De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:00

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kweekkassen met dat polycarbonaat ipv glas?
Ik wil graag een hobbykas van zo'n 2 bij 2 meter en die kassen met polycarbonaat zijn niet duur, wel heb ik van iemand gehoord dat het 'glas' er zo uitwaait. :(

LicentioFide

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:06

Ik heb ook een vrag over een kas, ik heb nu zo'n vensterbankkasje.
Alleen er komt schimmel in, hoe los ik dit op? Dat schuifje altijd open laten? Want dan lijkt het me namelijk niet dat dat kasje echt veel nut heeft als dat toch altijd maar open staat....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:06

lieflampje schreef:
Hallo, kan ik hier misschien een vraag stellen over doperwten?

Ik heb ik april een rij van ongeveer 14 meter geplant met lage erwten. Nu wil ik ze vandaag gaan oogsten.
Nu waarschijnlijk de meest domme vraag ooit, maar moet de plant er dan ook uit, of kunnen er weer nieuwe erwten aan komen :o :D

planten lekker laten staan, je kunt gewoon de peulen die vol/klaar zijn plukken, over het algemeen kun je best een tijd oogsten van die planten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:08

over kassen, ligt er aan wat de kwaliteit van de kas is , de hele goedkope poly carbonaat kassen daar waait idd nogal snel de boel van uit elkaar , de duurdere wat minder snel, maar als er hele dunne plaatjes in zitten (4 tot 6 mm) dan is het gewoon wat gevoeliger voor wind .
kassen met dikkere platen )(10+ mm) die zitten vaak wat steviger in elkaar, maar zijn ook duurder, zo goedkoop zijn die platen namelijk niet :n

ik heb nu een kas staan waarvan de platen inmiddels vervangen moeten worden , maar dat word een beste klap geld.
als ik nog eens een nieuwe kas zou kopen word dit er 1 met glas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:35

Sonja_vR schreef:
lieflampje schreef:
Hallo, kan ik hier misschien een vraag stellen over doperwten?

Ik heb ik april een rij van ongeveer 14 meter geplant met lage erwten. Nu wil ik ze vandaag gaan oogsten.
Nu waarschijnlijk de meest domme vraag ooit, maar moet de plant er dan ook uit, of kunnen er weer nieuwe erwten aan komen :o :D

planten lekker laten staan, je kunt gewoon de peulen die vol/klaar zijn plukken, over het algemeen kun je best een tijd oogsten van die planten

Nee joh, waarschijnlijk heb je er zelfs nog bloemen aan zitten? Net als de andere soorten bonen en erwten kun je daar wekenlang van oogsten, hoe meer je afplukt hoe meer nieuwe de plant maakt.
Dus de plant gewoon laten staan tot er echt niets meer af komt en dan schoffel je hem onder als natuurlijke bemesting ;)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:19

Sonja_vR schreef:
over kassen, ligt er aan wat de kwaliteit van de kas is , de hele goedkope poly carbonaat kassen daar waait idd nogal snel de boel van uit elkaar , de duurdere wat minder snel, maar als er hele dunne plaatjes in zitten (4 tot 6 mm) dan is het gewoon wat gevoeliger voor wind .
kassen met dikkere platen )(10+ mm) die zitten vaak wat steviger in elkaar, maar zijn ook duurder, zo goedkoop zijn die platen namelijk niet :n

ik heb nu een kas staan waarvan de platen inmiddels vervangen moeten worden , maar dat word een beste klap geld.
als ik nog eens een nieuwe kas zou kopen word dit er 1 met glas.

Met glas durf ik hier niet zo goed, woon niet in een hele goede buurt. :o Verder is dat echt veel te duur voor mij. Ik denk dat ik zelf maar ga bouwen met transparante golfplaten, dat schijnt ook te kunnen werken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:59

google eens op DIY greenhouse , er zijn een aantal amerikaanse sites die ontzettend veel info en bouwplannen en ideeën voor low budget kasjes
heb er zelf nog ergens een aantal op een laptop ronddwalen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:02

Ik wil ook graag een kas volgend jaar, maar wij wonen best wel op de vlakte en er staat vrij veel wind / amper beschutting. Dus ik vrees dat ik dan wel een beetje stevige kas nodig ga hebben.... Dat zullen die low budget kassen wel niet houden? Of heeft iemand daar ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:11

Mijn low-budget kas staat nog steeds, en heeft al heel wat wind gevangen! Ik heb er een van folie, maar wel de naden met ijzergaren dubbel gestikt, en tentritsen erin gezet, en vier weidepalen op de hoeken waar hij aan vast ligt. En dat blijft prima staan :) heeft me in totaal zo'n 120 euro gekost. Maar uiteindelijk wil ik ook een échte kas :j ik zou alleen nog niet weten waar ik em neer moet zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:49

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:43

Whoohooo! Ik heb gisteren mijn tomaatjes (de tweede leg) buiten uitgezet, en ze hebben de nacht overleefd! Zal er binnenkort eens foto's van maken, de courgette is monsterlijk groot (maar ze groeien niet echt hard door ondanks veel water) de perzikenbomen hangen vol, de framboos doet zijn best en de aardbeien hebben het opgegeven. :') Maar een lol dat ik er weer in heb!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:59

Wat is het stil hier, iedereen druk in de tuinen?

Hier slaat de watermeloenplant buiten enorm goed aan, heb er al 2 iniminimeloentjes aanzitten, zo schattig.
En al wat gegeten uit eigen tuin, broccoli.
Nog even geduldig wachten en dan ook sla, spitskool en boontjes uit eigen tuin.

