Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:07

bumper schreef:
Goedenmiddag
Vond bij toeval dit item en blij blij blij

Ik ben , tja wat ben ik. Ik denk een soort vegetariër plus.
Ik eet veganistisch binnenshuis, maar heb leren schoenen. Eet buitenshuis minimaal vegetarisch.
Mijn lichaam kan heel slecht tegen vlees, eieren en zuivel. En wil niet dat er een dier sterft voor mij om op te eten terwijl dit niet hoeft.
Ik bak echter gewoon de kippenpoot voor mijn man omdat ik vind dat iedereen het zelf moet weten. Hij eet echter 4 vd 7 dagen vegan mee.
Hoop recepten te scoren

Groetjes

Om gezond te eten wordt geadviseerd veel (voldoende) eiwitrijke producten te eten, zoals vlees,vis, zuivel, eieren, peulvruchten en noten. En dat alles zoveel mogelijk afgewisseld. (Variatie)
Nu vind ik als vegetariër dat er al wat weinig keus overblijft, maar hoe doen jullie veganisten dit?
Hier ben ik oprecht benieuwd naar, want ik neig naar veganistisch eten, maar vind die variatie dan wel moeilijk, temeer daar ik voor de meeste noten allergisch ben.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:13

Soda + azijn (of eender welk zuur) vormt CO2. Doodsimpele scheikundige reactie en de reden waarom het deeg doet rijzen etc. Doet exact hetzelfde dus als gist + suiker. Bakingsoda is HCO3 en dus totaal anders dan NaCl (Keukenzout).

bumper

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:55

Nikass. Ik kan me voorstellen dat dat in je hoofd blijft gonzen. We hebben namelijk geleerd dat je melk moest drinken en vlees moest eten om eiwitten en ijzer binnen te krijgen.
Ik zorg voor een goede vit B12 supplement. Mocht je dagelijks vleesvervangers eten, dan is dat al minder urgent omdat ze dat toevoegen.
Voor alle andere dingen die je noemt hoef je je geen zorgen te maken dat je daar tekorten van krijgt. Ik eet dagelijks peulvruchten naast veel groenten en fruit. Alle kleuren van de regenboog geeft je al variatie in voedingsstoffen. In het begin probeerde ik van alles uit, maar in de praktijk eet ik toch wel vaak een beetje hetzelfde ik wissel mijn u favorieten wat af en soms ga ik in het weekend los met proberen.
Edelgist en cashewnoten maak ik de meeste romige sausjes van . De keuze is reuze.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:27

Nikass, daar had ik ook moeite mee in het begin. Lastig dat jij ook nog eens een noten-allergie hebt! Op internet staat best veel informatie. Ook op YouTube staan veel filmpjes over ideeën voor recepten. Daar heb ik veel aan gehad. Misschien voor jou ook wat?

Zijn er bokkers die zelf plantaardige melk maken?
Ik heb vandaag havermelk gemaakt. Hopelijk is het lekker. In de winkel vind ik het altijd zo belachelijk duur. Terwijl je vooral voor water betaald..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:40

bumper schreef:
Nikass. Ik kan me voorstellen dat dat in je hoofd blijft gonzen. We hebben namelijk geleerd dat je melk moest drinken en vlees moest eten om eiwitten en ijzer binnen te krijgen.
Ik zorg voor een goede vit B12 supplement. Mocht je dagelijks vleesvervangers eten, dan is dat al minder urgent omdat ze dat toevoegen.
Voor alle andere dingen die je noemt hoef je je geen zorgen te maken dat je daar tekorten van krijgt. Ik eet dagelijks peulvruchten naast veel groenten en fruit. Alle kleuren van de regenboog geeft je al variatie in voedingsstoffen. In het begin probeerde ik van alles uit, maar in de praktijk eet ik toch wel vaak een beetje hetzelfde ik wissel mijn u favorieten wat af en soms ga ik in het weekend los met proberen.
Edelgist en cashewnoten maak ik de meeste romige sausjes van . De keuze is reuze.

Dit ja. Ik let echt niet op wat ik binnen krijg hoor, neem af en toe een supplement (maar niet vaak genoeg helaas) en heb nooit tekorten *\o/* Alleen een extra glaasje ferro tijdens mijn menstruatie omdat ik anders wat duizelig word soms en that's it.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:25

Ik heb laatst eens zelf sojamelk gemaakt. Dat was lekker en makkelijk, maar niet enorm goedkoop omdat sojabonen hier ook veel te duur worden verkocht. Wel heb ik de okara ook gebruikt, dat maakt de melk zelf weer wat goedkoper.
Rijstmelk heb ik ook wel eens gemaakt. Erg makkelijk, maar mijn vriend vond het niet lekker genoeg en heeft liever de rijstmelk uit de winkel ^) Terwijl er toch echt dezelfde ingrediënten in zitten.. dus ben er nog niet uit hoe ik hem beter krijg.
Met mijn slowjuicer schijn ik ook heel makkelijk allerlei soorten notenmelk en granenmelk te kunnen maken. Ik moet het alleen nog steeds eens proberen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:21

bumper schreef:

Even iets recht zetten denk ik: ik ben vegetarisch opgevoed en eet al mijn hele leven peulvruchten. Vleesvervangers waren er destijds nog niet, en eet ik nu ook zelden. Vleesvervangers zijn namelijk een bewerkt product en daarmee minder gezond (er wordt veel aan toegevoegd, niet alleen ijzer en B12) daarbij vind ik het ook niet persé lekker ofzo ;)
Ik ben wèl opgevoed met het idee dat je zuivel nodig hebt en heb helaas tegen heug en meug verplicht melk moeten drinken :r :r :r

Ik probeer min of meer volgens deze richtlijn te eten:

Afbeelding

Afbeelding

Alleen dus zonder vlees.

