Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:01

Yep, met Triodos kan het ook allemaal. Wat ik nog tegenkwam is dat de bankpas van Triodos volledig biologisch afbreekbaar is.
Hier de verschillen op een rijtje van de 3 meest duurzame banken van Nederland te wetenhttps://www.oxfamnovib.nl/blogs/da ... etere-bank : SNS, Triodos, ASN. Let op, als je twee banken gaat doen doe dan niet ASN en SNS want het is eigenlijk éen en dezelfde bank en als de bank omvalt krijg je tot € 100.000 euro terug van het geld dat staat op BEIDE banken!
Leuk weetje is dat als je de bankrekening hebt bij Triodos, je in de toekomst een duurzame hypotheek kunt krijgen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:17

8nnemiek schreef:
ASN wel :j
Je kan gewoon de QR code scannen op je pc, die opent de app en je kan met je vingerafdruk en pincode betalen. Echt ideaal.

Die QR code vind ik écht super fijn. _/-\o_ Bij de rabobank had ik altijd dat betaaldoosje nodig als ik via pc aankopen deed..

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:49

Fijne info over de banken, wilde al langer overstappen, maar nooit in verdiept, nu toch maar eens gaan doen, voelt goed!

En over dat recept, aubergines waren op _O- nu met de bus dus kom k niet bij de winkel, hopelijk morgen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:36

De Coop heeft deze week vivera 3 voor 5 euro ,

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:52

Ja ik ben heel blij dat je met ASN een digipas hebt, dus je hebt je pinpas niet nodig om online betalingen te doen. Hoe vaak ik niet zonder pinpas in de winkel heb gestaan omdat ie nog in dat kastje stak thuis... :=

Heb me daar niet echt in verdiept overigens, of ik nu 1, 2, 3, 4 handelingen moet verrichten, vind ABN gewoon een vreselijke bank qua investeringen dus die paar seconden heb ik ervoor over :=

Ik hoor wel van iedereen dat ASN een hele fijne app heeft! Geen eigen ervaring dus maar blijkbaar werkt mobiel bankieren bij hen echt top.

Nu mijn vriend nog overhalen dat we onze gezamenlijke rekening ook bij de ASN doen... Hij heeft er zijn spaarrekening al, maar zijn reguliere en onze gezamenlijke rekening zit bij Rabo. Dat is nu wel handig want hij draagt het meeste bij daaraan (en dan staat het er direct op als het moet) maar Rabobank is toch wel de nummer 1 bio industrie megastallen subsidiërende CDA lobbyende bank :=
Het is nu nog niet helemáál relevant omdat we geen spaargeld hebben momenteel en die rekening staat ook meestal geen wereldbedragen op. Maar wanneer dat wel het geval is moeten we het er toch eens over hebben :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:14

Afbeelding

Mijn 1ste spelt brood gemaakt van franse spelt geteeld hier vlakbij. Dus geen meel meer kopen in Nederland, zo fijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:41

Ziet er lekker uit!

Pffff ik zot weer in het NH en de vega opties zijn weer om te huilen: 4 kazenpizza, geitenkaassalade, soep (niet nagevraagd of hij vega is) en ja hoor pasta pesto met champignon en zongedroogde tomaat. Echt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:43

Das een mooi broodje Pien
Ik wil binnenkort ook echt weer eens aan het broodbakken beginnen

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:49

Sonja_vR schreef:
De Coop heeft deze week vivera 3 voor 5 euro ,

En de Plus heeft op alle Vivera 50% korting :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:51

Mmm.... misschien kom ik er nog in de buurt bij 1 van de week

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:59

Bedankt Sonja! *\o/*

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:23

pien_2010, oh dat brood ziet er heerlijk uit zeg..!!
Het is dat mijn oven kapot is. Iets met een kaars op je oven laten staan en nu dus kaarsvet in de oven.. Geen idee of die nog te gebruiken is, dus nu staat hij maar te staan.. Echt jammer, want ik houd van koken en bakken.
Loont het qua kosten om je brood zelf te maken?

Poes, dat zijn wel een beetje de standaard opties zeg. Jammer..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:04

Oh fijne Plus actie!
Morgen dus even daar langs :D

Wat zonde van je oven, amber!
Is het kaarsvet echt erín gelopen, in de ventilatie?

