Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:21

TurdusMerula schreef:
Ik vind die het lekkerste in de oven met rode ui. Maar het is heel veelzijdig. :)

Ik hoorde dat de verse burger van de ah eruit gaat. Ik hoop zo dat dat niet waar is. :(

Ik hoorde dat ook idd :(

Maar als het goed is komen het verse gehakt en de burgers van Naturli ervoor terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:39

Dag beste mensen, mag ik mee praten? De beginpost heb ik paar dagen geleden goed gelezen en volgens mij pas ik in de doelgroep. Ik ben namelijk van alles wat. Gezond eten is erg belangrijk voor me want ik heb een genetische aanleg voor te hoge cholesterol. Nu met natuurlijke medicatie en gezond eten zit ik net boven de norm, dus dat is helemaal niet zo verkeerd want ik kwam van erg hoog.

Waarom wil ik graag mee doen?

Graag koop ik vega eten kant en klaar in de super markt. Dit omdat ik altijd hier kook en soms moe ben van het bedenken van het menu en de vega kant en klaar maaltijden door mij het beste verdragen worden. Vega eten vind ik erg lekker en heb ik ooit gegeten bij mijn vega vriendin.

Voor mij zijn drie dingen erg belangrijk rondom eten en alle drie hebben ze de zelfde mate van belangrijkheid:
1. Het is erg lekker (ik vind eten zo fijn om te doen);
2. Het is gezond en weinig verzadigde slechte vetten c.q het is biologisch (niet alles want dat is gewoon te duur voor onze kleine portemonnee);
3. Het is goed voor het milieu
4. De dieren hebben een goed leven gehad

Ik hoop in dit topic inspiratie op te doen voor lekker en gezond eten. Dus ik hoop gewoon op lekkere tips en trucs.
Onderstaande koek ga ik in ieder geval al zelf maken en hoeft voor mij niet persé veganistisch te zijn maar dat kan ik zelf wel aan passen met spullen hier in huis, want ik bak vaak eigen brood:
https://www.ingeverhoek.nl/hartig-vegan-courgettebrood/
Ik heb totaal niets tegen veganisme, integendeel, ik vind het erg lekker.
Alleen is de realiteit hier dat heel erg veel producten (nog) niet gekocht kunnen worden, want veganisme is uiterst zelden hier op het platteland in de Limousin waar men uiterst trots is (en terecht) op de Limousin keuken waarbij de Limousin koe centraal staat. Dus Limousin keuken is erg lekker en ook beroemd, alleen kan ik hem niet goed verdragen want is veel en veels te veel vlees, te weinig groente en voor mij dus te vet.
Onze Franse vrienden vinden mijn kokkerel erg lekker en ook wel apart met al die hoeveelheid en verschillende groente/ fruits en gevogelte (als ik vlees eet of maak voor gasten, dan is het gevogelte: kip, kalkoen of eend daar dit wat lager in de verzadigde vetten zit).

Ik verdiep me meer en meer in gezond eten voor mij (dus lage slechte vetten en zoveel mogelijk biologisch met streven naar 7 verschillende fruit/ groente per dag). Dus hopelijk mag ik mee doen ook al word hier ook (biologisch) vlees af en toe gegeten waar ik zeker geen reclame voor zal maken in dit topic.
Biologische eieren worden hier wel gegeten en de eitjes komen van de loslopende kippetjes van de buurvrouw. Buuf is een hele lieve wat eenvoudige vrouw en als zoals van de week "Margarite" een kippetje die al een tijdje ziek was overleden is, dan is ze ontroostbaar en zoekt ze graag troost bij me, want ze weet dat ook ik erg veel van dieren hou. Ik heb haar niet laten merken uiteraard, dat ik erg opgelucht was dat het Margarite de kip was en niet Margarite de andere buurvrouw was, die overleden was ;) .

Tja hebben jullie gelijk een inkijkje in mij en ons eenvoudige leven hier.

Ik zag een vraag
Wipher schreef:
Iemand een lekker recept met paarse zoete aardappels?
. Van de week zag ik een erg lekker recept in binnenste buiten die ik ook wil gaan maken. Omdat ik jullie nog niet ken weet ik niet of Wipher een veganistisch recept vraag of dat vegetarisch ook mag. Dus misschien moet ik er sorry bij zeggen, maar het is een vegetarisch recept wat vrij eenvoudig volgens mij is om te toveren in een veganistisch recept: https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/rec ... -aardappel

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:46

Welkom! Hier zitten zowel vegetariërs als veganisten. Ik probeer zelf thuis zoveel mogelijk veganistisch te eten maar buiten de deur minder.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:46

Ha pien_2010, welkom! Fijn verhaal :j

Je bent niet de enige die zo nu en dan of heel sporadisch nog vlees eet, wat mij betreft is iedereen met interesse in vega(n) eten hier hartstikke welkom. Je kunt alleen maar met leuke, nieuwe ideeën thuiskomen (of nou ja, in de keuken komen). Geniet ervan!

