Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:43

Ginootje schreef:
Oke bedankt! :) En nog een vraagje.. Ik eet niet graag sla ik walg er echt van :P Is er een manier dat je het lekkerder kan maken?

Mijn man walgt ook van sla, dus maak ik salade met verse (wilde) spinazie. Veel lekkerder en er zitten meer vitamientjes in :)

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:21

Het viel wel mee hoe duur me 3 gangenmenu was. Ik was voor alles inclusief drinken (2 cola, 1 frisse fruitdrank en 2 flessen wijn) ongeveer 50 euro kwijt. Weet niet hoe ik het gedaan heb om het zo beperkt te houden maar ik ben er blij mee. Heb heel wat spullen bij de Lidl gehaald en op de markt,scheelt echt een boel! Heb de Lidl ook helemaal (her)ontdekt en ga er zeker meer spulletjes kopen. Ze hebben ook verrassend veel biologisch! Vandaag een pakje rijstwafels met chocolade en kokosschaafsel, biologisch en 6 wafels voor 79 cent. En heerlijk dat ze zijn! Andijvie, 39 cent! Ben voor me avondeten dan ook maar 1.20 kwijt. Heb een rauwe andijviestampot met spekjes gemaakt en zit er nu heerlijk van te smullen. :)

Morgen weer naar de markt fruit halen! Nu al zin in, smacht al een paar dagen naar een kiwi en meloen. :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 18:35

Eleandra: eigenlijk geen uit de supermarkt := die bevatten stuk voor stuk allemaal heel veel suiker. Je zou moeten zoeken naar een variant zonder suiker als je het gezond wil hebben :) Je zou het ook zelf kunnen maken! Ongebrande, ongezoute nootjes kopen bijv. en dan mengen met wat lijnzaad, rozijntjes, vezels etc. Ik denk dat dat wel allemaal in de winkel te vinden is, alleen de ongebrande & ongezoute nootjes weet ik niet zeker :) Lijnzaad en vezels vind je in het zonnaturaschap.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:42

Oke bedankt VogeltjeM! :)
Wat bedoel je trouwens precies met vezels? Ik weet natuurlijk wel wat vezels zijn, maar het is niet een op zichzelf staand product toch? Maar dan bijvoorbeeld havermout?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 18:43

Nou, in het zonnaturaschap ligt wel een verpakking 'tarwevezels' :) die bedoelde ik. Havermout is ook heel voedzaam, maar ik weet eigenlijk niet of je dat rauw kunt eten?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:30

@Eleandra: ik eet regelmatig de Zonnatura muesli, daar zitten geen toegevoegde suikers in volgens mij :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:22

Zo, weer heerlijk ingeslagen op de markt. Heb nu aan fruit, 1 galiameloen, 4 wilde perzikken, 3 kiwi´s, 3 bananen, 4 perssinaasappelen en 3 appels. Daar kom ik het weekend wel mee door. :P

Ga vanavond een japanse pizza maken met als topping wat tomaatjes en champignons, wat kruiden en kaas. Nu al trek in. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:36

Ik heb vandaag een fruitdagje. Ik hou maar liefst 2 kilo vocht vast en dat moet en zal er uit komen :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:05

2kg vocht? pfoe, dat is echt veel.

Lekker veel fruit Mara! Ik zou willen dat er hier een goedkope markt in de buurt was, maar helaas. De markt in Nijkerk is reteduur, daar koop ik geen fruit.

