Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:56

Zal er misschien aan liggen dat ik continue roer als ik mijn havermout in een pannetje op het vuur klaarmaak en niet als ik het in de magnetron zet. Wie weet dat daardoor, net als bij de bereiding van risotto, het zetmeel vrijkomt en het wat romiger wordt? 't is maar een idee...
Waarom is het trouwens niet goed om een combinatie van zuivel met granen in de magnetron op te warmen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:22

in een ander topic (detox met Superfood) werd ik door een andere bokker gewezen op het gevaar van straling van een magnetron.
ik heb me daar nog nooit mee bezig gehouden en ben toen eens gaan googlen.
In het algemeen komt het er op neer dat de straling van een magnetron de voedingswaarden van het voedsel kapot maakt.
Is op zich natuurlijk jammer, maar waar ik echt van schrok is dat de magentron bij een combinatie van zuivel en granen bepaalde stofjes omzet in kankerverwekkende stoffen.
Of het waar is weet ik niet, maar ik heb mijn steelpannetje maar tevoorschijn gehaald.
Wel jammer, want met de magnetron is het natuurlijk veel makkelijker/sneller/minder vieze vaat.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:31

Ik weet niet hoe het zit met straling van de magnetron maar ik maak het sowieso iedere ochtend in een pannetje. En dat duurt echt niet zo lang hoor, ik heb met 3 minuten mijn ontbijt klaar. En één pannetje afwassen is toch niet zoveel werk? :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:32

Ik vind mijn havermout ook lekkerder uit een pannetje dan uit de magnetron :j Sowieso gebruik ik de magnetron liever niet. Hoewel ik het altijd wel een beetje paranoïde vind klinken, kan ik me niet voorstellen dat die straling veel goed doet voor je eten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:33

Oeh Phor dat klinkt als een spannende combinatie!

Ik ben mijn honing kwijt, ik kocht er vorige week maar ik vind hem nergens terug. Maar nuja, ik heb alles al geweekt, dus test ik het zo maar zonder honing -O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:35

Ik houd dit even bij, ontbijten is echt een ramp bij mij -O-
Brinta vind ik niet te nassen maar havermout met een banaantje en kaneel klinkt wel lekker... Maar het probleem is dat als ik iets lekker vind qua ontbijt ik het na een week al weer zaf ben... Maar met havermout is wel goed af te wisselen dus? Nou ik zal eens kijken, bestaat vast ook wel in kleine pakjes :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:39

Met havermout kun je eindeloos variëren :j Ik eet het zelf eigelijk altijd met banaan en een lepeltje aardbeienjam. Als je het topic doorleest kom je vast wel iets tegen wat je lekker vind (en dan kun je na een week weer iets anders proberen :P ).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:39

Gewoon de melk afwisselen, de kruiden, het fruit, warm of koud, pannenkoekjes... En havermout is zo heerlijk dat je na een week verslaafd bent *\%/*

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:42

Helemaal waar! :))

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:43

Inderdaad, lekker variëren en zoeken op internet: daar staan echt duizend en één ideeën. Deze lijst bijvoorbeeld, als je daar niet even mee vooruit kunt weet ik het ook niet meer, haha!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:46

Waardoor komt het eigenlijk dat je (ik alleszins :P) havermout pas waardeert na een paar keer?
Bijvoorbeeld kiwi's ben ik niet reuzedol op, drie maand geleden kreeg ik het moeilijk weg en nu 'lust' ik ze, maar daarmee is het wel gezegd. Havermout kreeg ik de eerste keren niet goed weg, was er als ik het toch gegeten had misselijk van, maar na een week was ik gewoon verslingerd!

Best een beetje eng, misschien zijn het sluwe verslavingsplannen door de haverindustrie :=

Iemand enig idee?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:50

Goeie vraag, Bhriseis.

Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb het ook zo ervaren. De eerste keer was 'mwah', maar mede door de enthousiaste reacties in dit topic ben ik het blijven proberen. En nu kijk ik 's avonds al uit naar mijn ontbijt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:51

Over het algemeen moet je nieuwe smaken en structuren een keer of tien geprobeerd hebben voordat je er echt een 'smaak' over ontwikkeld en je dus ook echt weet of je het vies vind of niet.

Heel extreem voorbeeld: Geef een klein kind een keer yoghurt en ze trekken de smerigste bekken om het er weer uit te krijgen. Uit eindelijk lust 8 van de 10 kinderen prima yoghurt. En voor yoghurt is alles in te vullen. Daarom is het zo belangrijk dat ouders even door zetten en niet bij de eerste tegenslag te zeggen dat het kind niks lust. Maar dat werkt ook gewoon nog op latere leeftijd, iets nieuws en zeker met een afwijkende structuur of smaak moet je gewoon even aan wennen en wat vaker proberen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:53

Ja precies! Dat is toch een beetje vreemd := Als ik de bio-haver zie liggen in de supermarkt (die er bijna nooit is) sla ik gelijk 5 zakken in, want jee, stel je voor dat ik zonder val!
Die enkele keren dat ik sedert de havermoutverslaving zonder havermout ontbeten heb, was ik dan ook zeer chagrijnig :=

@ Judith: Dat is natuurlijk ook waar... maar waardoor werkt het net zo verslavend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:56

Stukje structuur, regelmaat? Misschien ook een deels door de koolhydraten die er in zitten. Zou het kunnen uit zoeken... maar eigenlijk ben ik aan het studeren. :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:58

Ik heb net gegoogled op 'oatmeal addictive' en er blijken véél meer mensen te zijn die 's ochtends snakken naar havermout :))

[edit] Misschien omdat het lekker warm en 'hearty' is, zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels? Koolhydraten denk ik eerlijk gezegd niet, dan had ik vast hetzelfde gehad toen ik nog elke dag ontbeet met brood.

Bhriseis, je hebt wel een mysterie opgerakeld zeg!
Laatst bijgewerkt door Many op 11-06-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:00

Op Pinterest wemelt het ook van de oatmeal addicts :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:02

Oh jee Judith, nu ga ik je weer afleiden :o Misschien is het inderdaad wel de combinatie van alle dingen die je zegt.

En nu ga ik zelf maar eens dringend aan het studeren! In mijn pauze google ik dan wel naar oatmeal addicts B-)

Edit: Hihi ja he Many! Nu kijken we allemaal anders naar ons bakje havermout 's ochtends :P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:40

Vanmorgen voor het eerst koude havermout gegeten.
Gister avond klaar gemaakt met soja melk en verse perzik
Jummie!!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:59

Heeft iemand van jullie wel eens de Chia zaden gegeten?
Ik las daar wat over en was wel benieuwd eigenlijk...
Ze zijn alleen stervens duur :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:00

Dat valt wel mee hoor, je gebruikt er geen grote hoeveelheden van. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:01

In verhouding dus niet heel duur...
Is het ook lekker?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:05

Je proeft er weinig van.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:11

Hahaha, ok...
Ik ga eerst maar eens Speltvlokken proberen.
Moet ik denk ik alleen even een natuurwinkel opzoeken hier in de buurt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:16

Of bij een molen met een winkel erbij. :)