Ik ben als fervent verzamelaar van culturele recepten wel benieuwd naar recepten uit de Limousin, dan kan ik experimenteren met het 'veganiseren/vegetariseren' ervan, altijd leuk!

Delen van vega/vegan recepten is altijd welkom; zelfs als degene waarop je direct reageert vegan is, kunnen anderen het eventueel proberen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 13:53

Welkom pien_2010! Natuurlijk mag je hier mee komen kletsen :D
Ik kan me voorstellen dat het best lastig is om vegetarisch (en al helemaal om veganistisch) te eten in een regio waar zo veel vlees wordt gegeten. Het aanbod aan vleesvervangers zal er ook niet enorm zijn lijkt me?
Maar er komen hier in het topic echt heerlijke recepten voorbij waar geen vleesvervangers voor nodig zijn, en ook recepten om zelf vleesvervangers te maken zijn vaak heerlijk en ook nog meestal gezonder dan de vervangers uit de supermarkt.

Dat recept van binnenstebuiten ziet er ook erg lekker uit. Doet me er meteen aan denken dat ik nog eens een paar maïskolven uit de vriezer moet halen :+

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:56

Weet iemand een lekker gerecht met Yacon?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:58

Pien, zoekt een verder op 'whole food plant based'. Je hebt echt geen vervangers nodig om vega of vegan te leven. Ik denk dat - afgezien van écht vleesgerechten - groenten sowieso de hoofdmoot van de maaltijd zouden kunnen of moeten zijn. En groente is juist iets wat meestal wel goed te krijgen is. Ik denk dat dat ook de gezondste manier van eten is, zo onbewerkt mogelijk - al hoef je natuurlijk niet zo strict te zijn.
Ik kookte al vrij divers maar sinds ik vegan eet en interesse heb in lokaal en bio, heb ik nog steeds nieuwe dingen leren kennen. :D

Dus wie weet, doe je nog wat inspiratie op. :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:13

Irene793 schreef:
Weet iemand een lekker gerecht met Yacon?

Niet direct, maar ooit maakte ik er soep mee en bleek het iets anders te zijn - geen idee meer wat - waar we een vette allergische reactie op kregen op een afgelegen boerderij in de bergen van Ecuador. Dus check even of het echt Yacon is :+

Volgens mij is het familie van topinamboer en daar kun je echt heerlijke lasagne mee maken (met champignons en blauwe kaas). Dus misschien is dat een mogelijkheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:13

Drunksheep schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik vind die het lekkerste in de oven met rode ui. Maar het is heel veelzijdig. :)

Ik hoorde dat de verse burger van de ah eruit gaat. Ik hoop zo dat dat niet waar is. :(

Ik hoorde dat ook idd :(

Maar als het goed is komen het verse gehakt en de burgers van Naturli ervoor terug.

Wat!!! Die is toch ooit als beste getest door de consumentenbond? ;(
Waarom zouden ze die eruit halen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:29

Omdat er weer een nieuwe lijn is...

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:53

Even een vraagje: Hoe doen jullie het als je perongeluk vlees ergens op hebt zitten en niemand anders het wilt opeten? Gooien jullie het dan weg of eten jullie het dan alsnog op omdat het anders verspilling is en het dier anders al helemaal 'voor niks' is doodgegaan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:58

Ik ga het in geen geval eten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:06

Dank jullie wel. Ik voel me zeer welkom! :))

TurdusMerula schreef:
Pien, zoekt eens verder op 'whole food plant based'
Wat grappig, ik heb de link gelezen en zonder dat ik het wist leun ik daar aardig tegen aan met dan af en toe wel vlees ook vanwege manlief (als ik eerlijk ben). Wat je namelijk bij heel veel mensen ziet, die cholesterol verhoogd hebben dat ze alles wat vet is gaan mijden. Dat is zo verschrikkelijk slecht daar je lever dan gaat vervetten en stijgt zelfs je cholesterol. In Frankrijk word erg veel alcohol genuttigd en manlief en ik hebben dit tot 1 klein glaasje (de ouderwetse kleine bolletjes) bio wijn beperkt bij het eten per dag. Bevalt ook heel erg goed en volgens mijn vriendin die het zelfde doet is het ook goed tegen kanker om veel minder te drinken.

Vanmiddag bezig geweest met het recept van courgette brood. We wonen 20 minuten rijden van de 1ste winkel af. Dus wij gaan 1x per 2 weken grote inkopen doen (vriezer) en soms gaan we 1x tussendoor als we voor iets anders toch in de buurt komen. Dus ik moet vaak de recepten aanpassen omdat ik een ingrediënt niet in huis heb.

