Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:29

Pure chocolade, heb net een stukje genomen! Heb die van Swiss Noir, 72% en dies echt lekker! Heb vanavond nog een discussie-gesprek gehad met een collega die vroeg aan mij of haar flesje Crystal Clear nou gezond was, toen heb ik der maar even op de ingrediënten gewezen. 'Maar wat is dan wel gezond?' vroeg ze en toen uitgelegd dat het meeste waarvan de gemiddelde nederlander van denkt dat het gezond is het meestal niet is. Fruitrepen die boordesvol toegevoegde suikers zitten, cola light, pakjes om sausen mee te maken. 'Maar dan kan ik alleen maar water drinken!' Want ze had in een dieetboek gelezen dat je van fruit ook maar heel weinig mocht, 'maar 5 druiven op 1 dag!'. Heb der toen gezegd dat dat wel meeviel, maar dat ze af moest van het pakjesspul en goed kijken naar de ingrediëntenlijst. Was wel even leuk om het er met iemand anders over te hebben en even een hele andere kijk op gezonde voeding te geven. Want ze dacht echt dat ze heel gezond bezig was met Hero Fruit shots, crystal clear, fruitrepen etc.

Zo maar eens me bedje in en morgen weer een nieuwe dag voor de boeg. :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 01:02

Ik heb speltbloem gekocht, dus morgen zelf brood maken :D Eet al sinds donderdag nauwelijks brood meer.

Speltbloem gehaalt in een winkel waar jullie wel fan van zouden zijn geloof ik, geen idee of hij er ook is in NL. Het heet de bulk barn, en ze verkopen werkelijk vanalles in gigantische containers, waar je het zelf uitschept en in een zakje doet. Van smeltchocola tot allerlei noten en zaden en soorten suiker etc. En ongelofelijk veel soorten bloem... Rijstbloem, kokosbloem, 12 granenbloem etc. Van spelt dan maar één soort, maar wel ook speltmacaroni, speltflakes en andere producten. Wat ik me alleen afvroeg, in spelt zitten meer koolhydraten dan in sommige andere bloem daar. Is het dan niet beter om een bloem met zo min mogelijk suiker en koolhydraten te nemen, ipv spelt? Of gaat het er echt om dat spelt koolhydraten anders zijn?

Mara: Dat vind ik ook nog wel lastig hoor. Zoveel wordt al gezond aangeprezen, maar is het eigenlijk niet... Je kunt zo'n driekwart van de supermarkt overslaan als je gezond wil eten, als het niet meer is. En ongezond vind ik vaak gewoon lekkerder :o

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:09

Goeiemoggel dames!
Ik was lekker op tijd wakker, dus heb heerlijk kunnen bijlezen.
Ik heb gelezen dat het over 85% pure chocolade ging, nee dat vind ik echt niet lekker! het liefst melk met een vullig <3
Colway wat ontzettend balen van je paard zeg! ik hoop voor je mee dat het niet te ernstig is!
MaartPaard het is wel heel erg belangrijk om van gezond eten te genieten. anders houd je het niet vol (ik spreek uit ervaring :o ik was ook gezond gaan eten (dwong me eigen er toe omdat ik gezond wilde worden) maar na een paar maanden hield ik het niet meer vol en ben ik weer terug gevallen op al het lekkere ongezonde.
_Mara_ dat gesprek met andere heb ik bewust achterwege gelaten. Puur omdat mensen me dan héél raar gaan aankijken omdat ik gewoon een slank meisje ben. ik krijg dan altijd de vraag: ''pff, ben je aan het afvallen ofzo?? -O- ''

waar staat trouwens op een pak de E-nummers aangegeven? want ik wou die eens opzoeken van de calvé pindakaas, maar er staan bij de ingrediënten helemaal geen E-nummers??

naja, mijn lijstje voor vandaag:
o; 5 crackers met pindakaas (om even die zoete trek weg te krijgen)
t; evergreen
l; 3 bh met smeerkaas
t; appel
a; wat de pot schaft

drinken: water met aanmaaklimonade (ik ben zo blij! ik heb gister gewoon voor het eerst 2,5 liter water gedronken!! :D terwijl ik eerst altijd op een glaasje water per dag makkelijk kon leven. Nu ik suikervrije ranja gebruik gaat het een stuk makkelijker)

beweging: nog niet veel vandaag, vanavond ga ik samen met mijn vriend naar een proefles salsa dansen. Ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal zal gaan :) Ik heb namelijk na 3 jaar mijn vriend eindelijk kunnen overhalen om met mij te gaan salsa dansen! :D

succes allemaal dames! ook vandaag weer :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:37

