De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:33

Ah, weer wat geleerd. Klusje voor volgend jaar. Nu maar hopen dat er hele mooie vlinders uit die rupsen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:28

Kool gaat hier ook niet zo goed, heb er nu ook vitrage overheen, hoop dat er nog iets aan te redden is, de spruiten gaan wel goed, planten groeien flink door.
Verder doen de aardbeien het goed, beginnen nu flinke aardbeien aan te komen, de braam doet het goed en 1 van de frambozen ook, de andere lijkt niet heel goed te gaan maar laat hem wel staan om te zien wat het word.
Komkommer groeit inmiddels ook, die van mij hebben ook stekeltjes.
Worteltjes, boontjes, sla en andijvie groeit ook mooi door dus naast de kool heb ik niks te klagen tot nu toe.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:09

\o/ De Chrystal Lemon (komkommer) gekregen van mijn collega. Einde van de middag meteen in de grote pot, zo'n 20 liter, gezet. Nu maar hopen dat er veel komkommers aan gaan groeien!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:07

Mijn tomatenplanten willen niks meer...
Heb ze vanuit de pot in nieuwe potgrond gezet en bemest, toch blijven de bladeren omkrullen/grijzig.
Lijkt echt op water te kort maar dat is het probleem niet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:14

Mijn tomatenplanten deden het in de pot ook heel erg slecht. Ik heb ze nu in de tuin staan, gaat stukken beter *D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:36

krullend blad boeit me bij tomaten niet, ik heb me er bij neer gelegd dat tomaten planten , geen mooie planten zijn :+
echt vreemde vlekken of andere tekenen van beestjes of ziekte wel, maar krullerig en vage kleuren
ik heb ze hier in allerlei tinten inmiddels :P en in verschillende stadia van krullerigheid.

in de volle grond doen ze het wel veel beter dan in pot, of heeeele grote potten gebruiken.
maar ook in de volle grond wil het blad heel makkelijk krullen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:44

Als het blad echt grijs/bruin wordt denk ik aan aardappelziekte en we hebben de afgelopen week(en) behoorlijk veel regen gehad. Ver uit elkaar zetten anders steken ze elkaar aan en als je er zeker van bent meteen vernietigen (verbanden).

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:57

Nee lijkt echt gewoon droogte, de bladeren krullen en verder doen ze het goed.
Dikke stam en veel blad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:22

Ik had kruiden boven in de vensterbank staan om op te kweken.
Nou ging het al tijdje niet lekker.

Nou, net alles in de container gegooid, zat allemaal onder de luis, en dan staan ze nog wel binnen.
Alleen de bieslook had niets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:29

ik heb binnen juist sneller last van ongedierte in de planten dan buiten...geld voor in huis, maar ook in de kas (bij de groente en kruiden etc dan he)
niet alleen luis, maar ook varenrouwmug etc , heb ik in de open lucht minimaal last van en in de kas is het om de haverklap raak
in de vensterbank had ik snel last van vliegend gespuis.,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:15

Ik heb kleine sperzieboontjes en mini tomaatjes, je moet wel heel goed kijken maar het begint te komen.. Als het goed is worden dat vleestomaten.
Van t weekend het net over de vierkantemeterbak veranderen want het is nog niet helemaal goed afgesloten, we gaan kijken of er een 2persoons klamboe omheen kan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:13

Wiehooeeee, mijn komkommers zijn lekker!!! En heel groot.
De pompoenen hebben kleine vruchtjes eraan hangen en ik ben bezig om erwtjes te laten rijpen zodat ik ze volgend jaar kan planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:25

Hoihoi
Mijn biologische courgettes die in de kas staan krijgen in eerste instantie normale kleine dunne courgettes eraan maar ipv dat ze dan normaal verder groeien bollen ze vanaf de steel ineens heel erg op en worden dan van die misvormde ballonnen. Kan iemand mij vertellen wat er fout gaat en waarom ze dat doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:54

Knoflook geoogst. Tot mijn grote blijdschap heeft de Inchellium Red het super gedaan. Echt een fantastische knoflook: smaakt heerlijk en groeit goed. Dit jaar ook een aardige opbrengst van Rose de Lautrec, de kaviaar onder de knoflook. Dat wordt stinken! *\o/*
Afbeelding

Verder een sappan gekocht. Wat een handig ding! De rode bessen zijn al sap. Nu de zwarte nog.
Afbeelding

Van de zwarte bessen ben ik al wel likeur aan het maken.

Er komen ook genoeg bramen aan om te versappen.

Afbeelding

De aardbeien zijn hier allemaal op. De peulen naderen ook hun eind. Ik heb al een krop sla laten doorschieten voor zaden voor de toekomst. De eerste courgette is geoogst en zo te zien breekt eerdaags het tijdstip aan dat ik de hele wereld weer ga overstelpen met mijn courgetteoverschot. Nog geen komkommers en tomaten. Ik was echt laat met uitplanten dit jaar.

