Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:52

Als we dan toch bezig zijn, kunnen we ze dan meteen vegan maken? O:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:20

Maddoxx schreef:
Als we dan toch bezig zijn, kunnen we ze dan meteen vegan maken? O:)
Maakt mij niets uit (ik kan dat niet hé) want ik tover dat gemakkelijk om met de producten hier waar ik wel aan kan komen.

Sonja_vR schreef:
Ik denk dat er best animo is om te helpen bij het vervegeteren ( :') )van recepten
Heel erg leuk, dank jullie wel. Ik ga eens proberen of ik de kippen ragout net zo lekker kan krijgen door in plaats van alleen Champions te gebruiken, de kip te vervangen door allerlei soorten paddenstoelen. Als het lekker is zet ik hier het recept en dan kunnen jullie het weer veganistisch maken.

poes schreef:
Dat vind ik wel leuk, dus dat mag van mij dan wel in het topic. Ik kan ook Frans.
Dat is leuk, dank je Poes.
poes schreef:
We zijn niet van die moeilijke vega’s hoor :+
Dat weet ik, want anders had ik me niet aan durven melden. Ik lees al een tijd stilletjes mee :o

mar_fay schreef:
Man, pien_2010, jij hebt echt een leven dat prima klinkt :j en je schrijft het ook nog eens prettig op.
:)) :o Fruit is hier in overvloed en zelfs zoveel dat ik het niet meer verwerkt kreeg en de pruimen in kleine zakjes gelijk na het wassen met pit en al de vriezer in heb gemikt. Dit jaar hebben we bijna 75 potten jam gemaakt van pruimen, kersen, en kweekperen. Volgend jaar als de tijd weer daar is kom ik met de recepten, want ik doe er meestal van alles extra's in.

mar_fay schreef:
Met de Limousin ben ik (helaas!) wat minder bekend.
Het is een heel mooi gebied. En jullie zijn hier welkom of eenvoudig en gratis in onze caravan of huren (is duur en erg luxe) van onze gîte de la Fermette.

mar_fay schreef:
wordt er bij jullie in de buurt ook cider gemaakt? Het restproduct wat bij het stoken van calvados vrijkomt werkt geweldig als minder zoete appelciderazijn, wat je in kunt zetten bij het bakken.
Dit jaar zijn er door de enorme droogte te weinig appels of hele kleintjes zoals bij ons die we voor de paarden gebruiken. Ik heb mijn vriendin geappt want haar man maakt cider en zij zal volgend jaar voor mij het restproduct bewaren als dan wel er appeloogst is. Fijne tip dus, hartstikke bedankt. In de Limousin wordt heel erg veel cider gemaakt en er zijn allerlei clubs.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:31

pien_2010 schreef:
mar_fay schreef:
Met de Limousin ben ik (helaas!) wat minder bekend.
Het is een heel mooi gebied. En jullie zijn hier welkom of eenvoudig en gratis in onze caravan of huren (is duur en erg luxe) van onze gîte de la Fermette.

Ik ben nog net niet gelijk in de auto gestapt <3

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:34

Als Vivera bij de Coop in de aanbieding is, zouden jullie dat dan willen vermelden? :o Ik kom er nooit, omdat ik er speciaal voor heen moet rijden, maar voor die aanbieding rijd ik er met veel liefde heen. Mijn vriezer begint weer een beetje leeg te raken, dus het mag wel weer een keer. O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:40

Van mij mag die aanbieding idd ook wel weer komen
Vriezer is ver heen leeg en tis toch wel lekker om af en toe gewoon lekker makkelijk iets uit de vriezer te kunnen trekken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:52

Wat een leuk aanbod pien_2010! Wie weet hou ik je er eens aan :)

Kip is makkelijk te vervangen door kipstuckjes maar die zijn dus vega. Met champignons zal lekker zijn maar ik ben benieuwd of de vegans ee nog iets anders mee zouden doen. Mss goed gemarineerde tofu of tempeh?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:11

Zou eerder kijken naar paddestoelen of jackfruit denk ik
Bij de paddestoelen zijn er best wat verschillende texturen te vinden waarbij sommige zich best lenen voor zoiets

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:20

Er is een geweldig ragout-achtig iets met champignons: https://www.thebuddhistchef.com/recipe/ ... hroom-pie/ misschien is dat iets qua inspiratie? Dat is vooral de smaak.
Oesterzwammen laten zich ook uit elkaar trekken, zoals in dit recept bijvoorbeeld: https://www.lazycatkitchen.com/vegan-pu ... oom-tacos/ .