Wat leuk salsa!
De hoeveelheid kh in spelt staat mij ook nog een beetje tegen maar als je zelf brood bakt zou je het nog kunnen mengen denk ik

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:53

Avonturier schreef:
Ik heb speltbloem gekocht, dus morgen zelf brood maken :D Eet al sinds donderdag nauwelijks brood meer.

Speltbloem gehaalt in een winkel waar jullie wel fan van zouden zijn geloof ik, geen idee of hij er ook is in NL. Het heet de bulk barn, en ze verkopen werkelijk vanalles in gigantische containers, waar je het zelf uitschept en in een zakje doet. Van smeltchocola tot allerlei noten en zaden en soorten suiker etc. En ongelofelijk veel soorten bloem... Rijstbloem, kokosbloem, 12 granenbloem etc. Van spelt dan maar één soort, maar wel ook speltmacaroni, speltflakes en andere producten. Wat ik me alleen afvroeg, in spelt zitten meer koolhydraten dan in sommige andere bloem daar. Is het dan niet beter om een bloem met zo min mogelijk suiker en koolhydraten te nemen, ipv spelt? Of gaat het er echt om dat spelt koolhydraten anders zijn?

Mara: Dat vind ik ook nog wel lastig hoor. Zoveel wordt al gezond aangeprezen, maar is het eigenlijk niet... Je kunt zo'n driekwart van de supermarkt overslaan als je gezond wil eten, als het niet meer is. En ongezond vind ik vaak gewoon lekkerder :o

Waarom spelt?

Eigenlijk is de vraag waarom u spelt zou moeten of willen gebruiken heel gemakkelijk te beantwoorden:

Spelt is zeer gezond

Maar omdat u met dat antwoord vast geen genoegen neemt, geven we u hieronder een meer uitgebreide toelichting:
Spelt, een oergraan, heeft veel bijzondere eigenschappen die gunstig zijn voor het menselijk lichaam. De belangrijkste is misschien wel de 'bio-beschikbaarheid'. Dat wil zeggen dat spelt door de oplosbaarheid in water snel en makkelijk kan worden opgenomen door het lichaam. Spelt bevat veel belangrijke voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen. Daarover leest u verderop meer. Spelt is bovendien een smakelijke graansoort, met een nadrukkelijk andere smaak dan tarwe.

Wij verkopen spelt van het ras 'Oberkulmer Rotkorn'; een van oudsher 100% genetisch zuiver speltras, dat op geheel natuurlijke wijze verbouwd wordt. Er worden geen halmverkorters en geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het meel wordt bovendien gemalen in een molen waar geen andere granen gemalen worden, waardoor het ook voor mensen met bijvoorbeeld een tarweallergie écht veilig is. De speltgranen en het speltmeel worden verwerkt tot diverse speltproducten, waardoor het mogelijk wordt spelt in bijna alle maaltijden te gebruiken.

Rijpe speltaren op de akker

Om het voordeel van het gebruik van spelt uit te kunnen leggen is het belangrijk eerst stil te staan bij de meest gebruikte graansoort: Tarwe.

Tarwe

De voedingswaarde van tarwe, het meest gebruikte graan, bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden. Het meellichaam van tarwe bestaat voor het grootste gedeelte uit gluten. In het meellichaam van de tarwekorrel bevinden zich nauwelijks nog voedingsstoffen, waardoor een tarwe-witbrood eigenlijk waardeloos wordt voor een goede voeding.
Daarom is het dus nodig om van tarwe altijd volkorenproducten te gebruiken. Helaas is echter uit onderzoek ook al duidelijk geworden dat tarwevolkoren ook schadelijk kan zijn voor een gevoelige darmwand.
Nog een nadelig aspect van tarweproducten is dat het in het lichaam een sterke stijging en daarna een sterke daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Eerst heeft men dus heel veel energie, maar plots zakt die energie ook helemaal weg en ervaart men een dip (en de behoefte om te 'snacken').

