Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:38

Mijn aardbeien lopen als een gek uit op het moment, ze zijn bezig om over te kruipen in de potten van de tomaten en paprika's :') Zodra de tomaten en paprika's uitgegroeid zijn, haal ik ze eruit en laat ik de aardbei daar inkruipen :D

Ik krijg nog iedere 2 tot 3 dagen aardbeien van mijn plantjes :+: En ze zijn nog steeds lekker :9

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:40

Drie bosaardbeien had ik dit jaar, als ik het goed heb bijgehouden. :7

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 02:40

Had even een foto gemaakt van de diverse soorten tomaten dit jaar, niet de mooiste exemplaren maar moest het even doen met wat er hing op dat moment:
Afbeelding
bovenste rij: Green Velvet, Small pink stripe, Fence row cherry, Golden Egg;
midden: Black Russian, Cosmonaut Volkov, Lady Fingers en Hellfrucht;
onder: Harzfeuer (2x verschillend) een kerstomatensoort en een gele soort.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:23

Zo'n voedselpakket kreeg ik laatst ook van de schenker van de tomaten-in-pot. Heb ze hier in allerlei kleuren, erg gaaf. :j

Ik heb vannacht :+ één mooie grote rode tomaat van mijn plant geplukt. En hij is lekker. :Y)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:37

Mijn ouders hebben sinds kort ook een moestuin. Tot nu toe hebben we radijsjes en raapstelen geoogst. Er staan nog kroppen sla in de tuin die denk ik over een weekje klaar zijn om te oogsten en wortelen, maar dat duurt nog wel even. Die raapstelen waren trouwens echt heel makkelijk, binnen 3-4 weken konden we oogsten en ze zijn nu weer aan het aangroeien en als het goed is kunnen we dan binnenkort nog een keer oogsten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:36

M'n pompoenen sterven af dus ik ga er vanuit dat de vruchten rijp zijn? Zal ze wel gaan bekloppen om te horen of ze hol klinken maar heb er niet veel benul van moet ik zeggen.

Vanmorgen wel weer een hele schaal aardbeien geplukt. Oja, en afgelopen de boontjes. Het waren er zo veel dat ze niet eens allemaal in het emmertje pasten! De rest doe ik morgen even.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:55

Mijn aardbeien hielden er half juli geloof ik al mee op...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:50

Mijn aardbeien zijn avontuurlijk, groeien zo hard en ze kruipen gewoon over in andere potten :') En ik zag vanmorgen dat de plantjes weer aardig vol hingen met rood spul, hij krijgt nog steeds nieuwe bloemen en uitlopers :') Ik weet nu al dat als de paprika's en tomaten zijn uitgegroeid, ik deze gewoon eruit haal en de potten vol laat groeien met aardbeien, heb ik er volgend jaar weer :D

Ayo, misschien heb jij aardbeien die niet continue nieuwe bloemen krijgen? Dat ze maar 1 of 2 keer bloeien ipv de hele zomer? :? Die van mij stond het bij dat ze contiue bloeiers waren, en dat klopt :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:29

ayo schreef:
Mijn aardbeien hielden er half juli geloof ik al mee op...

Je hebt enkelbloeiers en doorbloeiers.
De doorbloeiers beginnen wat later dan de enkelbloeiers maar geven tot laat in het jaar constant aardbeien.
Ik heb ze hier beide staan omdat ik nooit genoeg aardbeien kan hebben :Y)
Ik begin dus vroeg in het jaar met aardbeien eten en kan dat een hele poos blijven doen.

Heb vanmorgen sap gemaakt van de eerste pompoen. Wat een werk, maar met wat andere vruchten erdoor smaakt het goed.
Wil de pitten gaan drogen maar heb net gelezen dat het een hels karwei is, maar hoe dan ook, ik ga het wel proberen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:15

Vorige week leek het erg nog op dat de meloenplant helemaal niks zou worden. Nu hangen er opeens twee meloenen aan ter grootte van een pingpongbal. Hopelijk wordt het dus toch wat. :D

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:21

Vandaag mijn eerste zelfgekweekte framboos gehad :D Hij was heel lekker!
Ik had 3 frambozen en 3 bramenstruikjes, maar dit is de enige die echt is gaan bloeien. Komt denk ik ook omdat ze in potten zaten. Volgend jaar wil ik ze in volle grond proberen.