Ik ben hartstikke gezond groot geworden, maar met de kennis van nu aten wij vroeger thuis wel wat te eenzijdig. Qua groenten red ik me wel: hoofdbestanddeel van de voeding, drie kleuren per dag en alle kleuren in de week.

Ik ontbeet standaard met Alpro soja, maar wissel nu af met biologische yoghurt. Ik probeer af en toe ei te eten, hoewel ik dat niet erg lekker vind. Maar als ik mijn eiwitten alleen uit peulvruchten en cashewnoten (en nu dus yoghurt) moet halen lijkt me dat wat te eenzijdig?

Voedings/vitaminesupplementen wil ik liever niet (en nog nooit nodig gehad).

Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw sausjes van cashewnoten!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:28

Zie je zelfgemaakte tofu en zelfgemaakte seitan ook als bewerkte producten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:29

Groenten, granen etc bevatten ook gewoon eiwitten hoor :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:35

Gaby schreef:
Zie je zelfgemaakte tofu en zelfgemaakte seitan ook als bewerkte producten?

Oh dat weet ik niet, ik weet helemaal niet hoe dat wordt gemaakt :o
Volgens mij staat er op de verpakking van de biologische tofu bij de AH bij ingrediënten alleen "tofu"? Klinkt niet erg bewerkt :)
Maar ik haal het eigenlijk niet omdat het in groot verpakking zit, veel te veel voor mij alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:40

Magrathea schreef:
Groenten, granen etc bevatten ook gewoon eiwitten hoor :j

Ja klopt, maar granen bevatten vooral veel koolhydraten. Wat prima is, maar een kleiner onderdeel van de voeding zou "moeten" uitmaken, en alleen groenten eten verzadigd te weinig. Als je niet of weinig tussendoor wil eten en niet in de verleiding wil komen om te snaaien is het handig dat je maaltijden voedzaam zijn.

Ik ben overigens ook voor heel veel fruit allergisch, dus daarin ben ik ook beperkt.
Ik kan bananen, sinasappels en mango's eten en soms wat rood fruit (bessen en frambozen)
En dan houdt het min of meer op ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:41

Tempeh is ook vrij gemakkelijk zelf te maken. En nog wat gezonder en wordt beter opgenomen dan tofu doordat het gefermenteerd is. Je moet wel van de aparte smaak houden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:41

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:46

Dank jullie wel, ik ben niet zo thuis in de tempé en tofu. Ik ga eens wat recepten opzoeken en proberen. Voor zover ik kon vinden lijken het redelijk onbewerkte producten.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:59

Roomsaus

1 cup cashewnoten ongezouten
1 uur weken ( net onderstaan) in ongezoete soja of haver melk. Amandelmelk vind ik niet lekker.
Zout.peper.knoflook en alle kruiden die je lekker vindt.
Edelgist naar smaak .ik doe er een halve cup in. Komt een dikke saus uit. Verdunnen met bouillon of melk.
Malen en heerlijk als saladedressing of als pasta saus of in de lasagne.
Deze hoeveelheden is voor 1 persoon.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:36

Eerst op jacht naar edelgist dus ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:36

Bij de kruidvat verkopen ze dat tegenwoordig :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 03:20

Sheran schreef:
Volgens mij doen soda + azijn überhaupt niks nuttigs als je ze bij elkaar gebruikt, behalve elkaar cancellen en even een cool effect geven.

Het zorgt voor 'bruis' en daar wordt bv je toiletpot schoon van :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 07:57

Ik heb er pas de afvoer mee ontstopt in de keuken. Kwam flink wat troep uit en hij is weer helemaal schoon, wat met heet water niet wilde lukken. Wellicht doordat het flink uit zet en het vuil gewoon uit elkaar duwt?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:33

Hier wordt de komende twee dagen goed gebakken, twee keer kaneelbroodjes en een bananenbrood. En voor het feest op zaterdag nog een simpele vegan macaroni salade.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:22

De sauna waar ik graag kom heeft een nieuwe kaart maar verdorie nog steeds niks veganistisch |o Man man man man, niet te doen dit. Ik vraag me dan zo erg af of ik nou echt de enige ben die wel eens om vegan eten heeft gevraagd daar in het restaurant?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:02

Er is een sauna met een vegan kok, die de beste dingen maakt - schijnt. Ik weet niet meer welke dat is, moet je even op fb vegan nl vragen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:04

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:22

Sheran schreef:
Volgens mij doen soda + azijn überhaupt niks nuttigs als je ze bij elkaar gebruikt, behalve elkaar cancellen en even een cool effect geven.

Ik weet wel zeker dat het wel wat doet als ik de resultaten zie
Je moet het wel nog even poetsen
Maar ik krijg met veel minder moeite kalk en andere rommel weg dan met andere middelen
(En ik heb ruim voldoende ervaring met allerhande gradaties van oa kalk aanslag
En schoonmaakmiddelen vanuit oa de thuiszorg )

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:39

Afbeelding

Even ingrediënten gehaald, kleine 30 euro.
Hopelijk lukt het, dan is het voor 20-25 kaneelbroodjes en een bananenbrood niet zo veel