Verder gaat de knolselderij enorm goed.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:03

Heb een knoflookbol geoogst! Dat is het enige wat gelukt is. Aardbeientoren is een ramp, alle vieze naaktslakken vinden er een mooi schuilplekje en vreten alles aan. Dus die ga ik afbreken en de planten gaan op de mesthoop.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:53

heeft er iemand een lekker receptje met spitskool? heb dat staan in de tuin en er is er eentje klaar, maar ik heb dat dus nog nooit klaargemaakt he :+

mijn eerste paprika is onderweg, echt zo'n grote joekel als in de winkel :D

moeten jullie nog wachten op boontjes en sla :wow: wij eten dat hier al volop! en ik heb ook al 2 grote diepvrieszakken brocolli in de vriezer gedaan ook.

de eerste courgettes hangen ook klaar heb ik gezien daarnet. ik gok op overmorgen ongeveer de eerste courgette (het wordt weer warmer dus die dingen gaan ineens hard gaan)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:58

Spitskool eten wij meestal gekookt met eigengemaakt sausje.
Maar vorig jaar tijdens warme dag ook als salade gedaan, weet alleen niet meer hoe we dat gedaan hadden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:13

Hier spitskool altijd gekookt met een paar plakken cheddar kaas erover heen laten smelten :9
Hier vandaag kapucijners en tuinbonen gehad, en ik heb al een bloemkool op en een paar tomaatjes :9
De komkommers beginnen flink te groeien, en inderdaad doet de watermeloen het ook goed.
Spitskool, koolrabi en sla ik ook klaar om te oogsten..
Alleen de prei en sperzieboontjes willen nog steeds niet zo.
En de aardbeien hebben nog steeds last van de schimmel..
Maar de frambozen zijn lekker, en de boompjes hangen nog vol met pruimen, perziken en appels :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:15

Spitskool roerbakken met wat kerrie er bij vind ik erg lekker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:58

Ja, roerbakken met kerrie, knoflook en sambal.
Of met (geruld gehakt en) satesaus.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:28

Spitskool vind ik zálig! Idd roerbakken met sambal, kerrie, knof ed en dan eten met rijst en shoarma, maar ik gebruik hem het liefste in een wrap met ontbijtspek, radijs, lekker sausje en nog wat dingen meer (bij interesse doe even een pb, dan zoek ik t op) dan heb je aan een halve spitskool voor 3 pers genoeg.

Hier zijn de aardbeien op denk ik, mijn courgette plant hangt helemaal vol maar met een cm of 6-8 en dunne piertjes blijven ze steken. Laat ik ze dan hangen dan komt er vlakbij de plant een bolling en daarna gaan ze rotten. -O- :o? we geven elke dag veel water, mest heeft ie ook genoeg, dus geen idee wat ik fout doe?

De framboos geeft niet zo heel veel, maar wel heeeeel lekkere frambozen!

De nieuwe aanplant van sugar snaps groeit goed, dus daar wachten we gewoon af.

Weet iemand hoe je het beste een blauwe bes kan houden? Hij staat hier in een pot met de juiste zure grond, maar doet niets dit jaar. Vorig jaar kon ik toch echt al trosjes blauwe bes zien hangen...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:32

Citaat:
Heb een knoflookbol geoogst! Dat is het enige wat gelukt is. Aardbeientoren is een ramp, alle vieze naaktslakken vinden er een mooi schuilplekje en vreten alles aan. Dus die ga ik afbreken en de planten gaan op de mesthoop.

Ik had ook al een lookje uit de grond gehaald, was inderdaad een grote bol, geen teentjes te zien :Y) . Ben ook wel benieuwd naar blauwe bes tips, hier doet ie namelijks niets...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:00

_CS_ schreef:
Wat is het stil hier, iedereen druk in de tuinen?

Inderdaad heel erg stil hier afgelopen tijd :o.
Bij mij gaat het goed, de hele tuin staat vol met tomatenplanten in alle soorten en maten.
Ik had alle tomatenplanten door elkaar gezet, maar nu er tomaten aankomen weet ik weer wat welke plant was :P.

Even een vraagje, mijn opa is jarig vandaag en hij heeft altijd een moestuin gehad. Nu woont hij in een appartement en heeft hij geen tuin,alleen een balkon.
Het leek mij leuk om hem vanavond een pot met een cherrytomatenplantje te geven.
Dat kan toch mooi op het balkon? Die worden toch niet zo groot?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:41

Dat is inderdaad een leuk cadeautje! Potten met aardbeien doen het ook goed op het balkon.

Wij eten ook al volop van onze tuin: sla, tuinboontjes, doperwtjes, worteltjes, courgette, komkommers (uit de kas) snijbiet, aardbeien, frambozen, rabarber en aalbessen stonden tot nu toe op het menu. Opgeleukt met een overkill aan kruiden. De rest heeft nog wat extra tijd nodig. Alleen de spitskool is een blamage, die wordt opgevroten door de rupsen. Nou ja, als ze dan alleen die opeten en van de rest afblijven, prima.

Wij hebben zelf van tweedehands polycarbonaatplaten een kas gemaakt in een hoek tegen 2 muren aan. Zo hebben we voor €150 een stevige kas. Hij moet nog wat opgeleukt en afgewerkt worden, maar fungeert al prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:08

Koolsoorten hou je zonder insectengaas niet heel idd... Als ik vlgend jaat bij het nieuwe huis weer een normale moestuin heb dan gaat er direct gaas over alle koolsoorten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:39

Vorig jaar ook alle kolen onder de rupsen, maar dit jaar niet!
Heb er nu vitrage overheen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:51

Goedkope ikeavitrage en elektrabuis, dan kom je een heel eind ( plan voor volgend jaar, dit jaar heb ik alleen pepers en tomaten )