vegatarisch... gezond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:53

Citaat:
k ben vega en ik neem wel ziuvel enzo

Dat is toch krom?
Waar komt zuivel vandaan denk je?

Juist ja, van de koe
En hoe geeft een koe melk?
juist ja door een jonkie te krijgen
En wat denk je dat ze bijv met een stiertje doen wat gaan melk kan geven?
juist ja
dat word geslacht.

Ik heb er niets op tegen, maar ben je tegen de bio industrie
doe het dan goed
Zeker als je jezelf vega durft te noemen Lachen

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:54

fiandor schreef:
Rosita schreef:
Nee, vegetarisch eten is niet gezond en niet natuurlijk. Ik kan het ook altijd aan mensen zien wanneer ze vegetarisch zijn. Van die bleke magere smoeltjes..... Gewoon op z'n tijd een lekker biefstuk is gezond voor een mens.

ik ben echt niet mager en bleek hoor Tong uitsteken en het vlees opzich eten tja... we zijn en blijven mensen die vlees eten, maar een leeuw fokt zijn antilopens toch ook niet?? en sluit ze toch ook niet op in een hokje. Vork Koe Ik weet zelf ook wel dat een leeuw iets heeels anders is dan een mens. Cool
Rosita vind jij die dieren die in een hokje zitten opgesloten er niet bleek en mager en vooral ongelukkig uit zien???!!!!!!!!!!!

Bovendien kunne mensen best zonder vllees Clown Een leeuw niet Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:09

ijslanderfan schreef:
Ik ben vanaf mn 4de (geen grapje) vegetarier. Kan er prima zonder, eet gewoon meer peulvruchten enzo. Af en toe heb ik wel wat last van bloedarmoede, maar dat moet dan maar. écht niet dat ik vlees ga eten. Dan maar af en toe dat, ik moet er niet aan denken..

Als je bloedarmoede krijgt van het vegetarier zijn kan je dus niet prima zonder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:14

Jaimyliefje schreef:
gewoon het idee dat een dier door een mens wordt doodgemaakt. zonder straf. en als een mens een mens vermoordt staat daar plots dikke straf op. vind ik gewoon niet kunnen. dieren hebben gewoon ook rechten. en ik kan er gewoon niet tegen dat mensen dieren gewoon kunnen doden. dat is dus mijn rede.

De reden daarvoor is heel simpel : Een mens dood een dier omdat hij honger heeft. Een mens dood een ander mens omdat hij een hekel aan dat andere mens heeft, of er iets van wil hebben dat die persoon niet kwijt wil. Iets doden om het op te kunnen eten is nog altijd iets heel anders dan iemand doden omdat deze in de weg staat zonder dat deze persoon een gevaar voor jouw is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:19

schaapjuh schreef:
nielsd schreef:
Ik denk dat het veel gezonder is om wel vlees te eten. De mens is een alles eter dus heeft ook vlees nodig.

Mensen zijn geen alleseters, maar frugivoren oftewel vruchteneters, die dus uitsluitend (rauw!) plantaardig voedsel gebruiken. Het mensengebit komt geheel overeen met de grootste apensoorten die dus ook frugivoren zijn.

Als we naar onze naaste verwanten de chimpansees kijken, zal je zien dat deze dieren in de dierentuinen juist weinig fruit krijgen, omdat ze er ziek van worden als ze er teveel van krijgen. Daarnaast jagen chimpansees in het wild op andere apensoorten en komt in sommige groepen kanibalisme voor.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:27

tamary schreef:
ijslanderfan schreef:
Ik ben vanaf mn 4de (geen grapje) vegetarier. Kan er prima zonder, eet gewoon meer peulvruchten enzo. Af en toe heb ik wel wat last van bloedarmoede, maar dat moet dan maar. écht niet dat ik vlees ga eten. Dan maar af en toe dat, ik moet er niet aan denken..

Als je bloedarmoede krijgt van het vegetarier zijn kan je dus niet prima zonder.

Als je alles goed vervangt kan je wel zonder. Als je dat niet doet kan het wel tot bloedarmoede leiden ja, maar dat hoeft dus niet.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:30

tamary schreef:
Jaimyliefje schreef:
gewoon het idee dat een dier door een mens wordt doodgemaakt. zonder straf. en als een mens een mens vermoordt staat daar plots dikke straf op. vind ik gewoon niet kunnen. dieren hebben gewoon ook rechten. en ik kan er gewoon niet tegen dat mensen dieren gewoon kunnen doden. dat is dus mijn rede.