Eigengemaakte jam/sap/hartige inmaak et cetera daar stikken wij ook in. Heerlijk om te doen! Als je het nog niet doet, dan kijk eens naar vruchtenmengsels. Dus bijvoorbeeld aardbei/kers/pruim, appel/moerbei et cetera. Eigenlijk kan bijna alles :j

Je kunt ook heel goed hartig broodbeleg inmaken. Daar kan ik nog wel op ingaan als je daar interesse in hebt. Als je ongeveer zo woont/leeft als wij heb je waarschijnlijk tijden van overvloed en te weinig ruimte in de vriezer ;)

En mocht ik die kant opkomen dan zal ik zeker eens vragen welke richting mijn duim op moet staan. Lijkt me leuk! :)

Tussen haakjes... wordt het niet eens tijd voor een nederlandse “vervegeteren” “vegetariseren” of “iets in die richting”- term?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:36

Ik ga vervegeteren er in houden
Klinkt erg kasplanterig :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:56

Sonja_vR schreef:
Ik ga vervegeteren er in houden
Klinkt erg kasplanterig :+

:+ :j doen we!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:38

Ik ben geinteresseerd in receptjes voor hartig broodbeleg!

(Heerlijk dat dit topic sons zo opleeft!)

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:50

*\o/* Wat een inspiratie. Ik kom erachter dat ik vrij simpel eet haha. Mega veel groente en fruit en bonen en linzen en noten en zaden. Bijna nooit vleesvervangers. Ik ga weer eens wat nieuws proberen thanks

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:15

Vervegeteren :)) → Ik vind het heel erg fijn, want ik was als klein kind regelmatig te vinden in de keuken van mijn moeder en mijn oma. Beiden konden heerlijk (natuurlijk heel traditioneel) koken. Mijn opa was zelfs een jager (toen heel normaal) en oma en moeder verwerkten van alles wat opa mee naar huis bracht. Door recepten te gaan vervegeteren, gooi ik niet een hele traditie aan koken in het putje, want dat vind ik gewoon heel erg zonde. Ik wil dat wat in me zit, anders gaan doen zonder dat het "vroegere" helemaal weg moet gaan. Ik ben tenslotte al 60 jaar en heb dus 50 jaar kookervaring in me zitten (moeder) en mijn moeder had weer de kookervaring van haar moeder in haar zitten.

Uitnodiging hier naar toe komen is gemeend!
Dank je Mar_fay voor je recepten, ga ik zeker eens serieus naar kijken over niet te lange tijd.

poes schreef:
Mss goed gemarineerde tofu of tempeh?
Dat is goede vervanging want dan kan ik ze goed met kerrie bestrooien en heb ik de o zo lekkere kerrie smaak in de ragoût. In de intermarche heb ik er vanochtend naar gevraagd en ze gaan overleggen met "le patron"→ de baas, of ze dit in het assortiment kunnen nemen. k heb zeer uitgebreid gezocht en alles bekeken en ze hebben toch meer producten als ik dacht. Onderstaande kwam ik tegen (zie foto) weten jullie wat dit is en waar je het voor gebruikt?

Afbeelding

Daarnaast ik heb tortillas gekocht, bruine bonen en mais. Weet iemand daar een lekker recept mee?

Recepten om gemengd jam te maken zijn welkom in de (na) zomer als we weer van start gaan met al het fruit weg werken. Dank je wel voor het aanbod!
Vanavond gaan we tapas eten (2 receptjes maar) en als het lekker is zal ik de vegetarische receptjes hier plaatsen. Ik doe maar 2 tapas (en een kant en klare kleine vegetarische pizza voor 2 personen) omdat de hapjes zelf maken echt veel tijd kost.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:38

Tortilla's of wraps? Daar zit nog wel een verschil tussen. Waarschijnlijk heb je wraps (tarwemeel) en geen tortilla's (maïsmeel). Er kan ontzettend veel mee.

-Ovenschotel. Wraps vullen met groenten, bonen, maïs, (bruine) rijst, vega gehakt / tofu / seitan et cetera, wat je ook maar in huis hebt. Overgooien met lekkere tomatensaus, eventueel kaas en dan in de oven.
-Wraps als lunch. Zelfde principe: vullen met wat je lekker vindt. Verse sla is dan een aanrader, tomaat, komkommer, avocado...
-Of quesadilla's maken en serveren met guacamole.

Agavesiroop kun je gebruiken als zoetstof. In de thee, pap, in cake (deels suiker mee te vervangen), in pudding... zegt u 't maar.

Wat ideetjes qua broodbeleg: je blender/staafmixer is je held.

