De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:02

8nnemiek: complimenten voor de flessen inclusief etiket, prachtig design, ziet er heel leuk uit zo!

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:12

Wauw wat gaaf die flessen!
En wat een mooie hortensia's die van mij doen het niet zo best in de tuin :(.

Vandaag de eerste komkommer straks eens proeven :). En de eerste courgettes en pepertjes groeien :D.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:31

Ik heb hier een snackkomkommer staan, had daar van de week de eerste af gehaald, was wel erg groot en doorgegroeid (zat er in de winkel al aan) maar die smaak verbaasde me wel, zat echt even te twijfelen of het nu wel of niet lekker was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:48

Die dingen uit de winkel hebben waarschijnlijk een speciale soort kunst-bemesting gekregen en ik kan me voorstellen dat daar een vreemde smaak vandaan komt.. en natuurlijk flink veel warmte en water, waardoor die komkommers in een mum van tijd groot worden en ook gewoon te weinig tijd krijgen om een lekkere smaak te vormen. Dat vind ik ook altijd van groente uit de supermarkt.. dat smaakt gewoon minder dan uit eigen tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:16

@anneliesdj Zijn ze bitter? Want dat schijnt wel eens voor te komen bij sommige soorten komkommers. Ik heb het ook wel eens gehad en nee, dat vond ik niet lekker. :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:57

Nee bitter niet echt maar deed me denken aan augurk ofzo, ik weet het niet.
In elk geval niet zo'n waterig ding uit de super waar je moeite moet doen om smaak te herkennen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:42

Hadden wij vorig jaar ook.
Uiteindes waren bitter, maar middelste stuk was erg lekker.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:48

Vandaag de eerste sla uit eigen tuin gehad.
Dit jaar voor het eerst gelukt.
Smaakt wel anders dan uit de winkel, blad is veel steviger.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:46

Sinds een paar dagen kunnen we volop pruimen uit onze pruimenboom halen! Ik heb gisteren en vandaag al 2 volle emmers (ong. 20 kg!!!) eruit gehaald, en dit is nog maar het begin. De meeste pruimen zijn namelijk nog niet eens rijp.
Gisteren heb ik al 20 potten pruimenjam gemaakt, maar toen waren de potjes op helaas. Verder zijn we al volop aan het uitdelen, het is echt ongekend hoeveel pruimen er in de boom hangen.

Verder doet de groentetuin het ook prima, met dit weer gaat het allemaal enorm hard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:50

Ik wilde het nét gaan typen! Ik heb vandaag ook een pannetje vol pruimen van de boom gehaald :9
Deze eerste lading is snel op. Maar ik hoop dat ik er nog genoeg vanaf kan halen om nog 5 liter pruimenwijn van te maken :D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:59

Pruimenwijn? Is dat lekker? Kan dat ook zonder alcohol (gewoon pruimendrank dus ofzo?)? Ik ben ook naar een bestemming aan het zoeken voor al die pruimen. Een gedeelte wil ik ook invriezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:26

Hier zijn de pruimen nog niet rijp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:52

Ik heb een boekje over bewaren van groente en fruit uit eigen tuin, en die schrijven dat je met pruimen bijna alles kan doen :) je kan ze invriezen (pit eruit en met schil invriezen), drogen, inmaken, jam maken, wijn maken en sap maken :j
De wijn schijnt ook lekker te zijn, die wordt ook bij sommige slijters verkocht. Ik heb em zelf nooit geproeft, maar ik vind zoiets gewoon leuk om te proberen, zelfs al zou ie echt niet weg te krijgen zijn :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:54

Leuk om hier te lezen hoe goed het gaat met de tuintjes!

Hier ben ik vooral erg enthousiast over de grootte van m'n courgetteplanten. Er hangt nog niets aan (behalve bloemen :P ), maar ik vind het echt geweldig, uit zo'n inimini zaadje!
Wel vorige week sla + peterselie uit eigen tuin gegeten, met komkommer van de buren. Ik ben bezig om per 1 januari een grotere tuin te krijgen, ik kan bijna niet wachten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:01

Ik hoor mijn plantjes al de hele dag juichen :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:24

Hier ook en als het zonnetje net als gisteren flink gaat schijnen zijn mijn plantjes helemaal gelukkig denk ik!

