Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:31

ja I know...al ging ik er van uit dat met d ehoeveelheid groente en vlees/vis etc die ik at dat het eignelijk wel goed zat met devitamines :=

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:37

Saskiaatje schreef:
Ik doe het tegenovergestelde van Atkins, dus veel khd, weinig kcal en weinig vetten en ik ben in een half jaar tijd 16 kg kwijtgeraakt. :)

Ik hoef niet af te vallen, wou wel een herverdeling van vet, en dat is gelukt: dus cms kwijt op mijn buik, ben daar erg blij mee.

Bijgaand wat literatuur of de voordelen van low carb vs low fat. Ik moet er wel bij zeggen dat het geen enkele zin heeft om eventjes 2 weken low carb te doen. (Je moet dit 80 jaar volhouden voor het beste resultaat.) Maar dat low carb veel gemakkelijker vol te houden is dan low fat blijkt ook uit studies.
Volgens mij is dit niet meer te negeren en wordt het hoog tijd dat de voedingsdeskundigen ophouden om low fat te promoten:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/92/1/83

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0708681

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa055317

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 051.x/full

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 518.x/full

http://archinte.ama-assn.org/cgi/conten ... 69/11/1046

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/297/9/969

http://www.annals.org/content/140/10/769.full

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:39

xingridx schreef:
overigens vind ik het boek wel een aanrader, vind niet dat je zomaar KHD moet schrappen zonder er verder meer vanaf te weten, je moet wel oppassen dat je geen voedingsstoffen etc gaat missen daardoor!

Dat is helemaal waar en ik zag dat het boek niet veel kostte, ik denk dat ik die bestel. En dan ook maar gelijk het kookboek. Nu heb ik ene vraagje, mijn vriend houdt heel erg van pasta, maar de komende weken is dat even niet voor mij natuurlijk, hoe moet ik dat doen? Voor hem pasta en voor mij iets anders? (Ik denk dat ik het antwoord wel weet :o )

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:40

ja dat antwoord dus :+

Maar als je een flinke portie groente door de saus doet, dan is alleen tomatensaus (zelf gemaakt want uit potje zitten er weer KHD in) met groente en bijv. gehakt ook lekker hoor!
En dan kook je er voor hem gewoon een portie pasta bij :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:41

anneve schreef:
Saskiaatje schreef:
Ik doe het tegenovergestelde van Atkins, dus veel khd, weinig kcal en weinig vetten en ik ben in een half jaar tijd 16 kg kwijtgeraakt. :)

Ik hoef niet af te vallen, wou wel een herverdeling van vet, en dat is gelukt: dus cms kwijt op mijn buik, ben daar erg blij mee.

Bijgaand wat literatuur of de voordelen van low carb vs low fat. Ik moet er wel bij zeggen dat het geen enkele zin heeft om eventjes 2 weken low carb te doen. (Je moet dit 80 jaar volhouden voor het beste resultaat.) Maar dat low carb veel gemakkelijker vol te houden is dan low fat blijkt ook uit studies.
Volgens mij is dit niet meer te negeren en wordt het hoog tijd dat de voedingsdeskundigen ophouden om low fat te promoten:

Volgens mij heeft het bij geen enkel "dieët" zin om het even twee weken te doen.
Voor mij is low fat prima vol te houden, ik denk ook dat het heel persoonlijk is. :j

Ik ben dol op brood en zuivel en val op deze manier ook af.
Aan de andere kant ben ik niet zo gek op ei en ook niet op kaas, dus zou Atkins voor mij heel lastig zijn.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:41

anneve schreef:
Ik moet er wel bij zeggen dat het geen enkele zin heeft om eventjes 2 weken low carb te doen. (Je moet dit 80 jaar volhouden voor het beste resultaat.)

Dat is wel zo, je hebt wel levenslang :=

Was ook beetje foutje om na die 2 weken te stoppen, maar dat was door omstandigheden, nu is wel de intentie om het eens een keer echt goed te doen :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:43

Maar je mag toch af en toe weleens zondigen hoop ik ! Of gaat je lichaam dan gelijk op de veterbijstand :=

Dat southbeach is de eerste twee weken best wel streng, maar ik ga het gewoon proberen...!
Vriend zal me wel gek vinden :+
Laatst bijgewerkt door denice op 03-11-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:49

denice schreef:
Maar je mag toch af en toe weleens zondigen hoop ik ! Of gaat je lichaam dan gelijk op de veterbijstand :=

Zondigen is zo ongeveer het slechtste wat je je lichaam aan kunt doen. In de eerste fase kom je nl. in ketose. Zodra je teveel khd. eet, gaat je lichaam uit ketose. Het duurt weer een tijdje voor het terug in ketosestand is en je kunt in die tijd ook weer die vervelende afkickverschijnselen. Het schijnt ook slecht te zijn voor je lichaam om telkens zo te 'wisselen'.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:50

