De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:19

dikkere stokken , bamboe red het idd meestal niet
of van die spiralen

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:33

Mijn vriend heeft ze met behoorlijk wat tie wraps aan de bamboestokken gebonden, die tomatenplanten lagen ook ineens om. Nu staan ze redelijk netjes erbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:18

Tomaten kun je het beste door gaas heen vlechten of gewoon indraaien aan een touwtje, net als in de kassen :)
Daar worden ze pas echt meters lang en zuipen per plant per dag makkelijk anderhalve liter water, bij serieuze warmte nog wel boven de 2 ook :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:26

Hmmm.. volgend jaar de tomaten dus anders aan pakken. Mijn tomaten staan nu alle kanten op :').
Ze doen het verder wel heel erg goed, ik zal vanmiddag eens fotos maken (en mijn tomaten weer proberen rechtop te zetten).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:35

touwtje is buiten nog wel eens lastig,
ik heb ze hier nu tegen de schutting aan geknoopt staan , maar volgend jaar komen er spiralen , of gewoon fruitboompalen (ik kan gebruikte halen bij een boomgaard voor een euro per stuk)
nu is het improviseren bij het nieuwe huis :P
ik zie ze in moestuinen wel vaker tegen stevige palen geknoopt zitten.

ik top ze trouwens op maximaal 2 meter hoog(sommige lager, ligt aan de soort. maar buiten wil ik geen idioot grote planten, vangen veel te veel wind.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:24

Mijn vriend heeft net even geholpen met de stokken stevig in de grond te zetten. Ze staan nu allemaal weer rechtop *D! Even afwachten of dat zo blijft.
Net ook mijn eerste tomaat gegeten. Ik weet zeker dat het een trostomatenplant is, maar er kwam meer een snoeptomaat af :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:46

Oke, ik heb wat foto's gemaakt van mijn tuin *D. Vind het zelf ook altijd leuk om foto's van anderen te zien, dus misschien zijn er daar meer van :P

Oke, dit is een beetje bijzonder, maar ik heb een rij met hele grote zonnebloemen in de voortuin staan :').
Op het pakje stond dat het minizonnebloemen waren die 30 cm hoog zouden worden.
Mensen lopen ook langs en blijven echt even staan kijken, haha.
Afbeelding

Mijn enige paprika :')
Afbeelding

Voor de rest alleen maar tomaten :P
Afbeelding

Het grootste gedeelte van mijn tomaten tuin, voorin staan kerstomaten plantjes.
Daar achter vlees, tros en roma tomaten.
Ohja, en 2 komkommer planten staan er tussen.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn kleinste plantje met de grootste tomaten :')
Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:58

aikon schreef:
:Y) :9

Iemand een goede tip om van oorwormen af te komen? Nu worden mijn boerenkool plantjes aangevallen door ze. Heb in de 13 jaar dat ik hier woon nog nooit last gehad van oorwormen.

Weet je zeker dat oorwormen de boosdoeners zijn?
Want volgens mij zijn die alleen maar nuttig, eten ander ongedierte.

Mjetterd, je moet die tomaten toppen hoor, ik tel al 6 trossen? Meer krijg je er toch niet rijp en gaat ten kosten van de rijpheid van die eersten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:06

die tomaten worden wel rijp hoor, ik top pas als ik ze te groot vind worden, maar heb er makkelijk 10 of 12 trossen aan hangen en die worden allemaal onder de blote hemel rijp :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:11

Het is mijn eerste jaar dat ik tomaten planten heb. Van te voren heb ik mij ingelezen op internet en daar kwam ik vaak tegen dat je de plant bij ongeveer 2 meter aan de bovenkant moet afknippen.
Geen van mijn planten zijn 2 meter. Ik heb er al wel 1 aan de bovenkant geknipt, wat je ook op de foto's kan zien :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:24

Ik lees overal dat je moet toppen na 4 of hooguit 5 trossen en ik probeer het al jaren achtereen en zelfs met 3 trossen eraan heb ik maar één of hooguit 2 trossen per plant die rijp worden. Wat er nu nog nieuw aan groeit heeft zowieso niet genoeg tijd om te volgroeien en rijp te worden tenzij we een lange en warme nazomer hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:42

ik las dat dus ook altijd, maar heb al een paar jaar de tomaten gewoon lekker laten gaan tot dat ik ze te groot vond worden, dat kon met 6 trossen zijn, maar ook rustig 10 of 12, het meeste daarvan is altijd rijp geworden , ik eet morgen weer soep van de tomaten van vorig jaar (heel veel gepureerd en ingevroren)

ik heb nu ook nog planten staan die druk in de bloei staan en nog trosjes aan gaan maken, die laat ik lekker gaan, komt vast wel weer goed , net als vorige jaren :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:53

Kan ik mijn watermeloen planten ook 'toppen'? Die gaan natuurlijk niet omhoog, maar ik heb een kas van 3 bij 7 en de helft staat vol met uit de kluiten gewassen watermeloenplant... En ze blijven alle kanten op schieten...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:23

Marcella schreef:
Zat nu te denk is afval uit het cavia hok goed voor de compost hoop. Wil als bodembedekker strokorrel of hempade gebruiken.