Je brood ziet er heerlijk uit, pien_2010, en wat fijn dat je zo’n lekker meel in de buurt kan kopen!

Ik bak ook heel graag brood :9 Héérlijk!
En het is idd goedkoper. Mijn goedkoopste broden kosten ongeveer 50 cent :=
Heb er laatst een stukje over in mijn blog geschreven, met een recept dat ik graag gebruik: https://www.abcreatief.com/LEKKER/zelf-brood-bakken/

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:14

Annemiek, leuk dat je een blog hebt! Die ga ik eens lezen!
Ja, via de ventilatiegaatjes aan de bovenkant in de oven en in de ruimte aan de achterkant :(
Ik zou hem wel open willen halen om te kijken hoe groot de schade is, maar ik heb nog nooit een oven van binnen gezien, dus dat vind ik toch een beetje griezelig. En waarschijnlijk durf ik hem toch niet meer te gebruiken. Baal er wel van, want ik had hem van een familielid gekregen die zelf een nieuwe had gekocht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:52

amber15 schreef:
Annemiek, leuk dat je een blog hebt! Die ga ik eens lezen!
Ja, via de ventilatiegaatjes aan de bovenkant in de oven en in de ruimte aan de achterkant :(
Ik zou hem wel open willen halen om te kijken hoe groot de schade is, maar ik heb nog nooit een oven van binnen gezien, dus dat vind ik toch een beetje griezelig. En waarschijnlijk durf ik hem toch niet meer te gebruiken. Baal er wel van, want ik had hem van een familielid gekregen die zelf een nieuwe had gekocht.

Ik zou een installateur bellen, gewoon even vragen of zij daar raad mee weten. Klinkt niet als iets wat echt catastrofaal voor je oven is. Tenminste, ik neem aan dat je hem niet meer hebt gebruikt sindsdien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:54

amber15 schreef:
Loont het qua kosten om je brood zelf te maken?
Dat weet ik eigenlijk niet. Wellicht in Nederland dat het wel loont. Hier is brood veel duurder dan in Nederland want het is allemaal stokbrood wat de klok slaat.
Ik heb net uitgerekend. Ik heb 3 kg meel gekocht (3 verschillende soorten) en daarvoor € 8,-- betaald. Mijn broden maak ik van 500 gram mail per brood, dus kom je voor het meel uit op € 1,33 per brood. Dit is dan exclusief gist, zout en gas/ elektriciteit.
Vandaag heb ik 500 gram spelt meel gepakt, 300 ml water, 10 gram droge gist (normaal pak ik minder maar met spelt wilde ik geen risico nemen) en 10 gram zout (volgende keer doe ik iets minder).
Alle broden bewerk ik als volgt.
Ik doe de meel en het gist goed door elkaar in de kom. Dan pas het zout en daarna het water met de olie. Dat roer ik eventjes voorzichtig door elkaar en dan ga ik het op de houten plank met de handen voorzichtig kneden. Het is een bepaalde beweging waarbij ik van buiten naar binnen werk door het deeg van links naar rechts te buigen en dan van rechts naar links te buigen en dan omdraai. Ik ga hiermee door totdat ik een fijn elastisch aanvoelend deeg heb.
Dan laat ik het één uur reizen.

Dan ga ik het deeg slaan. Onderstaande beschrijving lijkt het meeste op wat ik doe
Citaat:
Je kan ook een kneedbeweging maken met de palm van één hand. Het deeg duw je met de palm van je hand een beetje uit / van je weg, daardoor wordt het platter en langer. Met dezelfde hand pak je het deeg aan de zijkant op, je trekt er een beetje aan, je slaat het een beetje dubbel en maak je opnieuw een kneedbeweging. Dit moet je een aantal keer herhalen.

Je kan de kneedmachine ook het werk laten doen en hem zo'n tien slagen laten ronddraaien. Maar ga niet het deeg opnieuw kneden.

De oorsprong van het woord doorslaan komt van een ouderwetse manier van doorslaan. Daarbij wordt eerst het deeg een beetje platgedrukt op het aanrecht, daarna pakt men het deeg aan de voorzijde vast, het deeg wordt met een zwaai omhoog gebracht en met een nog hardere zwaai wordt het deeg op de aanrecht geslagen. Denk aan het uitkloppen van een deurmat en je krijgt het idee wat we bedoelen, dit maakt echt behoorlijk wat herrie.

