Goeie tips TurdusMerula! Gelijk wat aangevinkt op FB van het eten van kaas had ik dat idee wel, er is niets wat het kan vervangen. Ook dat probeer ik te vervangen net als met vlees toen. Thanks voor de eyeopener TM
Kaas is ook daadwerkelijk verslavend. Dat besef heeft er bij mij wel een beetje voor gezorgd dat ik het ook echt niet meer wilde eten Tegenwoordig ga ik echt over mijn nek bij het zien van een pizza vier kazen ofzo, brrr dat is toch gewoon een plak deeg met een vettig soepje erop? Iew iew iew
Ik kan bepaalde vegan kaasjes echt wel waarderen, mijn schoonmoeder haalt wel eens een vegan cashewkaasje voor bij de borrel en die is heel lekker (en duur maar ik hoef het niet te betalen dus hè), tofu-roomkaas is een goeie als je van roomkaas op brood ofzo houdt (of in de pasta ), violife voor op je tosti, edelgist voor over pastagerechten. Zo kom je een heel eind.
Ergernis nummer 1 ook bij mij trouwens haha, "ik kan echt niet leven zonder kaas". Zulke dramaqueens zijn dat
Edelgist gebruik ik idd ook, maar moet echt meer experimenteren want mijn ervaring is nog te min ermee. En ik moet de kaas dan laten staan erbij ander proef je het nog niet optimaal.
dramaqueen ben ik niet maar het laten staan is een dingetje. Je geeft wel tips om te onderzoeken! Liever af en toe meer betalen voor iets lekkers wat eerlijk is dan toereikende berg 'fout'.
Damned, als je vriend nu al weet dat ze waarschijnlijk soep met kippenbouillon maken, waarom vertellen jullie dan niet nu alvast dat je dat ook niet eet en stel je voor groentebouillon te gebruiken, of zelf soep mee te nemen? Ik snap dat je misschien als "moeilijk" gezien wordt, maar het wordt er natuurlijk niet makkelijker op als je het nu laat gebeuren en er een volgende keer wel iets van zegt. Zeker als je zegt dat ze er grapjes over gaan maken na het eten. Dan weten ze het toch? Een beetje opkomen voor jezelf hoor! (En de diertjes )
Sonja_vR
Geplaatst: 28-12-18 18:51
Damned , daar zou ik echt zo keihard schijt aan hebben als ze zo doen dan maar beledigd of whatever Maar dikke doei voor dat fratsen als bewust kippenbouillon willen doen en later willen vertellen
Hihi hoho wat een lol
Maar ook al het hele “nee hoor geen probleem” en dan afschuiven Met “neem je een burger mee” die ik al in de entrecôte jus zie verdwijnen (mijn vertrouwen Is na een dergelijk bouillon Geintje niet zo best meet)
Daar word ik enigszins (zeg maar gruwelijk ) recalcitrant van
Ik Ben zelf niet heel strict , maar ik kan heel slecht tegen geintjes Met eten Wegens allergie kun je iemand daar goed ziek mee krijgen Maar Alleen al het respectloze van iemands overtuigingen en gevoel zo aan de Kant schuiven(met naderhand pas willen meedelen qua bouillon bijvoorbeeld )
Qua vleesvervanger ;heeft de Vega Slager die zakjes stoofvlees nog?
TurdusMerula
Geplaatst: 28-12-18 18:58
Edelgast met cashewnoten in de blender maakt een soort vervanger van geraspte kaas - bv als bovenlaag bij lasagne, dat soort gerechten. Er is inderdaad veel 'nepkaas' in de omloop, sommige merken zijn aardig als tosti-onderdeel. Als boterham met kaas, raad ik ze echt af. Boursin-achtige vervangers verschillen per merk, maar zelf mis ik dat niet dus ik heb niet van alles uitgeprobeerd, is meer als ik het tegenkom.
Het went echt. Ik heb lang trek gehouden in een boterham met roomboter en kaas, dat was een van de weinige dingen die ik wel kon missen. Maar nu is dat weg. Ik vind kaas ook niet meer zo lekker ruiken. Grappig hoe dat veranderd.
O ik doelde ook zeker niet op jou met dramaqueen hoor Maar ik hoor hem gewoon vaak als het over mijn eten gaat. "Ik zou echt noooooooooit kunnen leven zonder kaas!!" Dan doe ik echt even vanbinnen
Voelde dat ook niet zo hoor Magrathea! Zeker niet maar grappig was het voor mij wel
Ik herken het wel met bv Cola, dacht ook dat mij dat niet zou lukken, nu vind ik het meer dan ranzig smaken! Dus geloof het zeker!
Voor mij zit het voornamelijk in de harde kazen. Zo 'mis' ik de harde borrelworst, de Fuet bv, ook daar is niets anders voor, de ietwat zoutige smaak. Maar Cashew met Edelgist, volgens mij is daar best wat lekkers mee te maken idd.
Doet mij denken. Wat voor Cashews gebruiken jullie? Rauwe ongebrande?
Ik stel bij familie gewoon altijd zelf voor om wat mee te pakken of te koken. Ik snap ook wel dat ze niet altijd met alles willen rekening houden hoor.
