de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:54

Ik heb inmiddels een halve kilo aardbeien verzameld in de vriezer voor jam straks. Een deel eten we lekker zo op, maar de wat mindere vruchten gaan de vriezer in om verwerkt te worden. Frambozen beginnen ook te komen. Gister een handje en vandaag een bakje eraf kunnen halen. Dan moet de grote oogst in september nog komen! Ook hier vries ik een deel van in.

Heeft iemand een goed recept voor siroop? Dat wil ik dit jaar gaan proberen te maken, naast jam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:43

Siroop is makkelijk gewoon 1 liter sap is 1 kilo suiker.

Voor de sap een ontsapper, of gewoon gaar koken in een pan en dan uitknijpen in een neteldoek of oude schonen katoen theedoek.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:27

Afbeelding

It's not much but it's honest work :')
Aller eerste keer blauwe bessen :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:37

Oh maar dat zijn er in ieder geval meer dan mijn rode bessen. Dat was er precies 1 _O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:30

Mijn tuin begint inmiddels ergens op te lijken dus vandaag een paar foto's gemaakt!

Lemon Apple komkommer (1 van 2) en basilicum
Afbeelding

Charentais meloen
Afbeelding

Kiwano 2x
Afbeelding

Hazelnoottomaatjes 2x en wat jalapeno's
Afbeelding

Op hol geslagen courgettes
Afbeelding

Andijvie en snijbiet, en een plukje wortel
Afbeelding

De eerste "Groene Zebra" cherrytomaten
Afbeelding

Paprikatomaat
Afbeelding

Pompoen, welke is een verrassing :Y)
Afbeelding

De druiven gaan ook goed
Afbeelding

En de appels ook :j

Afbeelding

Overzichtje van mijn paar vierkante meter...
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:57

Dat ziet er goed uit!

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:42

Wauw dat is echt mooi!

Ik ben bezig met “vooruit plannen”. Dan denk ik na over welke groenten ik volgend jaar wil. Ik wil een (Egyptische) ui en natuurlijk knoflook (de derde jaar op rij). Hebben jullie nog suggesties?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:06

ElfBeau_067 schreef:
Wauw dat is echt mooi!

Ik ben bezig met “vooruit plannen”. Dan denk ik na over welke groenten ik volgend jaar wil. Ik wil een (Egyptische) ui en natuurlijk knoflook (de derde jaar op rij). Hebben jullie nog suggesties?

Vooral doen wat je lekker en/of leuk vind :D Ik zit zelf nog in mijn experimentele fase vind ik, elk jaar zaai ik wel iets nieuws om te kijken hoe dat gaat, en soms doe ik van één of een paar dingen meer zaaien zodat ik er daadwerkelijk een bord mee kan vullen, of herhaal ik iets wat ik al eerder heb gedaan omdat ik het gewoon erg lekker vind. Je kan bijvoorbeeld een zaaikalender bekijken om inspiratie op te doen :) Of hier, natuurlijk :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:13

ElfBeau_067 schreef:

Wat vind je lekker? En hoeveel ruimte heb je?

Ik heb te weinig ruimte. Voor dit :+

Afbeelding

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:38

black_kelpie schreef:

ElfBeau_067 schreef:

[ [url=m/JwCxyI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ongeveer twee van die grote moestuin bakken. Ik hou van aardappel, framboos, andijvie, bosbes, wortel, basilicum. Best veel groentes en van fruit kan ik gerust zeggen dat ik bijna alles wel lust. Sorry als t vaag is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:34

Ik ga volgend jaar denk ik wat meer kijken naar wat bij elkaar past op een bord qua smaken maar ook wanneer het goed is. En uiteraard wat we graag eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:42

black_kelpie schreef:

ElfBeau_067 schreef:

[ [url=m/JwCxyI.jpg]Afbeelding[/url] ]

O:)

Veel te klein. _O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:10

Marcella schreef:
Veel te klein. _O-

Voor die paar vierkante meter hier eigenlijk al te groot :') Maar de voorraad groeit gestaag.

ElfBeau_067 schreef:
Ik heb ongeveer twee van die grote moestuin bakken. Ik hou van aardappel, framboos, andijvie, bosbes, wortel, basilicum. Best veel groentes en van fruit kan ik gerust zeggen dat ik bijna alles wel lust. Sorry als t vaag is.

Aardappel zou ik apart houden, is wel heel leuk om te planten! Ze kunnen goed in een flinke mand, pot of gewoon rechtstreeks in een zak grond met wat gaten onderin.

Framboos woekert als de ziekte dus die zou ik niet in een moestuinbak bij andere planten zetten.

