De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:29

Oh, Lavas komt zeker na de winter weer op hoor! Geduld, niet weggooien!
Enne... tip: haal als die goed groeit, iedere keer wat takjes eraf... die kun je invriezen in een plastic zakje.
Als je wat nodig hebt verkruimel je de stijfbevroren Lavas gewoon tussen je vingers. Ideaal!
Je kunt trouwens alle kruiden invriezen, ik doe het ook met Koriander.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:36

idd die komt terug. hier staat er nu ook niets meer!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:23

in de winter issie foetsie...maar als de grond weer opwarmt komt ie idd met gang terug := in mijn vorige tuin stond er 1 ter grote van een oerwoud :+

geezzzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:04

Leuk topic, leuke tips!

Ik heb sinds vorige week 100m2 volkstuin waar ik mee aan de slag zal, morgen zal ik de eerste kweekbak (beetje à la makkelijke moestuin) in de tuin plaatsen en vullen en zal ik nog een poging doen daar knoflook in te zetten. Hopelijk gaat die dan nog aanslaan, ik ben benieuwd..

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:12

Jellie schreef:
Ik heb nog bieten in de grond.. Volgens mij zijn ze nog niet heel groot. Tot wanneer groeien ze door? Of zou ik ze nu moeten oogsten?

De bieten groeien niet meer maar je kunt ze nog in de grond laten en er pas uit halen als je ze wilt eten.
Of je haalt ze uit de grond en bewaart ze in een emmer zand op een koele donkere plek.
De blaadjes kan je , als ze er nog fris uitzien, ook door een salade doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:53

countrygirl schreef:
Oh, Lavas komt zeker na de winter weer op hoor! Geduld, niet weggooien!
Enne... tip: haal als die goed groeit, iedere keer wat takjes eraf... die kun je invriezen in een plastic zakje.
Als je wat nodig hebt verkruimel je de stijfbevroren Lavas gewoon tussen je vingers. Ideaal!
Je kunt trouwens alle kruiden invriezen, ik doe het ook met Koriander.

Ja dat wist ik al.
Maar hij is hier al weg sinds een dikke maand, laat hij het altijd zo vroeg al afweten?
En zou ik hem nu kunnen uitgraven en op een beter stuk herpoten of kan ik dat beter in het voorjaar doen als hij weer opkomt?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:11

Wat Nederland betreft zou ik het werkelijk niet (meer) weten. Hier staat ie nog mooi te wezen, maar de temperaturen zijn hier ietsje anders he?
Ik zou voor het voorjaar kiezen om 'm weer op te graven en te herplanten. Dan wordt het wat warmer en heeft de plant meer power. Nu is het al rusttijd.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:52

Die van mij is ook al weken 'weg' en wordt elk jaar groter. Volgend voorjaar herplanten en lekker bemesten. Doet die van mij het super op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:13

Even een upje :)

Vorige week heb ik mijn zaadjes bij de Welkoop besteld.

Ik had gelezen dat spinazie al in januari kon. Maar het zakje gaf februari aan. Ik wacht toch nog maar heel even.
Ik vind het zo leuk om te rommelen met zaad. En nog leuker om ervan te eten. :)

Vandaag had ik onze logé en paardenoppas naar huis gebracht en haar balkon had ik al jaren niet gezien. Ze vertelde dat ze op haar winderige balkon, met weinig zon, een pompoen had, die helemaal door de spijlen van haar balustrade heen kronkelde. Ze had er nog vruchten van ook. Echt geniaal! Gewoon in een speciekuip.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:29

Leuk dat je al wat in de weer bent met zaadjes uitzoeken enz...
Ik heb toevallig vorige week nog wat bietjes geoogst die nog in de tuin stonden :D Ze waren goed te eten!
Er staan er nog wat in die nog heel klein waren, maar zien of er nog wat van terecht komt :+
Ook heb ik nog 3 preien staan maar die zijn niet echt gegroeid haha..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:31

Jellie schreef:
Leuk dat je al wat in de weer bent met zaadjes uitzoeken enz...
Ik heb toevallig vorige week nog wat bietjes geoogst die nog in de tuin stonden :D Ze waren goed te eten!
Er staan er nog wat in die nog heel klein waren, maar zien of er nog wat van terecht komt :+
Ook heb ik nog 3 preien staan maar die zijn niet echt gegroeid haha..

Leuk!