Net zoooo lekker chili sin carne gemaakt beetje pikant wel wauw haha. Recept komt uit mijn Bosh kookboek. Aanrader met warme tortilla bij. Mmmmm. Oja en de rest van de fles wijn uiteraard.
Morgen maak ik vegetarische vol au vent voor maandag. Spannend!
Mijn vriend ging gewoon vegan quiche maken voor een etentje met vrienden Ik vraag me echt af of hij dat doet omdat ik het leuk vind, dat het wel makkelijk is (het is een recept dat hij kent) of dat hij toch serieus meer vegan wil gaan eten (Was er wel nog een dingetje dat een van zijn vrienden blijkbaar een soort soja allergie heeft en hij was vergeten dat tofu gemaakt wordt van soja... )
J0anieke
Geplaatst: 29-12-18 19:15
Ik ga straks mn favoriete soep maken. Kokos-noedelsoep met sugarsnaps, Chinese kool, een gekookt eitje, gember en een beetje rode peper.
Malenka
Geplaatst: 29-12-18 19:33
Mijn schoonouders zijn hierin echt geweldig. Die kunnen koken en maken alles vegetarisch zonder klagen. Speciaal voor mij. En we hebben heerlijk gegeten! Vooraf een soort pannenkoekjes met bietjes, daarna uiensoep gevolgt door gevulde aubergine en als toetje zelfgemaakte frambozen ijstaart.
Tweede kerstdag hebben we thuis gegeten en heb ik aziatisch geinspireerd gekookt.
Ik ga vanavond gourmetten en heb daarvoor ook de biefstukc van Vivera gekocht. Heb hem alleen nog nooit op dus ben benieuwd of hij het lekkerste is in stukjes of gewoon heel? En moet ik hem van te voren ook nog kruiden of heeft hij al genoeg smaak van zichzelf?
Het smaakt niet echt naar biefstuk, wel naar iets anders waarvan ik de naam steeds vergeet (ben niet zo vlees georienteerd meer - Duitse biefstuk?). Niet te lang in de pan doen ook. Reepjes zou prima gaan, marinade 'hoeft niet kan wel', vind ik.
Ik heb ook jullie hulp nodig. Zaterdag hebben we een feest op stal, waarbij iedereen iets meeneemt voor het buffet. Ik ga ervanuit de enige veganist te zijn, dus ik moet hapjes hebben die: -een vullende maaltijd zijn voor mij -vrij makkelijk te maken -goed te transporteren -in grote hoeveelheden te maken
Een lekkere macaroni salade ofzo? Vult goed, zeker als je er nog wat kidneybonen of linzen doorheen doet. En daar heb je snel een flinke kom van klaar.
Macaroni salade? Dat zou wel kunnen ja! Mijn moeder heeft toevallig veganistische mayonaise meegenomen uit de supermarkt
Gaby
Geplaatst: 01-01-19 18:23
Ik ben op dit moment ook bezig een vegan gerecht voor een potluck te ontwerpen. Ik maak spinazie-uienflappen met vegan kaas en olijven, en ik heb in principe de samenstelling zo goed als uitgevogeld/goedgekeurd. Voor zo'n 10-12 flappen gebruik ik 10-12 plakjes Koopmans origineel bladerdeeg (is vegan. Bewaar voor de zekerheid wat extra plakjes in de vriezer), 225 gram ontdooide zachte spinazie (vocht afgieten!), 200 gram gesnipperde uien, 100 gram vegan kaas (wilmersberger), en 100 gram kleingesneden zwarte olijven. (Voor grotere hoeveelheden porties verdubbelen) Uien fruiten in de pan, en mengen met spinazie, kaas en olijven. Bladerdeeg vullen zoals je een appelflap zou vullen/maken en 25 minuten in de oven op 200 graden afbakken. Makkelijk te maken in grote hoeveelheden (op een bakplaat passen zo'n 8 flappen). In een grote tupperwaredoos meenemen. Ook koud lekker.
Edit: toegevoegd dat je de zachte spinazie moet laten uitlekken.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 01-01-19 19:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Oeh klinkt goed Gaby! Zou dat ook lekker zijn zonder de olijven? Daar ben ik niet zo'n fan van.
Magrathea
Geplaatst: 01-01-19 18:45
Maak je eigen kruidenboter! Heel makkelijk, gewoon een blokje wajang halen, die ofwel uit de koelkast laten voor een paar uur ofwel eventjes (1-2min) in de magnetron op een lage stand (pas op want boter ontploft soms in de magnetron ). Dan lekker knoflook, peper, zeezout, italiaanse kruiden etc. er doorheen prakken naar smaak. Super simpel en heel lekker! Er zal vast wel brood zijn enzo, dan kan je daar makkelijk iets van nemen.
Brugge ken ik helaas niet echt Ben benieuwd of dat een geheime vegan hotspot is
Gaby
Geplaatst: 01-01-19 19:03
Maddoxx schreef:
Oeh klinkt goed Gaby! Zou dat ook lekker zijn zonder de olijven? Daar ben ik niet zo'n fan van.
Graag gedaan! De olijven deed ik erin vanwege het zoutige dat lekker is in dit hapje. Als je geen olijven lust, kun je er misschien ook zongedroogde tomaat indoen (zelf nog niet geprobeerd.) Maar zonder olijf of zongedroogde tomaat smaakt het lekker.