Spelt

Bij spelt blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden.
Het bloemlichaam van spelt bevat niet alleen maar gluten, zoals dat wel bij tarwe het geval is. Spelt bestaat uit een geniale mengeling van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, evenals een voor een graansoort hoog eiwitaandeel en rijkelijk ballaststoffen.
Doordat spelt erg rijk is aan aminozuren, die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken, weten we bovendien: spelt maakt gelukkig.

Bovendien zijn de gluten die het spelt bevat van een andere samenstelling dan die in tarwe. Daarom is spelt, en alle producten gemaakt van speltbloem of speltmeel (zoals onze pastasoorten) veel makkelijker te verteren. Spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, waardoor men minder de behoefte heeft om tussendoortjes te eten. Door deze eigenschap is speltgraan ook bijzonder geschikt voor mensen met diabetes (suikerziekte).
Spelt is dus voor zowel sporters als 'gewone mensen' een krachtige fitmaker.

Daarom is speltgraan dus voor de mens zeer gezond!

Het speltgraan is een centraal bestanddeel uit de Hildegard Geneeskunde.
De Duitse kloosterlinge Hildegard van Bingen schreef in haar werk "Physica" (Natuurkunde) het volgende over spelt:
"Spelt is de beste graansoort, het werkt verwarmend en vettend, is hoogwaardiger en milder dan alle andere graansoorten. Wie spelt eet, ontwikkelt goed lichaamsvlees.
Spelt leidt tot zuiver bloed, geeft een vrolijk gemoed en de gave van de blijmoedigheid.
Gelijk hoe het bereid wordt, als brood of als een andere spijs gekookt, spelt is in één woord goed en licht verteerbaar”.

Spelt heeft bovendien nóg betere bakeigenschappen dan tarwe. Bij het gebruik voor broodbakken zult u merken dat het speltdeeg voor een brood veel makkelijker te kneden is dan een tarwedeeg. Sterker nog, het speltdeeg moet juist ook minder lang gekneed worden, omdat u anders de kleefstoffen kapot kneed en het brood korrelig of te vast wordt. Kenners waarderen ook de bijzondere geur van dit graan. In steeds meer bakkerijen in Nederland wordt speltbrood gebakken. Maar meestal bestaat dat brood uit 70-80% speltmeel en 20-30% tarwemeel, waarmee het echte spelteffect verloren gaat en het bovendien niet geschikt is voor mensen met een tarweallergie. Informeer u dus goed bij uw bakker over de ingrediënten van het speltbrood dat hij verkoopt.....

Zuivere spelt en spelt gekruist met tarwe
Voor mensen met een tarweallergie was spelt tot voor enkele jaren een voor de hand liggend alternatief. Dit geldt intussen nog maar gedeeltelijk. Waarom?
Omdat een onvervalst graan in ons tijdperk niet langer zomaar zuiver is.....

Door de onbegrensde mogelijkheden van genetische manipulatie en kruisingen worden boeren en productontwikkelaars geprikkeld om de schone speltrassen vanwege opbrengstverhoging of betere hanteerbaarheid (kortere aren) te kruisen met tarwe. Daarom bestaan er intussen meer speltkruisingen (met tarwe) dan zuivere speltsoorten.

De "Demeter" bond (Vereniging voor Biologisch Dynamische Voeding) gaf enige tijd geleden een lijst uit en heeft daarin voor de volgende soorten aangegeven in hoeverre ze nog uit zuiver spelt bestaan. Voor wie er in geïnteresseerd is hebben zij ook de afstamming van de diverse speltrassen weergegeven.

