Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:26

Welkom nieuwe mensen! :)

@ MonaLieske: ik zou vooral proberen met vleesvervangers te koken als peulvruchten, aubergine, champignons, ei, noten, kaas, enz. Dat moet in Schotland ook wel verkrijgbaar zijn, toch? :)
En inderdaad lekker receptjes opzoeken op internet, er staat genoeg!

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:07

Zo raar, nou stond alweer mijn stipje uit? Nou ja ik heb het topic weer gevonden :)

Heb net aardappelröstis op met spinazie à la creme met ei en kaas :) Lekker! Vooral die aardappelschijfjes :D kosten echt geen drol van het appie huismerk en heel lekker uit de oven :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:19

Oeh, ik vind net dit topic, mag ik hier ook meekletsen? Ik moet nu weg, maar zal me morgen even inlezen en voorstellen enzo :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:29

Fangio schreef:
Oeh, ik vind net dit topic, mag ik hier ook meekletsen? Ik moet nu weg, maar zal me morgen even inlezen en voorstellen enzo :)

Is goed hoor! :D Welkom!

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:41

Mag ik als wannebe vega ook meelezen en kletsen? :) Wil graag inspiratie op doen voor de dagen dat ik vegetarisch eet. (8 van de 10 keer ofzo )

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:43

Ik ben nu 4,5 jaar vegetariër, m'n ouders en zussen eten wel vlees, ik krijg vleesvervangers!
het probleem is dat ik nu een glucose tekort heb, ijzertekort en te lage bloeddruk. dus misschien dat ik weer moet gaan beginnen 1 á 2 keer in de week!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:49

oehhh wij hadden vandaag weer lekker macaroni! Jummyy

Mijn bloeddruk is toevallig vandaag nog gemeten omdat ik medicijnen moet gaan gebruiken, maar die van mij is gewoon goed. Kan je bloeddruk echt veranderen als je vegetarisch bent?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:51

_AB_ schreef:
Mag ik als wannebe vega ook meelezen en kletsen? :) Wil graag inspiratie op doen voor de dagen dat ik vegetarisch eet. (8 van de 10 keer ofzo )

Nee, je bent niet vega genoeg O:) sleeecht!! :j :=

@Ella, ja dat kan, als je misschien niet goed op je eten let.. Te weinig ijzer ofzo.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:53

ohh... Ik moet stiekem zeggen dat ik er niet perse op let dat ik zovaak per week vleesvervangers moet eten ofzo, drink eigenlijk ook geen melk en eet nauwelijks yoghurt. Wel zo'n 3x in de week een eitje en op m'n werk een beker optimel.

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:54

Dan lees ik wel stiekem mee, haha! Ik eet vooral op dagen dat anderen koken vlees. Zou zelf zowat niet weten hoe je dingen met vlees klaar maakt ;)

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:56

ik ben ook vegertarisch al 4/5 jaar :D

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:56

wel raar maar ik ga altijd nara de mac en dan haal ik een hamburger en haal ik de hamburger er tusen uit haha:$

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:57

ohh je moet die groenteburger eens proberen! Heb ik gisteren nog op hihi :P Vind ik zo af en toe ook wel eens lekker en het is geen droge 'hamburger' die er op zit.

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:58

Vegetarisch of vegetarier? ;) sla is vegetarisch een mens vegetarier ;) haha!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:02

EllaBellaah schreef:
ohh je moet die groenteburger eens proberen! Heb ik gisteren nog op hihi :P Vind ik zo af en toe ook wel eens lekker en het is geen droge 'hamburger' die er op zit.

Jah dies lekker! :9 Allen jammer dat die nog maar bij enkele vestigingen in het assortiment zit...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:10

Magrathea schreef:
Kijk eens op de site van de albert heijn, staan veel vegetarische gerechten met ei en noten enzo. Want dat soort dingen worden toch vaak snel saai..
Wil nog steeds die eierpasta een keer klaarmaken, zag er zó lekker uit!

Ik ben eigenlijk niet zo van de recepten, maar je moet wat als je een beetje afwisseling zoekt. :P Ik vind trouwens vaak meer op vegetarische websites, maar de website van de AH navigeert wel makkelijk. :)
Wat voor eierpasta? Ik maak wel is carbonarasaus met ei en kaas maar daar moeten dan eigenlijk weer spekjes bij. :+

Renske_M schreef:
Welkom nieuwe mensen! :)

@ MonaLieske: ik zou vooral proberen met vleesvervangers te koken als peulvruchten, aubergine, champignons, ei, noten, kaas, enz. Dat moet in Schotland ook wel verkrijgbaar zijn, toch? :)
En inderdaad lekker receptjes opzoeken op internet, er staat genoeg!

Ja, dat is wat ik nu doe. :j Behalve de aubergine... :')

Bedankt voor de tips! Ik ben dus absoluut geen keukenprinses, ik vind koken saai en ik vind het vreselijk om veel tijd te besteden aan het uitzoeken van recepten en het in de keuken staan, maar ik wil wel gezond eten. Dat botst wel eens. :)) Dingen als groenteburgers zijn vaak snel en lekker voor de afwisseling. Dus dat mis ik een beetje. Ik heb van de week wel lekkere en betaalbare diepvries falafel gevonden voor als ik een keer wat snels wil maken.

