De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:06

Mijn eigen tuintje is nog gewoon intact :j Ik vind het vooral flauw dat je een mondelinge overeenkomst hebt. Ik heb namelijk geboden wat hij vroeg. Maar ik wilde het eerst administratief rond hebben voor ik zou betalen (daar ben ik nu blij om, dat ik niet direct al heb betaald). Dan nog denk ik 'had dan even met me overlegd over de prijs'.

Ik wil ook zaden uit eigen tuin! Moet ik me eens in gaan verdiepen :j :j Ik vind die paarse peulen zo lekker, hoe heten ze ook alweer... soort capucijner.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:17

Ja dat vind ik dan wel heel erg flauw, ga dan tenminste netjes met elkaar om en zeg: joh ik vind het heel vervelend om te melden, maar ik heb een veel hoger bod gehad... enz. Om te kijken of je er samen uit kan komen. Jij zal immers ook wel begrijpen dat voor hem een euro ook een euro is :)

Peulen zijn natuurlijk wel ultiem simpel om zaden van te winnen :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:28

[object Object][object Object]Lekkere aardappeltjes! En heel haute cuisine die paarse :Y)

Erg jammer dat sommige mensen geen mondelinge afspraken kunnen nakomen Quellian!

Hier heb ik een ware explosie in mijn tuin. Mijn twee iniminie pompoenplantjes zijn in een paar dagen 4 x zo groot. Mijn grote pompoen woekert als een malle en aan de courgette 3 courgettes waarvan 1 bijna klaar. Ook lekker wat aardbeien en heel veel sugarsnaps, cherokee wax en paarse boontjes :9

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:33

Hier gaat de meloenplant als een tierelier.
Alleen komen er kleine meloentjes aan, en binnen een paar dagen zijn die ineens weg 8)7
Doe vast iets niet goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:41

Snoepers in je tuin?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:43

Ik heb ook het eerste meloentje gespot *\o/* zo groot als een erwt :')
Maar de komkommer gaat echt enorm goed :)
En de tomaten natuurlijk ook :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:36

Wat l*llig van die tuin, was een mooi stuk.

Zijn die zwarte krieltjes niet een oude aardappelras?

Hier de spitskool maar uitgetrokken, zat vol oorwormen/slakjes/rupsjes. -:(- Zag er net zo uit als een bros. Allemaal gaatjes.
Het vreemde vind ik dat de boerenkool die nog hutjemutje staat beter groeit dan de plantje die ik al verpoot had :?
De augurk loopt hard uit :oo

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:42

Ik gooi de handdoek in de sugar snaps ring. Zodra er regen kwam en de koffieprut weggespoeld, in een splitseconde (ja oké, die splitseconde duurde wel een hele nacht) alles weer weggevreten. En alléén de sugarsnaps!!

Quellian wat waardeloos zeg, hij had best aan kunnen geven dat er meerdere kapers op de kust waren, dan had je een faire kans gehad.

Het valt me op dat er veel vraat is dit jaar, vriendinnetje van me met moestuinen op een complex klaagt er ook al over, schijnt erger te zijn dan vorig jaar? *Ik ben dit jaar pas begonnen, dus geeeen idee*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:58

Ik weet wel dat er wat goudsbloemen en afrikaantjes in de tuin gaan komen volgend jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:58

Even opgezocht, en de zwarte aardappeltjes zijn 'Bergerac' aardappelen. Een kruising met de oude vinette noir, maar deze bergeracs zijn wat minder grillig van vorm en de plant is wat gezonder.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:15

Wat jammer van het tuintje, erg balen.

Ik droom ook van een kasje enzo... :p Maar goed, zo met mijn achtertuintje en voortuintje vermaak ik me ook wel. Net foto's gemaakt van mijn paarse passiebloem, nu de eerste bloem in bloei! Jammer dat er steeds van gegeten wordt wat de groei belemmert... :( Mijn wit/roze passiebloem bij de pergola is al aardig gegroeid, heeft minder last van vraat en er hebben al een paar bloemen gebloeid, nog veel knoppen te zien. :)

Qua eetbaars: gisteren mijn paarse boontjes in een aardappelsalade verwerkt. Grappig dat ze groen worden bij bereiding, al zou paars ook wel erg esthetisch verantwoord zijn :P Het waren er niet veel, maar zo in een salade kan je er ook wat mee. Wel jammer dat mijn kat steeds de bonenplanten mishandeld...

