de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 00:17

Mijn aardbeien begonnen best aardig maar het heeft niet doorgezet. Heel weinig eraf kunnen halen, de vruchten bleven veelal klein en de doordragers geven ook niks meer inmiddels.

De framboos daarentegen doet het gelukkig wel heel goed! :9

DideH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 06:57

Gelukkig dat de aardbeien een bekend fenomeen zijn := Normaal heb ik echt kilos en nu maar een paar bakjes met alleen maar minis. Heb ze wel braaf steeds water gegeven in de droge perioden, maar helaas..

Frambozen had ik een mooie tak aanzitten met een hoop potentiële vruchten, maar die tak is afgestorven om de een of andere reden -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:14

Hier gingen de aardbeien eerst even heel goed, en sinds de droogte ineens helemaal niks meer := De doordragers hebben inmiddels nieuwe bloemen gemaakt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:09

8nnemiek schreef:
Hier gingen de aardbeien eerst even heel goed, en sinds de droogte ineens helemaal niks meer := De doordragers hebben inmiddels nieuwe bloemen gemaakt.

Hier precies hetzelfde haha! Had er aardig wat gehad als de pissebedden en slakken niet zo'n honger hadden :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:09

Hier nog een aardbeienmisser! Maar de framboos maakt dat weer goed. En de eenjarige groenten doen het super, we eten echt heel veel van zo'n klein tuintje.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:52

Wij hadden in totaal een half kilootje aardbeien. Wel grote, maar niet veel. De frambozen gaan bij ons ook erg slecht, maar bij mijn schoonouders heb ik er nog wel wat van de struik kunnen halen.

Doperwten daarentegen gaan heel goed (al zijn ze inmiddels bijna op) en ik heb ook een flinke lading sperzieboontjes en er komen er nog heel veel aan.
Courgettes zetten ook nog niet echt door. Wel veel beginnende courgettes, maar dan blijkbaar niet bevrucht en dan sterven ze weer af.
Twee komkommers kunnen oogsten. Heerlijk! Maar nu alleen maar bloemen en geen enkele mini-komkommer verder.
En de tomaten zijn allemaal nog groen. Komt vast ook wel.
We hebben twee jonge appelboompjes en daar zitten in totaal dit jaar slechts 4 appels aan. Door spinselmot bijna alle bloesem kapot.

Vorige week heb ik van elke kruidenplant een paar takjes geoogst en deze in koffiefilterzakjes gedaan en in de kas gelegd. Ze zijn inmiddels mooi gedroogd en het ruikt zo lekker! Komend weekend maar weer wat kruiden op die manier drogen. We waren vorige week aan het barbecueën en toen heb ik ook kruidenboter met verse kruiden gemaakt. Zoooo lekker!!!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:12

Onze aardbeienoogst is juist enorm goed geweest. Helaas bijna afgelopen, aardbeien is toch wel één van de meest favoriete uit de moestuin hier in het gezin. We zitten nu op zo'n 7 kg aan aardbeien oogst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:33

Waaw wat fijn Mjetterd!

Ik heb ook het idee dat er minder wordt bestoven doordat er zo weinig insecten zijn dit jaar. Veel courgettes en pompoenen zijn hier niet bestoven, de citrusvruchten ook nauwelijks.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:39

8nnemiek schreef:
Ik heb ook het idee dat er minder wordt bestoven doordat er zo weinig insecten zijn dit jaar. Veel courgettes en pompoenen zijn hier niet bestoven, de citrusvruchten ook nauwelijks.

Zelfde hier, heel veel vrouwelijke bloemen gehad in mijn courgetteplanten maar ze sterven allemaal af, terwijl er wel mannelijke bloemen zijn. Ik geloof dat nu de eerste doorgroeien gelukkig.

Mjetterd schreef:
Onze aardbeienoogst is juist enorm goed geweest. Helaas bijna afgelopen, aardbeien is toch wel één van de meest favoriete uit de moestuin hier in het gezin. We zitten nu op zo'n 7 kg aan aardbeien oogst.

Heerlijk! Hier zijn ze ook favoriet, dus echt balen dit jaar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:43

Bij mijn vriend ook ruim 4 kilo aardbeien, echt veel. in de vollegrond deden ze het wel veel beter dan de planten in bakken.

Courgette komt echt veel langzamer op gang, pompoen ook. Ik zal zo even een rondje foto's in de moestuin doen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:44

Hier blijven de aardbeien ook voornamelijk erg klein, ligt het aan bestuiving? En zo ja, is het dan mogelijk om zelf te bestuiven?