Ik eet nog steeds rucola en veldsla, die doen het briljant op de mesthoop, ohnee, cómposthopen :D

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:45

Antheman schreef:
doen het briljant op de mesthoop, ohnee, cómposthopen :D

:')

Pas geleden wel bezig geweest om wat bladrommel enz.. op te ruimen. Zie dat er in diverse sierplanten ook weer knoppen komen.
Ik krijg al weer helemaal zin in t voorjaar en weer bezig gaan in de tuin!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:52

Hier ook helemaal zin in...straks een grote zak turf halen om te mengen met potgrond en zand om zaaigrond te maken....heb een hele berg nodig.
Ga mij denk ik toch voor een groot deel storten op mijn bloeiende tuin...grote delen zwarte grond en die moet bedekt gaan worden.

Ook eerdaags gaas gaan uitzoeken om een deel van de bloementuin en de tijdelijke moestuin mee af te zetten zodat Nijn mijn werk straks niet in een uurtje vernietigt :P

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:38

Gisteren, ook na een dag wat opruimen in de moestuin, heb ik nog een behoorlijke maaltijd bij elkaar gesprokkeld.
Dankzij de zachte winter.
Er stonden nog wat broccoli struiken met kleine roosjes broccoli, wat oranje en paarse worteltjes,een sla/andijvie soort uit de kas en ondergronds een enorme hoeveelheid aardperen.(topinamboer)
De laatste stonden al 2 jaar in de tuin.
Zomers plukte ik er mooie bloemen van maar van eten was het nooit gekomen.
Heerlijke groente en makkelijk te kweken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 09:41

Pien28 schreef:
Gisteren, ook na een dag wat opruimen in de moestuin, heb ik nog een behoorlijke maaltijd bij elkaar gesprokkeld.
Dankzij de zachte winter.
Er stonden nog wat broccoli struiken met kleine roosjes broccoli, wat oranje en paarse worteltjes,een sla/andijvie soort uit de kas en ondergronds een enorme hoeveelheid aardperen.(topinamboer)
De laatste stonden al 2 jaar in de tuin.
Zomers plukte ik er mooie bloemen van maar van eten was het nooit gekomen.
Heerlijke groente en makkelijk te kweken.

Mijn tante was ook al zo verrrukt over aardpeer. Nemen ze veel ruimte in beslag?
Leuk dat je nog een maaltje bij elkaar gescharreld hebt. Daar heb ik vorig jaar te weinig voor gezaaid. Dit jaar doen we dat anders :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:47

mijn peterselie is nog steeds in volle actie en de bieslook is ook weer aan het uitschieten :)
de spinazie had ik in het najaar nog gezaaid in de hoop dat ik dan in het voorjaar eerst nog wat spinazie zou kunnen oogsten.
verder hebben we het plan voor onze groententuin eens uitgetekend en er alvast een bult mest over gegooid :D

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:12

Hier zijn de moestuinkriebels ook weer begonnen. :) Er staat nu alleen nog boerenkool in bij mij, dus ik zat ook al te bedenken wat ik over een poosje kan gaan zaaien. Vorig jaar was mijn eerste jaar moestuin, dus ik ga het dit jaar anders aanpakken - minder van hetzelfde en niet alles tegelijkertijd zaaien zodat ik er een beetje verspreid over het jaar van kan eten.

Het schijnt dat er binnenkort wel winterweer aankomt met vanaf vrijdag temperaturen tegen het vriespunt. :brr:

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:24

Antheman schreef:
Mijn tante was ook al zo verrrukt over aardpeer. Nemen ze veel ruimte in beslag?
Leuk dat je nog een maaltje bij elkaar gescharreld hebt. Daar heb ik vorig jaar te weinig voor gezaaid. Dit jaar doen we dat anders :D

Het is verstandig om Aardperen in een bak te kweken... woekerplant ;)
Ik heb van Aikon een zakje gekregen en in een cementkuip gedaan,heb ook handje aan de buurtjes gegeven en er staat ook nog wat klaar om aan mijn rijmaat te geven :)

Heb ze ook rauw geproeft...erg lekker.Dit jaar wil ik kijken of ik ze ook als zoete aardappel kan gebruiken,eerst kijken of de oogst lukken.
Pien...wat een mazzel dat je nog wat hebt kunnen oogsten :9

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:28

Gezellig, al die plannen! Ik moet nog steeds een stuk moestuin omspitten, we waren bijna klaar en toen begon het te regenen. Ja, het regent hier ook hoor. En er kan in drie maanden tijd net zoveel vallen als in Nederland in 'n heel jaar ;-)) Maar, het regent eigenlijk nooit dagen achter elkaar dus je kunt altijd wel weer in de tuin werken.
Eh, wat staat er in? Plantuitjes. Nog wat bloemkool maar ik heb de bladeren er niet overheen gevouwen, dus i.p.v. stralend wit is die gelig... maakt niet uit. Nog 1 groene kool, de broccoli en de spitskool die we geplant hadden gaat goed, begint nu pas een beetje te groeien. Alle sla is helaas opgevreten door de slakken!