Verder tuinkers en mosterdkers er door gedaan, kweek ik op de vensterbank. Paprikaatje uit de tuin erdoor, bieslook... Paar dingetjes uit de supermarkt... Was zeer goed te eten! :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:17

Ik hoor ook veel om me heen dat de bonen worden opgevreten door slakken. Ik heb onlangs nieuwe bonen gezaaid nadat de slakken mijn peultjes hadden weggevreten. Vorige week zag ik dat de spruiten echt bijna tot op de stengel waren afgekloven.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:28

Ik hoor van veel van jullie dat ze zo graag een kas willen hebben. Voor de mensen die voldoende grond hebben: ik geloof dat ik mijn vader erover hoorde dat hij alle kassen bij mijn opa in de tuin leeg moet gaan halen en wil gaan slopen. Ik weet het niet 100% zeker hoor, maar als hij dat gaat doen, zijn er misschien wel mensen die een kas over willen nemen? Waarschijnlijk hoeft hij er niets voor te hebben, je zal alleen zelf moeten bekijken hoe je zo'n ding kan vervoeren. Het zijn overigens wel echt flinke kassen hoor!

Ik denk dat de ene ongeveer zo groot is, misschien zelfs nog wel iets langer:

Afbeelding

En de andere is qua grootte denk ik vergelijkbaar met deze:

Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:40

Leuk! Ik zou interesse hebben om de maat van de bovenste over te nemen :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:54

Ik zal even navragen wat ze ermee gaan doen en als ze hem idd willen slopen maak ik even foto's en neem ik de maten even op!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:11

Super, dank je wel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:27

Hier ook wel interesse Joyce, ik heb een muurkas die ik bij het nieuwe huis niet meer kan neerzetten(geen muur beschikbaar) dus moet/wil op zoek naar een vrijstaande.

evt liefhebbers voor de muurkas(3.9m bij 1.9m en 2.5m hoog een de muurkant) er moeten alleen wel nieuwe platen op. De huidige platen zijn aardig op aan het raken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:07

Wat jammer dat het zo ver weg is! Ik hoop dat je er iemand blij mee kan maken!
Die grootste zou iemand misschien zelfs gedeeltelijk kunnen gebruiken.. gewoon zelf een houten frame maken, en de glasplaten ophalen en erin zetten :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:40

Bij mijn meloenen is het net alsof ze van binnen wegrotten, want binnen enkele dagen zijn ze bruin en verrot.

Ik heb ook slakken bij mijn bonen, maar die eten alleen onderste blad op, bonen groeien gewoon door.
Had ik vorig jaar ook, en de bonen zelf lieten ze met rust en had me toch een grote oogst toen.

We hebben een zwakke winter gehad, het stikt van gespuis en ander ongedierte, alles heeft weten te overleven afgelopen winter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:16

Heb ook slakjes bij de bonen en bietjes, maar tot nu toe blijf het bij een beetje vreterij aan het blad. Maar er is zoveel blad dat het eigenlijk ook weer niet zo heel veel uitmaak.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:41

Ik heb alles in potten en geen last van slakken. Wel van koolvliegjes, die mijn bloemkool hebben weggevreten.

Zondag heb ik rodebessenjam gemaakt van de rode bessenstruik van de buren.
Met 12 potjes jam kom ik het jaar wel weer rond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:25

_CS_ schreef:
Bij mijn meloenen is het net alsof ze van binnen wegrotten, want binnen enkele dagen zijn ze bruin en verrot.

klinkt als niet bevrucht, de vrouwelijke bloemen hebben het vruchtbeginsel al , maar dta moet bevrucht worden om tot een meloen uit te groeien , misschien handmatig bevruchten met een kwastje ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:09

Dankje sonja, dan ga ik dat doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:42

Ik had het vorig jaar ook alleen ik had de meloen een beetje verwaarloosd dus kwam er te laat achter ( zijn wel 2 meloenen af afgekomen lol)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:54

Ik ga even googlen hoe ik het verschil kan zien tussen mannelijke en vrouwelijke, dan kan ik ze handmatig bestuiven.
Het is overigens wel een hele mooi plant, heeft allemaal nieuwe scheuten gekregen enzo.