- Eigen notenpasta. Noten roosteren, door elkaar mixen, beetje plantaardige olie erbij, eventueel zout en whoppaaaa, blenderen die hap.
- Noten / rode bietjes / appel / rettich. In zelf te bepalen hoeveelheden. Heerlijk met (of zonder) rucola op brood.
- Rettich is sowieso geweldig. In plakjes of als smeersel. Radijs werkt uiteraard ook.
- Rettich met gember. Lekker pittig 'ondersmeersel' om wat salade overheen te leggen.
- Appel / hazelnoot / peer / (gekaramelliseerde) ui. Die is wat zoet. Ui laten glazen, appel en peer in blokjes toevoegen en zachtjes aan de kook brengen tot ze enigszins uit elkaar vallen. Gehakte en geroosterde (hazel)noten toevoegen. Je kunt het ook blenderen, maar ik vind de wat hardere structuur ook lekker. Ik heb dit volgens mij al gedeeld ergens hier.
- Pompoen / hazelnoot / ui. Zelfde idee als hierboven. Eventueel met kaneel.
- Peultjes/broccoli/bonen/bloemkool (alles samen of apart) met ui en zonnebloempitten. Of andersoortige pitten.
- Witte kool, augurk, paprika, tomaat, peterselie/ui.
- Snijbiet (alleen de stengels - en dan het blad gebruiken om bovenop je spread te leggen op brood of in je salade) / pompoen / pompoenpitten / appel. Ook lekker met gember.
- Zomerse overvloed: paprika spread, aubergine spread, tomatenspread et cetera. Mijn favoriet hierbij is ajvar, een geroosterde paprika/aubergine saus/spread die echt overal geweldig bij is.

In principe zijn mijn handelingen gelijk. Peper/zout/kruiden toevoegen die jij lekker vindt. En dat kan echt van alles zijn: kerrie, mosterdzaad, verse tuinkruiden, kaneel, gember... Waar nodig verhitten (maar heel veel kan rauw). Beste inmaakmethode is dan ook wecken, dan komt de verhitting van 'buitenaf' en kun je toch met rauwe groenten werken. Spreads werken uiteraard ook dikke prima voor enkele dagen, maar ik maak liever een flinke voorraad. Invriezen kan ook. En dan maar experimenteren :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:03

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:13

mar_fay, wouw wat een post meid. Zo blij mee. Ik heb hem in zijn geheel gekopieerd en opgeslagen in mijn recepten map en de links van Poes toegevoegd.

mar_fay schreef:
Waarschijnlijk heb je wraps (tarwemeel)
klopt. Ze noemen het tortilla's maar het is op basis van tarwemeel.

mar_fay schreef:
Agavesiroop kun je gebruiken als zoetstof. In de thee, pap, in cake (deels suiker mee te vervangen), in pudding... zegt u 't maar.
Top!

Het recept van Poes, dagelijkse kost, ga ik morgen maken. Want alle ingrediënten heb ik daarvan in huis. Hartstikke bedankt jullie twee!

Manlief verteld dat ik mee de vriezer leeg eet, ook als het om vlees gaat (is bijna op), maar dat ik stop met "knallers" te eten dus als hij deze toch blijft kopen, dat hij ze dan zelf mag eten. Dat ik me erg goed voel en nu vooral vegetarisch en gezond door wil gaan en als we dan een keer vlees eten dat ik hoog kwaliteit vlees wil eten en een klein beetje. Hij reageerde er goed op en nu is dus die onderhuidse strijd klaar. Ik wil die troep gewoon niet meer in huis, want ik sta en stond er al heel lang niet meer achter (wist hij), maar iedere keer werd ik weer geconfronteerd met nieuwe euroshoppers en knaller paketten waarmee hij weer aan kwam kakken.

Daarna belde mijn zoon toevallig. Hij is slager en het bedrijf waar hij werkt levert zeer hoog kwaliteit vlees aan gerenommeerde restaurants in Nederland e.a. landen. Ook aan hem verteld dat ik meer en meer vegetarisch ben aan het eten en me daar heel erg goed bij voel, en alleen nog af en toe zeer hoog kwaliteit vlees wil eten. Zowel als het gaat om dierenwelzijn als kwaliteit. Hij reageerde heel lief en vertelde dat hij dat al gemerkt had afgelopen zomers en dat hij als hij hier komt hij zijn best zal doen voor me. <3
Mijn beste vriendin doet dit al 40 jaar zo. Nu is het open gecommuniceerd in de omgeving en dat voelt goed.

Ik heb de agave suiker zonet even gegoogeld en ik schrik er wel van: https://www.ahealthylife.nl/agavesiroop ... an-suiker/ . Gelukkig eet ik amper suiker, dus ik hou het bij de twee klontjes per dag in mijn koffie. Ik ga dan nog liever honing toevoegen als dit.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:34

Ja agave is echt mierenzoet en dat zal zich qua impact op je lichaam ook wel laten zien. Ik heb een vader en vrienden die imker zijn, dus voor mij is honing echt heerlijk en makkelijk (en eerlijk) verkrijgbaar.

