Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:51

EDIT: heb hem gequote naar de andere ;)
Laatst bijgewerkt door Ginootje op 28-06-12 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:51

Hoe is het hier? Allemaal goed bezig? Ik was de weg aardig kwijt :o ook veel te veel aan mn hoofd gehad (o.a. werk afronden vanwege 4 weken verlof i.v.m. operatie) dus weinig tijd voor gezond winkelen/koken gehad. Laatste week wel weer meer opgepakt. Nu zit ik dus vanaf maandag thuis. Ik proef niets meer en heb er weinig trek daardoor, dus eet alleen gezonde dingen. Heb de komende weken weer voldoende tijd om het gezonde eten weer goed op te pakken, ook goed voor mn herstel! Dus ik kom weer actiever meelezen/posten

Appelmoes_11

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:52

Welkom terug Colway! :) Dat klinkt niet fijn :(:) wat voor operatie was het?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:53

Appelmoes_11 schreef:
Het ziet er niet slecht uit, maar wel wat vaag. Wat voor brood had je bijvoorbeeld en wat was je avondmaaltijd-verhouding? :) Veel groentes en weinig aardappelen of andersom, en hoeveel ongeveer?

O: 2 boterhammen met pindakaas (2 donkerbruine boterhammen met pindakaas noot
T: 2 kiwi's
M: Broodje hete kip (Wit broodje met verse kip met kruiden)
T: 2 kiwi's en kwart meloen
A: Bloemkool,aardappels,vers worstje (Allebei even veel (2-3 schepjes) en een half worstje ben geen vleeseter)

heb hem aangepast! :D

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:53

VogeltjeM schreef:
Hoi :)

Het hangt er een beetje vanaf wat voor brood en wat voor pindakaas!
Het beste kun je gaan voor langwerkende koolhydraten, zoals volkoren- of speltbrood. Pindakaas uit de supermarkt zit vaak vol toevoegingen en soms ook suiker, het beste kies je dan een pindakaas die bestaat uit 100% noot, die kun je halen bij de natuurvoedingswinkel, zoals Ekoland.

Fruit is altijd gezond, ik zie dat je erg veel fruit hebt gegeten. Heel goed. Echter bevat fruit wel aardig wat suikers en je kunt het het beste in de ochtend nemen, evt met wat nootjes/een gekookt ei/wat kwark. Je zou de 2 kiwi's en een kwart meloen 's middags dan kunnen vervangen door groenten, zoals paprika, wortel, tomaat, komkommer, bleekselderij, etc. Om (te)veel suikers te vermijden.

'Hete kip', wat is dat? Indien het een voorverpakt fabrikaat is, is het bijna zeker ongezond.. Er is niets mis met kruiden, maar probeer iig foute E-nummers te vermijden :)

Bloemkool is erg gezond! De aardappelen bevatten koolhydraten, die je beter kunt mijden 's avonds. Een worstje bevat veel vetten, die in geringe porties niet zo slecht zijn, maar beter kun je dan kiezen voor mager vlees (kip, vis, mager rundvlees). :)

Tuurlijk is je eetpatroon gezonder dan die van menig andere mensen, maar er is altijd ruimte voor verbetering :D Als je er wat over wilt lezen, is ons gezond receptentopic wel een aanrader!

O: 2 boterhammen met pindakaas (2 donkerbruine boterhammen met pindakaas noot
T: 2 kiwi's
M: Broodje hete kip (Wit broodje met verse kip met kruiden)
T: 2 kiwi's en kwart meloen
A: Bloemkool,aardappels,vers worstje (Allebei even veel (2-3 schepjes) en een half worstje ben geen vleeseter)

heb hem aangepast! :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:57

Wat voor operatie heb je ondergaan Colway?

Hier gaat het eigenlijk wel best :) Al lijk ik etentjes/high tea's/traktaties etc aan te trekken :') maar afgezonderd daarvan gaat het eigenlijk heel goed!