Het recept van mij is vegetarisch en ik heb het al volgt aangepast en het zit nu in de oven( ruikt zalig):
1 bio courgette medium geraspt, 400 gram bio volkorenmeel met bio bloem meel, 5 gram droge gist, zout, 2 eetlepels zonnenbloemolie, 150 ml water vermengd met 2 eetlepels ccrème fraiche, , 1 thee lepel verse citroen sap, 1/2 thee lepel knoflook poeder, 1 eetlepel amandel poeder en 1 klein eitje. Deze heb ik goed gemengd en staat nu in de oven.

Dit ga ik eten met een tapenade gemaakt van 1 advokado, gemengd met citroen, mayonaise , zout en peper. Advokado is heel gezond om 1 of 2x per week te eten voor mensen met verhoogd cholesterol, want verlaagd het slechte cholesterol.

Daarnaast heb ik nog een rode bietensalade gemaakt. Rode bietjes is erg goed tegen te hoge cholesterol en ook zoals ik begrepen heb van mijn vriendin die 5 jr geleden borstkanker heeft gehad, goed tegen kanker.
Ik heb 1 niet te grote ui klein gesneden, 1 appel uit de tuin klein gemaakt met daarbij de bietjes kleine stukjes. Helaas is de yoghurt en kwark op. Ik heb dit aangelengd met 1 dopje pastis, nu dus 1 el mayonaise, peper en zout en wat verse citroen erover ook tegen het verkleuren. Juist bij bietensalade is het erg lekker om dit enkele uren te laten intrekken. Mensen die graag kaas eten, kunnen er nog blokjes kaas bij doen. Dat doe ik niet meer, ik eet amper nog kaas.

Manlief kwam nog even langs in de keuken en vroeg of ik nog een broodje wil bakken voor morgen, dus dat ook gelijk mee gedaan. Zie foto's van gezellig en lekker kokkerellen dankzij dit leuke inspirerende topic:

Afbeelding

Afbeelding

Vlees gooi ik nooit weg, dat vind ik echt niet kunnen daar hier sprake is van een levend wezen dat is doodgemaakt voor consumptie. Ik doe ook altijd voordat ik het bereid een spreuk waarin ik zeg: "ik dank je voor je leven, je rust in het goddelijke van de wereld, je zult jezelf vinden in het goddelijke".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:08

Ik eet het ook niet, geen sprake van.

Welkom Pien! Leuk inhoudelijk bericht heb je geschreven (maar dat doe je overal waar ik je op bokt zien). Ben benieuwd hoe je courgettebrood word, als ie lekker is ga ik hem vegan namaken :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:13

Ik zou het ook absoluut niet eten, nog afgezien van het feit dat deze situatie amper voorkomt hier denk ik dat mijn spijsvertering het er ook zeker niet mee eens zal zijn :r (al eerder gemerkt bij per ongeluk vlees eten in het begin)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:35

Ik heb wel eens kippenbouillon opgedronken die uit de automaat kwam (terwijl er tomatensoep op stond -O- ), dat vond ik zonde om weg te gooien, maar echt lekker was het niet :=

Verder eet ik ook geen vlees dat anders weggegooid wordt, het idee vind ik gewoon erg vies, maar ik zou het wel, als het mogelijk is, mee nemen voor de hond.

pien_2010, heb je de documentaire Forks over Knives wel eens gezien? Dat gaat helemaal over whole food plant based, dus over het koken met alleen onbewerkte, plantaardige ingrediënten, en over de invloed die dat heeft op cholesterol, diabetes, kanker en andere ziektes die vaker voorkomen bij een westers dieet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:39

mar_fay schreef:

Ik ben als fervent verzamelaar van culturele recepten wel benieuwd naar recepten uit de Limousin, dan kan ik experimenteren met het 'veganiseren/vegetariseren' ervan, altijd leuk!

Ok, bijna vergeten te beantwoorden. Als ik typisch Limousin recept tegen kom dan ga ik het hier plaatsen voor je. Van gebak tot gewone maaltijd.

Magrathea schreef:
hier denk ik dat mijn spijsvertering het er ook zeker niet mee eens zal zijn :r (al eerder gemerkt bij per ongeluk vlees eten in het begin)
Dit zal zeker kloppen. Ik merk ook dat als ik nog vlees eet ik het bij echte kleine porties moet houden, daar ik er ziek van word want het ligt te zwaar op mijn maag. Ik vind het ook minder en minder lekker. Maar dat heb ik ook bij vette vis (bijvoorbeeld vis en ships avonden hier door Engelsen gedaan gaan we om die reden ook niet meer naar toe).