Speltsoort Afstamming Tarwepercentage
Bauländer Spelz Selectie uit landelijke soorten niet gekruist met tarwe,
dus zuiver spelt

Schwabenkorn Selectie uit Tiroler Spelz niet gekruist met tarwe,
dus zuiver spelt

Oberkulmer Rotkorn Selectie van Zwitserse landrassen niet gekruist met tarwe,
dus zuiver spelt

Ebners Rotkorn Selectie van Zwitserse landrassen niet gekruist met tarwe,
dus zuivere spelt

Franckenkorn Rouquin x Altgold bevat 6,25 % tarweaandeel door kruising
Rouquin (Lignee24 x Ardenne) x Altgold=Vitue x Ligennee24 12,25 %tarweaandeel
Kunz 94/26# RR84818 x Oberkulmer =Oberkulm3/3/Mnimain/Ms/M0 33% tarweaandeel
Alkor Avalon x Altgold 50% tarweaandeel
Kunz 94/39# Avalon x Altgold 50% tarweaandeel
Kunz 94/40# Avalon x Altgold 50% tarweaandeel
Hubel ALB62a x Uniplan.80-23 50% tarweaandeel
Astron Kronjuwel x Monopol 100% tarwe
Bron: Demeter Bond; vertaald uit het Duits

Ook in het boek "Bakken met spelt" (bij ons verkrijgbaar), worden Oberkulmer Rotkorn, Schwabenkorn en Bauländer Spelz als zuivere rassen geadviseerd.
Wij raden u daarom aan om bij de aankoop van spelt, indien u dit belangrijk vindt, goed naar de soort te informeren en alleen onvervalste spelt te kopen. Helaas hebben we zelf de ervaring dat noch verkopers van speltmeel (zelfs in natuurvoedingswinkels) noch de bakkers weten van welk speltras hun meel of brood gemaakt is.
Helaas is het zo dat zelfs een beetje tarwe in de spelt al de bijzondere eigenschappen, zoals de verdraagbaarheid voor mensen met een tarweallergie, teniet doet. Voor sommige mensen is dit belangrijker dan voor anderen.

Meer over de voedingswaarde van Spelt

Al eerder hebben we globaal uitgelegd wat de meerwaarde is van spelt boven tarwe als hoofdbestanddeel van onze dagelijkse voeding. Onderstaande tabel geeft nog eens duidelijk de verschillen in percentages voedingsstoffen aan die beide graansoorten bevatten.

Voedingswaardetabel Spelt - Tarwe

Voedingsstoffen in %

Spelt

Tarwe

Eiwitten

13,10

11,60

Koolhydraten

67,70

62,50

Vetten

2,45

1,90

Mineralen

1,75

1,60

Voedingsvezels/cellulose

8,80

1,80

Bron: Dinkel, das gesunde Getreide. Hädecke Verlag D-71526, 2003

Twee belangrijke voedingsstoffen er uitgelicht:

Eiwitten

Eiwitten staan in deze tabel niet voor niets bovenaan. Eiwit wordt ook wel proteïne genoemd, afgeleid van het Griekse woord “proteu”, dat betekent: “ik kom op de eerste plaats”. En deze voedingsstof neemt inderdaad een bijzondere plaats in. Eiwitten dienen namelijk niet alleen voor onze energiewinning, maar eiwitten zijn ook belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. De aminozuren zijn bouwstenen van eiwitten. Daarvan heeft ons lichaam er 20 verschillende nodig. Een deel daarvan bouwt ons lichaam zelf, maar er is ook een aantal essentiële aminozuren die ons lichaam via de voeding toegevoerd moet krijgen.

Spelt bevat 6 van de 8 essentiële aminozuren. Speltgraan bevat niet alleen méér aminozuren dan tarwe, maar deze aminozuren hebben ook een andere structuur.

Vetten en vetzuren

Spelt bevat meer hoogwaardig vet dan tarwe. De essentiële vetzuren van producten die we eten zijn van grote waarde voor onze gezondheid. Met name de meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze zijn belangrijk voor de opbouw van zenuwstelsel en hersenen. Ook normaliseren ze de cholesterolspiegel.

Samengevat: spelt, waarom ook alweer?

Spelt als alternatief voor tarwe, waarom is dat ook alweer een goede keuze?

In een gezond voedingspatroon past spelt perfect als energieleverancier.

