Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:42

Emmaa laat je het resultaat even weten? Heb je roggebloem of roggemeel gebruikt?

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:47

Doe ik! Ik heb een derde roggemeel en tweederde gewoon witte bloem gebruikt. Bewust niet alles vervangen omdat zo'n no-knead bread sowieso al best gevoelig is natuurlijk. Hij is plakkeriger dan ik gewend ben en wat 'loperiger', maar hij begint nu aan z'n laatste rijs, heb hem net gevormd. Zal het laten weten als hij klaar is!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:22

Ja ik vind dat ook lastig. Ik had er vorige week een gemaakt volledig van pittenmix, dat ging goed. Ik heb ook nog maismeel staan, die zal ik ook eens proberen, maar dan maar niet volledig denk ik.

Het is altijd zonde als je je er op verheugd en het mislukt ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:50

Ik heb een overschot aan eieren. Iemand nog een suggestie voor een baksel waar ik ze in kwijt kan, maar dat niet enorm bijdraagt aan de coronakilo's? Ik zit met een slijmbeursontsteking in mn heup rust te houden, dus mezelf volvreten is nu een ontzettend slecht idee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:55

Ik wou de brioche-hamburgerbroodjes die ik laatst heb gemaakt voorstellen maar die bevatten zo'n 500 kcal per broodje := Misschien bananenbrood? Of cinnamon buns?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:56

Advocaat maken!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:58

Quiche for dinner? Beterschap!

Ik heb een speltdeeg in de koelkast laten overnachten, en het deeg voor witte bolletjes. Speltbrood is beter gelukt dan vorige keren, nog steeds niet echt een volumineus brood, maar wel best oké gelukt! Bolletjes zijn echt mini geworden. Was ook de eerste keer, dus die ga ik vaker proberen :)

Ik wil ook graag no-knead proberen, maar zie eigenlijk alleen maar witbrood recepten. Ik eet eigenlijk geen witbrood, iemand ervaringen met een bruin/volkoren recept? https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/ ziet er lekker uit, tenzij iemand een first hand experience recept heeft ga ik die even proberen denk ik :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:03

Boerentarwe ben je 1 of 2 eieren nodig afhankelijk van hoe groot en ander cake bakken, want dan ben je 4 eieren nodig.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:10

Oke, ik had net iets raars met mijn deeg.
Ben lekker aan kneden, deeg was al samenhangend maar iets aan de droge kant, zat ook nog redelijk wat meel/bloem in de kom. Dus ietsje water erbij gedaan. Zelfde temperatuur. Zal nog geen 100 ml zijn geweest. En opeens heb ik toch een klomp...veert niet meer terug, voelde heel zwaar en compact aan (en nee, gist en zout zijn gescheiden geweest tot het mengen)

Omdat ik de bal nog steeds wat droog vond weer rustig iets water bij gedaan (lees vingers nat gemaakt en even kneden en dat 3x herhaald) toen werd die wel iets beter maar nog steeds niet als daarvoor. Staat nu toch te rijzen onder een zeer vochtige theedoek (met warm water) en bij mij kachel.

Ik hou jullie op de hoogte. Maar ik heb geen idee wat ik mis heb gedaan.
Moet trouwens nog wel wat boter doorheen. Dat doe ik dadelijk want kennelijk had een vriendin van mij de boter in de koelkast gedaan....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:11

imd schreef:
Ik wil ook graag no-knead proberen, maar zie eigenlijk alleen maar witbrood recepten. Ik eet eigenlijk geen witbrood, iemand ervaringen met een bruin/volkoren recept? https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/ ziet er lekker uit, tenzij iemand een first hand experience recept heeft ga ik die even proberen denk ik :)

100% volkoren speltmeel gebruik ik en dat werkt ook gewoon. Witmeel is goedkoop en eigenlijk overal wel te krijgen, maar dat betekent niet dat ander meel niet werkt. Je gluten is waar je op moet letten, dus tarwe of spelt, boekweit zal niet werken daarom, maar wit of volkoren maakt voor een recept als brood weinig uit qua willen lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:19