Nee, ik bedoel ook eigenlijk, als je op je gewicht zit dat je graag wilt, dan kan je toch wel een stukje chocolade nemen een keer? Dus als je al ruim in fase 3 zit..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:52

Oh wacht, ik zie nu je edit pas ;)
Ik dacht dat het om Atkins ging. Wat Southbeach precies inhoudt weet ik niet, dus ik hoop dat iemand anders een antwoord op je vraag kan geven.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:53

Oscar schreef:
denice schreef:

Zondigen is zo ongeveer het slechtste wat je je lichaam aan kunt doen. In de eerste fase kom je nl. in ketose. Zodra je teveel khd. eet, gaat je lichaam uit ketose. Het duurt weer een tijdje voor het terug in ketosestand is en je kunt in die tijd ook weer die vervelende afkickverschijnselen. Het schijnt ook slecht te zijn voor je lichaam om telkens zo te 'wisselen'.

Maar je kunt toch geen 'slechte dingen' opbouwen?

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:54

als je al ruim in fase 3 zit moet het best af en toe kunnen...dan is je gewicht namelijk in principe stabiel en zit je op een hoeveelheid KHD die voor jouw lichaam ok is :j
Schijnt dat veel mensen als ze in fase 3 zitten ook gewoon af en toe paar dagen fase 1 nog doen als ze weer 'afdwalen' :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:56

Nouja de ervaring zal het wel leren, maar van een jojoeffect wordt ik zeer ongelukkig, na een paar maanden SBen en nu een paar jaar verder, ben ik eindelijk van dat ge jojo af..

Ah ingrid bedankt. Ik maak mezelf gewoon zo ongelukkig door die paar kilo te veel, ik wil me zo graag er geen zorgen over maken. Ik ben zeker niet veel te dik, maar een klein buikje, flinke benen en armen. Ik wil er goed uitzien en me goed voelen! Ik dacht vandaag ineens, waarom doe ik mezelf toch zo tekort en ga ik er niet gewoon voor!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:04

@ Sakiaatje: Het gaat mij om die 1 miljoen mensen in Nederland met diabetes (= insulineresistentie). Hoe koppig kunnen die voedingsdeskundigen zijn? Ik vind high carb (= KH), low fat een onverantwoord voedingsadvies.

Bijna iedereen met insulineresistentie kon in de studies met low carb binnen enkele weken van een aanzienlijk deel van hun medicijnen af. Ook het cholesterol en TG verbeterde. Het is niet waar dat je van veel vlees en eieren eten een slechter cholesterol krijgt. Je goede cholesterol neemt nl. méér toe dan je slechte: de ratio tussen die twee telt en die verbeterd bij low carb. Denk eens aan al die nare ernstige verschijnselen die horen bij diabetes. Misschien komt het doordat ik een aantal mensen ken die hun onderbeen moeten missen dat ik me er druk om maak.

Van alle KHs kun je insulineresistentie krijgen, van aardappelen net zo goed als van suiker. Veel vitamines zijn vet oplosbaar, dus low fat is ook op dat gebied geen slimme keuze. KHs bevatten geen vitamines trouwens.

@ Denice: als je op gewicht bent mag je zo veel carb eten als jouw lichaam verdraagt: als je aankomt ga je weer minderen. Na een tijdje weet je hoe hoog jouw persoonlijke KH grens is. Dus zodra je op gewicht bent zondig je er net zoveel op los als bij jou past. De eerste weken eet je het beste alleen vlees, ei en sla/rauwkost. Dan is je lichaam het snelst van de KH verslaving af.

Er bestaat trouwens chocola zonder KH, na de eerste paar weken kun je dat eten. Ik heb hier eerder (pag 15 of zo) al een receptje voor chocolade mousse geplaatst.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:14

anneve, groente mag toch ook wel hoop ik? Ik kan best met eieren ontbijten, maar groente, gebakken of rauw of gekookt, wil ik ook graag eten en dat mag toch?

Hoe zit het met bv. walnoten?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:19

Ja groente mag.
In de inductie sommige groenten liever niet. Noten ook pas na de inductiefase.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:24

Woei :=

Ik heb het boek besteld, geen idee wanneer het binnen is maar hoop zsm. Ik ga morgen gewoon ontbijten met eieren, ik ga even kaas kopen, lunchen met groente en vlees, avondeten ook. Tussendoor maar komkommer, kipfilet, gehaktballetjes?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:30

Oscar, bedankt.
Hoe maak jij de gevulde eieren? (Mits ik ze in de 1e fase ook mag eten dan)

Zal verder zaterdag weer boodschappen doen en dan gaan we weer vol goede moed aan de slag!

Denice, je mag wel groente, bepaalde moet je om denken vanwege de koolhydraten.