Na deze eerste slag is het deeg nog niet goed door gekneed, daarom draait men het deeg een kwart slag en maakt men opnieuw dezelfde slaande beweging op het aanrecht. Daarna volgen nog een aantal van deze slaande bewegingen waarbij iedere keer het deeg een kwart slag wordt gedraaid. Doordat het deeg iedere keer een schok te verwerken krijgt bereik je hetzelfde als de hierboven beschreven werkwijzen van doorslaan.

Dan laat ik het nog 20 minuutjes nareizen in het bakblik van de brood machine waar ik de peddel uit heb gehaald (de machine gaat dus niet kneden). Dan zet ik het bakblik in de machine en stel het basis programma in. De machine doet de rest en doordat ik geen peddel heb doet het kneden niets want ik wil met de hand kneden en brood laten rijzen.
Als het brood klaar is leg ik hem altijd nog eventjes in een hete oven, omdat wij het brood uit de machine te zacht vinden. Ik laat het in de oven totdat ik een kloppend geluid krijg als ik erop tik.
Ik vind dit altijd het lekkerste en luchtigste brood geven.

8annemiek. Ik ga je blog zeker lezen. Leuk!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:16

Magrathea, dat is inderdaad wel een idee!
Heb hem meteen uitgezet en niet meer gebruikt.

pien_2010, bedankt voor je uitgebreide post. Die ga ik onthouden voor als ik weer een oven tot mijn beschikking heb :D
Ze zeggen altijd dat het beste even proberen is tot je een goed brood kunt maken. Is dat zo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:20

Ja gewoon doen, misschien zit er een handelaar van het merk van je oven in de buurt? Bellen kan nooit kwaad :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:33

Ik heb het gevraagd via een chat, maar hij zei: als het ook bij de bedrading zit, loont het niet om hem schoon te laten maken door een speciaal bedrijf. Daar kan je niet met water of ander spul bij.
Dus helaas.. Op zoek naar een andere oven. Ik vind het vooral heel vervelend voor mijn familielid.
Hebben jullie nog tips voor een goede oven in de lagere prijsklasse?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:37

Als je gasoven zoekt, kun je naar de kringloop winkel.
8annemiek heb je recept voor stokbrood? Ik ben benieuwd hoe je dat maakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 22:41

Dit recept gebruik ik altijd voor het stokbrood :9
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ood-2.html

Ik zou de oven gewoon op goed geluk open schroeven en kijken of het kaarsvet echt op gevaarlijke plekken zit, of dat het misschien alleen een plekje bovenop is wat makkelijk te verwijderen is.
Als het inderdaad tussen de bedrading of bij het warmte element is gekropen dan ben ik bang dat je er niks meer aan kan doen helaas.

Wat voor oven zoek je? Vrijstaand of inbouw? Combi of gewone oven?
Ik zou iig zorgen dat hij 250 graden haalt. Dan houd je er al niet meer heel veel over :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:57

Mijn oven/fornuis van de kringloop doet het al 2 jaar perfect! Ze kwamen hem zelfs brengen en we hadden er 3 maanden garantie op. 120 euro.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:15

Je kunt ook je oven naar de kringloop brengen met vraag of ze hem kunnen maken. Even van te voren bellen.
IngewikKeld stokbrood. Ik heb op Google iets simpeler gevonden voelt beter voor de 1ste keer.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:02

Ik zit zowel bij de Triodos, ASN als de Rabobank. De laatste vind ik het minst ideaal bij mobiel betalen, soms heb ik dan alsnog mijn randomreader nodig.

Ik ben privé overgestapt van rabo naar Triodos en dat ging eigenlijk vlekkeloos. Je hebt dan een jaar overstap service en daarna was alles wel omgeboekt. Vind het wel lastig dat je dan geen contant geld meer kan storten...

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:25

Dat ziet er mooi uit Pien!

Heeft iemand ervaring met het maken van haver- en rijstmelk? Ik begin een beetje te balen van het verpakkingsmateriaal maar ik vind het zo lekker. Vooral rijst-kokosmelk :9