Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:42

Maris schreef:
Kan je ipv kokosvezel dan ook niet gewoon kokosolie gebruiken ?

Nee, kokosvezel neemt vocht op en bindt het deeg daardoor. Het is een vervanging van de gluten zeg maar. Kokosolie is juist een beetje vochtig.

Cacaonibs zijn niet te vergelijken met chocolade hoor, het is namelijk ook rauw en echt bitter. Zo opeten zou ik niet doen. Die van mij is in ieder geval rauw, na de oventijd natuurlijk niet meer :')

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:52

Sentido schreef:
Maris schreef:
Kan je ipv kokosvezel dan ook niet gewoon kokosolie gebruiken ?

Nee, kokosvezel neemt vocht op en bindt het deeg daardoor. Het is een vervanging van de gluten zeg maar. Kokosolie is juist een beetje vochtig.

Cacaonibs zijn niet te vergelijken met chocolade hoor, het is namelijk ook rauw en echt bitter. Zo opeten zou ik niet doen. Die van mij is in ieder geval rauw, na de oventijd natuurlijk niet meer :')

Cacaonibs rauw eten is over t algemeen juist de bedoeling ;)

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:09

Ik bedoel ook niet dat ik ze niet rauw wil eten, maar niet zo.. Ehm.. niet zo als chocolade, even een stukje. Maar dus met iets, zoals met die banaan klinkt erg lekker :j

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:12

zo, ik ben er eindelijk aan toegekomen het boek te bestellen. Als het goed is heb ik hem vandaag in huis. Gisteren Gisteren heb ik de speltpasta van de site gemaakt! Die was erg lekker en ook vullend! Gisteravond ook Quinoa in amandelmelk gekookt. Stonk heel erg, dus ik durfde het bijna niet te proeven, maar is best wel lekker. Vanochtend heb ik het koud opgegeten, maar warm is toch lekkerder. Had er amandelstukjes en frambozen doorheen gedaan. Was wederom vullend!
Wel zie ik dat ik meer geld kwijt ben aan boodschappen.
Weet iemand nog iets lekkers en amber-proofs met bladspinazie? Die had ik overgehouden van de speltpasta!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:17

Kunamosity: bladerdeeg pakkertjes met spinazie. Staan in het nieuwe boek van amber.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:51

Ze heeft denk ik juist het eerste boek van Amber binnen? Ik heb in ieder geval wel alleen het eerste boek.. Al klinken die bladerdeeg pakkertjes wel erg lekker. :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:05

Ik heb iets lekker ontdekt voor de zoetekouwen onder ons: gezonde marsepein! :9

100 gram abrikozen, in een schaal net onder water zetten en laten weken.
120 gram amandelmeel
1 ei
2 druppels sinaasappelolie / vanillearome wat je maar hebt
Paar druppels stevia
4 theelepels kokosvezel of johannesbroodpitmeel
Scheutje likeur, ik had toevallig likeur43 maar het is maar wat je in huis hebt.
Scheutje citroensap

De abrikozen met een klein beetje water op een zacht vuurtje garen, het is handig om ze alvast in stukken te knippen. Meng hier het ei bij en voeg de likeur, stevia en citroensap toe. Zet de staafmixer erin tot het een glad geheel wordt, het is wel vrij dik. Zet in een andere kom het meel met de kokosvezel klaar, voeg het abrikozenmengsel toe en roer goed. Het wordt een dik plakkerig deeg. Dan kun je balletjes vormen van het deeg of het uitrollen en er vormpjes uitsteken. Een iets dikker vormpje is wel lekker want dan blijft het binnenin wat smeuig. Verwarm de oven voor op 140 graden en bak de snoepjes op bakpapier circa 40 minuten.

Ik heb perongeluk 4 EETlepels kokosvezel gedaan en had dan ook vrij droog deeg, scheut extra likeur en het was opgelost :+ de 'koekjes' blijven zacht, alsof het cookiedough is, met een heerlijke caramelsmaal zonder overheersend zoet te zijn. Ik vond ze echt super geslaagd, je moet ze niet elke dag eten natuurlijk maar om eens iets lekker bij de koffie te serveren :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:23

Diane_ schreef:
Ze heeft denk ik juist het eerste boek van Amber binnen? Ik heb in ieder geval wel alleen het eerste boek.. Al klinken die bladerdeeg pakkertjes wel erg lekker. :D

Even uit mijn hoofd het recept.
10 plakjes bladerdeeg, 200 gram spinazie, 200 gram feta of geitenkaas, 1 ei en 2 eetlepels parmezaanse kaas. Snij de spinazie fijn, verkruimel de kaas erdoor heen samen met het ei. Maak op smaak met peper en zout. Voeg op alle bladen bladerdeeg wat mengel en vouw de punten samen tot een pakketje. Dan 20 minuten op 180 in de oven.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:14

Diane_ schreef:

Ja klopt, het eerste boek! :D

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:15

Esther_ schreef:
Diane_ schreef:

Even uit mijn hoofd het recept.
10 plakjes bladerdeeg, 200 gram spinazie, 200 gram feta of geitenkaas, 1 ei en 2 eetlepels parmezaanse kaas. Snij de spinazie fijn, verkruimel de kaas erdoor heen samen met het ei. Maak op smaak met peper en zout. Voeg op alle bladen bladerdeeg wat mengel en vouw de punten samen tot een pakketje. Dan 20 minuten op 180 in de oven.