Cocktailworstjes/knakworstjes, is dat ook een goed tussendoortje? Bevat 1,5 kh per 100 gram, maar het zal wel een kwestie van kh tellen zijn. :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:40

Ik wil dan graag alleen nog weten welke groente ik wel mag :)

Anna, rond pagina 8 vond ik gevulde eieren;

gevuld eitje:

eidooier prakken met wat zout, peper en mayonaise en op smaak brengen met:
- kerrie
- groene kruiden
- sandwichspread
- ketchup
- gesnipperd uitje en wat ham
etc

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:40

Urielle, ik zag dat jij vroeg om een dag menu, ik weet niet of dat al is gegeven door anderen, ik kan niet echt alles lezen omdat m'n lappie erg langzaam is vandaag :+

Mijn dagmenu:

O: 4 gebakken eieren met kaas/ham of zalmrolletjes met roomkaas
T: stuk leverworst en een stuk droge salami
L: salade met tonijn, komkommer, halve tomaat en een flinke dot zaanse mayo
T: meestal niks
A: veeeel vlees (soms wel 500 gr), wat bladgroenten, room/tomatenpuree en kruiden.
T: soms nog wat rolletjes met roomkaas, of wat kaas uit het vuistje, oid

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik heel erg low-carb doe en bijna nooit aan de geadviseerde hoeveelheid kh kom, het gaat voor mij gewoon beter zo kwa honger :) Op dit moment ben ik noten aan het toevoegen.

Ik ga zometeen 's even heel erg hard zondigen, dat doe ik altijd als het afvallen me niet snel genoeg gaat :P Want daarna vliegt het er weer vanaf, gek genoeg. Ik ga lekker aan de stokbrood kebab en een patatje mayo :9
Net zoals iemand anders al zei wil ik ook alleen wat cm rond m'n middel kwijt, alleen vetverplaatsing dus, want ik heb al een gezond gewicht :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:46

Dat las ik idd op een forum, als je ineens stilstaat qua afvallen, dat het dan juist helpt om een keer te zondigen en daarna weer de inductie in, dan schijnt het weer vooruit te gaan?

Bedankt iedereen voor de dagmenutips, ik denk dat ik daarmee redelijk goed zit (oke, ik eet minder, ik sla maaltijden over, maar dat moet ik dan dus gaan afleren)

Ik ga mijn weegschaal gewoon negeren, vandaag zeiden twee mensen die niet eens weten dat ik op dieet ben dat ik zo afgevallen lijk tov vorige week. Dus blijkbaar oog ik wel slanker, al geeft de weegschaal het niet aan.
(vond ik zelf ook, maar ja, misschien heb ik een grote wazige vlek tov mijn gewicht hahahaha)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:40

Urielle schreef:
Dat las ik idd op een forum, als je ineens stilstaat qua afvallen, dat het dan juist helpt om een keer te zondigen en daarna weer de inductie in, dan schijnt het weer vooruit te gaan?

Hou op, schei uit. Zometeen geef ik mezelf alsnog toestemming. Ben alleen thuis en er ligt nog zelf-te-poppen-popcorn :9 :9 :9
Ik sta al een week stil....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:06

Schijnt bij sommige mensen inderdaad te helpen Urielle, maar dan heb je het echt over langere tijd stilstaan. Wij vinden vaak al dat we na een paar dagen stilstaan, maar ik denk dat we dan erg ongeduldig zijn (ja, ik ook hoor ;) :D). Als je echt weken/maanden op zo'n plateau blijft hangen, dan schijnt het bij sommige mensen te helpen om hun voedingspatroon een dagje heel schokkerend te doorbreken. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee en ben meer van de lange adem. Vroeg of laat gaat het eraf, dat kan niet anders :))

Anna, gevulde eitjes kun je op allerlei manieren klaarmaken, van heel simpel tot erg feestelijk. Als het om een tussendoortje gaat dan kies ik altijd voor de simpele (= snelle) manier.
Het eigeel lepel je dan uit het eiwit en de eigelen doe je even in een apart kommetje. Daarna fijnprakken. Ik doe er altijd wat Zaanse mayo door, een beetje mosterd, kerriepoeder, paprikapoeder en wat peterselie. Curry is ook erg lekker, maar daar zit helaas nogal wat suiker in, dus dat laat ik dan maar achterwege. De paprikapoeder en de kerriepoeder geven ongeveer hetzelfde effect :)

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:00

Goedemorgen!

Mijn dagmenu wordt vandaag:
O: 450 gr kwark
L: salade met kip
D: stukje vis met gewokte groente!
En voor tussendoor heb ik tomaatjes, blokjes kaas en paar plakje gelderse worst :j

Vanavond maar weer een paar eitjes koken en dit weekend even de keuken in om mn vriezer vol te kunnen zetten!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:06

Die kwark eet je gewoon als kwark? Dus zonder iets erdoor?