Heb vandaag gebakken aardappels, sperziebonen, ei, kaas en walnoten op, was een lekkere mix. :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:28

Ik heb ook een lage bloeddruk :j. Zeker 's morgens. Vorige jaar op m'n werk een paar keer bijna van m'n stokkie gegaan, zeker in de zomer heb ik er last van. De dokter heeft toen aangeraden dan wat zoute drop te eten, dat werkte wel goed. :)

Maar weet niet of dat komt van het niet eten van vlees..

Vind trouwens wel dat jullie met leuke recepten komen iedere keer!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:34

Zoute drop bij het ontbijt :Y)
:')
Geen idee of er iets is veranderd met m'n bloeddruk sinds ik vegetariër ben. Ben het nu ongeveer een jaar, maar voel me nog steeds (kip)lekker :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:40

Bedankt voor de adviezen :) . Ik ga van de week me eens verdiepen in 'vleesvervangers' (wat een stom woord/stomme term zeg) versus biologisch vlees.
Heb vandaag biologische eitjes gekocht :D . En van de week ga ik denk ik gebakken kaasplak maken. Met jong belegen kaas, want met oude kaas is het niet eten.

Ik wil deze week bij Ekoplaza notenpasta gaan kopen, maar ik zag dat de AH ook Cashewnotenpasta en Hazelnotenpasta heeft. Heeft iemand die al eens geprobeerd? Zijn ze lekker? :9 :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:41

Ik kom even inbreken met een vraag, hoewel ik geen vegetariër ben :o

Er was laatst op TV een gesprek met een vegetariër.
Toen kwam er een vraag, waarom vegetariërs wel produkten willen eten die op vlees lijken.
Zo'n vleesvervangend stukje vlees, zeg maar.
Waarom is er alsnog die behoefte om iets te eten wat op vlees lijkt?

Die persoon wist er geen antwoord op, maar ik was er eigenlijk wel nieuwschierig naar geworden.

Misschien is er hier iemand die dat kan uitleggen?
Ik ben er namelijk wel in geïnteresseerd.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:45

mika11 schreef:
Ik kom even inbreken met een vraag, hoewel ik geen vegetariër ben :o

Er was laatst op TV een gesprek met een vegetariër.
Toen kwam er een vraag, waarom vegetariërs wel produkten willen eten die op vlees lijken.
Zo'n vleesvervangend stukje vlees, zeg maar.
Waarom is er alsnog die behoefte om iets te eten wat op vlees lijkt?

Die persoon wist er geen antwoord op, maar ik was er eigenlijk wel nieuwschierig naar geworden.

Misschien is er hier iemand die dat kan uitleggen?
Ik ben er namelijk wel in geïnteresseerd.

Als je bent opgegroeid met, zeg, spaghetti bolognese of spaghetti carbonara en je wordt vegetarier, dan kan het zijn dat je deze gerechten nog gewoon wil eten. Omdat je deze specifieke vleesbereidingen/gerechten bijvoorbeeld wel lekker vind (en al het andere vlees bijvoorbeeld niet) of omdat je gewoon voor 100% vegetarier wil worden. Als je dan vegetarisch wil eten, koop je vleesvervangende producten.
Ook is het makkelijk als je voor een gezin kookt - (edit) waarvan een of meerdere leden vegetarier zijn. Dan kun je vegagehakt in plaats van gewoon gehakt in een gerecht gebruiken.
En ook vega's willen weleens een dagje AGV (lekker makkelijk). Dan is het wel lekker als je gewoon een burgertje in de pan kan gooien, en soms is dat dan een 'hamburgertje' :) .
Laatst bijgewerkt door Gaby op 14-02-12 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:49

Nouja, ik moet zeggen, je hebt ook vleesvervangers die echt heel erg naar vlees smaken en ruiken, die laat ik links liggen. Ook zijn er tegenwoordig 'kipnuggets' maar ook die eet ik niet. Als die burgers in de vorm waren van een bloemetje zou ik ze ook eten :P Denk dat de fabrikant ook het idee heeft dat het op vlees zou moeten lijken, het maakt voor mij namelijk niet zoveel uit hoe het er uit ziet. En ja, 'gehakt' door de macaroni is ook gewoon lekker :+

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:58

Inderdaad, omdat ik vlees over het algemeen wel erg lekker vond. Dat is ook niet de reden om vegetariër te worden. :n

Had laatst garnalen en die leken dus nogal op echte garnalen, vond ze ook niet echt lekker. Gewoon omdat ik wrs niet aan die smaak gewend ben of zo iets.
Maar een gehaktballetje of iets vond ik altijd wel heel erg lekker :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:25

Oke, bedankt.
Ja, ik snap wat jullie bedoelen. :)
Ellabellaah, dat was inderdaad de vraag, waarom denkt de fabrikant dat het op vlees moet lijken?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:14

Dalende bloeddruk als vegetariër? Hmm, ik had juist flinke bloeddrukproblemen toen ik jong was, viel regelmatig flauw, en naarmate ik ouder werd is dat geleidelijk overgegaan, terwijl ik toen juist vegetariër werd! Niet dat ik wil beweren dat vegetariër zijn je bloeddruk juist beter maakt, maargoed, bij mij maakte het dus niets uit :P

En inderdaad, ik vermoed ook dat fabrikanten vegaproducten op vlees willen laten lijken omdat er mensen zijn die het vlees wel missen. Of het dan een succes is, is weer de vraag... volgens mij vinden de meeste mensen dat nepvlees alleen maar vies :+

Mjammie, gister heb ik een indiase curry gemaakt, van tevoren naar de toko geweest om allemaal exotische ingredienten en kruiden in te slaan... dan is koken best leuk!