De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:07

Ik woon samen met mn vriend en hem maakt het niks uit :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:37

branka16 schreef:
Ennuh niemand een idee hoe mijn komkommers aan stekels komen?

Volgens mij is dat niet vreemd voor bepaald soort komkommers.

Wij hebben ook weleens komkommers gehad die totaal niet op de komkommers uit de super leken, ook bultig, stekelig en veel dikker.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:24

die komkommers met stekels dat is een ras voor buitenkomkommer, anders dan die voor in de serre! noemt ook wel veldkomkommer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:02

Hellup!
Ik heb een tijdje terug een forse grote stek maggiplant van iemand overgenomen, maar hij wordt steeds geler en gaat steeds slapper hangen.
Hij staat nu in een pot en krijgt dagelijks water, alleen als het erg bewolkt is of geregend heeft sla ik een dagje over.
Wat moet ik doen? Gaat deze ook dood?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:53

Misschien minder water geven. :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lijk of er soort van bloemetjes erin kom. :=

Afbeelding
Nog een paar aardbeien. :9

Afbeelding
En al een zomerworteltje eruit gehaald, maar weet nu wel hoe ver ze echt zijn en heb er toch meer dan zat (helaas nog te vroeg). :+

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:14

branka16 schreef:
Mijn tuintje op dit moment:
Courgette bloem (omdat ik ze zo mooi vind :o )
[ Afbeelding ]
Hele plant:
[ Afbeelding ]
Paprika:
[ Afbeelding ]
Doornloze bramen:
[ Afbeelding ]
Komkommer met stekels:
[ Afbeelding ]
Beetje vreemde vorm geworden, groeit door mijn vastzet-elastiek...
[ Afbeelding ]
Maggieplant, Maïs, snijbiet, prei en onkruid :Y)
[ Afbeelding ]
Suikermaïs krijgt al pluim.
[ Afbeelding ]
Bloemkool/snijbiet:
[ Afbeelding ]
Broccoli:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Tomaat (ziet er uit alsof ie een grotere pot wil ofzo, kan ik em nog in de grond zetten?)
[ Afbeelding ]
Prei:
[ Afbeelding ]
Radijsje die niet meer groeit, is die klaar? :P
[ Afbeelding ]
Framboosaarbei:
[ Afbeelding ]
Ostara aardbei:
[ Afbeelding ]
Framboosaardbei:
[ Afbeelding ]

2 foto's te veel maar dat ziet niemand <<)

Volgens mij heb je een mini komkommer, die zijn klaar om te oogsten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:26

Annelies, bij mij ging een overgeplante Maggi-plant ook helemaal verslappen en geel flodderig worden enzo.
Een klein stukje had nog wat groene stukjes in de bladeren.

Ik heb het echt helemaal slappe en weggeteerde stukje geel-bruin helemaal verlept blad op de mest- / composthoop gegooid, en de rest in een paar stukje uit elkaar getrokken met het idee: misschien gaat 1 van die stukjes het dan nog doen als die wat meer ruimte krijgt / op verschillende plekken.

Nou.. dat was vorig jaar en dit jaar zijn ze het allemaal gaan doen, zelfs het echt overleden uitziende stukje op de hoop is een enorme plant nu :P

Dus volgens mij is Maggi-plant gewoon een soort niet kapot te krijgen onkruid :=

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:37

Hallo, kan ik hier misschien een vraag stellen over doperwten?

Ik heb ik april een rij van ongeveer 14 meter geplant met lage erwten. Nu wil ik ze vandaag gaan oogsten.
Nu waarschijnlijk de meest domme vraag ooit, maar moet de plant er dan ook uit, of kunnen er weer nieuwe erwten aan komen :o :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:29

Vandaag gesmikkeld van twee soorten sla en minikomkommer salade uit eigen tuin, jammie! Vandaag ook bijna anderhalve kilo rode bessen geplukt uit de tuin van mijn schoonvader. Ik wil daar jam van maken, iemand nog tips zonder 2 kg suiker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:34

Hmm, minikomkommer :9
Jam zonder suiker zou ik niet weten.

Ik ben vandaag terug gekomen van vakantie.. het plan was om morgen flink wat aardbeien te plukken voor jam of wijn, maar mijn moeder lijkt vergeten te zijn om alles water te geven, dus de aardbeien zijn helemaal verdroogd -O- net zoals een paar andere planten enzo helaas -O-
Ik zei al meteen tegen vriendlief, volgend jaar gaan al mijn plantjes en diertjes mee op vakantie, maar dat vond ie toch niet zo'n strak plan :')

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:17

Geheel zonder suiker zal lastig zijn met rode bessen, maar je kan het combineren met andere vruchten, bijvoorbeeld aardbeien of pruimen en dan geleisuiker voor halfzoete jam gebruiken of combineren en er driekwart zoete jam er van maken. Zo maakt mijn moeder in ieder geval de jam van de vruchten uit hun tuin.
Nu lijkt het er alleen op dat de pruimen precies rijp gaan zijn als we op vakantie zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:31

Ik heb vanmorgen mijn rode bessen met een beetje kokosbloesemsuiker gegeten, misschien kan dat ook wel door de jam?
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 22-06-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:31

Of stevia?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:19

Rytir schreef:
Vandaag gesmikkeld van twee soorten sla en minikomkommer salade uit eigen tuin, jammie! Vandaag ook bijna anderhalve kilo rode bessen geplukt uit de tuin van mijn schoonvader. Ik wil daar jam van maken, iemand nog tips zonder 2 kg suiker?

