om uit te graaien. Stilt mijn ergste snaaihonger altijd haha.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:23

Ik krijg van rijstwafels echt enorme honger.
Dat vind ik zelf dus al geen optie, valt er ook al veel af helaas.
Maargoed dat is meer Paleo als Amber Albarda als je dat niet doet.

Ik zie het wel, ik probeer overdag geen brood/pasta/meelproducten binnen te krijgen.
S'avonds gewoon.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:29

Ik maak van de Paleo website diverse 'cakes' en 'broden' bijvoorbeeld noten rozijnen brood, bananenbrood, of appelkaneel brood. Allemaal zonder gluten en je kan bijvoorbeeld 1 plakje nemen als tussendoortje maar ik neem ook wel eens 3 plakjes als lunch met een beetje boter erop of met wat fruit erbij.
www.hetpaleoprincipe.nl/recepten

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:41

Bedankt voor jullie tips! Ik zal eens kijken wat ik er mee kan! Ook met de recepten :)
@ Sentido, ik heb zelf alleen Amber's eerste boek. Zou je misschien het recept voor me kunnen uittypen?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:20

Nou, dat is ook wat, heb ik een hele poos volgens amber gegeten, gisteren werd mijn dochtertje drie, heb ik een stuk taart
met fondant op en ben er zo ziek van geworden en prikkelbaar, dat doe ik geen tweede keer meer, wat een troep.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:39

Ik ben nu net een weekje begonnen met Amber. Het gaat best goed, maar ik merk dat ik snel zonder inspiratie kom te zitten wat betreft het klaarmaken van groente (en soort groente).
Met snacken lukt het wel aardig..gewoon fruit, nootjes en af en toe een (eenden)ei. Maar ik merk wel dat ik ook graag eens iets anders wil. Dus inspiratie gezocht!
Vooral geen brood meer eten werkt voor mij erg goed. Minder jeuk op mijn (hoofd)huid
Gisteren heb ik arretjescake gehad hier op mijn werk en ja hoor, vandaag weer heel erge jeuk op mijn hoofd :(

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:54

kunamosity schreef:
Ik ben nu net een weekje begonnen met Amber. Het gaat best goed, maar ik merk dat ik snel zonder inspiratie kom te zitten wat betreft het klaarmaken van groente (en soort groente).
Met snacken lukt het wel aardig..gewoon fruit, nootjes en af en toe een (eenden)ei. Maar ik merk wel dat ik ook graag eens iets anders wil. Dus inspiratie gezocht!
Vooral geen brood meer eten werkt voor mij erg goed. Minder jeuk op mijn (hoofd)huid
Gisteren heb ik arretjescake gehad hier op mijn werk en ja hoor, vandaag weer heel erge jeuk op mijn hoofd :(

Stik, dat heb ik ook altijd, wordt je helemaal gek van.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:55

lisa_pluisje schreef:
kunamosity schreef:

Stik, dat heb ik ook altijd, wordt je helemaal gek van.

Jeuk, bedoel je? Ja minder brood eten helpt echt!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:50

Sentido schreef:
Ik maak tegenwoordig wel zelf muesli, echt heerlijk. Gewoon bij elkaar pakken wat je lekker vind, noten, zaden, vlokken gerst, spelt en haver. Mengsel van kokosolie, honing en sinaasappelschil smelten. Erover gieten en dan 40 minuten in de oven. Heerlijk krokant :9

As we speak, maak ik nu jouw muesli. Het hele huis ruikt héérlijk!

Heb de tip van De Zuidmolen ook opgevolgd (weet niet meer van wie) en zojuist mijn bestelling binnen gekregen :-)

Leuk dit topic. Ga proberen het bij te houden!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:40

Lekker he Olympia! Moet nog even verzinnen hoe ik het ga maken glutenvrij want ik mis het nu wel haha. Wat heb jij er allemaal in gegooid?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:48

Eet nu m'n eerste bakje eigen gemaakt muesli. Het is heeeeerlijk! Heb er speltvlokken, havermout en gerstevlokken in. En jouw mengsel van kokos, sinaasappel en honing (dat maakt het wel éxtra lekker hoor!). En dan verder goji besjes, hazelnoten, zonnebloempitten en van die grote blauwe rozijnen. *\o/*. Het is zo veel lekkerder dan uit een pakje!

Op hoeveel graden heb jij de oven eigenlijk. Heb nu maar wat gedaan (goed uitgepakt gelukkig :D )

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:53

Ehh ik deed ook altijd maar was volgens mij op 160. Maar wij hebben een hetelucht, die moeten lager dan gewone oven. Staat gelijk aan 180 dan volgens mij. Deed ook altijd eerst een half uurtje en dan even kijken of t goed was. Klinkt goed wat je erin gedaan hebt :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:06

Oh ja, ik had 'm iets hoger en iets korter qua tijd :-)

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:56

moonfish13 schreef:
Ik had een creatief idee. :Y)
Klein handje sperziebonen
1.5 walnoot in kleine stukjes,
blokjes mango uit de vriezer
halve kipfilet in niet te grote blokjes
oregano, rozemarijn en herbamare
kokosolie.

