De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

Een paar weken verder en 20 potten ingemaakte groenten en ingemaakte courgettesoep verder.
Mijn moestuin doet het uitstekend. Helaas ben ik geen goede komkommerkweker, is gebleken. De pompoenen en courgettes doen het geweldig goed.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:19

Gisteren al mijn aardbeienplantjes verplaatst naar hanging baskets. Ellendige pissenbedden hebben steeds alles opgegeten en hopelijk ben ik daar nu vanaf.

Ook bramen ontdekt in de tuin! :)
Wist nog niet dat ik die had, lekker hoor (eerste zomer in dit huis).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:53

Ik had van het weekend mijn 2e courgette, ik zie nog een derde groeien, maar verder alleen maar bloemen. Hopelijk komt er nog meer, ik hou ervan!

Komkommer doet niets (alleen bloemen), hetzelfde geldt voor de pompoen (maar volgens mij heb ik alleen maar mannelijke bloemen). Tomaten doen hard hun best, hangen een stuk of 6 groene aan.

Bramen hebben we bij ons in de straat, afgelopen weekend met zoonlief lopen struinen, hij vond het wel wat (wilde ook voor papa meenemen in zijn zak, dat zijn geen leuke vlekken :D ).

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:55

Wij hebben hier dit weekeind ook weer heerlijk uit eigen tuin kunnen eten. Hebben mega veel courgettes. Echt ongelofelijk hoe goed dat die het doen! Heerlijk!
Vanavond weer lekker soep maken. Jum!

De tomaatjes die in de kas in potjes stonden waren niet blij, dus na de tips hier hebben we donderdagavond het kasje (zo'n tentje) verplaatst naar de volle grond en de grond omgespit met compost en beetje paardenmest. Daar nu de tomaatjes in gezet. Ben benieuwd of ze nu blijer gaan worden.

Ook gelijk maar nieuwe bietjes en broccoli (opgegeten door de konijnen) gezaaid in de kas. Ben benieuwd of het niet te laat is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:04

Quellian, vaak idd eerst mannelijke bloemen .. Na een tijdje komen er dan ook vrouwelijke bloemen bij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:19

Ik heb bloemen in de snackkomkommer :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:49

Hier al 1 komkommer!
Nog geen 1 courgette gehad, gaat niet lekker dit jaar met de moestuin.
Enige wat goed doet zijn tomaten, en de watermeloenplant, wat wordt die groot!
Nouja, laat hem maar gaan, de rest ziet er toch niet meer uit.

De knolselderij staat nog wel, maar die kan ik niet peilen, want die groeit deels onder de grond.

Krijg steeds meer de balen ervan, zoveel insectenvraat, heb er gewoon de pest in.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:08

Mijn watermeloenplanten gaan ook echt als een gek overal heen.
Er is echter nog maar 1 meloentje wat het blijft doen.
De rest van de bloemen heeft hele kleine bolletjes, en ineens zijn die weg. Of ze worden iets groter, zeg maar 5 cm doorsnee en rotten dan ineens weg, vanuit het puntje waar de bloem eerst zat.

Weet iemand wat ik daarmee kan doen? Ik ben nu begonnen met de bloemetjes eraf halen zodra ze groter zijn dan 3 cm

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:17

Dat had ik ook eerst, je moet ze handmatig bestuiven.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:54

Yes! Na al bij drie webwinkels besteld re hebben en steeds een vervangend product te krijgen heb ik ze eindelijk! Borlotti bonen *\o/* En dan nog wel echte zaden uit italië, heb nu al zin in volgend jaar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:45

Ik heb mijn 2e komkommer al, die groeit hier super goed.
Ik had het idee om het door de smoothie te doen maar dat was niet zo'n goed idee :r

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:39

Helaas heb dus massa invasie van rupsen op mijn bloemkool.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:07

Hoe groeien jullie komkommers?
Ik heb hem in een pot en weet niet zo goed wat ik ermee moet, gewoon laten hangen met het risico op beschadigde stengels en vieze vruchten of toch maar omhoog knopen?
Is een snackkomkommer trouwens.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:25

Ik zou hem omhoog leiden, zonde als de komkommers op de grond gaan rotten of dat er beestjes aan knagen!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:12

hier lopen we over van de komkommers, bijna elke dag 2 à 3 rijpe komkommers. We hebben ze al aan iedereen uitgedeeld en we weten er nog geen blijf met!!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:42

Hier nog geen komkommers :=
Wel boontjes, erwten, aardbeien, courgette :D

Alleen mijn sla en radijsjes willen niet.. ik zit hier op zandgrond. Iemand enige sugestie wat het zou kunnen zijn?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:04

Madeliefje schreef:
hier lopen we over van de komkommers, bijna elke dag 2 à 3 rijpe komkommers. We hebben ze al aan iedereen uitgedeeld en we weten er nog geen blijf met!!

Ik wil er wel een paar van je opvangen hoor. Ik heb ze een goed tehuis te bieden, prachtig geairconditioned wit hok, van alle gemakken voorzien, met meerdere verdiepingen; gezellig met het hele gezin aan tafel savonds ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:08

:Y) :9

Iemand een goede tip om van oorwormen af te komen? Nu worden mijn boerenkool plantjes aangevallen door ze. Heb in de 13 jaar dat ik hier woon nog nooit last gehad van oorwormen.

Heb na veel slakken/oorworm vraat mijn meiknolletjes, ijsbergsla, rodekool in de kliko geknald ^) De aardappeltjes maar gerooid, loof was gewoon weg, en de rode uitjes geoogst. Deze zijn eigenlijk nog te klein, maar ook hier bijna alle loof foetsie. -O- Alleen de tomaten/paprika's en augurken blijven ze vanaf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:18

Zat nu te denk is afval uit het cavia hok goed voor de compost hoop. Wil als bodembedekker strokorrel of hempade gebruiken.

Mogen ze bladafval bonen, bietjes en worteltjes eten als extraatje.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:21

Sannanasje schreef:
Madeliefje schreef:

Ik wil er wel een paar van je opvangen hoor. Ik heb ze een goed tehuis te bieden, prachtig geairconditioned wit hok, van alle gemakken voorzien, met meerdere verdiepingen; gezellig met het hele gezin aan tafel savonds ;)

hehe met alle plezier mogen ze dan naar jou, is eens iets anders dan door de kippen "gemasseerd" te worden. Alleen helaas woon ik in belgië...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:31

Met de post kan nooit goed gaan, de Nederlandse post kennende :')

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:23

Sannanasje schreef:
Met de post kan nooit goed gaan, de Nederlandse post kennende :')

neen dan worden het vast platte vijgen :+

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:29

Of het duurt 2 weken en dan zijn ze vloeibaar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:58

Marcella, ik zou het idd op de compost hoop mikken... Maar dat doe ik met veel dingen. Hier zetten we oldscool koffie, de prut gaat ook de hoop op... Alles behalve citrusvrucht resten en bereid voedsel zo ongeveer( en aarappelresten en koolonderdelen. Die gaan de kliko in

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:16

Wie kan mij helpen. Ik irriteer mij de afgelopen week heel erg al de meeste tomatenplanten hier.

Ze vallen allemaal om. Planten van een meter die steeds schuiner gaan hangen en de bamboestok gewoon mee trekken.
Hoe zorgen jullie dat de tomaten rechtop blijven staan?