De voordelen van spelt ten opzichte van tarwe:

Het heeft een betere verhouding tussen koolhydraten en vetten
Het helpt de cholesterolspiegel te laten dalen, doordat het veel hoogwaardige onverzadigde vetzuren bevat
Het levert gemakkelijk te verbruiken energie
Het bevordert de spijsvertering; doordat spelt gemakkelijk te verteren is komen de voedingsstoffen snel in het bloed en zorgen niet alleen voor celvernieuwing, maar bewerken tegelijkertijd een goede ontgifting van het lichaam, doordat de nierwerking gestimuleerd wordt
Het zorgt voor een betere verdeling van de warmte door het lichaam doordat het een betere doorbloeding teweeg brengt
Het bevat meer B-vitamines dan tarwe, die goed zijn voor de stofwisseling van het zenuwstelsel en de hersenen.
(Bron: Dinkel, Das Gesunde Getreide – Theres Berweger 2003)

Wilt u meer lezen over het hoe wat en waarom van spelt? Ook in het boek Bakken met Spelt staat heel veel waardevolle informatie over dit bijzondere oergraan. Via het menu links in de kant, item receptenboek kunt u het speltbakboek goed bekijken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:23

Wow, wat veel over spelt! Wel goed om weer eens te lezen. Op mijn werk hebben we speltbrood, dus ik neem het altijd bij de lunch.

Vraag: wie weet of appelstroop nou echt gezond is??

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:31

Wij hebben het hier trouwens altijd over spelt, maar is zuurdesem ook niet heel goed (herinner me ik van het boek van amber albarda)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:34

Wat een mooie lijstjes komen er voorbij zeg!
MaartPaard, goed bezig! Colway, sterkte met je paard, hopelijk knapt hij snel weer op.

Gister bij het chinees eten ook een colaatje gedronken, lang niet gehad! Was eigenlijk wel even lekker :o
Eten jullie 's avonds zo min mogelijk kh? Omdat je die niet meer verbrand?

Mijn lijstje voor vandaag:
O: magere yoghurt met frambozen,bramen en bessen (moesten op ;) )
T: appel en sinaasappel
L: 2 x vk Huttekase en 1 x vk pindakaas
T: parika en kk stukjes
A: spinazie met ei en een stukje vlees en een aardappeltje.

Boek van Alberda is dus een aanrader?

Phylos, ik eet ook regelmatig zuurdesem :j Lekker en gezond!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:34

Goedemorgen!

Ik zie nette lijstjes voorbijkomen!

Colway balen zeg! Hoop dat de pijn snel minder wordt bij je paardje..

@Mara leuk dat je haar erop kunt wijzen! Mensen denken vaak gezond te doen maar dat blijkt nog wel eens tegen te vallen, altijd fijn als iemand je er op wijst! Vind ik zelf ook!

Pure chocola njummie! :9

Ik eet meestal ook 's morgens de koolhydraten (brood) en 's middags de yoghurt/fruit/salade

Speltbrood vind ik ook erg lekker! Dat ga ik vanmiddag maar weer eens inslaan bij de bakker

Vandaag een slecht begin van de dag! Ik sliep bij vriendje lief en hij had niet bepaald een echt gezond ontbijtje in huis!
o: volk cracker met achterham, 1 volk broodje met hagelslag
t: appel

Ik hoef maar tot 12 uur te werken dus ik ga eens kijken wat ik als lunch ga maken vanmiddag, wil iets lekkers en gezonds!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:50

Zuurdesembrood is volgens mij ook gezond, ook lang werkende koolhydraten en geen gist dacht ik?

Ik heb ook nog speltmeel liggen, kom er alleen niet aan toe om er een brood van te bakken, of pannekoekjes ;-)

Heb ook weer eens een lijstje ;-)

O: Glas lauwwarm water met halve citroen
O: Smoothie van halve rijpe peer, 1 pruim, 1 banaan, 1 sinaasappel, 150gr boerenkool, lepel goji bessen, lepel chia zaden
O: Roggekracker met pindakaas
T: Biologische kwark met ongebrande noten
L; Salade van veldsla
T: Geen idee nog
D: Denk kabeljauw met rauwkost salade

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:54

Leuk stuk over spelt inderdaad1 Ga meteen maar weer eens een broodje halen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:56

Goedemorgen!

Mara, het blijft ook lastig als je door zoveel dingen op het verkeerde spoor wordt gezet! Wel fijn dat je haar het een en ander kon uitleggen.

Avonturier, wat apart zeg, waar woon je als ik vragen mag?

