Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:28

Morgen maak ik de polenta met balsamicotomaatjes en overmorgen dal bhat.

batje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:13

Oeh poes, die wilde ik ook gaan maken, ben gek op recepten van de groene meisjes! Laat je weten hoe het was?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:46

Appeltjes drogen wij hier op de houtkachel, alleen vind ik het niet lekker haha.

Ik eet nooit bij de mac dus dat scheelt. Vroeger heel lang geleden keer in de pauze mee geweest met ee groep vrienden, toen bestelde iemand ook een groentenburger omdat hij vega was en hij kwam er ook bij de eerste hap achter dat het vlees was.. Dat vond ik toen zo verschrikkelijk dat ik nooit daar heb gegeten haha, kom er hooguit om een bakje koffie te scoren.

Ik vind veganistisch eten wel verdomd moeilijk zeg! In zoveel producten zit ei/melk e.d. Daar wordt ik wel heel moedeloos van. Boodschappen doen kost zo wel heel veel tijd als je elke keer de ingrediënten helemaal bij langs moet. Laatste weken was ik er gewoon zat van.. Nu wil ik het weer gaan proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:48

poes schreef:
Morgen maak ik de polenta met balsamicotomaatjes en overmorgen dal bhat.

Het ziet er heerlijk uit, maar waar koop je in vredesnaam polenta :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:50

ELpatcho schreef:
Appeltjes drogen wij hier op de houtkachel, alleen vind ik het niet lekker haha.

Ik eet nooit bij de mac dus dat scheelt. Vroeger heel lang geleden keer in de pauze mee geweest met ee groep vrienden, toen bestelde iemand ook een groentenburger omdat hij vega was en hij kwam er ook bij de eerste hap achter dat het vlees was.. Dat vond ik toen zo verschrikkelijk dat ik nooit daar heb gegeten haha, kom er hooguit om een bakje koffie te scoren.

Ik vind veganistisch eten wel verdomd moeilijk zeg! In zoveel producten zit ei/melk e.d. Daar wordt ik wel heel moedeloos van. Boodschappen doen kost zo wel heel veel tijd als je elke keer de ingrediënten helemaal bij langs moet. Laatste weken was ik er gewoon zat van.. Nu wil ik het weer gaan proberen.

Maak je geen zorgen! Probeer te focussen op wat je wél zonder zorgen kunt eten. Na een tijdje weet je makkelijk alle producten wel die vegan dingen hebben (zo race ik in de Jumbo in een snackbui altijd in 1 moeite langs robuuste chocolate chip cookies, oreo's en pombären :) ) en ga je weer net zo snel als eerst door de supermarkt heen.

Ken je gewoonvegan.nl en de Vegan Supermarkt facebook? Hier vind je super veel producten die allemaal vegan zijn, scheelt jou weer lezen :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:52

Ik durf fruitleer niet zo goed aan eigenlijk :+ Ik ben bang dat ik gewoon vers fruit (veel) lekkerder ga vinden. Ik heb het ook wel eens gehad, en dat vond ik niet zo lekker. Maar dat kwam uit de winkel en was gezoet, dus daar kan het ook aan liggen.
Appeltjes uit de tuin lijkt mij trouwens perfect om te drogen :) die zijn vaak net iets zuurder. Wij kopen (biologische, vanwege de minder gebruikte pesticiden) appeltjes in de winkel. Vaak doe ik er een stuk of 5 in, ligt aan de grootte van de appels :) en dan dus citroensap omdat ze uit de winkel vaak wat milder zijn.
Heb ook wel eens een pink lady erin gedaan, dat was zonde. Daar blijft geen smaak aan over!

En voor de rest: mango is er erg lekker in, vooral als je het eet als het nog een beetje warm is. Peertjes zijn niet lekker, die worden 'dradig'. Gekke tekstuur krijgen die dus, niet lekker. Hetzelfde geld voor ananas.

Maar ik zal binnenkort eens fruitleer proberen, voor bokt. Heb ik een excuus om eventueel iets te verpesten :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 06:19

Batje: zal ik zeker doen!

Magrathea: in België vind je het ook onder griesmeel. Ik had mijn boodschappen online besteld en had het met in te typen zo gevonden. Ik doe niet graag boodschappen als ik te lang specifieke dingen moet zoeken dus dan is online laten klaarzetten ideaal.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:43

Hoe doen jullie dat met samen wonen? Ik zit er al helemaal over na te denken, maar ga echt pas uit huis als ik m'n studie gedaan heb. Geen zin om mezelf gelijk in de schulden te jagen.

