Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:13

Magrathea: had je mijn tip van de sportzot gezien? In het andere topic :)

Pien: als ik cashewnoten wil vermalen in een sausje laat ik ze vaak een nachtje weken. Scheelt de helft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:37

Cashewnote voor saus idd minstens 2 uur weken (Ik gooi ze de avond van te voren in een bakje water in de koelkast)
Of als je last minute Er achter komt dat je ze nodig hebt
Even koken
(Dacht 15 minuten)

Edit : Er zijn mensen die zeggen dat langer dan 2 uur weken(dus echt de nacht over zeg maar) klontjes oplevert in de saus , maar zelf nooit last van gehad

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:41

poes schreef:
Magrathea: had je mijn tip van de sportzot gezien? In het andere topic :)

Ja heb ik gezien! Sorry het was een beetje druk hier. Ik heb het gelijk doorgespeeld naar de barcommissie van onze vereniging, hopelijk doen ze er iets mee *\o/*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:56

Was gewoon es checken :) Mijn man vindt die echt lekker!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:00

Wij gaan vanavond naar de vegan junkfood bar, hebben jullie nog tips wat we echt moeten proberen? :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:06

Ik wil eigenlijk ook overstappen van bank idd, de ING zegt er niet te investeren maar doet het toch, dat hebben ze getest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:15

https://www.triodos.nl/ is een bank die al lange tijd vanuit een bijzondere duurzame filosofie werkt. Al lang voordat het mode was, dus dan spreken we al van 40 jaar geleden.
Hier kort op een rij de keuzes waarvoor deze bank indertijd is opgericht:
https://www.triodos.nl/echte keuzes

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:26

Mallow schreef:
Wij gaan vanavond naar de vegan junkfood bar, hebben jullie nog tips wat we echt moeten proberen? :D

Ooh dat is zo lekker! Sowieso de kaasstengels en notorious sumo zijn heerlijk

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:12

Magrathea schreef:
Misschien niet helemaal relevant voor hier, maar ik ben een tijdje geleden overgestapt naar de ASN bank en heb nu mijn spulletjes binnen *\o/*
Ik ben zo blij dat ik nu ook niet meer bijdraag aan dierenleed via mijn bankkeuze *\o/* wilde dit echt al heel lang doen maar stelde het altijd uit. Ik ben happy!

Vind ik zeker wel relevant! Ik ben vorig jaar ook overgestapt. Vond de 'overstap service' wel slecht. Heb ik namelijk echt niks over gehoord, heb dus alles zelf handmatig over gezet (wat overigers prima te doen was).
Moet nog wel mn Rabobank stopzetten, maar ben bang dat ik iets vergeten ben.. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 18:16

Ik ben vorig jaar overgestapt op ASN, en even later ook daar mijn zakelijke rekening geopend. Prima bank! Alleen het overschrijven duurt vaak wat langer dan bij ING.
Bij ING heb ik nog een rekening voor de laatste automatische afschrijvingen, die moet ik nog steeds verhuizen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:27

Poes je recept: https://dagelijksekost.een.be/gerechten/chili-no-carne was zo ontzettend lekker!! Dit tezamen met wraps→tortillas´s van tarwe meel kant en klaar gekocht'
Ik heb kaneel voor de helft gedaan. Ik heb omdat we zacht chili saus hebben er een scheutje tabasco bijgedaan voor de pittigheid. Tevens hadden we geen tomatenstukjes en dus gewoon bio tomaten saus met stukjes tomaat gebruikt. Dit recept blijft erin, snel klaar en werkelijk super lekker. In de zomer lijkt het me lekker met stukjes ananas erin als we hier veel volk hebben.

mar_fay
-
Citaat:
Eigen notenpasta. Noten roosteren, door elkaar mixen, beetje plantaardige olie erbij, eventueel zout en whoppaaaa, blenderen die hap,
heb ik gemaakt. Het is onwijs lekker en ik denk dat het heel lekker is als kleine balletjes gerold en dan verwarmd in pindasaus bij nasi met allerlei kleine gerechtjes erbij. Dat ga ik morgen proberen. Volgens mij is het wel stevig aan de calorieën. Als olie om smeuïg te maken heb ik pinda olie gebruikt. De blender snijdt de noten super en maakt er een mooie lekkere smurrie ervan.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-01-19 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:40

Ja dat is zeker calorierijk :D maar het is inderdaad erg lekker en gelukkig zijn het vetten die goed voor je zijn (met mate). Je kunt ze bijvoorbeeld ook mengen met (gewelde) rozijnen of ander gedroogd fruit en dan in kokosrasp rollen. Dan heb je hele fijne, vullende tussendoortjes die je ook in kunt vriezen (tussen bakpapier).

Je kunt het ook als basis voor pindasaus gebruiken. Mijn recept daarvoor heb ik in Indonesië op straat geleerd en bevalt hier erg goed. Ik haal alleen de trassi eruit als ik het vegan maak. Net als al mijn gerechten gaat het op gevoel, precieze hoeveelheden heb ik dus niet.

Olie/ geroosterde en gemalen pinda's / verse rode peper / verse gember / verse knoflook / een ui / klein beetje tomatensaus (voor de makkelijke versie) / twee tomaten (voor de lastigere versie) / plantaardige olie / zout / suiker / miso (om de trassi een beetje te vervangen) of oestersaus / (soja)melk of water, ketjap (niet manis!) of andersoortige soja saus.