Kan iemand mij de gouden tip geven hoe ik noten super fijn kan malen en zo kan gebruiken? Mijn man kan niet tegen die stukjes tussen zijn gebit. Dus hij eet geen noten.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:41

Dank voor de ideeen! Pien, welkom en dank voor het recept :)

Noten malen... Heb je een keukenmachine? Of een koffiemolen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:45

In tomatensoep uit de automaat of zakjes zit volgens mij ook altijd vleesbouillon, dus die pak ik niet meer.

Vleerecepyen uit de limousin hoeven voor mij noet hier haha.

Brood bak ik eigenlijk nooit zelf. Ziet er wel leuk uit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:49

Ik heb zo'n staafmixer waar een hakmolen bij zit, daar maal ik de noten meestal mee.
Al werkt het ook best goed met de mini-blender. Die heeft ook een opzetstuk voor malen van koffiebonen/noten/chocolade. Eentje van Tristar is dat, deze

Ik houd zelf ook echt niet van grote notenstukjes :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:59

pien_2010 schreef:
mar_fay schreef:

Ok, bijna vergeten te beantwoorden. Als ik typisch Limousin recept tegen kom dan ga ik het hier plaatsen voor je. Van gebak tot gewone maaltijd.

Als het vlees is liever in pb gezien de anderen hier :) dankjewel!

Ik gebruik ofwel de staafmixer ofwel de blender. Dat gaat meestal prima. In elk geval voor heerlijke verse pindasaus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:06

Paralian schreef:
Ben benieuwd hoe je courgettebrood word, als ie lekker is ga ik hem vegan namaken :).
Het was zo hartstikke lekker en ik denk dat de vegan nog lekkerder zal zijn. De andere helft van het brood hebben we in de vriezer gedaan. De volgende keer ga ik er ook zonnebloem pitjes bij doen en noten geraspt. Had ik nu niet in huis. Van te voren begonnen met een rijke groentesoep en nog snel als toetje vanuit de vriezer een zakje pruimen gepakt (van de bomen hier om de hoek) en een pruimen compôte gemaakt. Mijn man vond het ook allemaal heel erg lekker. Bij de groene thee nog een klein stukje 85% chocolade gegeten (is ook goed in een cholesterol dieet) en het was weer lekker eten.

mar_fay schreef:
Ik gebruik ofwel de staafmixer ofwel de blender.
Ik ga eens proberen met de silver crest. Daar mag zelfs ijs mee gecrunchd worden. Dus wellicht ook voor noten geschikt. Morgen eens proberen. Ik ga noten kopen.

mar_fay schreef:
Als het vlees is liever in pb gezien de anderen hier :) dankjewel!
Sommige vlees recepten, niet enkel limousin recepten, zal ik wel eens pb-en met daarbij de vraag of je die kunt omtoveren in een lekker recept zonder vlees. Ik heb paar favoriete gerechten die ik graag even lekker maar zonder vlees zou willen gaan maken. Dus daar zou ik wel blij mee zijn. Kunnen ze later aangepast in dit topic.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:11

Man, pien_2010, jij hebt echt een leven dat prima klinkt :j en je schrijft het ook nog eens prettig op.

Ik ga er graag mee aan de slag, maar ik durf niet te beloven dat het lukt (noch dat het snel zal gebeuren, aangezien ik ook studeer en mijn probeersellijst al een paar kilometer lang is). Mocht het recept in het Frans zijn dan is dat geen probleem :)

Met de Limousin ben ik (helaas!) wat minder bekend. Het wordt duidelijk tijd om daar eens rond te liften en/of te kanoën! Zomaar een gooi in het wilde weg: wordt er bij jullie in de buurt ook cider gemaakt? Het restproduct wat bij het stoken van calvados vrijkomt werkt geweldig als minder zoete appelciderazijn, wat je in kunt zetten bij het bakken. O.a. tarte tartin, vegan cake et cetera, maar ook hartige gerechten krijgen er iets zuurs en licht wrangs van mee zonder dat ze zoet worden, wat erg lekker kan zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:38

pien_2010 schreef:
Sommige vlees recepten, niet enkel limousin recepten, zal ik wel eens pb-en met daarbij de vraag of je die kunt omtoveren in een lekker recept zonder vlees. Ik heb paar favoriete gerechten die ik graag even lekker maar zonder vlees zou willen gaan maken. Dus daar zou ik wel blij mee zijn. Kunnen ze later aangepast in dit topic.

Dat vind ik wel leuk, dus dat mag van mij dan wel in het topic. Ik kan ook Frans.

We zijn niet van die moeilijke vega’s hoor :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:49

Ik denk dat er best animo is om te helpen bij het vervegeteren ( :') )van recepten
Ik vind dat ook erg leuk om daarmee te experimenteren