Tinky12: zoete aardappelen worden hier in de regio (Comporta etc.) veelvuldig geteeld, deze streek is daar zo'n beetje beroemd om. Ik koop weleens zoete aardappelen en soms zoek ik naar een aparte vorm.
Die doe ik dan deels op 'n glas met water zetten... worden prachtige planten en ze kunnen nog mooi bloeien ook!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:34

De aardpeer woekert bij mij niet erg tot nu toe.
Met 1 knolletje ruim 2 jaar geleden begonnen.
Tot gisteren alleen de bloemen als snijbloemen gebruikt en gisteren voor het eerst een hele grote emmer knolletjes geoogst.
Ze beslaan nu een kleine vierkante meter ,maar blijven wel keurig bij elkaar.
Niet zoals wortelstok gewassen die soms een meter verderop opkomen.
Zomers zijn ze wel schat ik 2,5 meter hoog.
Maar met een speciekuip zoals Tinky oppert of met worteldoek,laat water beter door, houd je ze zeker op hun plek.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:43

Ja, een sneu, te laat geplant spitskooltje uit de herft staat hier ook nog en ook nog wat spruiten.
De laatste zijn wel mega groot geworden.
Maar een stampotje ofzo van maken met wat uitjes ,die nog over zijn van vorige zomer en wat kaas.
Dan staat er weer een voordelige ,en naar ik hoop, lekkere maaltijd op tafel.

Jullie lopen in Portugal wel voor op ons met het kweekseizoen, wat betreft de temperatuur denk ik.
Zoete aardappel heb ik nooit gekweekt , vraag me af of die ook zo gevoelig zijn voor ziektes als gewone aardappels en of ze meer warmte nodig hebben.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:57

Pien28: vermoed van niet Pien, ik denk dat de lokale zoete aardappel een heel sterk ras is... het zijn al zoveel generaties Portugezen die dat soort aardappels kweken. Ze staan hier ook veelal in particuliere moestuintjes.
Op de plaatselijke mercado's (overdekte markten) worden ze vaak aangeboden.
Warmte: ja, denk het wel. Maar in deze streken, zo vlak aan de oceaan, vriest het zelden of nooit he?
Ik zie het hele jaar deze zoete aardappels, ik vermoed dus dat de teelt gewoon het hele jaar door gaat.

Ja, in feite zouden wij het hele jaar kunnen planten. Maar... ik merk wel dat in december planten nauwelijks tot niet groeien hoor... Ze beginnen nu weer, dus reageren op de daglichtlengte.
En zoals in juli/augustus, zou je eigenlijk doek over je tuin heen moeten spannen, want je sproeit het soms nauwelijk voor, zo warm kan het zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:10

mijn broccoli staat in bloei >;) :roll:
maar goed, ik heb nog broccoli staan zoals je leest, boerenkool en krootjes,
de broccoli ga ik morgen maar opeten , voor de rest ook in de bloei schiet met dit winterse weer :+
de boerenkool wil ik volgende week het restje van oogsten en de bietjes gaan er van de week uit en die maak ik in denk ik
zijn allemaal babyformaat ivm late zaai, dus in zijn geheel de pot in :D
dalijk een deel van de tuin doorhakken(liggen de resten peperplantenkluiten op...)
en van de week ook nog de compostbak door het andere deel werken en dan kan ik opnieuw in gaan delen voor het komende seizoen. Zaad ben ik aan het uitzoeken, denk nog een paar dingetjes bestellen en dan ben ik er in principe klaar voor .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:14

Pien28 schreef:
Ja, een sneu, te laat geplant spitskooltje uit de herft staat hier ook nog en ook nog wat spruiten.
De laatste zijn wel mega groot geworden.
Maar een stampotje ofzo van maken met wat uitjes ,die nog over zijn van vorige zomer en wat kaas.
Dan staat er weer een voordelige ,en naar ik hoop, lekkere maaltijd op tafel.

Jullie lopen in Portugal wel voor op ons met het kweekseizoen, wat betreft de temperatuur denk ik.
Zoete aardappel heb ik nooit gekweekt , vraag me af of die ook zo gevoelig zijn voor ziektes als gewone aardappels en of ze meer warmte nodig hebben.

zoete aardappel is trouwens geen directe familie van de normale aardappel
tis een plant uit de windefamilie
hier een linkje over kweken, ik wil het dit jaar in de kas proberen :j
http://www.wilfriedrobert.be/GROENTEN/z ... OrJ1ne9bZk

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:25

Kwam met zoeken op dezelfde site terecht.
De Belgen hebben vaak goede moestuin sites.
Een gemiddelde temperatuur van 24°C om bataten te kweken zit er voorlopig nog niet in.