Maar dan het dilemma, vriend is een pittige vleeseter, zoals de meeste mannen dat blijkbaar zijn. Hij zegt dat hij kan koken, maar weet ondertussen nog niet eens hoe je iets in blokjes moet snijden dus ik denk dat ik mag koken. Ik wil absoluut geen supermarktvlees in huis, dus ik koop wel een deel van een biologisch varken voor hem. Maar toen ik doodleuk zei dat hij dan minder vaak vlees zou krijgen ging het mis, dat moet hij niet >;) Hij wil al dat aparte gerommel met pannetjes ook niet.

Nu kwam in me op, zou hij het wel willen als ik met hem mee eet? Vriend eet zo veel vlees dat ik serieus denk dat er winst te behalen valt als we beiden vlees eten, maar dan minder dan hij nu alleen eet. Ik beken, heel soms denk ik wel aan vlees eten, maar dat kan mijn geweten niet aan. Ik vind het ook gewoon gigantisch moeilijk om met de druk om te gaan, je bent altijd zo lastig en 100% de oorzaak dat er geen ovenschotel met gehakt gegeten kan worden. Dus ja, ik ben zwak :( Hoe ga ik hier mee om? Ik weet heel goed dat ik het niet zou moeten willen eten, maar ik moet zeggen dat het nooit mee kunnen doen en altijd 'de moeilijke vega' zijn er in begint te hakken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:54

Wie kookt bepaalt. Dat is mijn regel. Wil vriend vlees terwijl ik gekookt heb zonder? Dan mag hij zelf zijn vlees bereiden. Nu hoef ik niet bang te zijn dat hij ooit zal gaan koken gezien hij erg laat thuis is 's avonds dus misschien makkelijk gezegd ;)
Maar ik zou absoluut nooit voor een ander iets eten wat ik eigenlijk niet wil.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:02

Ik ben bang dat het hier niet zo gaat...voelt ook niet goed om een ander iets te verplichten, maar dan denk ik weer, we vragen het dier ook niks. Ik wil er absoluut geen ruzie om, voor de rest is hij een droomvent. Maar ik word er langzaam aan zo gek van steeds diegene te zijn die de boel verpest :c

Gelukkig duurt het nog dik een jaar voor ik uit huis ga, misschien draait hij wel bij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:06

8nnemiek schreef:
Zijn er hier toevallig ook mensen die zelf een voedseldroger hebben?
Die lijkt mij nl ook ideaal om zelf een hoop vega snacks enzo te maken!

Mijn vriend heeft er 1 :)
Ik vind het een superuitvinding :D

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:29

Magrathea schreef:
ELpatcho schreef:

Maak je geen zorgen! Probeer te focussen op wat je wél zonder zorgen kunt eten. Na een tijdje weet je makkelijk alle producten wel die vegan dingen hebben (zo race ik in de Jumbo in een snackbui altijd in 1 moeite langs robuuste chocolate chip cookies, oreo's en pombären :) ) en ga je weer net zo snel als eerst door de supermarkt heen.

Ken je gewoonvegan.nl en de Vegan Supermarkt facebook? Hier vind je super veel producten die allemaal vegan zijn, scheelt jou weer lezen :)

Ja je hebt gelijk, maar het kost wel veel energie. Ik merk dat ik die vanwege werk etc. niet heb en dan maar gewoon weer op vega over ga. En dan verslapt het gelijk allemaal en kan ik voor mijn gevoel weer opnieuw beginnen.

Ben tijdje geleden bij de vegan supermarkt in Groningen geweest. Vond het echt een waardeloze winkel. Heel veel producten die ook in gewone supermarkten liggen maar dan twee keer zo duur..

Vandaag bij Ekoplaza geweest en weer wat vegan kaas ingeslagen.

Ga vandaag mijn keuken uitmesten. Alle producten die niet vegan zijn verkas ik naar mijn ouders. Een fris begin! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 18:48

Riraito, lastig hoor! Een ideetje: gewoon zó lekker vegetarisch leren koken dat het vega gerecht er lekkerder uit ziet dan het stuk droog vlees :D
Toen mijn vriend nog vlees at was hij regelmatig jaloers op mijn bord :+

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:06

Samenwonen: Ik zou ook willen dat mijn vriend vega(n) kookt voor mij. Dus als hij vlees wilt eten dan zal ik dat voor hem maken. Maar slecht vlees komt niet in mijn huis. Dus dan wordt het (duurder) biologisch vlees etc.