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: magere kwark met appel en kaneel
T: 2 zelfgebakken koekjes (van amandelmeel, kokosolie, cacao en wat vanille-extract)
Lunch: 1 speltboterham met smeerkaas, 2 geroerbakte eieren met peper, 1 rode paprika
T: watermeloen! en daarnet een stukje 76+ pure chocolade
Avondeten (laat): salade van quinoa, ijsbergsla, rucola, pijnboompitjes, avocado, tomaat, bosui en wat kip

Ben de laatste paar dagen bewust de koolhydraten enigszins aan het afbouwen en de eiwitten/vetten wat op, kijken hoe ik daarop functioneer :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:58

Ginootje: goed dat je voor donkerbruin brood kiest, maar belangrijker zijn eigenlijk de ingrediënten van het brood. Wat je vaak ziet is dat brood bijv. donkerbruin is, doordat ze er kleurstoffen aan toe hebben gevoegd. Probeer dus volkorenbrood of speltbrood aan te schaffen :) Verder blijf ik bij mn tips hoor :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:00

VogeltjeM schreef:
Ginootje: goed dat je voor donkerbruin brood kiest, maar belangrijker zijn eigenlijk de ingrediënten van het brood. Wat je vaak ziet is dat brood bijv. donkerbruin is, doordat ze er kleurstoffen aan toe hebben gevoegd. Probeer dus volkorenbrood of speltbrood aan te schaffen :) Verder blijf ik bij mn tips hoor :)
Het is ook volkorenbrood van de bakker! :) Ik eet normaal altijd kaas erop of iets of ham maar dit keer was het pindakaas haha!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:01

Ik heb een neuscorrectie + bovenooglid correctie gedaan ;-) Viel me mee hoor, ben alleen net een monster nu en helemaal opgezet/opgezwollen ;-)

Mijn dagje vandaag (tis erg weinig ik weet het)

O: Smoothie 400ml van een bakje fruit (van de AH) met kwark
L: 2 speltboterhammen, 1 met ham en 1 met pindakaas
T: Appel
D: Broodje gekookt ei

Meer honger heb ik echt nog niet, doe natuurlijk ook erg weinig. Probeer vooral de ochtenden wel veel fruit te eten. Ga morgen maar weer noten inslaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:02

Citaat:
Het is ook volkorenbrood van de bakker! :) Ik eet normaal altijd kaas erop of iets of ham maar dit keer was het pindakaas haha!

ook bakkers voegen kleurstoffen toe ;-)

Men denkt vaak hoe donkerder het brood des te gezonder, maar vaak zit er vooral meer kleurstof in ;-)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:06

Colway schreef:
Citaat:

ook bakkers voegen kleurstoffen toe ;-)

Men denkt vaak hoe donkerder het brood des te gezonder, maar vaak zit er vooral meer kleurstof in ;-)

Hmm oke :) wat is speltbrood dan?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:08

O: tarwevlokken met allbran (oranje) met volle melk
L: Kiwi, twee pruimen, twee sneetjes zeer granenrijk brood (duits brood)
T: Twee bonbonnetjes.
A: Indiase curry (bonencurry: zwarte ogen bonen, tomaat, groene peper, ui en kruiden) (groentencurry: pepers, uien, courgette, aubergine, knoflook, kruiden) met gekookte tarwe (rijst is op).

Er zit toch vaak cacao in die hele donkere broden? Ik koop inderdaad alleen brood als er op staat dat het volkoren is. Of haal duits brood van de markt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 19:06

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:31

Mijn moeder heeft nu Oerbrood gehaald is dat te vergelijken met speltbrood?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 19:33

Nou, dat hangt ervanaf wat erin zit :) spelt is een graan, zoals je in de openingspost van het gezonde receptentopic kunt lezen. Oerbrood is soms spelt, maar soms ook tarwe of maïs. Ik vind de term 'oerbrood' trouwens een marketingtruc, want vaak bestaat het even hard uit bloem. Maar we zijn hier in dit topic niet zo snel tevreden, zoals je al hebt gemerkt waarschijnlijk :P Maar kijk dus even naar de ingrediënten, dan weet je wat erin zit.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:42

VogeltjeM schreef:
Nou, dat hangt ervanaf wat erin zit :) spelt is een graan, zoals je in de openingspost van het gezonde receptentopic kunt lezen. Oerbrood is soms spelt, maar soms ook tarwe of maïs. Ik vind de term 'oerbrood' trouwens een marketingtruc, want vaak bestaat het even hard uit bloem. Maar we zijn hier in dit topic niet zo snel tevreden, zoals je al hebt gemerkt waarschijnlijk :P Maar kijk dus even naar de ingrediënten, dan weet je wat erin zit.