Advocaat met cinnamonbuns lijkt me echt geweldig....voor mijn corobesitas. :D

Ik denk dat ik voor quiche ga vanavond. En dan zelf een deegje voor de bodem maken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:56

tamary schreef:
imd schreef:

100% volkoren speltmeel gebruik ik en dat werkt ook gewoon. Witmeel is goedkoop en eigenlijk overal wel te krijgen, maar dat betekent niet dat ander meel niet werkt. Je gluten is waar je op moet letten, dus tarwe of spelt, boekweit zal niet werken daarom, maar wit of volkoren maakt voor een recept als brood weinig uit qua willen lukken.

Ah top, ik had wel eens gehoord dat je dan meer of minder vocht moet gebruiken. Volg jij een recept 1 op 1, of uit de losse pols?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:00

Volume maten, dus er is altijd wel wat variatie, maar dit recept vergeeft redelijk wat.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:03

Heeft iemand een goed maar simpel recept voor witte bolletjes te maken?

Mijn kitchenaid komt vandaag binnen dus ik kan aan de slag. Zal hier onder mijn meeleessteen vandaan komen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:07

Ik ben net ook door de knieën gegaan... Woensdag verwacht ik mijn Kitchen Aid *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:07

Hm, ik weet niet of die van mij gaat lukken. Het deeg was echt nog ontzettend plakkerig na alle verschillende rijzen en hij zit nu in de oven maar het was niet echt een samenhangend deeg te noemen. Ga het maar ff proberen en anders weet ik dat ook weer :))

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:21

Nou, mijn deeg was prachtig en luchtig na het rijzen. Dus wat boter er nog doorheen gekneden en in een cake blik gedaan voor de 2de rijs. Eens kijken het nu ook weer zo omhoog komt. Dan kan het opeens toch nog wel wat worden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:42

Aangezien ik mijn vorige post niet meer kan wijzigen.
Het deeg is aardig goed gekomen. Op de foto aan het eind van de 2de rijs.
Afbeelding

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:14

chamion schreef:
[ [url=m/wWIXE2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gebruik jij hier zo'n cakevorm?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:04

Mijn ervaring is trouwens wel dat er meer vocht moet bij (tarwe)meel, die de vezels neemt het meer water op dan bloem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:11

Is mijn gevoel ook inderdaad. En dingen met volkoren of ander ‘zwaarder’ meel wil nog wel eens minder rijzen met dezelfde hoeveelheid gist. Spelt rijst sowieso minder bij mij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:45

Die rogge no knead heb ik vorige week gemaakt en was hier een succes.
Heb wel voor de variatie nu een pitten mix gekocht om er door te doen bij de molen.

Ga mij straks aan mijn eerste kneedbrood wagen van 10 zaden meel. Duimen haha.

Eieren overschot is hier quiche inderdaad. Of fritatta!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:32

Hier vandaag een volkorenbrood gemaakt, deeg in de broodbakmachine en gebakken in de oven.
Afbeelding

Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:52

Kimmie schreef:
chamion schreef:
[ [url=m/wWIXE2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gebruik jij hier zo'n cakevorm?

Klopt, niet helemaal ideaal. Iets met verkeerd opgemeten of hij in mijn oven paste...
Maar zoals je ziet krijg je er een prima busbrood uit.

@Paloedie; Ziet er goed uit!!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:04

Ik had veel problemen met het kneden, alles aan de vingers zitten ipv op het aanrecht of in het deeg. Hoe voorkom je dat?

Kwam uiteindelijk aan het einde goed en was in mijn ogen goed gekneed en ook mooi soepel geworden.

Rijzen leek goed te gaan maar na het afbakken voelt hij te solide.
Staat nu af te koelen dus ben benieuwd. Anders maak ik straks nog deeg voor een no knead morgen.

Zo die hier boven is mooi geworden!