Ik had gister pasta met zalm en spinazie gemaakt, maar de pasta te lang gekookt. Bah bah bah, dat verpeste wel de maaltijd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:09

Ik heb vandaag de gevulde tomaten van amber albarda op :D waren heel lekker! Ik had er nog een salade bij van veldsla, rucola, pijnboompitten en pinda's... Schoonouders kwamen eten :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:45

Oe klinkt goed Vogeltje! Ik heb een hartige taart in de oven staan met allemaal groentes die op moesten. Dus er zit momenteel, witte kool, prei, rode ui, champignons, cherrytomaatjes en knoflook in. Samen met wat garnalen en kaas. Ruikt al heerlijk. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:54

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:17

Lekker vogeltje en Mara! Klinkt heerlijk :)

Ik heb ontbeten met 2 maisboterhammen met bio ham, kaas, gekookt ei en tomaat. Super lekker en vullend! Hoewel het maisbrood natuurlijk niet echt gezond is. Heb nu nog steeds geen honger.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:37

Oe dat brood ziet er lekker uit! Dat recept sla ik op. :)

Ik heb mezelf gisteravond even goed toegesproken nadat ik het pak met chocolate chip cookies had opgegeten dat ik vanaf vandaag weer gezond ga eten. Dus geen chips, koekjes, cola en fruitdranken in de hoeveelheden hoe het de laatste tijd ging. En ik ben goed begonnen. Ontbeten met 2 volkoren sesam boterhammen met hageslag en een kwart meloen. Lunch was 2 geroosterde boterhammen met kaas en cherrytomaatjes en een groot glas met melk, banaan en tarwe geblendert. Ik ga zo lekker in het park chillen en dan neem ik alleen een flesje water en een appel mee. Geen verleiding van koekjes of chips. Opzich is het natuurlijk niet erg af en toe wat chips of een koekje, maar het werd weer een beetje een gewoonte de laatste tijd.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:04

Ik herken het Mara, op een gegeven moment wordt het weer een gewoonte elke dag een koekje of iets lekkers te eten. Af en toe moet kunnen, maar niet dagelijks ;)
Fijn dat je het toch weer makkelijk kunt oppakken dan.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:56

Hoi Allemaal,
Ik ben ook weer terug na een tijdje afwezigheid (was eerst erg druk en daarna 3 weken vakantie gehad) Na de vakantie is het gesnoep en vele eten ,de ene keer wat ongezonder dan de andere keer , weer over wat mij betreft. Merk wel dat als ik niet aan het werk ben meer zin in snoepen heb.... Hoop door weer echt alleen gezond te eten de vakantie kilo's kwijt te raken en anders ga ik wel een paar weken op rantsoen maar goed, hopelijk is dat niet nodig.

@ Eleandra: Ik koop bij de jumbo wel eens van die grote zakken goedkope musli. Daar zit ook geen toegevoegde suiker in. Wil je het wel zelf maken dan kan je een zak havermout mengen met wat ongebrande noten en wat rozijnen.

Vanavond even bijlezen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:01

Bij mij ging het eten ook een tijdlang niet zo goed. Ik at niet persé slecht, maar ook niet echt goed. Ik sla vooral vaak mijn lunch over, en dat merk ik dan wel aan mijn lichaam. Als ik er de tijd voor neem en gewoon een gezonde salade maak (vandaag ijsbergslag, tomaat, komkommer, feta en linzen), dan voel ik me ook veel beter de rest van de dag. Dus hopelijk kan ik het gezond(er) eten weer oppakken :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:31

Zo weer even bij gelezen! Gelukkig gaat het niet zo hard als aan het begin, haha.
Er zijn er dus meer die een dipje (gehad) hebben...
Lunch overslaan klinkt niet zo gezond maar gauw weer gaan lunchen Century!
Dat zuur balans lijkt me ook wel interessant maar even op googlen binnenkort.
Vandaag een goede dag gehad. Lekker bezig geweest en dat helpt toch het meest tegen de zin om te snaaien s avonds!

