[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NieneWiep

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:51

Gewoon Lizz denk ik?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:53

ik heb ook een bestelling gedaan! ben weer 55 euro lichter.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:59

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

Mijn eerste bolletje staat in de oven te bakken. Ik heb gekozen voor biscuitdeeg, dus ben benieuwd.
Ik hoop maar dat ie goed uit de oven komt, want ik heb met het mixen van het deeg mijn dure mixer gemold. Hij is helemaal vast gelopen en ik had het ding nog niet eens zo heel lang. Het taartje zal nu dus moeten dienen als comfortfood Bloos
Ik kan btw nog drie taarten ofzo bakken, want ik heb veel en veel te veel deeg gemaakt. Alleen heb ik niet genoeg marsepein.
Een klein voordeeltje voor mij is trouwens dat ik aan de duitse grens woon. Ik heb alle benodigdheden "gewoon" in Duitsland in de supermarkt kunnen kopen.

Hoe krijgen jullie de marsepijn trouwens zo mooi glad? Ik heb van de week al twee roosjes en een varkentje gemaakt en de marsepijn blijft een beetje korrelig.

edit: een geluk bij een ongeluk dat ik te veel deeg heb gemaakt. Mijn eerste bolletje is net in twee stukken uit de oven gekomen Huilen van het lachen Poging 2 staat dus nu in de oven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:44

Ben gisteren op jacht geweest voor een bakbolletje, maar kon alleen maar bollen vinden met een hele platte onderkant, dat hebben die van jullie toch niet?

Oh ja ook nog even bij de bakker wezen vragen wat marsepein daar kost, slechts 26,50 per kilo, echt te grappig Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:51

Alwiene schreef:
Oh ja ook nog even bij de bakker wezen vragen wat marsepein daar kost, slechts 26,50 per kilo, echt te grappig Clown

whoeiii!!! Doen ze daar goudpoeder doorheen ofzo?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:38

Kun je marsepein ook invriezen ?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:41

Liezel1 schreef:
Alwiene schreef:

whoeiii!!! Doen ze daar goudpoeder doorheen ofzo?

Jeetje dat is de hoofdprijs... Mijn banketbakker vraagt 6.95 per kilo en hij maakt het zelf Lachen daar heb ik mijn marsepein dus ook vandaan nu!! Hoef ik geen verzendkosten te betalen!!

En ik denk dat je marsepein wel kan invriezen, je kan een taart ook invriezen (bekleed en wel), maar waarom wil je het invriezen?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:44

Nou zeg, het is gelukt.....
Taartje helemaal:
Afbeelding
De witte vlekjes zijn klontjes poedersuiker. Die kreeg ik helaas niet meer weg. Op de foto zie je het erger dan IRL, gelukkig.
Twee close-upjes:
Afbeelding

Afbeelding
De marsepein werd, zoals te zien op de foto's, erg korrelig. Weet iemand hoe ik dat een volgende keer voorkom?

Oja, ik het het cakeje gemaakt van biscuitdeeg en de vullig is van "torten-creme" gemengd met aarbeienjam.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:55

Citaat:
Jeetje dat is de hoofdprijs... Mijn banketbakker vraagt 6.95 per kilo en hij maakt het zelf Lachen daar heb ik mijn marsepein dus ook vandaan nu!! Hoef ik geen verzendkosten te betalen!!

En ik denk dat je marsepein wel kan invriezen, je kan een taart ook invriezen (bekleed en wel), maar waarom wil je het invriezen?

Nou, ik wil heel graag zo'n taartje maken. Maar.....
Ik ben over een paar dagen uitgerekend, dus kan elk moment bevallen Haha!
bij wijze van spreken...Als ik het nu bestel, weet ik niet zeker of ik het gelijk kan maken.

Mikkie : super mooi taartje! Erg goed geluk Vork

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:07

Mikkie heel leuk en dat varkentje is echt leuk, dat korrelige kan je tegen gaan door speciaal spul door je marsepein te doen (geloof ik), hoe dat heet moet ik even opzoeken.

Melody marsepein kan je een half jaar tot een jaar bewaren op een droge, donkere plek. Je moet de marsepein wel goed luchtdicht verpakken in plastic zak(jes) bijvoorbeeld.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:10

Alwiene schreef:
Ben gisteren op jacht geweest voor een bakbolletje, maar kon alleen maar bollen vinden met een hele platte onderkant, dat hebben die van jullie toch niet?

