Zo maar eens me bedje in en morgen weer een nieuwe dag voor de boeg.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avonturier schreef:Ik heb speltbloem gekocht, dus morgen zelf brood makenEet al sinds donderdag nauwelijks brood meer.
Speltbloem gehaalt in een winkel waar jullie wel fan van zouden zijn geloof ik, geen idee of hij er ook is in NL. Het heet de bulk barn, en ze verkopen werkelijk vanalles in gigantische containers, waar je het zelf uitschept en in een zakje doet. Van smeltchocola tot allerlei noten en zaden en soorten suiker etc. En ongelofelijk veel soorten bloem... Rijstbloem, kokosbloem, 12 granenbloem etc. Van spelt dan maar één soort, maar wel ook speltmacaroni, speltflakes en andere producten. Wat ik me alleen afvroeg, in spelt zitten meer koolhydraten dan in sommige andere bloem daar. Is het dan niet beter om een bloem met zo min mogelijk suiker en koolhydraten te nemen, ipv spelt? Of gaat het er echt om dat spelt koolhydraten anders zijn?
Mara: Dat vind ik ook nog wel lastig hoor. Zoveel wordt al gezond aangeprezen, maar is het eigenlijk niet... Je kunt zo'n driekwart van de supermarkt overslaan als je gezond wil eten, als het niet meer is. En ongezond vind ik vaak gewoon lekkerder
Phylos schreef:Wij hebben het hier trouwens altijd over spelt, maar is zuurdesem ook niet heel goed (herinner me ik van het boek van amber albarda)
Nien1984 schreef:Is havermout ook goed voor de lijn? En dan een beetje eigengemaakte honing in doen voor de smaak? Lijkt me een heel makkelijk ontbijt! Doen jullie het dan met water of melk? en Warm of koud?
Citaat:De voedingsstoffen in H-O Havermout
In H-O Havermout zitten de volgende belangrijke voedingsstoffen: Eiwitten 11 % - Eiwitten zijn de bouwstenen voor ons lichaam en zijn dus onmisbaar voor de groei en instandhouding van het lichaam. Vetten 8 % - Vooral meervoudig onverzadigde vetzuren, gezonde vetten dus. Vetten zijn energieleveranciers.
Koolhydraten 62 % - Veel van die koolhydraten zijn zogenaamde complexe koolhydraten die langzaam verteren. Bovendien zitten er veel onoplosbare voedingsvezels bij, die goed zijn voor de spijsvertering, en oplosbare voedingsvezels die helpen het gehalte aan schadelijke cholesterol te verminderen. Koolhydraten zijn gezonde energieleveranciers en kunnen helpen bij het verminderen van de vetconsumptie.
Ook mineralen en vitaminen in H-O Havermout
Daarnaast bevat H-O Havermout onder andere de belangrijke vitamines B1, B2 en B6. Havermout bevat naar verhouding veel calcium en fosfor (beide belangrijk voor gezonde botten) en ijzer (onmisbaar voor zuurstoftransport in het bloed). Calcium en fosfor zijn extra belangrijk voor opgroeiende kinderen, vrouwen in verwachting, vrouwen die borstvoeding geven en voor ouderen. Kortom, havermout is goed voor elk.
Tien interessante vragen over H-O Havermout
1. Is H-O Havermout een volkorenproduct?
Ja, want H-O Havermout wordt gemaakt van de hele haverkorrel en dat betekent dat alle voedingsstoffen bewaard zijn gebleven.
2. Waarom is H-O Havermout een goed ontbijt? Omdat het belangrijke voedingsstoffen bevat. Bovendien verteren de koolhydraten in de havermout heel langzaam (het duurt 4 uur), zodat u geen behoefte krijgt aan tussendoortjes. Belangrijk is ook dat u havermout in ontbijtgerechten kunt combineren met gezonde voedingsmiddelen als melk, yoghurt, kwark, vruchtensap en fruit.
3. Waarom is H-O Havermout belangrijk als u op uw lijn wilt letten? Omdat de complexe koolhydraten in de havermout langzaam verteren, geeft het voldoende kracht om de ochtend door te komen. Bovendien is bij het lijnen een goede stofwisseling, dus voedingsvezels, belangrijk.
4. Waarom is H-O Havermout goed voor sporters? Omdat het veel koolhydraten bevat en koolhydraten energie leveren. Bovendien verteren (complexe) koolhydraten langzaam: havermout levert energie voor een langere periode.
5. Waarom helpt H-O Havermout de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen?
Omdat het oplosbare voedingsvezels bevat die als een sponsje de schadelijke cholesterol - die vetafzetting in de slagaderen bevordert
- opzuigt. Daarom is het goed om regelmatig en liefst op meer dan één moment van de dag havermout te eten. Een en ander werkt natuurlijk alleen in combinatie gevarieerde en vetarme voeding.
6. Bestaat er ook goede cholesterol?
Jazeker, goede cholesterol werkt beschermend tegen hart- en vaataandoeningen. De oplosbare voedingsvezels in de havermout laten de goede cholesterol met rust.
7. H-O havermout bevat ook vet, is dat dan niet schadelijk? Nee, want dat vet bestaat voornamelijk uit meervoudig onverzadigde vetzuren, met name linolzuur, en dat heeft een verlagende werking op het cholesterolgehalte in ons bloed.
8. Waarom helpt H-O Havermout de kans op darmaandoeningen te verkleinen?
Omdat het voedingsvezels bevat die de spijsvertering bevorderen. Ook dit gaat natuurlijk alleen maar op bij een evenwichtig voedingspatroon.
9. Kan ik H-O Havermout alleen bij het ontbijt eten? Nee, u kunt er ook lekkere toetjes en koekjes mee maken. Bovendien kan havermout - vanwege de culinaire eigenschappen, zie hierna - worden verwerkt in lekkere shakes, lunchgerechten en in de warme maaltijd.
10. Hoeveel H-O havermout moet ik eten om optimaal van de goede eigenschappen te profiteren?
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat in een gezond dagelijks voedingsmiddelenpakket 3 gram oplosbare voedingsvezels noodzakelijk is. Dat komt neer op 60 gram havermout per dag, de hoeveelheid voor een stevig bord pap. Of een lichter havermoutontbijt aangevuld met shakes en gerechten uit dit boekje.