Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Als het zo erg is heb je vaak een tekort in de grond waardoor je planten zwak zijn.
Neem eens een grondmonster of zoek via google op watvoor grond je zit en kijk wat je evt kunt toevoegen/bemesten.
Je kunt brandnetelthee zetten: pluk een enorme bos brandnetels, prop die fijn in een grote emmer en gooi er water op, nacht laten staan en je kunt het de volgende dag gieten over je planten. Als je een speciekuip neemt kun je ze erin fijnstampen en als je hem vol hebt krijg je een concentraatje wat je weer 1 op 1 kunt aanlengen de volgende dag.
Afhankelijk van het soort luis en de plant waar ze op zitten kun je ze er ook af spuiten met een harde waterstraal. Doodknijpen op de plant schijnt andere luizen af te schrikken.
anneliesdj schreef:Als de gemeente dat al doet moet het wel heel erg zijn idd, misschien kun je van de gemeente wat lieveheerstbeestjes 'lenen'?
Citaat:Pyrethrum vloeibaar
Pyrethrum vloeibaar bestrijdt een groot aantal insecten. Het product bevat plantaardige pyrethrinen. Deze werkzame stof wordt bereid uit een in Afrika geteelde margriet (Pyrethrum).
Productkenmerken
*op plantaardige basis
*breed werkingsspectrum
*werkt snel
*zeer korte veiligheidstermijn
*ongevaarlijk voor bijen
het werkt tegen
Aardbeibloesemkever
Aardvlooien in groenten
Appelbladvlo
Appelzaagwesp
Bastaardsatijnvlinder
Beukenbladluis
Bladluizen in groenten
Bladluizen op fruit
Bladroller
Bloedluis
Buxus bladvlo
Cicade op fuchsia
Erwtenkever
Frambozenkever
Perenbladvlo
Ringelrups
Rozencicade
Rups (Koolwitje)
Rups van de wintervlinder
Rupsen
Schuimcicade
Sparrenluis
Witte vlieg in groenten
Witte vlieg in sierplanten
Zwarte bonenluis
Kevers
ayo schreef:k gebruik Pyretrhum vloeibaar van Bayer, werkt tegen heel veel verschillende plagen
ranna schreef:ayo schreef:k gebruik Pyretrhum vloeibaar van Bayer, werkt tegen heel veel verschillende plagen
Ik heb die bloem in de tuin vanuit het oogpunt dat ik nuttige en/of eetbare planten in mijn tuin wil.
Het lijkt idd op een margriet maar dan met geveerd blad en mooie kleuren.
De koppen kun je drogen en dan verpulveren en in water doen en dan heb je een ziektebestrijdend watertje. Staat tenminste op het zakje
Jannepauli schreef:De frambozenstekken hebben de overtocht overleefd en staan nu keurig in het gelid in een perk in de tuin. Nog wel wat slapjes, hopelijk komt dat snel goed. Manlief mopelde al iets als 'onkruid vergaat niet' dus het komt vast goed. Als ze weer netjes rechtop staan, maak ik een plaatje!
OldSkipper schreef:Weet er iemand waar je zakjes lieveheersbeestjes kan kopen? Ik word een beetje droevig van de luis ... we hebben de tuin vol witte luis, groene luis, bruine luis, ze zitten overal op ...BAH