Voor de originele versie rooster je de tomaten en vijzel je ze met rode peper, gember, knoflook, ui, wat suiker en zout en trassi of vervanger. Verhit je olie op laag vuur en mik je mengsel erin. Roer door tot het een beetje begint te kleuren en geur vrijkomt. Voeg dan de fijngemalen pinda's toe en bak die even mee tot ze lichtjes kleuren. Voeg beetje bij beetje melk/water toe tot je de door jou gewenste structuur hebt. Laat zachtjes bubbelen - maar laat het absoluut niet koken! Breng het op smaak met ketjap.

De iets snellere versie is dan: alles fijnhakken, lichtjes laten kleuren, tomatenpasta toevoegen, iets door laten pruttelen, pinda's toevoegen en volg dan het bovenstaande recept :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:00

8nnemiek schreef:
Ik ben vorig jaar overgestapt op ASN, en even later ook daar mijn zakelijke rekening geopend. Prima bank! Alleen het overschrijven duurt vaak wat langer dan bij ING.
Bij ING heb ik nog een rekening voor de laatste automatische afschrijvingen, die moet ik nog steeds verhuizen..

Ik neig ook meer naar de ASN aangezien die goedkoper is (vooral aangezien ASN voor mij nog minimaal 5 jaar gratis is).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:59

Er kwam een vraag langs over geld opnemen bij de Triodos bank. De vraag kan ik niet meer terug vinden, maar ik heb hem wel onthouden. Je kunt gewoon geld opnemen elke dag van je rekening tot een maximum van 1500 euro https://www.triodos.nl/veelgestelde-vra ... 10fdf8290a

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:57

pien_2010 schreef:
Er kwam een vraag langs over geld opnemen bij de Triodos bank. De vraag kan ik niet meer terug vinden, maar ik heb hem wel onthouden. Je kunt gewoon geld opnemen elke dag van je rekening tot een maximum van 1500 euro https://www.triodos.nl/veelgestelde-vra ... 10fdf8290a

Dat was ik, maar ik had het antwoord al gevonden dus heb ik het weer weggehaald.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:17

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 16:43

Oh dat ziet er lekker uit!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:43

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:57

Wat fijn dat het recept je zo bevallen is pien! Ik heb net ook een portie chili sin carne uit de vriezer opgewarmd met een tortilla uit de pan. Zo lekker. Ik maak dit soort gerechten in grote hoeveelheden. 1 keer een uurtje werk maar fijn 6-8 keer kunnen eten.

Hoe spreek je pien in je naam uit? Ken vrij goed Frans maar ken dit niet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:43

Poes, ik twijfelde of het lekker zou zijn na invriezen, dus vanavond eten we de rest. De tortilla ga ik ook opwarmen in de grill pan. Pien du maitre betekent Pien van de Meester. Je spreekt het uit als Pien du Maitre. (Toen ik nog plannen had om een merens veulen→ frans pyrenees bergpaardje te fokken wilde ik du maitre als stal naam kiezen. Toen dat niet doorging heb ik besloten indertijd om het als Bokt naam te pakken).
Miesemuisje was het lekker?
mar_fay de noten bolletjes in pindasaus waren erg lekker. MAAR voor mij te zwaar op de maag. Eigenlijk hetzelfde gevoel had ik als dat ik vlees of anders te vettig heb gegeten. Maar als broodbeleg of op toostjes is het heel lekker en gemakkelijk klaar te maken.
Mallow was het lekker het eten van de vegan junkfood bar?
Allen bedankt voor week tip cashew noten.
Sonja_vR Nature et moi heb ik gegoogeld. De dichtstbijzijnde verkooppunt is in Limoges. Dus als we daar weer eens naar toe rijden, ga ik langs le clerc in Limoges. Dank je wel voor de tip.
amber15 jouw hartig broodbeleg recept heb ik overgeschreven. Ziet er lekker uit.
Gisteren met het koken deed ik de helft van de nasi voor manlief met vlees en de andere helft voor mij. Is niet zo moeilijk. Ik vond het vlees niet lekker ruiken en dan druk ik me zacht uit. Ik vond dat eigenlijk wel heel vervelend zeker toen ik zag hoe manlief aan het smullen was. Toen realiseerde ik me, dat ik vlees al heel lang niet lekker vind ruiken en al heel lang meer en meer moeite krijg met het klaar maken, maar dat ik dat niet aan mezelf heb durven toegeven. Dus het is goed dat ik er voor mezelf mee stop en manlief het gewoon af en toe krijgt. (Dan maar knijper op de neus := ).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:47

Maar dus pien zoals zien? En niet zoals in tiens ? Du maître snap ik haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:08

poes schreef:
Maar dus pien zoals zien? En niet zoals in tiens ?
Tout à fait → inderdaad :j Pien is gewoon een Nederlandse naam en zo werd ik heel vaak vroeger genoemd. Is niet mijn echte naam dus, maar ik luister er wel naar in de zin van→ reageren op dus, want luisteren in de zin van →doen wat een andere wil, is niet echt mijn beste kant volgens mijn man ~~}> te eigen wijs.

Citaat:
Du maître snap ik haha.
_O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:57

Zonet via via het adres gekregen van een biologische meel boerderij. Zo bizar, het is maar 10 minuten hier vandaan met de auto, dus gelijk gegaan. 1 kg boekweit gekocht, 1 kg ruwe bloem, 1 kg spelt. Ik heb hier nog meel uit Nederland wat ik er mee kan mengen. Zo fijn dat ik nu zelf kan doorgaan met brood bakken.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:09

Ik wil eigenlijk ook overstappen van bank maar vind het mega handig dat je met die Rabo app online kunt bestellen met een pincode, dus zonder je pasje/scanner. Hebben ASN/Triodos dat ook?

Die wraps zien er echt zo goed uit <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:39

ASN wel :j
Je kan gewoon de QR code scannen op je pc, die opent de app en je kan met je vingerafdruk en pincode betalen. Echt ideaal.