Andijvie en wortel is heel geschikt voor moestuinbakken. Ook bijvoorbeeld radijs, snijbiet en bietjes. Verschillende soorten kool kan ook, ik heb vorig jaar een schitterende palmkool gehad. Basilicum heb ik ook elk jaar, die kun je ook gewoon in een pot zetten waar je al iets anders in hebt groeien, bijvoorbeeld bij komkommer.

Er ligt nu een special in de winkel van het blad Gardener's World, specifiek over moestuinieren op kleine schaal. Zeker de moeite als je net begint!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:45

Afbeelding
Afbeelding

Hier staat alles ook op knappen! Iedere dag wel een paar komkommers en ik heb 10 courgetteplanten dus dat wordt een probleem :=

Ik had er als test een in de kas gezet maar dat is niks. De courgettes blijven klein en gaan rotten.

En ik vind kleine snijboontjes dus zo schattig he :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:51

Tien :D?!? Ik had ooit met twee courgetteplanten al het probleem dat we ze niet opkregen :))

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:11

black_kelpie schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Aardappel zou ik apart houden, is wel heel leuk om te planten! Ze kunnen goed in een flinke mand, pot of gewoon rechtstreeks in een zak grond met wat gaten onderin.

Framboos woekert als de ziekte dus die zou ik niet in een moestuinbak bij andere planten zetten.

Andijvie en wortel is heel geschikt voor moestuinbakken. Ook bijvoorbeeld radijs, snijbiet en bietjes. Verschillende soorten kool kan ook, ik heb vorig jaar een schitterende palmkool gehad. Basilicum heb ik ook elk jaar, die kun je ook gewoon in een pot zetten waar je al iets anders in hebt groeien, bijvoorbeeld bij komkommer.

Er ligt nu een special in de winkel van het blad Gardener's World, specifiek over moestuinieren op kleine schaal. Zeker de moeite als je net begint!

Heel erg bedankt! In welke winkel ligt het special blad van Gardener’s World? :)

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:11

denice schreef:
[ [url=m/60lmhE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RxYuAB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier staat alles ook op knappen! Iedere dag wel een paar komkommers en ik heb 10 courgetteplanten dus dat wordt een probleem :=

Ik had er als test een in de kas gezet maar dat is niks. De courgettes blijven klein en gaan rotten.

En ik vind kleine snijboontjes dus zo schattig he :=

10 is niet niks nee :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:08

ElfBeau_067 schreef:
Heel erg bedankt! In welke winkel ligt het special blad van Gardener’s World? :)

Een beetje fatsoenlijk gesorteerde boekenwinkel zal m wel hebben, maar ik heb hem hier ook bij de Albert Heijn zien liggen.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:09

black_kelpie schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Een beetje fatsoenlijk gesorteerde boekenwinkel zal m wel hebben, maar ik heb hem hier ook bij de Albert Heijn zien liggen.

Dankjewel!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:11

Ik lees meestal iets stiller mee maar nu het oogsten is begonnen wil ik het af en toe toch showen dus ik ga wat actiever worden als dat mag.

10 courgette planten! Wauw, ik had vorig jaar al problemen met 2. Dit jaar heb ik er 3 staan, maar wel 3 verschillende met verschillende groeisnelheid. Hopelijk helpt dat iets.

Vanochtend rondje door de tuin gedaan met dit als resultaat.
Afbeelding

Ben nog opzoek naar een mooie oogstmand maar vind 30-40 euro echt te gek dus ga af en toe even bij de kringloop langs maar tot nu toe nog niks gevonden helaas

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:55

Denice, dan komen er niet genoeg bestuivers in de kas. Je kunt ze met de hand bestuiven. Gegarandeerd dat je dan wel goede vruchten krijgt. Wat jij nu beschrijft is namelijk het gevolg van niet (voldoende) bestoven bloemen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:14

Malenka schreef:
Denice, dan komen er niet genoeg bestuivers in de kas. Je kunt ze met de hand bestuiven. Gegarandeerd dat je dan wel goede vruchten krijgt. Wat jij nu beschrijft is namelijk het gevolg van niet (voldoende) bestoven bloemen.

Oh echt!! Ik heb wel altijd de deur open van de kas en hij staat gelijk vooraan. Ik ga dat doen+!! Dank voor de tip.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:18

Eerste hand frambozen en een paar Logan berry van dit jaar
Afbeelding

Minimaal 20 rupsen van de koninginnenpage vlinder op mijn wortels. Waarschijnlijk hou ik weinig wortels over, maar hopelijk wordt dat goedgemaakt door prachtige vlinders. En mede daarvoor hebben we ons voedselbos aangeplant <3
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:17

Oh die rupsen <3 <3

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:21

Wauw die rupsen! <3