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:23

Wat een mooie framboos! :j

Met het mooie weer van de afgelopen dagen zijn mijn tomaten het weer flink gaan doen. Net een hoop rooie geoogst en er hangt nog heel veel groens aan. Het blijft de hele week nog lekker zacht nazomerweer, dus ik verwacht nog wel meer. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:07

@ranna, waarom is het drogen van pitten een heils karwei?
ik heb vorig jaar pitten gedroogd (eruit gehaald en in een theedoek gestopt) en nu heb ik behoorlijk wat pompoenen hoor. is 5 minuutjes werk!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:51

Ik had een grote tomatenoogst en het is nog niet afgelopen! :D

Ik heb chutney gemaakt, pastasaus en soep (beide ingevroren)

Druiven en appels waren vroeg rijp.
Heerlijke appeldruivensap van gemaakt met de sapcentrifuge en dat ga ik van de week nog een keer herhalen.
Verder ga ik ook een poging wagen om appelchutney te maken en natuurlijk zijn de paarden ook erg blij met de appels (oja, haha de druiven vinden ze ook heerlijk trouwens)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:07

mijn roma tomaten zijn de konijnen onder de tomaten....honderden hangen er aan (3 planten)

Iemand een idee hoe/waar ik nog aan winterprei kan komen ?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:28

suuzepuus schreef:
@ranna, waarom is het drogen van pitten een heils karwei?
ik heb vorig jaar pitten gedroogd (eruit gehaald en in een theedoek gestopt) en nu heb ik behoorlijk wat pompoenen hoor. is 5 minuutjes werk!

Om ze te kunnen eten moet je de kern eruit halen.
Ik heb ze ruim een uur op een lagen stand in de oven gehad zodat ze droogden en als het goed is kun je dan de kern eruit halen maar de kern bleef splijten. Ik heb nog een aantal pompoenen liggen. Als straks de verwarming weer aangaat zal ik ze daar op leggen te drogen, mss gaat dat beter.

Mensen met een JWB, sterft die van jullie nu ook af?
De takken niet maar de bladeren bedoel ik.

Afgelopen week 2 roze frambozen gehad van eigen struik en 2 bramen die nogal zuur waren maar het idee dat ze van onze eigen struik kwamen maakte de smaak al bijna zoet :D
De gele framboos zit een handjevol vruchten aan maar nog niet rijp. Hopelijk gaat dat nog lukken.

Heb een paar weken geleden nog wat sla gezaaid wat er al weer mooi bovenstaat en ook spinazie wat ook erg goed gaat maar het wordt wel al leger en kaler in de tuin. Heb nog wel een paar joekels van groene kolen.
Die zullen er eerdaags ook uitmoeten.

@Mist: gewoon intratuin ofzo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:01

Mijn tomatenplanten die nog steeds aan vrucht- en wildgroei :D doen:

Afbeelding

En mijn chrysanten beginnen ook uit te komen:

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:10

Er hangen nog steeds tomaten aan de mijne, hopelijk worden ze nog rood :D

Hij was helemaal leeg en ineens kreeg ik een hele nieuwe lading :D

En mijn paprika's zijn bijna allemaal oranje inmiddels, denk dat ze met een weekje echt goed zijn! *\o/*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:11

Hier ook, er hangt nog zoveel groens aan... Maar het blijft de hele week zonnig en zacht, ik heb goede hoop! :D

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:33

Karin, je kunt het beste alle groeitoppen en bloeisels uit je tomaten plant knippen. Tomatenplanten groeien door tot ze er letterlijk dood bij neervallen :) maar dat gaat wel ten koste van wat je eigenlijk wilt: tomaten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:37

Ah, de endurancepaarden onder de planten. Bedankt voor de tip! :)

Kunnen ze eigenlijk overwinteren of moet ik daar niet op hopen? En wanneer moet ik mijn aardbeienplant binnenhalen?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 01:07

Ik weet niet of het zinvol is om een aardbeienplant te overwinteren. Hier groeien er vanzelf elk jaar wel wat terug, gewoon in de volle grond, dus het kan wel. Veel oogst is er niet. Misschien kun je hier een kijken: http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... aardbeien/

Tomaten zijn geen planten om te overwinteren. Zodra het weer echt minder wordt kun je nog wel de volgroeide groene tomaten plukken en binnen verder laten rijpen/rood laten worden. Een bananenschil erbij helpt ! Hier zit een stofje in dat het afrijpen versnelt. Erbij, niet er tegenaan want dan gaat de boel weer sneller rotten.
Gewoon volgend voorjaar opnieuw zaaien dus. Ik heb nog wel wat leuke zaadjes voor je. Of, zo je wilt tegen die tijd jonge plantjes. Roep maar als het zover is.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:39

Volgens mij moet ik hier zijn met mijn vraag!
Mijn vader is jarig en ik wil graag een groentjeplantje voor in de tuin bij hem kopen. Hij is niet heel fanatiek, maar gewoon eentje voor de leuk. Hij heeft wel een kruidentuintje.
Hebben jullie tips of aanraders voor me?
Ik zat zelf te denken aan cherrytomaatjes of spaanse pepers ofzo?
Maar heb er echt geen hout verstand van of die dingen dan uberhaupt wel gaan groeien hier!
Alvast bedankt! :)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:42

de meeste groenteplantjes kun je het best in het voorjaar planten.
Nu zou je nog aardbeien kunnen planten, of zaden geven voor volgend jaar ofzo.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:25

haha ja datzelfde kreeg ik te horen in het tuincentrum :')
geeft wel weer aan hoeveel verstand ik ervan heb!
heb nu maar een ander kadootje bedacht, bedankt voor de reactie in elk geval!