Ben nu deze soep aan het maken: https://www.jamiemagazine.nl/recepten/r ... appel.html
Ben benieuwd! Had al honger dus ook een zak cassave kroepoek op :9
Heb vandaag ook soya kwark gekocht, iemand al ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 19:11

Ik kocht altijd het afgeprijsde biologische rundvlees bij de AH voor mijn vriend. Zonde om weg te gooien, en als hij dan toch vlees wil eten, dan liever dat soort restjes :j

Soja kwark heb ik nooit gehad. Wel soja yoghurt, die vind ik erg lekker (met een klein scheutje aanlenglimonade :o )

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:36

Vind je vriend eerlijk gezegd een beetje als een hork overkomen op dit vlak, hij moet altijd vlees, jij moet koken want hij kan het niet, maar je mag geen aparte pannen gebruiken want dat wil hij niet. En jij dan? Jij hoeft je dieet en morele keuzes echt niet aan te passen alleen omdat hij moeilijk doet. Jij denkt duidelijk veel mee en hebt veel over om het probleem op te lossen. Weet je zeker dat je vriend evenveel om jouw mening en wensen geeft als jij duidelijk om de zijne? Zou hem toch echt duidelijk maken dat vegetarisch eten voor jouw belangrijk is, dat je best aparte pannen wil doen, maar dat als jij moet koken hij afwast en dat die aparte pannen daar dan ook bij horen :)) Hij mag even flink tussen z'n oren knoppen dat jouw keuzes even belangrijk zijn als de zijne. Is niet eens een voedsel-ding maar gewoon een relatie-ding!

Mijn laatste vriend was vegetarisch dus op dat vlak had ik geluk, maar wat betreft samenwonen heb je er echt baat bij als je dit basisprincipe direct duidelijk maakt := Het is vast een schatje op elk ander vlak maar samenwonen brengt nou net de scherpe randjes naar boven :+

Oh en nog een rare tip voor de vegans trouwens: laatst weer eens vegan lasagne geprobeerd met dit keer zoete aardappel mash ter vervanging van de (grote hoeveelheden :+ ) kaas die ik er normaal op gooi. Super lekker, en het ziet er ook nog een beetje uit als een traditionele lasagne! Het smaakt wel wat anders uiteraard, maar qua smaak past het er gek genoeg wel heel goed bij :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:01

De polenta was super makkelijk. Met 20 minuten volledig gerecht klaar en ik vond het lekker. De polenta kun je makkelijk vervangen door pasta. Ik vond de porties ook prima. We zijn grote eters Haha. Mijn man miste wat bite. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:14

Goede top Killyenn! Ik was nog aan het bedenken wat ik zou kunnen eten met zoete aardappel, en dat lijkt me echt lekker. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:07

Riraito
Hier in huis is het heel simpel
Ik kook, dus mijn keuken uit :evaw: :+
Natuurlijk is dat in realiteit minder bot als ik het nu tiep, maar ik kook en dan is het dus aan mij hoe dat gebeurt, hoeveel pannen er op het fornuis gaan en welke ingrediënten er in de pannen verdwijnen

Ik hou zeker rekening met mijn vriend, maar kiloknallers komen hier NIET in hyis en er word NIET de hele week vlees bij de maaltijden geserveerd
Geen gejank , want dan doe je maar lekker zelf boodschappen en je weet waar de keuken is , toedels

Als mijn vriend , die dus niet kookt(even hypothetisch , vriend kan prima koken). Denkt dat hij eisen mag gaan stellen over gerommel met aparte pannetjes etc dan gaat ie echt van een koude kermis thuis komen
Zo ook met verwachten dat ie elke dag vlees voor zijn neus gaat krijgen of de diepvries afgeladen zit met kiloknallers om te kunnen voldoen aAn de hoeveelheid vlees die hij wenst
Ik verzorg gezonde, complete en ook nog eens lekkere maaltijden
Maak een paar keer per week vlees klaar want ik blijf dat een luxe product vinden
Wat (met uitzonderingen op de regel) geen noodzakelijk onderdeel van je dagelijkse voeding hoeft te zijn
En ook geen essentieel onderdeel om voeding compleet of lekker te maken

:+

Wil hij meer vlees dan dat ik klaar maak
, je weet waar alles ligt, succes in de keuken +:)+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:55

Haha misschien moeten onze mannen een clubje oprichten om te klagen Sonja ;)
Gelukkig klaagt hij nooit. Deze week heb ik het makkelijk. Hij eet maar 2x thuis. Kan hij mooi de rest van de dagen zoveel vlees bestellen in de restaurants als hij wil!