Oke bedankt! :) En nog een vraagje.. Ik eet niet graag sla ik walg er echt van :P Is er een manier dat je het lekkerder kan maken?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:49

Ginootje schreef:
Oke bedankt! :) En nog een vraagje.. Ik eet niet graag sla ik walg er echt van :P Is er een manier dat je het lekkerder kan maken?

Ja, maar die gaat vaak ten koste van de gezondheid :')

Bedoel je ijsbergsla? Als je dat echt niet lust, kun je kijken naar andere groentes die je wel lekker vindt. Je kunt ook prima een salade maken zonder sla. :) Maar misschien heeft iemand anders in dit topic nog tips om je sla lekkerder te maken!

Colway: klinkt heftig! Had het een medische noodzaak, of was het puur cosmetisch? En gaat het verder wel goed met je, relatief gezien dan?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:52

Appelmoes_11 schreef:
Ginootje schreef:

Ja, maar die gaat vaak ten koste van de gezondheid :')

Bedoel je ijsbergsla? Als je dat echt niet lust, kun je kijken naar andere groentes die je wel lekker vindt. Je kunt ook prima een salade maken zonder sla. :) Maar misschien heeft iemand anders in dit topic nog tips om je sla lekkerder te maken!

Colway: klinkt heftig! Had het een medische noodzaak, of was het puur cosmetisch? En gaat het verder wel goed met je, relatief gezien dan?

Ja de moeder van mijn vriend maakt altijd zo'n lekkere salade! volgens mij met kool ofzo? Appels,rozijnen,kiwi,noten etc echt heerlijk! maar ijsbergsla daar valg ik echt van :P

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:01

Rucola is ook een heerlijk alternatief, of misschien lust je wel romano sla?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:16

Rucola lust ik dan wel weer met carpaccio! :) Lastig..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:50

Bij mij gaat het de gemixed. Eet wel gezond maar er gaan soms ook chipjes, borrelnootjes, ijsjes etc. in. Maar niet zo erg als vroeger. Gisteren had ik een 3 gangenmenu gemaakt voor mijn jaarclub en die was goed in de smaak gevallen. Voorgerecht was rundercarpaccio, met slamelange, geroosterde pijnboompitjes, parmezaanse kaas en balsamico azijn.

Hoofdgerecht was een Lamsrack met een aardappelvenkelpuree en een rauwe bietjessalade. Na was een echte calorieënbom, een aardbeientrifle. Onderop zelfgemaakte aardbeienkwark, een zelfgemaakte amandelcrunch, griekse yoghurt, verse aardbeien, slagroom en op de top 2 aardbeien gedipt in chocolade.

Het enige dat uit een pakje kwam en conserveermiddelen in zich had was de carpaccio. Voor de rest was het allemaal vers en zelfgemaakt, en het smaakte heerlijk!

Morgen ga ik denk weer voor een Japanse pizza, even weer vega dagje. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:18

Ik ben weer terug van het korte weekje Parijs en Disneyland. Daar niet echt goed kunnen eten natuurlijk, dus vanaf vandaag weer back to basic. Echt zin in om weer gezond te eten, vanavond lekker Hollands aardappels, bietjes en kipfilet, heerlijk.
Enige 'nadeel' is dat ik zomervakantie heb en dus veel thuithuis ben waar ik niet de boodschappen doe. Nou let mijn moeder ook erg op, dat scheelt, maar er is ook wel altijd iets lekkers in huis. In groningen koop ik dat gewoon niet. En mijn moeder wil ook wel 'aparte' dingen kopen als ik daar om vraag

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:22

klinkt heerlijk Mara! Was ook wel duur zeker om te maken?

Phylos: hoe was Disneyland?

Bij mij gaat het gezond eten best goed. Ik heb echt goede en minder goede dagen. zaterdag was mijn vriend jarig dus er is wel wat chips over e.d. Taart had ik zelf gebakken, worteltaart en monchoutaart, heerlijk :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:13

Disneyland was erg leuk, de sfeer is super. Maar het was wel ontzettend druk, dat viel toch wel erg tegen. Je moest overal zo lang in de rij enzo..dat was echt jammer.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:26

Ik had het ook al in het dieet topic gevraagd, maar misschien heeft hier iemand nog een tip.. Welke gezonde muesli zouden jullie aanraden? Het liefst gewoon uit de supermarkt ivm betaalbaarheid en ook wel gemakzucht. :P