Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:31

Weet er iemand waar je zakjes lieveheersbeestjes kan kopen? Ik word een beetje droevig van de luis ... we hebben de tuin vol witte luis, groene luis, bruine luis, ze zitten overal op ...BAH

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:44

Als het zo erg is heb je vaak een tekort in de grond waardoor je planten zwak zijn.
Neem eens een grondmonster of zoek via google op watvoor grond je zit en kijk wat je evt kunt toevoegen/bemesten.

Je kunt brandnetelthee zetten: pluk een enorme bos brandnetels, prop die fijn in een grote emmer en gooi er water op, nacht laten staan en je kunt het de volgende dag gieten over je planten. Als je een speciekuip neemt kun je ze erin fijnstampen en als je hem vol hebt krijg je een concentraatje wat je weer 1 op 1 kunt aanlengen de volgende dag.

Afhankelijk van het soort luis en de plant waar ze op zitten kun je ze er ook af spuiten met een harde waterstraal. Doodknijpen op de plant schijnt andere luizen af te schrikken.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:53

anneliesdj schreef:
Als het zo erg is heb je vaak een tekort in de grond waardoor je planten zwak zijn.
Neem eens een grondmonster of zoek via google op watvoor grond je zit en kijk wat je evt kunt toevoegen/bemesten.

Je kunt brandnetelthee zetten: pluk een enorme bos brandnetels, prop die fijn in een grote emmer en gooi er water op, nacht laten staan en je kunt het de volgende dag gieten over je planten. Als je een speciekuip neemt kun je ze erin fijnstampen en als je hem vol hebt krijg je een concentraatje wat je weer 1 op 1 kunt aanlengen de volgende dag.

Afhankelijk van het soort luis en de plant waar ze op zitten kun je ze er ook af spuiten met een harde waterstraal. Doodknijpen op de plant schijnt andere luizen af te schrikken.

doet me denken aan t verhaal "hoe kom je van je mieren af"... "door er 1 dood te stampen dan gaat de rest naar de begravenis" :D

Bedankt voor de tips, t is hier een plaag.. Ze zetten van de gemeente ook zakjes lieveheersbeestjes in om t tegen te gaan. Ze zitten echt overal op, op de rozen (witte) op de fruitbomen (groene) en vond er net (bruine) op mijn sla >;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:58

Als de gemeente dat al doet moet het wel heel erg zijn idd, misschien kun je van de gemeente wat lieveheerstbeestjes 'lenen'?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:00

anneliesdj schreef:
Als de gemeente dat al doet moet het wel heel erg zijn idd, misschien kun je van de gemeente wat lieveheerstbeestjes 'lenen'?

zat ik ookal aan te denken :+ Misschien moet ik eens opzoek naar waar die zakjes hangen, ze vinden t vast niet erg als ik een zakje verhang naar mijn eigen tuin :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:07

dat kan niet hoor! daar gaat ons gemeenschapsgeld ;)

zit hier ook met luizen vooral op de roos, heb het mengsel van spiritus en groene zeep er maar naast gezet
helpt toch wel hoor maar je moet gewoon een paar x spuiten en goed op de luizen richten en zorgen dat het echt nat is met dat goedje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:51

Had ook veel last van luis, had zo'n biologisch goedje wat niet werkte.. Nu maar echt anti luis gebruikt (van de Welkoop, zelf verdunnen) en tevens Afrikaantjes geplant! Ook met flinke waterstraal erop wil wel helpen!

Kijk echt goed uit met de spiritus!! Bij onverwachte zon verbrand je hele plant!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:26

k gebruik Pyretrhum vloeibaar van Bayer, werkt tegen heel veel verschillende plagen

Citaat:
Pyrethrum vloeibaar

Pyrethrum vloeibaar bestrijdt een groot aantal insecten. Het product bevat plantaardige pyrethrinen. Deze werkzame stof wordt bereid uit een in Afrika geteelde margriet (Pyrethrum).

Productkenmerken

*op plantaardige basis
*breed werkingsspectrum
*werkt snel
*zeer korte veiligheidstermijn
*ongevaarlijk voor bijen

het werkt tegen
Aardbeibloesemkever
Aardvlooien in groenten
Appelbladvlo
Appelzaagwesp
Bastaardsatijnvlinder
Beukenbladluis
Bladluizen in groenten
Bladluizen op fruit
Bladroller
Bloedluis
Buxus bladvlo
Cicade op fuchsia
Erwtenkever
Frambozenkever
Perenbladvlo
Ringelrups
Rozencicade
Rups (Koolwitje)
Rups van de wintervlinder
Rupsen
Schuimcicade
Sparrenluis
Witte vlieg in groenten
Witte vlieg in sierplanten
Zwarte bonenluis
Kevers

Ik had ook bladluizen op één plant en rupsen want de bladeren van mijn framboos waren aangevreten, maar ik heb ze sindsdien niet meer gezien.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:16

ayo schreef:
k gebruik Pyretrhum vloeibaar van Bayer, werkt tegen heel veel verschillende plagen