MrUlbe, wat leuk dat je gaat salsadansen met je vriend.
En E-nummers worden ook wel gewoon bij naam op het pakje gezet..

Wow Mrijn, mooi stukje over spelt :)

Ik las gister dit artikel ook, over Duitse mannen en vlees: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... lieu.dhtml

Ik vertelde het mijn moeder (ouders wonen in Duitsland) en zoals gewoonlijk zit ze meteen op de kast en verdedigt ze haar "nieuwe land" :')

Ik eet vanavond bij mijn oma, jammer genoeg gaan ze chinees halen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:57

@Noor: wat zijn kk stukjes? :)

Mijn ontbijt: 2 bio rijstwafels met bio pindakaas en groene thee

Voor tussendoor ligt klaar: 1 banaan, 1 appel en 1 kiwi

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:58

Ik denk dat kk komkommer is

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:07

Phylos schreef:
Ik denk dat kk komkommer is

OK. :D Klinkt logisch.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:08

Goedemorgen! Ik zit aan een pannenkoek van 100 gram havermout... toch best veel hihi.

Zuurdesem is idd gezond, maar mijn speltbrood is dan ook altijd speltzuurdesembrood :p

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:29

Phylos schreef:
Wij hebben het hier trouwens altijd over spelt, maar is zuurdesem ook niet heel goed (herinner me ik van het boek van amber albarda)

Ik heb altijd zuurdesemspelt :D

Zo, mijn ochtend begon een beetje rommelig. Mijn docher van 4 is net erg ziek geweest en gaat sinds een ruime week weer naar school. Vanmorgen was ze nog erg moe en wilde ze graag thuis bijven. Prima, heerlijk zelfs. We hebben ons lekker in bed genesteld met de tv aan tot ze aankondigde dat ze toch wel naar school wilde... Toen hadden we precies een half uur om ons aan te kleden en te ontbijten :D We hebben het gehaald, maar ik heb maar ontbeten met 2 zuurdesemspelt boterhammen ipv de geplande smoothie.

O: 2 zuurdesemspelt boterhammen met appelstroop en geitenkaas
T: smoothie van boerenkool uit de vriezer (zou dat lekker zijn??), sinaasappelsap en kiwi met chiazaad
L: salade van 1 dikke witlof, 1/4 avocado, 1/2 appel, 1 ei
L: kwark met hennepzaden, walnoten en honing
T: Verse muntthee met honing en een havermoutkoek
D: bloemkool met een bio hamburger
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 04-04-12 09:43, in het totaal 3 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:33

kk= komkommer ja :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:34

Whaha, 'spelt maakt gelukkig' :')

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:44

Heb je dat niet gemerkt dan Phormi? Dat we zo'n gelukkig topic hebben met alleen maar blije mensen? Komt door de spelt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:46

@ Mrijn, ik heb verse boerenkool gekocht en in verpakkingen van 150 gr. in de vriezer gedaan, zelfde met andijvie en spinazie, anders kan ik het niet bewaren en wil graag dagelijks afwisselen...

Ik had laatst ook spelt zuurdesembrood, was best goed te doen

Ga denk ik voor morgen een speltpannekoekje proberen te bakken

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:48

Morning!

Wat een fijn lijstje over spelt! Ik ga het straks halen. Zou de markt het ook hebben? Volgens mij hebben ze ook een biologisch kraampje op de markt, zal er eens kijken.

Nien1984 schreef:
Is havermout ook goed voor de lijn? En dan een beetje eigengemaakte honing in doen voor de smaak? Lijkt me een heel makkelijk ontbijt! Doen jullie het dan met water of melk? en Warm of koud?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:52

Ja, havermout is goed voor de lijn (en sport). Ik maak het zelf met water en eet het warm met honing en vaak ook een banaantje :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:56

Ik lees over speltpannekoekjes dat je het met karnemelk kan doen, maar ook met koolzuurhoudend bronwater, kan het ook met allebei een beetje denken jullie?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:58

Citaat:
De voedingsstoffen in H-O Havermout

In H-O Havermout zitten de volgende belangrijke voedingsstoffen: Eiwitten 11 % - Eiwitten zijn de bouwstenen voor ons lichaam en zijn dus onmisbaar voor de groei en instandhouding van het lichaam. Vetten 8 % - Vooral meervoudig onverzadigde vetzuren, gezonde vetten dus. Vetten zijn energieleveranciers.
Koolhydraten 62 % - Veel van die koolhydraten zijn zogenaamde complexe koolhydraten die langzaam verteren. Bovendien zitten er veel onoplosbare voedingsvezels bij, die goed zijn voor de spijsvertering, en oplosbare voedingsvezels die helpen het gehalte aan schadelijke cholesterol te verminderen. Koolhydraten zijn gezonde energieleveranciers en kunnen helpen bij het verminderen van de vetconsumptie.

