De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:56

Ik doe niks aan onkruid, het groeit vrolijk met alles mee :Y)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:59

Ik heb hier ook de kolen moeten verwijderen, net gatenkaas. Leuk voor de vlinders, minder leuk voor ons.

Onkruid wieden is voor mij dagelijkse kost, elke dag even de bakken langs lopen. Is ook gewoon even moment ontspanning.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:08

Mijn spruiten zijn allemaal aangevreten, zouden dat ook vlinders geweest kunnen zijn? De rode kolen zijn niet interessant geweest. ALS ik kippen op de moestuin mag, dan krijgen ze regelmatig een maaltje slak.

Onkruid doe ik eens per week in de bakken, dat is 5 minuten werk. Maar eromheen is het ook flink aan het woekeren (vooral gras). Ik hoop nog steeds dat het gewoon ineens weg is ofzo :+

Momenteel staan er op het stuk aardappelen (kunnen eruit), erwten (gisteren al een deel geoogst), uien, -ik denk- snijbonen, bieten en aardbeienplanten zonder aardbeien. Zag ook nog een rode bessenstruik.
In de kas zag ik komkommers, tomaten en druiven. Ik neem alles over zoals het nu is, incl. de modderschoenen van de vorige gebruiker :D Eerst met een flinke rol vuilniszakken het huisje leeghalen.
Ik wil volgend jaar vooral aardbeien, bessen, meloen (in de kas), frambozen, lekker veel fruit voor sapjes :9

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:12

Leuk zeg!!
Zelf sapjes maken :9

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:35

Helaas, werd net gebeld... hij had een hoger bod gekregen en hij gaat met die mensen verder. De meneer van het bestuur was ook erg verbaasd. Maar ja, je kunt er niets mee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:45

Nou, wat een streken.
Mag dat zomaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:31

Jee wat stom zeg -O-

Mijn krieltjes gisteren:
Afbeelding
:9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:48

Ik las al even mee maar mijn komkommer heeft baby's <3

Afbeelding

Moeten ze nog mest hebben? Heb er konijnenmest over

Oh tof die krieltjes! , wat zijn die zwarten?

En balen -O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:18

Blijkt te kunnen, want er stond nog niets op papier, was enkel een mondelinge overeenkomst. Maar goed, hij zei dat hij er het dubbele voor geboden had gekregen en dat hij zelf al het bestuur had gebeld om de omzetting naar mijn naam stop te zetten. De meneer van het bestuur vond het een rare gang van zaken. Hij laat het me weten als er wat anders vrijkomt.

Inderdaad, wat zijn die zwarte dingen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:40

Die zwarte zijn ook krieltjes, ze zijn paars van binnen, echt leuk <3 De naam van het ras ben ik even kwijt. Ze zijn erg lekker!

Ik hoop voor je dat er snel iets anders vrij komt.
Stom dat er niet gewoon een wachtlijst of zoiets is. Zo hebben ze mensen die niet al te veel te besteden hebben helemaal geen kans op een tuintje..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:33

Dungen schreef:
Dat is nog eens een stukje mwt potentie! :))

Ik heb een serieus probleem.. ik heb 12 kolen staan allemaal onder vitrage. En nu binnen een paar dagen geen kolen meer over!! Er zitten rupsen op echt 5 stuks van 5cm lang op.

Wat nu? Heel de bak leeg halen of laten staan?

rupsen plukken en elders dumpen, kijken waar de vlinders binnenkomen/waar ze door de vitrage heen alsnog op de kolen komen en dat fiksen,
dat hielp bij mij vorig jaar afdoende, plukken van de rupsen heb ik wel een paar dagen , 1 a 2 maal daags gedaan, maar dan is het meestal prima te redden allemaal

heb zelfs nog spruiten gegeten die compleet kaal waren gevreten qua blad , die zijn het verder wel blijven doen en gaven dus ook gewoon spruiten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:37

Stom zeg van je tuintje!
Hopelijk vind je nog iets anders passends!