Walnoot droog bakken, daarna kokosvet laten smelten erbij en de bodem licht bedekken met oregano.
Dan de kipfilet, sperzieboontjes, en mango erbij en bakken tot het gaar is met een beetje herbamare en rozemarijn er nog bij.
Geen aardappels of rijst ofzo, gewoon zo opgegeten en totale hoeveelheid was een vlaschaaltje.
Was snel klaar en vult goed. :D

Dat was lekker zeg! ;) Heb het net gemaakt, met even een paar aanpassingen. Had nog pijnboompitjes, dus die heb ik er in gedaan en ik had verse mango. Ik heb er wel rijst bij gedaan. Smaakt bijna net als een soort van chicken tonight (alleen dan gezond natuurlijk!) :+

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:12

Olympia96 schreef:
Sentido schreef:
Ik maak tegenwoordig wel zelf muesli, echt heerlijk. Gewoon bij elkaar pakken wat je lekker vind, noten, zaden, vlokken gerst, spelt en haver. Mengsel van kokosolie, honing en sinaasappelschil smelten. Erover gieten en dan 40 minuten in de oven. Heerlijk krokant :9

As we speak, maak ik nu jouw muesli. Het hele huis ruikt héérlijk!

Heb de tip van De Zuidmolen ook opgevolgd (weet niet meer van wie) en zojuist mijn bestelling binnen gekregen :-)

Leuk dit topic. Ga proberen het bij te houden!

Die tip kwam van mij *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:33

Oh! Hahaha nou in dat geval: heel erg bedankt! :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:05

kunamosity schreef:
moonfish13 schreef:
Ik had een creatief idee. :Y)
Klein handje sperziebonen
1.5 walnoot in kleine stukjes,
blokjes mango uit de vriezer
halve kipfilet in niet te grote blokjes
oregano, rozemarijn en herbamare
kokosolie.

Walnoot droog bakken, daarna kokosvet laten smelten erbij en de bodem licht bedekken met oregano.
Dan de kipfilet, sperzieboontjes, en mango erbij en bakken tot het gaar is met een beetje herbamare en rozemarijn er nog bij.
Geen aardappels of rijst ofzo, gewoon zo opgegeten en totale hoeveelheid was een vlaschaaltje.
Was snel klaar en vult goed. :D

Dat was lekker zeg! ;) Heb het net gemaakt, met even een paar aanpassingen. Had nog pijnboompitjes, dus die heb ik er in gedaan en ik had verse mango. Ik heb er wel rijst bij gedaan. Smaakt bijna net als een soort van chicken tonight (alleen dan gezond natuurlijk!) :+

Met dank aan mijn vriend. :Y)
Die knikkert echt alles bij elkaar, die mango had ik er nooit bij gegooid als ik hem niet kende.
Maar lekkere dingen dat er zo uit komen rollen, soms totaal onverwacht maar wel erg lekker. :j
Hij zegt altijd kook met je neus.. En beetje bij beetje lukt dat moet ik zeggen.

verse mango vind ik wat lastig omdat ik zo weinig gebruik, dan bederft er weer zoveel.
Mango maakt het toch lekker zoet, op een gezonde manier. :)

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 06:58

moonfish13 schreef:
Met dank aan mijn vriend. :Y)
Die knikkert echt alles bij elkaar, die mango had ik er nooit bij gegooid als ik hem niet kende.
Maar lekkere dingen dat er zo uit komen rollen, soms totaal onverwacht maar wel erg lekker. :j
Hij zegt altijd kook met je neus.. En beetje bij beetje lukt dat moet ik zeggen.

verse mango vind ik wat lastig omdat ik zo weinig gebruik, dan bederft er weer zoveel.
Mango maakt het toch lekker zoet, op een gezonde manier. :)

Oh ik heb er zo een hele mango doorheen gegooid hoor :o
Had er 2 gekocht (zat in zo'n pakje bij albert hein). Haha, dankzij de tips hier en van Amber lijkt het net alsof ik zo creatief en kokkerellerig ben *D Gewoon ideetjes uitwisselen met elkaar hier! Dan worden we vanzelf superkoks!
Vanmiddag ga ik proberen de japanse pizza te maken en de koekjes voor de voedselbijeenkomst (ja ja!)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:16

Ik vond de japanse pizza heerlijk en vooral met de broccoli erbij die amber zelf als tip geeft :)