Ook mineralen en vitaminen in H-O Havermout

Daarnaast bevat H-O Havermout onder andere de belangrijke vitamines B1, B2 en B6. Havermout bevat naar verhouding veel calcium en fosfor (beide belangrijk voor gezonde botten) en ijzer (onmisbaar voor zuurstoftransport in het bloed). Calcium en fosfor zijn extra belangrijk voor opgroeiende kinderen, vrouwen in verwachting, vrouwen die borstvoeding geven en voor ouderen. Kortom, havermout is goed voor elk.

Tien interessante vragen over H-O Havermout

1. Is H-O Havermout een volkorenproduct?
Ja, want H-O Havermout wordt gemaakt van de hele haverkorrel en dat betekent dat alle voedingsstoffen bewaard zijn gebleven.

2. Waarom is H-O Havermout een goed ontbijt? Omdat het belangrijke voedingsstoffen bevat. Bovendien verteren de koolhydraten in de havermout heel langzaam (het duurt 4 uur), zodat u geen behoefte krijgt aan tussendoortjes. Belangrijk is ook dat u havermout in ontbijtgerechten kunt combineren met gezonde voedingsmiddelen als melk, yoghurt, kwark, vruchtensap en fruit.

3. Waarom is H-O Havermout belangrijk als u op uw lijn wilt letten? Omdat de complexe koolhydraten in de havermout langzaam verteren, geeft het voldoende kracht om de ochtend door te komen. Bovendien is bij het lijnen een goede stofwisseling, dus voedingsvezels, belangrijk.

4. Waarom is H-O Havermout goed voor sporters? Omdat het veel koolhydraten bevat en koolhydraten energie leveren. Bovendien verteren (complexe) koolhydraten langzaam: havermout levert energie voor een langere periode.

5. Waarom helpt H-O Havermout de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen?
Omdat het oplosbare voedingsvezels bevat die als een sponsje de schadelijke cholesterol - die vetafzetting in de slagaderen bevordert
- opzuigt. Daarom is het goed om regelmatig en liefst op meer dan één moment van de dag havermout te eten. Een en ander werkt natuurlijk alleen in combinatie gevarieerde en vetarme voeding.

6. Bestaat er ook goede cholesterol?
Jazeker, goede cholesterol werkt beschermend tegen hart- en vaataandoeningen. De oplosbare voedingsvezels in de havermout laten de goede cholesterol met rust.

7. H-O havermout bevat ook vet, is dat dan niet schadelijk? Nee, want dat vet bestaat voornamelijk uit meervoudig onverzadigde vetzuren, met name linolzuur, en dat heeft een verlagende werking op het cholesterolgehalte in ons bloed.

8. Waarom helpt H-O Havermout de kans op darmaandoeningen te verkleinen?
Omdat het voedingsvezels bevat die de spijsvertering bevorderen. Ook dit gaat natuurlijk alleen maar op bij een evenwichtig voedingspatroon.

9. Kan ik H-O Havermout alleen bij het ontbijt eten? Nee, u kunt er ook lekkere toetjes en koekjes mee maken. Bovendien kan havermout - vanwege de culinaire eigenschappen, zie hierna - worden verwerkt in lekkere shakes, lunchgerechten en in de warme maaltijd.

10. Hoeveel H-O havermout moet ik eten om optimaal van de goede eigenschappen te profiteren?
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat in een gezond dagelijks voedingsmiddelenpakket 3 gram oplosbare voedingsvezels noodzakelijk is. Dat komt neer op 60 gram havermout per dag, de hoeveelheid voor een stevig bord pap. Of een lichter havermoutontbijt aangevuld met shakes en gerechten uit dit boekje.