De reden daarvoor is heel simpel : Een mens dood een dier omdat hij honger heeft. Een mens dood een ander mens omdat hij een hekel aan dat andere mens heeft, of er iets van wil hebben dat die persoon niet kwijt wil. Iets doden om het op te kunnen eten is nog altijd iets heel anders dan iemand doden omdat deze in de weg staat zonder dat deze persoon een gevaar voor jouw is.

Volgens mij hoef je toch echt geen honger te hebben zonder vlees hoor. Hier in ieder geval niet (meer).Kannibalisme is ook verboden, maar toch dood je dan iemand om diegene op te eten..
Mensen staan boven dieren, daarom mag het niet. Maar ik vind dat dat nog niet rechtvaardigt dat wij dieren doden voor ons eigen plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:48

Misser schreef:
Jaimyliefje schreef:
ik eet wel vis. ik geef niet echt veel om die beesten. het is gezond. en mijn zus en ik zeggen altijd: moeten ze maar harder zwemmen Knipoog

eej lieverd heelemaal gelijk over die vissen ik eet geen vis om dat ik het egt vies vind maar die zin over die vissen is wel lol

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:27

Anoniem schreef:

Jaimyliefje schreef:
ik eet wel vis. ik geef niet echt veel om die beesten. het is gezond. en mijn zus en ik zeggen altijd: moeten ze maar harder zwemmen Knipoog

eej lieverd heelemaal gelijk over die vissen ik eet geen vis om dat ik het egt vies vind maar die zin over die vissen is wel lol

Lol? Als ik zeg dat koeien eten leuk is, omdat ze anders maar ergens anders geboren hadden moeten worden, is dat dan ook lol?

Ik doe iets goed of ik doe iets niet...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:39

tamary schreef:
ijslanderfan schreef:

Tuurlijk wel, oké je hebt wel een beetje gelijk. Maar een weekje bloedarmoede op een mensen-leven
is niks. Dus ik vind dat ik prima zonder kan.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 17:53

ik ben echt niet mager en bleek hoor Tong uitsteken en het vlees opzich eten tja... we zijn en blijven mensen die vlees eten, maar een leeuw fokt zijn antilopens toch ook niet?? en sluit ze toch ook niet op in een hokje. Vork Koe Ik weet zelf ook wel dat een leeuw iets heeels anders is dan een mens. Cool
Rosita vind jij die dieren die in een hokje zitten opgesloten er niet bleek en mager en vooral ongelukkig uit zien???!!!!!!!!!!!
[/quote]

Bovendien kunne mensen best zonder vllees Clown Een leeuw niet Haha!
[/quote]

ik zeg toch ook dat ik weet dat het niet het zelfde is... maar het gaat om het idee Nerd Bloos

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:00

Wij mensen moeten 90% van onze groenten óók koken hoor dus zo vegetarisch zijn we helemaal niet van oorsprong. Probeer maar eens een 2 ons sperciebonen ofzo rauw op te eten. Buikpijn gegarandeerd!

Zwangere vrouwen die vegetarisch zijn krijgen zelfs vaak het advies om 1 keer in de week een kipfiletje te eten omdat ze anders een essentieel aminozuur missen wat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 18:24

ja... maar dan eten ze vlees omdat het moet! het is namelijk (zeg jij) beter voor het kind

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:39

ik ben ook vega. maar als je de goede voedingsstoffen binnen krijgt dta het dan echt niet slecht is.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:41

janderegelaa schreef:
Wij mensen moeten 90% van onze groenten óók koken hoor dus zo vegetarisch zijn we helemaal niet van oorsprong. Probeer maar eens een 2 ons sperciebonen ofzo rauw op te eten. Buikpijn gegarandeerd!

Zwangere vrouwen die vegetarisch zijn krijgen zelfs vaak het advies om 1 keer in de week een kipfiletje te eten omdat ze anders een essentieel aminozuur missen wat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind.