Mogen ze bladafval bonen, bietjes en worteltjes eten als extraatje.

Dat kan prima omdat cavia's planteneters zijn.

Ik gooi stro, konijnenkeutels en oud hooi van de konijnen er ook op.

En wat keutels die nog niet gecomposteerd zijn hark ik zelfs weleens tussen de planten. :P Het schijnt goede voeding te zijn voor mijn rozenstruiken o.a.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:32

Sannanasje: ik heb van de week wel mijn watermeloen getopt en enkele zijscheuten eraf gehaald.
Geen idee of de plant daar tegen kan, maar kon niet anders, ding werd zo groot dat de rest in de verdrukking kwam.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:34

_CS_ schreef:
Sannanasje: ik heb van de week wel mijn watermeloen getopt en enkele zijscheuten eraf gehaald.
Geen idee of de plant daar tegen kan, maar kon niet anders, ding werd zo groot dat de rest in de verdrukking kwam.

Dan wacht ik nog een paar dagen hoe jouw plant daarop reageert, als hij het goed blijft doen gaat bij mij ook de schaar erin ;)

Wil je me op de hoogte houden?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:53

Is goed.

Edit: heb net even google geraadpleegd, hier word aangegeven dat je de meloen plant al vrij snel in het begin groeistadium al moet toppen.
Daardoor loopt ie zo uit de klauwen dus.
Google anders even, info zat te vinden.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:58

Mijn Chrystal Lemon is énorm aan het groeien, hij staat in een grote pot met inmiddels 6 stokken :P Er komen steeds meer armpjes bij... Al heel veel bloempjes, nog geen komkommers te zien.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:07

Ik lees al een poos mee maar zit nu met een probleempje. Dit jaar begonnen met een moestuin bak, zelf gemaakt, van 3 bij 1 meter. Hierin pas ik wisselteelt toe alleen heb ik nu last van de rupsen van de koolwitvlieg in mijn koolplanten (broccoli en spruiten). Hoe kom ik hier het beste vanaf zonder chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken? Ik kan op internet veel vinden over chemische bestrijdingsmiddelen en de adviezen van beter voorkomen dan genezen lees ik ook volop, maar daarvoor is het nu te laat.

De rest doet het super, alleen deze rupsen zitten overal en zijn nu ook van de koolplanten op de sla over gegaan.. Wie o wie heeft de gouden tip?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:08

Alle kolen weghalen en de rupsen handmatig van je sla afplukken. Mijn ervaring is dat als er eenmaal rupsen in je kolen zitten, je ze er met geen mogelijkheid meer uit krijgt. Volgend jaar gaan de kolen bij mij afgedekt onder vitrage.

Hier eten we nog volop van bietjes, sla courgettes, prei en wat al dan niet. De doperwtjes heb ik zojuist verwijderd, die waren wel klaar. Ervoor in de plaats heb ik nog een ronde stamslabonen, andijvie, spruiten en alvast boerenkool gezet. Ik vind het hebben van een moestuin trouwens een stuk leuker dan verwacht *\o/*

Weten jullie trouwens hoelang je van rabarber mag oogsten. Ik dacht dat dat eind juni vanzelf afstierf, maar voorlopig blijven ze nieuwe stengels aanmaken die ook nog mooi rood worden.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:19

Hier is de rabarber vandaag weer gesnoeid, kan het zo aan ons opa vragen, die weet dat wel.

Hier wel courgette maar nog niet rijp.zo wat bladeren snoeien. En de rest van de sier tuin ook :=

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:28

Er wordt gezegd dat je rabarber na de langste dag niet meer moet oogsten, omdat de plant dan de tijd heeft om aan te sterken voor de winter, maar als je het met mate doet is het misschien niet zo erg?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:35

Thanks voor de info :j Aansterken doen ze wel, ze worden echt enorm.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:21

anneliesdj schreef:
aikon schreef:
:Y) :9

Iemand een goede tip om van oorwormen af te komen? Nu worden mijn boerenkool plantjes aangevallen door ze. Heb in de 13 jaar dat ik hier woon nog nooit last gehad van oorwormen.

Weet je zeker dat oorwormen de boosdoeners zijn?
Want volgens mij zijn die alleen maar nuttig, eten ander ongedierte.

Ja, ze maken hoekige gaatjes in bladeren en bloempjes. En er huizen erg veel oorwormen in de planten zelf :r Ze veranderen alles in gatenkaas motief. Of te wel, boerenkool die er uit ziet als een haakwerkje. -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:23

Of boontjes voorzien van een gaatje.