Heb je al de tijd gehad om iets te koken uit het boek van Amber VogeltjeM? Staan er leuke recepten in?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:50

Hoe gaat het met iedereen, het is zo stil hier. Of iedereen is lekker aan het genieten van het weer natuurlijk, kan ook. :) Mijn gezonde eetpatroon en ritme is weer een beetje op de rails. Eet nu iedere ochtend naast me standaard 2 boterhammen een stuk fruit, bij de lunch eet ik nog wat fruit en s'avonds alleen nootjes of een stukje pure chocolade. En ik probeer eerst wat water te drinken als ik weer trek in eten krijg. Want soms gaat het er alleen maar om dat ik iets te knabbelen wil hebben, iets te doen, zonder dat ik echt honger heb. Dus dan even een paar slokken water en dan kan ik er weer tegen aan. ^^

Enige 'zonde' die ik deze week bega is het suikerbrood van de appie, maar die is in de bonus en koop ik alleen eens in de zoveel tijd als ik mezelf iets extra's wil geven. :P

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:43

T gaat niet zo hard meer he? Hopelijk zit iedereen lekker in het zonnetje te genieten.

Fijn dat het weer een beetje op de rit is Mara! Heb je geen last van het suikerbrood? Als ik weer eens iets met suiker heb gegeten heb ik 2 dagen lang last van de zin om te snoepen....

Deze week weer aan het werk na mn vakantie en ben gelijk goed van start gegaan.
Lijstje vandaag:
O: smootie met 150 gr spinazie ,2 uitgeperste sinasappels, en een banaan
L:(had het warm) kwark met gepureerde bevroren rood fruit, Was echt lekker en een goede vervanging voor ijs van de zomer. Had het in de blender gemaakt.
T Handje amandelen
D:stukjes gebraden kipfilet met lekker veel prei,champions en rode ui

Zaterdag sta ik de hele avond achter de frituur op de ruiterdemonstratie van de rijvereniging ben benieuwd hoe ik me kan beheersen. Ga er direct uit mn werk heen en moet dus in de auto maar iets gezonds eten voordat ik patat ga bakken...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:47

Het gaat hier ook weer iets beter met gezond(er) eten :j ik heb alleen van die heerlijke biologische hazelnootpasta en ik kan er níet vanaf blijven _O-

Hesterve, als je de hele avond friet staat te bakken is de kans groot dat je daarna een jaar geen zin meer hebt in friet :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:54

door het zonnetje is de snaailust wel een beetje verdwenen...altijd goed :D

vandaag volkorenbammetjes op en vanavond rodebietjes stamp en verse erwtjes uit de tuin :9
met een drumstickje uit de oven

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:58

Hier al 2 dagen wat minder en er komen nog meer van die dagen. Zusje kwam op bezoek in Groningen om te winkelen, bios en uiteten en dan krijg je geen hele nette lijstjes. Gister ijsje op het terras en samen een bakje popcorn bij de film. Avondeten ging nog. Forelfilet met hollandaisesaus, veel groentes, sla en wat friet. S'middags had ik broodje zalm. Tussendoor nog een banaan en appel gehad.
Vandaag lekker ontbeten bij ikea en s'middags een broodje kip/komkommer/sla/yoghurtdressing op het station en vanavond verse lasagne. Wel nog aardbeien en een appel op tussendoor.
Morgen eind BBQ en feest op de studentenvereniging, maar dat heb ik deels zelf in de hand natuurlijk. Zaterdag, zondag en maandag verjaardag..pff allemaal erg onregelmatig en rommelig dus, en niet helemaal zelf in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:53

Ik probeer elke dag een smoothie te maken,met groentes en fruit.
Doet me wel goed en ik kan er lang op teren..

Met bijvoorbeeld banaan,aardbei,kiwi,tomaat,komkommer,sojamelk,appel,druif...echt vanalles gooi ik er in..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:28

Ik heb het ook hoor, als ik iets zoets eet zoals suikerbrood heb ik daarna ook twee dagen zin om te snoepen :P heel irritant..

Mijn ontbijtje bestaat vandaag uit een volkoren beschuitje met smeerkaas en een smoothie van magere kwark, sinaasappel, frambozen en blauwe bessen :)