Klinkt goed! :9 mjam

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:21

'mag' gewoon bladerdeeg wel of is daar ook weer bv een speltvorm? dat maakt menu wel weer makkelijker... met bladerdeeg kun je een hoop doen!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:29

Er stond in het boek dat gewoon bladerdeeg niet echt 'goed' is maar dat het is gekozen uit gemak als ik het me goed herinner.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:39

En dat spinazie zo gezond is dat het de bladerdeeg weer goed maakt. Dus ik zou niet opeens heel veel bladerdeeg gaan eten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:49

Ik vond het al vreemd idd...dat vind ik het lastige aan die boeken en de 'goeroes'... wel gezond, niet gezond, niet gezond maar makkelijk... Wat is het nou haha
ik vind het.nog best lastig soms de juiste keuzes te maken, zeker gezien ik ook aan het afvallen ben en dus ook nog naast alleen gezond, ook op calorien let en daar dus afwegingen in maak.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:49

Aah, bedankt voor het recept! Ga ik zeker een keer proberen. :)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:03

Ik heb net het linzenstoofpotje gemaakt, hij smaakte erg goed! Was even bang dat het te nat zou blijven omdat er zoveel water in moest, na 15 minuten was het dan ook nog erg nat. Maar ik heb het stoofpotje 10 minunten langer op hoog vuur laten koken, hierdoor is het goed gekomen.
Het is zeker voor herhaling vatbaar!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:06

Dames, wie van jullie kent een 'verantwoord' recept voor champignon saus, of iets wat ervoor door kan gaan?
Ik gebruikte altijd pakjes daarvoor, maar dat wil ik dus niet meer... Op internet is veel te vinden, maar alles met minstens melk, bloem en kookroom.
Champignons pureren en kruiden toevoegen had ik bedacht, maar hoe ga ik het binden?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:28

Met maizena, dat gebruik ik tenminste. Of aardappelzetmeel.

Zag bij de lidl hazelnoten in de aanbieding, maar wat zijn die dan nog duur voor 200 gr. :wow:

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:01

Wij gebruiken tegenwoordig soyaroom. Misschien is dat wat? En dan eventueel binden met wat maizena ofzo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:15

Soyaroom.. wist niet dat dat er ook was.. in combi met maizena moet dat idd lukken!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:24

Niet alles met soya wil net zo goed binden als koemelk. Hou daar wel rekening mee als je ermee wilt koken!

Ik heb deze week niet volledig, maar wel veel meer volgens Amber Albarda gegeten. En ik moet zeggen, het bevalt me goed! Eet meer eiwitten bij de maaltijden en ik heb véél minder snackdrang. Niet meer zo gauw flauw van de honger en al helemaal niet vlak na de lunch, wat ik eerder wel had. Maar merk wel dat ik écht gevoelig voor suikers ben, vandaag flink lopen graaien in de droppot :o. Had een appel gegeten met niks erbij en toen kreeg ik dus de welbekende suikerdip en drang naar ETEN ETEN ETEN :').
Daarnaast heb ik de afgelopen week minder brood gegeten en 2x een salade (van couscous, hüttenkäse en rucola) bij de lunch. En als ik brood at, was het speltbrood.

Kortom ik ben om :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:24

Gelukkig kan ik wel tegen noten en zaden, zou er ook nog eens bij moeten komen zeg. :')
Ik heb net walnoten gehaald, kijken hoe dat bevalt in een smoothie. :)
En mango uit de diepvries voor in een smoothie.

Doperwten vanmorgen geprobeerd in een smoothue naar dat is ranzig qua structuur. :o
Dinsdag Goji's halen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:29

jaa ik had laatst ook doperwten in mn smoothie gekieperd.. :r die heb ik echt weg moeten gooien ik kreeg kokhalsneigingen := die doen we niet meer nee :=

Ik had laatst ook sojaroom gebruikt ipv gewone voor in een taart, en dat ging heel prima!

Hier wisselen de Amber dagen een beetje met gewone merk ik. Gister frietjes op := maaar vandaag wel weer een heel Amber verantwoord ontbijt + groentesap + lunch op. Ik merk echt verschil in mn lijf als ik weer een aantal dagen wat 'strenger' ben. Maar helaas is het gewoon niet altijd haalbaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:04

Ik wil dat ook niet hoor.
Mijn ding is ontbijt en alles tot avondeten verantwoord, en water drinken vooral.
Avondeten eet ik gewoon mee, maar wel alles met kokosvet en geen varkensvlees, gluten, soja, melk.
Als ik meer anders wil wordt moeders gek. :D
En ik ben gek op aardappelen, zou het niet willen missen dus dat doe ik ook niet. :)

Maar zonder gluten, soja en melk ben je al een heel eind natuurlijk, maar voor mij is het normaal.
Start met een smoothie en ei. Smoothie met groente en fruit en kokosvet en zaden/noten.
Geen rijstwafels of brood erbij want dan heb ik zo weer honger, werkt gewoon niet hier.
Dezelfde smoothie met extra twee rijstwafels geeft honger, en als ik rijstwafels weghoudt gaat het goed. :+

Wil alleen voor tussendoor nog wat verzinnen wil eigenlijk geen brood maar ik lust geen rauwe groenten zo.
Dus salade wordt em niet.
Iemand creatieve ideetjes?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:39

Ik had een creatief idee. :Y)
Klein handje sperziebonen
1.5 walnoot in kleine stukjes,
blokjes mango uit de vriezer
halve kipfilet in niet te grote blokjes
oregano, rozemarijn en herbamare
kokosolie.

Walnoot droog bakken, daarna kokosvet laten smelten erbij en de bodem licht bedekken met oregano.
Dan de kipfilet, sperzieboontjes, en mango erbij en bakken tot het gaar is met een beetje herbamare en rozemarijn er nog bij.
Geen aardappels of rijst ofzo, gewoon zo opgegeten en totale hoeveelheid was een vlaschaaltje.
Was snel klaar en vult goed. :D