Ik heb een keer Jamie op tv gezien die zei dat je gemakkelijk de hoeveelheid suiker kunt halveren omdat veel suiker het vooral lang houdbaar maakt en dat wij onze jam toch geen 2 jaar in de kelder hebben staan en het met de helft minder ook nog steeds maanden houdbaar is.
Misschien kun je dat recept nog terugvinden? Was op 24 kitchen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:42

Ik denk voor de jam vooral bedenken waarvoor je de suiker nodig hebt / liever niet wilt? :)

Suiker vanwege de zoetigheid, houdbaarheid, het dikker maken van het geheel? En dan zoeken naar alternatief op dat gebied :)

Misschien wil je het wel helemaal niet zo heel lang bewaren, en kun je het dik maken met arrowroot ofzo?
En gaat het je eigenlijk alleen maar om het zoet maken en daar is vast wat op te vinden :j

Hier druk bezig met bedenken hoe de moestuinbak(ken) in de linkertuin moeten gaan worden :=

Misschien heeft iemand anders er ook iets aan qua inspiratie, momenteel is dit het ontwerp waar ik aan denk :P

Afbeelding

Dat zijn 2 grote bakken van 5 meter, met daar tussen een bak van 2 meter waaronder ik dan iets van een kast ofzo wil maken om (moes)tuinzooi in op te bergen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:26

Volgens mij wordt jam dik vanwege de pectine die in de vrucht zelf zit, bij pectinearme vruchten moet je dan ook iets toevoegen waar wel pectine in zit (citroen wordt veel gebruikt of mengen met andere vruchten).
En het lijkt mij toch dat het zonder suiker ook wel houdbaar is want dan heb je 't gewoon gekookt en dus houdbaar gemaakt, dan toch voor een paar maanden minimaal.

Lijkt me iets wat je gewoon moet proberen, 1 potje zonder suiker, 1 potje met een beetje suiker, 1 potje met iets meer suiker. En dan kijken wat smaakt én voldoende houdbaar is.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:57

Minder of geen suiker is echt geen maanden houdbaar tenzij je ze steriliseert in zo'n weckbokaal. Ik heb hier ook eens twee potjes aardbeienjam geprobeerd met alleen een klein beetje rietsuiker in en daar kon ik na twee weken toch de schimmel afscheppen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:59

Ik zit dan dus ook aan wecken te denken, dat gaat in gesteriliseerde potten en luchtdicht afgesloten. Dat is dan echt heel lang houdbaar zolang er geen lucht bij komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:46

Als je de jam gewoon goed warm maakt, in ontsmette potjes doet tot aan de rand en het deksel erop, dan trekt het vanzelf vacuum :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:02

Het is niet zo dat ik helemaal geen suiker in mijn jam wil, alleen niet zoveel. Ik wil nog 'fruitsmaak' overhouden i.p.v. suikersmaak :+ . Binding ligt inderdaad aan het pectine gehalte, heb vroeger veel met pectinepoeder uit appel gewerkt maar dat is voor de kleine consument niet goed beschikbaar. Daarom dacht ik dat jullie misschien wat extra inpiratie hadden :D . Las ook iets van geleisuiker, hoe komt die tot binding, door gelatine?

Ik denk inderdaad dat ik iets moet doen met weckpotten. Ik heb nog twee potten staan van de ikea (van die simpele dingen). Maar eens googlen hoe dat precies werkt!

Edit: zie net dat aalbessen een zeer hoog pectinegehalte hebben dus geleisuiker is niet nodig!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:41

Geleisuiker bevat ook pectine, ik heb nog nooit gehoord van jam maken met gelatine. Je kan prima jam maken die minder zoet is dat de standaard jam uit de winkel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:20

kynshiri schreef:
Minder of geen suiker is echt geen maanden houdbaar tenzij je ze steriliseert in zo'n weckbokaal. Ik heb hier ook eens twee potjes aardbeienjam geprobeerd met alleen een klein beetje rietsuiker in en daar kon ik na twee weken toch de schimmel afscheppen!

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel.
Normaal als je jam maakt kook je ook al je materieel uit en als je de deksels op de potjes doet als ze nog heet zijn trekt het vanzelf vacuum.

Geleisuiker is suiker 'speciaal' voor jam omdat daar extra pectine in zit dus ook geschikt voor pectinearme vruchten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:52

anneliesdj schreef:
kynshiri schreef:

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel.
Normaal als je jam maakt kook je ook al je materieel uit en als je de deksels op de potjes doet als ze nog heet zijn trekt het vanzelf vacuum.

Geleisuiker is suiker 'speciaal' voor jam omdat daar extra pectine in zit dus ook geschikt voor pectinearme vruchten.

nee weckbokalen zet je daarna nog eens in kokend water zodat alle kiemen zeker dood zijn.
Als er al suiker, azijn of alcohol bij het product zit, is gewoon kokend in de potten doen en sluiten vaak voldoende omdat dat op zich al minder vatbaar is voor bacteriegroei. 'verse' producten met weinig of geen toegevoegde bewaarproducten, kan je daarmee niet bewaren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:00

Ja ik weet hoe dat wecken gaat, maar alles uitgekookt hebben en potjes vaccuum trekken komt toch bijna op hetzelfde neer?
Maar ik weet niet hoe lang jullie jam bewaren, maar bij mij was het echt geen 3 maanden houdbaar hoor ;) Dus houdbaar maken voor de komende 2 jaar lijkt me dan nogal onnodig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:27

Vandaag de eerste broccoli uit eigen tuin gegeten dit jaar.
Zonder beestjes (net doet dus zijn werk), en was een joekel, 635 gram.
Smaakt zo verdomde lekker uit eigen tuin vergeleken met de winkel.

En we wachten rustig verder op de volgende lading uit eigen tuin.