Fijn dat je dat gevoel van je hebt kunnen en durven uitdrukken en dat daar positief op is gereageerd! Mensen merken het natuurlijk wel aan je, maar ja, het is natuurlijk wel een flinke verandering voor sommigen en dat kan best lastig zijn.

Ik merk dat bij mijn sjefke en zeker bij hullie pap en mam ook. Daar is vlees heel erg normaal en dat hij dat eigenlijk liever niet meer eet en dat ook aan begint te geven, dat krijg ik dan te horen: 'zijn eetgewoontes zijn zo veranderd sinds hij iets met jou heeft!'. Niet vervelend bedoeld, maar het is wel een soort onverwacht iets voor ze. Gelukkig staan ze zeker open voor vegetarisch eten en toen wij laatst een Thaise kokoscurry hadden gemaakt vonden zie die erg lekker. Ze hebben wel de overgebleven gember weggegooid, want die gebruikten ze toch nooit... Maar hé, het is een stapje in de goede richting! En het belangrijkste is dat mensen je niets verwijten en durven mee te kijken over hun eigen 'grenzen'. Daarmee zet je stiekem een boel in beweging, ondanks dat dat misschien niet je bedoeling is. En dat voelt best goed. En het voelt al helemaal goed als mensen dan je vega(n) recepten willen hebben omdat ze het zo lekker vinden :D

Het is niet dat ik vlees per se '1 op 1' wil vervangen. Ik vind/vond het lekker, mits met een goed leven, fatsoenlijke spierontwikkeling en goed klaargemaakt. En dat zijn kiloknallers in mijn geheugen (maar dat is op dat vlak toch al >10 jaar niet meer opgefrist :+ ) niet. Maar er is zo ontzettend veel mogelijk met groenten, kruiden, noten, zaden, peulvruchten, fruit et cetera, dat er een wereld voor je open gaat. Zelfs als je al heel veelzijdig (en vegetarisch) kookte kom je nog zooooooveel tegen. De wereld is echt een kookhemel als je het mij vraagt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:24

Klopt May_fay.
2 tapas gerechten geprobeerd van Myriam en Evelien Tijdink (boekje tapas, 24 wereldse recepten).

Afbeelding
De mango heb ik vervangen door het restant pruimen compôte van gisteren en 4 nieuwe pruimen uit de vriezer gepakt voor het gratineren. Het was erg lekker maar wel vroeg het wat tijd, niet moeilijk. En ik heb bio kwark gebruikt ipv kaas.

Afbeelding
De mayonaise heb ik de helft met volle bio yoghurt gedaan en dat maakte het erg lekker en fris en minder vet. Als je de foto's bekijkt op je telefoon dan kun je het recept goed lezen door iets te vergroten.

Tesamen met veldsla en dressing van pastis, yoghurt, peper en zout en een pizza van Dr Oetker kant en klaar ;)

Afbeelding
Maakte het tot een heerlijke gevarieerde vegetarische maaltijd. :9

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:48

De jumbo hier heeft sinds kort ook vegan kazen en spreads!! Iemand enig idee of deze lekker zijn? Afbeelding
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:51

Ik vind de simply v altijd heel lekker! De nature&moi ken ik nog niet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:31

Wat een goed idee om recepten te vervegeteren! (Verbeteren maakt mijn mobiel ervan :)) )

Welkom pien_2010! Wat schrijf je leuk.
En wat een lief aanbod! Die houd ik in mijn achterhoofd :j

mar_fay, thanks voor dat rijtje broodbeleg! Die sla ik even op.

Dit is een lekker recept voor een hartig broodbeleg (sorry, krijg hem niet gedraaid)

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:51

Afbeelding

Schuldig :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:03

Nature&moi is een Frans merk
Ik liep Er van de zomer in de vakantie tegen aan en Ik vind hem lekker
Lekkerder dan violife
Simply V pas een pakke plakjes van meegenomen na een weekendje duitsland daar was ik niet echt fan van

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:12

Sonja_vR schreef:
Nature&moi is een Frans merk
Ik liep Er van de zomer in de vakantie tegen aan en Ik vind hem lekker
Lekkerder dan violife
Simply V pas een pakke plakjes van meegenomen na een weekendje duitsland daar was ik niet echt fan van

De roomkaas is wel lekker hoor :j Heb een keer een proeverij gedaan en dat was erg lekker

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:00

Misschien niet helemaal relevant voor hier, maar ik ben een tijdje geleden overgestapt naar de ASN bank en heb nu mijn spulletjes binnen *\o/*
Ik ben zo blij dat ik nu ook niet meer bijdraag aan dierenleed via mijn bankkeuze *\o/* wilde dit echt al heel lang doen maar stelde het altijd uit. Ik ben happy!