Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
amber15 schreef:Annemiek, leuk dat je een blog hebt! Die ga ik eens lezen!
Ja, via de ventilatiegaatjes aan de bovenkant in de oven en in de ruimte aan de achterkant![]()
Ik zou hem wel open willen halen om te kijken hoe groot de schade is, maar ik heb nog nooit een oven van binnen gezien, dus dat vind ik toch een beetje griezelig. En waarschijnlijk durf ik hem toch niet meer te gebruiken. Baal er wel van, want ik had hem van een familielid gekregen die zelf een nieuwe had gekocht.
amber15 schreef:Dat weet ik eigenlijk niet. Wellicht in Nederland dat het wel loont. Hier is brood veel duurder dan in Nederland want het is allemaal stokbrood wat de klok slaat.Loont het qua kosten om je brood zelf te maken?
Citaat:Je kan ook een kneedbeweging maken met de palm van één hand. Het deeg duw je met de palm van je hand een beetje uit / van je weg, daardoor wordt het platter en langer. Met dezelfde hand pak je het deeg aan de zijkant op, je trekt er een beetje aan, je slaat het een beetje dubbel en maak je opnieuw een kneedbeweging. Dit moet je een aantal keer herhalen.
Je kan de kneedmachine ook het werk laten doen en hem zo'n tien slagen laten ronddraaien. Maar ga niet het deeg opnieuw kneden.
De oorsprong van het woord doorslaan komt van een ouderwetse manier van doorslaan. Daarbij wordt eerst het deeg een beetje platgedrukt op het aanrecht, daarna pakt men het deeg aan de voorzijde vast, het deeg wordt met een zwaai omhoog gebracht en met een nog hardere zwaai wordt het deeg op de aanrecht geslagen. Denk aan het uitkloppen van een deurmat en je krijgt het idee wat we bedoelen, dit maakt echt behoorlijk wat herrie.
Na deze eerste slag is het deeg nog niet goed door gekneed, daarom draait men het deeg een kwart slag en maakt men opnieuw dezelfde slaande beweging op het aanrecht. Daarna volgen nog een aantal van deze slaande bewegingen waarbij iedere keer het deeg een kwart slag wordt gedraaid. Doordat het deeg iedere keer een schok te verwerken krijgt bereik je hetzelfde als de hierboven beschreven werkwijzen van doorslaan.