De lente ui doet het ook erg slecht hier, weet niet waar het aan ligt maar vind het wel enorm jammer.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:47

Weinig bestuiving herken ik inderdaad. Terwijl ik echt mijn best heb gedaan door insectenhotels op te hangen en bloemen te zaaien.

Courgette's bevrucht ik nu maar zelf. Ik heb het geluk dat ze voor het raam staan dus ik zie de open bloemen direct.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:01

Ik hoop nu door mijn eigen bijen minder bestuivings problemen te hebben. De hommel pot is ook nog bezet. Had met maaien het dak eraf getikt dus kreeg een boze ZZZttt met terug zetten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:05

Wat balen zeg! Ik herken het helemaal niet eigenlijk..
Kleine aarbeien oogst is omdat ik allemaal uitlopers van vorig jaar heb geplant, dus elke plant heeft nog maar 4 blaadjes.
Desondanks toch elke paar dagen een bakje kleine aardbeien.

Courgette heb ik er al zeker 15 geoogst (heb 6 planten)
Pompoen gaat hier als een tierelier, neemt de hele tuin over straks, zitten al startende vruchten aan.

Ik moedig iedereen aan om de tuin nog insectrijker te maken, ze komen vanzelf als er genoeg is en ze genoeg rommelhoekjes hebben om in voort te planten <3

Nog een gek voorbeeld.
Wij hebben 2/15 tuinboonplanten met extreme luis. Deze laten we expres staan voor de lieveheersbeestjes. Ik heb nog nooit zoveel lieveheersbeestjes in mijn tuin gezien, ook op andere planten waar nog geen luis te zien is.
En de 'besmette' tuinbonen zelf lijden er trouwens helemaal niet onder. Enkele blaadjes zijn wel uitgezogen maar de bonen zelf zijn nog helemaal mooi.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:12

Hier is de vlinderstruik ook in bloei maar nog geen vlinder in gezien, terwijl deze normaal heel druk bezocht wordt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:18

Hier fungeert de Oostindische kers als luizenplant :D

Pompoen doet het inmiddels prima, ook al allemaal mini pompoenen te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Aubergine ook vol insecten

Afbeelding

Snijbiet doet het eigenlijk iets te goed, ik eet het graag en veel maar krijg het nu niet op. Af en toe maar wat in de vriezer, dat is heerlijk in de smoothie.

Afbeelding

Munt groeit ook top

Afbeelding

Vanavond wortels

Afbeelding

En de rest:

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:33

Hier vanavond ook wortels :9

Afbeelding

Hier ook flink wat insectenlokkende bloemen in de tuin en een insectenhotel in de moestuin zelf. Dat hier de hele straat vanaf mijn huis tegen de vlakte is gesmeten en nu een grote bouwplaats is zal ook niet helpen, al die tuinen zijn weg.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:46

Wat kan nu mijn zonnebloemen bedreigen ? Eerst waren het slakken, heb ruw touw neergelegd zodat de slakken er niet meer bij kwamen, maar toch bovenaan de plant kale stukken ?
Iemand een idee ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:50

Vogels die geen geduld hebben.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:05

Het is niet zo dat we geen insecten hebben. We hebben echt heel veel bijen in de tuin (heb ook een flinke strook bijenbrood gezaaid, waar het wemelt van de bijtjes).
Ach, ik ga er vanuit dat het nog wel komt. En anders volgend jaar maar weer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:36

black_kelpie schreef:
Hier vanavond ook wortels :9

[ [url=m/m6lrYT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook flink wat insectenlokkende bloemen in de tuin en een insectenhotel in de moestuin zelf. Dat hier de hele straat vanaf mijn huis tegen de vlakte is gesmeten en nu een grote bouwplaats is zal ook niet helpen, al die tuinen zijn weg.

Oeh wat een gave wortels! Die wil ik volgend jaar ook, welke zijn dat?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:04

Wat een toffe tuintjes zo en mooie oogsten!
7kg aardbeien :oo

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:09

Prairy schreef:
Oeh wat een gave wortels! Die wil ik volgend jaar ook, welke zijn dat?

Dit is de paarse wortel van de Makkelijke Moestuin. Als je nog plek hebt kun je hem nu ook nog prima zaaien :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:41

De kolen gaan hier gelukkig een stuk beter dan de aardbeien :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:22

Oh dan ga ik eens kijken wat ik kan vinden.

Annemiek dat is een flinke bloemkool!!