En m'n hortensia's zijn weliswaar niet eetbaar, maar ik wil ze toch even laten zien in dit topic

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:04

Dat ziet er goed uit!
Wat leuk zeg, zo'n sap-maker :D
En mooie knoflookjes! Bij mij stond er nog één sprietje knoflook, en die heb ik een paar dagen geleden uit gedaan omdat ik em nodig had voor door de pasta. Had de grootte van een knikker :') Maar hij was wel lekker :P

Mijn komkommers beginnen groot te worden! Er hangen er drie aan nu (aan twee plantjes) en een aantal vrouwtjes-bloemen die ik dit weekend moet gaan bestuiven :P
En de tomaten beginnen langzaam rood te worden. De eerste plant heb ik al moeten toppen, die was ruim twee meter en zat tegen de bovenkant van mijn kas aan :=

En ik heb gisteren mijn vlierbloesemwijn gebotteld *\o/* Eigenlijk een beetje verkeerd gegaan (te snel gestopt met gisten waardoor niet alle suiker vergist is en het alcoholpercentage op 6% is blijven hangen) maar daardoor smaakt hij wel heerlijk zoet en niet te zwaar :9
Sacre Bleu heb ik em genoemd :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:07

Anoniem schreef:
Hoihoi
Mijn biologische courgettes die in de kas staan krijgen in eerste instantie normale kleine dunne courgettes eraan maar ipv dat ze dan normaal verder groeien bollen ze vanaf de steel ineens heel erg op en worden dan van die misvormde ballonnen. Kan iemand mij vertellen wat er fout gaat en waarom ze dat doen ?

Waarschijnlijk door slechte bevruchting. Je kunt ze een handje helpen: http://www.schooltv.nl/no_cache/video/c ... urgette01/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:10

Prachtig, die wijn, @8nnemiek. Ik zou wel eens willen weten hoe dat smaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:22

Dank je! Het is ook echt leuk om te doen :D En vrij makkelijk ook. Mijn vriend zei gisteren nog "oh, en is dat alles, nu is ie helemaal klaar? Nooit geweten dat t zo simpel is" :))
Het enige wat je nodig hebt is water, vlierbloesem, suiker en gist, en een gistvoeding. De rest gebeurt vanzelf :D
Sja de smaak, lastig uit te leggen! Hij is heel fruitig, iets minder sterk maar wat zoeter dan de meeste witte wijnen.. Een beetje limonade-achtig ook wel, je proeft er wat citroen in terug.. Vlierbloesem ruikt zelf ook heerlijk citroen-achtig.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:32

Hoe meet jij de alcohol percentage?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:36

Niet :P Ik meet het suikergehalte, en daarmee bereken ik het alcohol-percentage.
Ik meet voordat ik begin het suikergehalte in het vruchtensap (bij vlierbloesem is dat 0, want daar zit geen sap/suiker in). Daar doe ik dan een bepaalde hoeveelheid suiker bij, om tot aan een bepaald alcoholpercentage te komen. Nu heb ik ongeveer een kilo erbij gedaan (voor 5 liter wijn), en dan zit je rond de 11% alcohol als al die suiker wordt vergist.
Aan het eind van het proces kun je het suikergehalte opnieuw meten, dan weet je hoeveel suiker er vergist is, en dus hoe hoog het alcoholpercentage is geworden :) Dat is geen súper nauwkeurige methode, maar zo heb je wel een goed idee.

Edit, interessante link:
http://wijnmaker.blogspot.nl/2011/10/su ... tions.html

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:45

Mooie flessen zeg!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:47

8nnemiek schreef:
Dank je! Het is ook echt leuk om te doen :D En vrij makkelijk ook. Mijn vriend zei gisteren nog "oh, en is dat alles, nu is ie helemaal klaar? Nooit geweten dat t zo simpel is" :))
Het enige wat je nodig hebt is water, vlierbloesem, suiker en gist, en een gistvoeding. De rest gebeurt vanzelf :D
Sja de smaak, lastig uit te leggen! Hij is heel fruitig, iets minder sterk maar wat zoeter dan de meeste witte wijnen.. Een beetje limonade-achtig ook wel, je proeft er wat citroen in terug.. Vlierbloesem ruikt zelf ook heerlijk citroen-achtig.

Klinkt lekker. Vooral met dit warme weer. Misschien ga ik het volgend jaar ook eens proberen. Ik heb mijn vlier gestekt en op 4 plaatsen uitgeplant, dus dan moet er meer dan genoeg zijn voor wijn, sap én de vogels. Maar van die mooie etiketten fabriceren kan ik niet hoor. Lijkt alsof het zo uit een hippe winkel komt bij jou.

Ik had trouwens wel een komkommer. De eerste minikomkommer. Zag hem opeens hangen in de kas. *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:57

Ik heb me lekker uitgeleefd op de etiketten ja :D
Maar met google zijn ook al leuke ontwerpjes te vinden.
En zelfs zonder etiket zien ze er al leuk uit met die krimpcapsules erop :D
Etiketten heb ik 'geplakt' met melk! Goede tip van een wijnmaker :j Beetje haarspray erover en klaar. En heel makkelijk weer los te halen om de fles opnieuw te gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:03

safina schreef:
[naam] schreef:
Hoihoi

Waarschijnlijk door slechte bevruchting. Je kunt ze een handje helpen: http://www.schooltv.nl/no_cache/video/c ... urgette01/

Dankje , ik ga het vanavond kijken. Wil niet openen op mijn foon

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:03

Anoniem schreef:
Hoihoi

Dat doen die van mij dus ook, ik ben ook heel erg benieuwd waarom

Oeps, iets te snel gereageerd :D . Ga zo eens kijken of ik zowel mannetjes als vrouwtjesbloemen heb, en dan aan de slag.