Zo, ik moet nog bloemkool zaaien, want er staat vanaf half juli op het zakje. Ik heb wel (volgens mij) boerenkool in de tuin gezet. Maar de eersten beginnen al weer te schieten. DAt is steeds zo met kool. Als ze slakken overleven, dan gaan ze schieten. Ook mijn 5 rode kolen lijken dat te gaan doen. En krijgen elke avond water.
moonsparkle
Geplaatst: 04-07-23 16:22
Het ligt er aan welke bloemkool je hebt wanneer je ze kunt zaaien. Ik heb winterbloemkool die kan dan ook in juli gezaaid en dan in het nieuwe jaar geoogst.
Bloemkool die je in de nazomer zaait is inderdaad voor weeuwenteelt. Beter kun je die nog wat later in het najaar zaaien. Je laat de jonge planten overwinteren in een koude bak, en vroeg in het voorjaar, rond April, kun je dan al oogsten. Grote voordeel is dat je dan nauwelijks ziekten hebt, en nog geen koolwitjes, dus geen rupsen in je kolen.
ElfBeau_067
Geplaatst: 04-07-23 16:30
Bij mij doen de aardbeien het echt heel goed dit jaar! De frambozen daarin tegen..
Frambozen doen het top hier. Aardbeien waren de eerste erg mooi groot en lekker zoet. Naarmate juni verder vorderde werden ze steeds kleiner, ondanks het sproeien. Nu lijken weer mooie grote vruchten aan te komen. Ik heb ze een week of 2 terug bemest. Misschien dat dat het toch was?
Heb wat zaailingen in de tray, die moeten nog de grond in, wikipedia zegt wegbermen en akkerranden. Dus zon, maar vermoed ook deels schaduw. https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardaker
Wat zonde denice. Ik begrijp dat je daar van baalt.
Tamary, dat las ik ook inderdaad. Hier geven ze nog wat meer informatie. https://www.permacultuurnederland.org/p ... =125&sort= Ik denk dat ik maar gewoon verschillende plekken ga uitproberen. Ik heb 1000 zaden dus er kan ook best wat mislukken.
Lekker die vleestomaat. Ik schrik iedere keer van de prijs van die dingen in de winkel.
Roodvos
Geplaatst: 07-07-23 14:20
Weet iemand dat hier? Ik heb dit jaar voor het eerst rode peper en (snack)paprika's. Moet ik die planten ook dieven, zoals tomaten? Of gewoon lekker hun gang laten gaan?
Ik dief niets en hier toch prima opbrengst. Als een takje knikt stop ik die gewoon in de grond en dan wordt het een nieuwe plant met ook nog gewoon opbrengst. Eenmaal boven de 10cm groot zijn het sterke planten hoor.