Ik heb die bloem in de tuin vanuit het oogpunt dat ik nuttige en/of eetbare planten in mijn tuin wil.
Het lijkt idd op een margriet maar dan met geveerd blad en mooie kleuren.
De koppen kun je drogen en dan verpulveren en in water doen en dan heb je een ziektebestrijdend watertje. Staat tenminste op het zakje :P

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:19

ranna schreef:
ayo schreef:

Ik heb die bloem in de tuin vanuit het oogpunt dat ik nuttige en/of eetbare planten in mijn tuin wil.
Het lijkt idd op een margriet maar dan met geveerd blad en mooie kleuren.
De koppen kun je drogen en dan verpulveren en in water doen en dan heb je een ziektebestrijdend watertje. Staat tenminste op het zakje :P

Dat kan natuurlijk ook, ik ben zelf meer van de makkelijke weg :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:20

De frambozenstekken hebben de overtocht overleefd en staan nu keurig in het gelid in een perk in de tuin. Nog wel wat slapjes, hopelijk komt dat snel goed. Manlief mopelde al iets als 'onkruid vergaat niet' dus het komt vast goed. Als ze weer netjes rechtop staan, maak ik een plaatje!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:31

@Ayo, haha. Snap ik, is ook wel zo makkelijk. Vind zelf de bloemen te mooi om ze kapot te maken voor maar ben het gelukkig ook (nog) niet nodig.

Jannepauli schreef:
De frambozenstekken hebben de overtocht overleefd en staan nu keurig in het gelid in een perk in de tuin. Nog wel wat slapjes, hopelijk komt dat snel goed. Manlief mopelde al iets als 'onkruid vergaat niet' dus het komt vast goed. Als ze weer netjes rechtop staan, maak ik een plaatje!

Lol - manlief is bekend met frambozen zo te zien _O-
Als je ze maar lekker vochtig houdt de eerste tijd komt het goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:36

pa heeft de trap midden in de aardbeien gezet := zal ze even redden

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:49

Vorig jaar ook eeen zakje pyretrhum zaad gezaaid, nou niets van gezien :+

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:49

OldSkipper schreef:
Weet er iemand waar je zakjes lieveheersbeestjes kan kopen? Ik word een beetje droevig van de luis ... we hebben de tuin vol witte luis, groene luis, bruine luis, ze zitten overal op ...BAH

kan ik niet de larve opsturen?????? mn hele tuin is zowat vergeven van die vieze beesten, BAH! En als ze dan na het verpoppen ook nog eens dankbaar zouden zijn en bij mn roos de luizen opeten :( Dus wie bied?? Luciferdoosje moet lukken denk ik :D

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:52

En weten jullie hoe vies die beestjes eruit zien???
Afbeelding

Nou, zo vies dus..... gaan straks horizontaal ergens tegenaanstaan om te verpoppen.....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:50

Ik vind ze er wel grappig uitzien eerlijk gezegd :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:38

en het past nog bij Nederland :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:03

stuur er maar een stuk of 10000 :j :+

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:20

Hier net een mierenplaag achter de rug gelukkig, in de moestuin hebben we bezoek van een mol....
hebben jullie daar nog tips tegen?
luizen heb ik net zo veel als andere jaren en vooral op de rozen inderdaad ik laat het maar gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:13

DM weees zuinig op de mol. Vreet een heleboel schadelijke wormen uit de grond die anders de wortels van je groenten oppeuzelen. Plus ze houden de grond luchtig waardoor de structuur verbeterd.
Heul zuunig op zijn dus.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:40

Hallo!

Ik meld me ook even in dit topic! Wij hebben bij de paarden ook een moestuin en we doen dit nu voor het derde jaar.. Elk jaar worden we er ook beter in haha.. Maar nu een vraagje, ik had peultjes gezaaid en ben daarna het zakje met zaadjes kwijt geraakt.. Zijn peultjes nou laag groeiers of gaan ze toch de lucht in? Heb er wel wat stokjes naast gezet, maar krijg toch sterk de indruk dat ze over de grond gaan.. Verder hebben wij het volgende in onze tuin al staan;

radijs
peultjes
bosui
aardbeien
prei
bonen
snijbonen
surinaamse pepers
komkommer
snackkomkommer
augurk
sla
courgette
tomaten ( verschillende soorten )
rode bieten
wortel
rode ui

En dan gaan we van de week de paprika en de spaanse pepers nog in de grond zetten!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:53

Mijn peultjes gaan gewoon over de grond...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:20

ranna schreef:
DM weees zuinig op de mol. Vreet een heleboel schadelijke wormen uit de grond die anders de wortels van je groenten oppeuzelen. Plus ze houden de grond luchtig waardoor de structuur verbeterd.
Heul zuunig op zijn dus.

en ze wippen er plantjes uit....

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:21

Bij ons op de volkstuin heeft iemand peultjes aan zijn hek laten klimmen dat is ongeveer 40 cm hoog.