Hoe groot moet een bloemkool zijn om te oogsten?
En hoe zie je of ze aangetast zijn door het 1 of ander?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:41

zo groot als jij hem hebben wil :) wil je een kleintje , dan oogst je vroeg, wil je een grotere, dan wacht je nog even ;)
aangetast door?
rupsen dan zie je een hoop aangevreten blad en anders zie je wel eigenaardigheden als je hem snijd voor gebruik

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:48

Wat balen Q!

Alle bloemkool lijkt hier te mislukken, helaas.
Broccoli groeit enorm, maar ik zie alleen maar blad...
De rucola en sla doen het wel goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:52

Ik heb dus een paar bloemkolen die dus uit elkaar groeien in plaats van een mooie kool te vormen. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:56

heeft vaak iets met de bemesting te maken, te veel blad of slecht kolen vormen ...weet niet meer precies hoe het zat...te veel stikstof oid :?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:59

Probleem zal ook wel zandgrond zijn denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:02

zandgrond hoeft met de juiste bemesting en voldoende compost geen enkel probleem te zijn :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:14

Vorig jaar oude paardenmest opgegaan compost heb ik nog niet echt en is nog niet oud genoeg. Zou eventueel wel wat kunstmest en oude tuinaarde kunnen strooien wat ik over heb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:30

oude tuinaarde helpt ook al, compost etc is om vooral om de grond het vocht beter te laten vasthouden en dus ook voedingsstoffen beter vast te houden zodat de planten de tijd krijgen om het op te nemen ipv dat het met gang door de grond heen gespoeld word

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:08

Vocht vasthouden is ook een probleem, want de bloemkolen in potten (bemeste tuinaarde) doen het beter dan die in de volle zandgrond. Had vanmiddag al wat treurwilgjes staan die in de volle grond staan. En dat na de hoosbui van gisteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:34

dan heb je idd te weinig spul in de grond wat het vasthoud
grond verbeteren kan met compost, maar tuinaarde, oude potgrond etc gaat hier ook de moestuin in, niet ivm zand, maar ivm klei, dat word zo een vaste klont, dat de planten er ook nog wel eens moeite mee kunnen hebben en het slecht te verwerken is (spitten etc)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:52

Mijn bloemkool gaat goed!
Broccoli bij mij had eerst ook enorm veel blad daarna ook mooie dikke stronken broccoli, dus geef de hoop niet op!

Ik heb wel enorm veel spinnen in mijn tuin -O-
M vind ze dood eng, is er een manier om ze weg te jagen?
Of het minder aantrekkelijk voor ze te maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:43

Kan eventueel even kijken hoe onderste laagje van de composthoop eruit ziet, maar ben bang nog niet voldoende verteert (bestaat uit bladafval, onkruid, gemaaid gras en paardenmest). Weet niet hoe hard de beestjes en regen hun best hebben gedaan. Kon gisteren wel weer een stuk plat lopen.

Ben ook bang voor spinnen, maar laat ze maar lekker zitten ze doen zoveel goed werk om andere ongewenste beestjes weg te houden dat ik ze maar voor lief neem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:51

Ik heb ook zo'n bloemkool die begon als een keurig kooltje, maar een paar weken geleden helemaal uit elkaar ging groeien en nu staan er allemaal hele kleine stukjes kool op stokjes wijd uit elkaar :P

Ik vermoed dat het kwam door de droogte, heb ze geen water gegeven en dat hadden ze wel erg hard nodig. Ben de boel aan het door laten schieten om zaad te oogsten voor volgend jaar.

Q, wat balen zeg!! -O-

Kan me wel voorstellen van de huidige eigenaar dat die het dubbele bod natuurlijk liever accepteert voor al de spullen, ergens zou hij wel gek zijn als hij het dan weg zou gaan geven voor de helft, maar het klonk alsof het al helemaal geregeld was en dan is het toch wel een beetje erg flauw op deze manier -O-

Hopelijk je eigen tuintje nog intact? En heb je wellicht nog iets anders op het oog?
Misschien vind je wel iets veel beters :)