Ik heb schaaltjes van de action, deze hebben dus wel een beetje een platte bodem.
Maar de meeste gebruiken blanda schaaltjes bij de ikea vandaan. Alleen zit de ikea hier niet om de hoek, vandaar dat ik deze ook niet heb Lachen

Ik weet wel dat de hema nu schaaltjes uit het assortiment doen, deze zijn van aardewerk en hebben een beetje een voet. De kleuren zijn oud roze en groen. Ze zijn heel mooi rond van binnen en kunnen in de oven en kosten nu maar 1 euro Lachen
Maar dan moet je hema ze nog wel hebben, het kan natuurlijk zijn dat ze al op zijn!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:37

Lizz schreef:
Mikkie heel leuk en dat varkentje is echt leuk, dat korrelige kan je tegen gaan door speciaal spul door je marsepein te doen (geloof ik), hoe dat heet moet ik even opzoeken.

Ik vind m'n knorretje ook wel grappig. Kon er niks aan doen, maar dat was het eerst dat in me opkwam toen ik aan marsepein dacht. Haha!
Ik ga even zoeken naar dat spul waar je het over hebt, want vind het toch wel erg jammer dat m'n taartje er nu zo uitziet.
Ik moet wel zeggen dat ik me super goed vermaakt heb, maar er toch wel de hele middag mee bezig ben geweest. Om 17.00 uur schrok ik me te pletter omdat ik ook nog moest gaan paardrijden. Bloos

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:55

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 22:40

Mikkie, als je marsepein zo korrelig is heb je waarschijnlijk de verkeerde verhouding. Staat er iets op de verpakking van 1:3 of 1:2? 1:3 is namelijk de beste verhouding om mee te werken en uit te rollen enzo. Wel een leuk taartje hoor!

Lizz, tylose is idd om je marsepein steviger te maken om er mee te boetseren enzo.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:32

pffffffffffffffff ik zit te wachten op me bestelling.....ik helemaal blij want de bel ging en er was dus een pakketje...was het pakketje uit japan Huilen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:01

ik heb het 28 juli besteld(maandag) maar dan na 6 uur, zou t dan vandaag binnen kunnen komen? of morgen?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:21

Dan komt het vandaag denk ik. Ja

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:38

ik verveel me namelijk echt helemaal de *PIEEEEEEEEEEEEP*

En k wil t dus nu maken, maarja, zul je zien dat t nie vandaag komt en ik moet straks heleweek werken.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:39

Het moet wel gek lopen, wil het vandaag niet komen. Bij mij komt het altijd rond een uur of 4. Dus nog even wachten. Haha!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:41

duimen dan maar....k heb er echt zin in.

k ben alleen vergeten om die dingetjes te bestellen voor op de bloemetjes...doe er dan wel krorreltje marsepein in...

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:42

Die kun je ook in de supermarkt halen hoor! Stuk goedkoper ook.

C1000 heeft leuke kleurtjes.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:47

ziet er leuk en lekker uit, mischien is proberen Tong uitsteken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:42

NieneWiep schreef:
Die kun je ook in de supermarkt halen hoor! Stuk goedkoper ook.

C1000 heeft leuke kleurtjes.

o wist ik niet...en die heb ik trouwens niet in de buurt:P

maar zat toch in me bestelling, alleen niet besteld ???

kan ik als ik de taart nu maak hem vanavond eten? of moet ik wachten? of moet het in de koelkast of juist niet ?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:51

Vanavond eten kan wel maar neem vooral de tijd om alles goed af te laten koelen. Dus na botercreme smeren weer de koelkast in om op te laten stijven voordat de marsepein/fondant erop gaan. Het hele taartenforum staat vol met smeltdrama's door het te warme weer voor dit werk Scheve mond

Fondant/marsepein hoeft in principe niet in de koeling tenzij je een gevoelige vulling, zoals met slagroom, gebruikt. In de koelkast gaat fondant/marsepein nl. condenseren en is er later kans op smelten door teveel vocht. Toch zou ik het nu wel doen owv het warme weer en het is toch voor eigen gebruik Tong uitsteken

Nog een tip, maak je vulling niet te vloeibaar om een grote kliederboel te voorkomen.