Vanavond lekker hutspot maken. Dankzij de tips hier zonder melk/boter maar wel smeuïg :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:12

Mijn exemplaar klaagt ook niet hoor
Als ik een maand lang vleesloos zou koken zal hij idd vast wel gaan piepen
Maar dat doe ik hem dan weer niet aan ;)

Maar als ze gaan zeuren dan ben je bij mij aan het verkeerde adres , geen geduld voor/mee :+
Heb 1 zeurende ex en die is niet voor niets tot ex gedegradeerd :')

Ik moet voor vanavond nog even wat verzinnen
Maandag een bami gemaakt met paddestoelen en sateh saus
Gisteren een pastaatje met biologisch gehakt (300 gram op 3 tweepersoons porties , dus 2 tweepersoons porties ingevroren)
Dus vanavond wil ik weer Vega

Heb nog een halve rode kool
Een halve witte kool en een krap pond wortels liggen
Zal eens de kasten induiken straks
Ik gok een stamp met 1 van de kolen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-01-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:14

@ Sonja, dat is echt exact hoe ik erover denk _O-
Hij kiest dan meestal gewoon eieren voor zijn geld, het is toch wel makkelijk als ik kook en oeioei dat vegan eten is toch best wel lekker eigenlijk :o (Haha ik maakte een woordgrap want er zit geen ei in mijn eten haha)
Soms bestellen we wel en dan heeft ie wel iets vlezigs meestal, maar er zit hier ook een falafel-service in de buurt die welgeteld 1 vleesgerecht heeft en dan neemt ie ook gewoon een falafelwrap, ze zijn namelijk heerlijk *\o/* En die met hummus zijn ook vegan, yummmm <3

Riraito: ik had ook zo'n vriend. Die was gewend dat ik vlees at en toen wilde ik dat niet meer. Nou dat was me een partij moeilijk, ongelofelijk := Een wonder dat ik het nog 2,5 jaar heb uitgehouden met hem. Ik heb zo vaak aangeboden iets lekkers te maken zonder vlees, maar dat hoefde dan niet, zijn moeder kookte wel... En dan kregen we pasta met de dood in gebakken vegastukjes, gortdroog natuurlijk. "Ik vind het met gehakt toch lekkerder..." Ja duh :+ /rant
Nee oprecht: ik denk dat je eens goed in gesprek moet gaan over waarom je geen vlees meer wilt eten. Dat jij het écht niet okee vindt, dat het geen fase is, dat je je er gewoon niet goed bij voelt. Als hij dat niet kan respecteren, dan gaat ie maar zelf leren koken. Ik heb dit ook meegemaakt, en echt, een andere manier om het voor elkaar te krijgen is er niet :o Want hoe meer je van je principes toegeeft, hoe moeilijker je het jezelf maakt om geloofwaardig over te komen als je zegt "Dit wil ik niet meer doen".

@ElPatcho, wees niet te streng voor jezelf :) Het is allemaal nieuw voor je natuurlijk. Als je een van de personen bent die het van de één op de andere dag kan: chapeau - als dat niet kan, tja dan kan het niet :+ Maar waar een wil is is een weg! Het internet staat voor je klaar *\o/*

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:18

Magrathea schreef:
met de dood in gebakken vegastukjes

Nóg een woordgrap! *\o/* :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:18

Moet ik toch blij zijn met die van mij zo te lezen.. Die kan ik een bord gekookte pasta voorzetten zonder iets er bij en dat zou hij nog met smaak opeten :') Van ons tweeën ben ik zelf de moeilijke eter haha!

Bami hebben wij toevallig gisteren nog gehad. Met mihoen ipv mie :9
Vandaag moet ik nog eens iets met linzen maken. Dat is gewoon zo makkelijk en lekker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:23

PlantsTho schreef:
Magrathea schreef:
met de dood in gebakken vegastukjes

Nóg een woordgrap! *\o/* :D

:+ :+ :+ Ik ben zo grappig

8nnemiek, ik zag echt iets heel lekkers voorbij komen met linzen vandaag of gisteren maar ik weet natuurlijk niet meer waar -O-

Ik ben trouwens begonnen met het aanleggen van een receptenmap. Als ik iets tegenkom wat me lekker lijkt of wat ik ooit nog eens moet maken schrijf ik het daarin op, met ruimte voor variaties en reviews *\o/* Ik ben niet zo'n moeilijk eter, vind alles wel lekker, dus dat scheelt.