Ik maak vandaag een lekkere salade trouwens met little gem sla, sugar peas, cherokee wax boontjes en paarse boontjes! Allen uit eigen tuin! :9

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:47

Mijn eerste augurken zijn geoogst! Hoe maak je ze op smaak?
Ze proeven zo naar komkommers :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:59

Ik heb gisteren sla, peterselie en paprika uit eigen tuin gegeten, met komkommer en tomaten van de buren :D En mijn aardappelen zijn uit de grond, dus die eten we vanavond.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:18

Augurken moet je inmaken toch?
Even googlen.

Gisteren bloemkool uit eigen tuin, zat helaas weinig smaak aan.
De cherrytomaatjes daarentegen, jammie.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:50

Vanavond eten we wortelen en peultjes uit mijn groente(hang)potten. Wortelen kweek ik in een hoge grote pot en dat gaat perfect. Peultjes/bonen/erwten doe ik in hanging baskets aan de pergola hangen. Heb inmiddels een hand peulen bijeen; lekker bij de wortelen.

Buurvrouw heeft nog heel veel kersen aan haar boom hangen. Eens kijken hoe ik die kan inmaken op sap. Dan hebben we weer eens warme kersen voor op het ijs, mjaMM

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:05

Gaat lekker overal!
Hmm, kersen :9 hier helaas allemaal al op

Ik heb nu deze in de pan liggen :9
Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:28

Ik meld me hier ook, leuk topic zeg! Toen we 5 jaar geleden dit huis kochten, stond er al een perenboom en een druif in de tuin. Beiden zijn niet te eten, maar goed ;) Wellicht dat ik dat met wat van jullie tips wel op de rails krijg :D

Inmiddels weten we al maanden een basilicumplantje in leven te houden, we hebben 2 potten met aardbeien staan en we hebben een pot met munt. Binnenkort krijgen we nog een tomatenplant, ik wil graag weer een courgetteplant (die hebben we in het verleden wel gehad, maar die zijn we vergeten water te geven tijdens een hittegolf, dat liep niet goed af....) en ik wil aan de slag met frambozen.

Iemand toevallig enig idee of je een framboos ook in een mega grote pot kan houden? De struik die ik wil gebruiken is jaren perfect onderhouden door mijn opa, maar zowel mijn opa als oma zijn vorig jaar overleden en nu woekert het alle kanten op. Doordat het huis van opa&oma verkocht moet worden, moeten ook al die woekerende planten weg uit de moestuin en kassen. Maar die frambozen zijn zoooo lekker, dat ik graag een deel van de plant in onze tuin wil zetten. Alleen wij hebben een betegelde tuin, dus zou het in een pot moeten komen te staan...

Enne, geinige groente hierboven! Het komt me heel erg bekend voor, maar ik weet niet meer hoe het heet. Het heeft ook wel wat weg van een dinosaurus :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:32

Had hier aperitieftomaatjes en mini-komkommers staan. De komkommers waren net oogstrijp en... plots is de hele plant verdwenen, op een steeltje van 10 cm na. Paarden zaten in de wei ernaast, en vonden het blijkbaar ook lekker. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:44

Nou dat zou hier geen gok zijn waar die gebleven zou zijn :=
Rena lust absoluut geen komkommer en de Fjord vreet alles èn sloopt graag :=

Ha Annemiek heeft haar Romanesko geslacht +:)+
Hoe heb je hem klaargeaakt.... en was het lekker? :)

Joyce: lekker frambozen! Je kan hem uitsteken en in een specie kuip zetten als je dat wilt?
Staan er anders geen jonge plantjes naast die je mee kan nemen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:50

Ik heb een mega grote plantenbak van de Ikea, van boven denk ik dezelfde diameter als een speciekuip en hij loopt taps toe naar de onderkant. Denk dat hij iets van 80 cm hoog is. Ik ga van de week eens kijken of er ook jonge plantjes staan en anders steek ik een stuk uit (die struik is echte gigantisch, er komen letterlijk kilo's frambozen af of op dit moment). Thanks!