Mee eens. We zijn helemaal geen geboren vegetariers. Maar het is gewoon mijn overtuiging,
ik moet er niet aan denken om vlees te eten.. of het nou gezond is of niet. Als ik later misschien ooit
is zwanger wordt, eet ik geen vlees. Hoe erg en egoistisch het ook mag klinken. Mijn zus is 2 keer zwanger geweest zonder ook maar iets dierlijks te eten en heeft 2 gezonde kinderen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:56

fiandor schreef:
ja... maar dan eten ze vlees omdat het moet! het is namelijk (zeg jij) beter voor het kind

En waarom is het dan beter voor het kind? Precies.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:14

runningkawa schreef:
Citaat:

Dat is toch krom?
Waar komt zuivel vandaan denk je?

Juist ja, van de koe
En hoe geeft een koe melk?
juist ja door een jonkie te krijgen
En wat denk je dat ze bijv met een stiertje doen wat gaan melk kan geven?
juist ja
dat word geslacht.

Ik heb er niets op tegen, maar ben je tegen de bio industrie
doe het dan goed
Zeker als je jezelf vega durft te noemen Lachen

Hoe kun jij dat nou weer zeggen? Misschien drink ik wel biologisc en ik hoef toch geen veganist te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:21

Ja maar als je vegatarisch bent, ben je tegen het slachten van dieren?
Maar er worden ook dieren geslacht voor de zuivel.
Daar werk je dan toch net zo hard aan mee?

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:26

Nou ik ben van mening dat ik niet zonder vlees kan en wil. Ik kan wel vleesvervangers gaan eten, maar dat zitten lang niet alle stoffen in, die in vlees dus wel zitten, en die me lichaam nodig heeft. Mja ieder zo zijn eigen keus, interesseerd me verder niet veel wie het doet en wie het niet doet. Maar ik ben van mening dat een mens toch echt wel vlees nodig heeft, naast de uitzonderingen dan van mensen die er bijvoorbeeld niet tegen kunnen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:35

merrietje schreef:

Citaat:
Hoe kun jij dat nou weer zeggen? Misschien drink ik wel biologisc en ik hoef toch geen veganist te zijn?

"vega" worden altijd veganisten mee bedoeld. Als je vegetarisch bent, noem je jezelf geen vega.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:40

dat dacht ik idd ook dat ze dat bedoelde, maar gezien haar post van net blijkbaar niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:42

Dat ze zichzelf dan maar geen vega meer zal noemen.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:43

Hier bij mij in de buurt bedoelen we met een vega een vegetarïer, waarschijnlijk omdat er niet zoveel veganisten zijn ofsoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:45

Hier spreekt men meestal van vega en veggie.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:07

Ik ben zelf al jaren vegetarier maar denk er sterk over om weer met vlees te beginnen. Nu ik me echt volledig ingelezen heb in het onderwerp (misschien handig om dat te doen voor ik vegetarier was geworden) zie ik in dat de mens meestal wel vlees en vis nodig heeft.
Echt niet elke dag, maar 1 a 2 keer per week toch wel.
Neem nou bijvoorbeeld aminozuren, dit zijn belangrijke bouwstoffen in je lichaam, je hebt ze echt nodig maar die zitten alleen maar in vlees en vis en in hele lichte mate in ei.
Je moet 48 grote eieren per week eten om aan de aminozuren te komen die je nodig hebt.
En er zijn wel tabletjes voor, maar aminozuren worden alleen opgenomen met bepaalde stoffen samen, en 3x raden waar die stoffen in zitten? Juist ja, vlees en vis. In mindere mate ook wel weer in oa ei, maar dan mag je weer die 48 grote per week gaan eten, of 500 G boter per dag.
Vitamines, mineralen en alle andere dingen die we nodig hebben (de meeste mensen althans) kunnen alleen goed opgenomen worden met andere voedingstoffen tegelijk.
Vitamine A is een heel goed voorbeeld. De enige manier waarop die opgenomen kan worden door het lichaam is als het is opgenomen door vet, anders niet.
Dus je kan je helemaal ongans eten in de (rauwe) worteltjes, als je er niet wat vet bij eet heeft het voor de vitamine A opname weinig zin. (Daarom deden ze van oudsher ook altijd een flinke klont boter bij de gekookte wortelen).
Het is gewoon een feit dat er in vlees en vis voedingstoffen zitten die de mens absoluut nodig heeft en die nergens anders in voorkomen, en al helemaal niet in vleesvervangers. Die zijn allemaal plantaardig en bevatten die voedingstoffen niet omdat die gewoon niet in planten aanwezig zijn.
Ik heb mijn info vooral uit vakbladen maar ik zal het internet even afspeuren naar betrouwbare websites.
En begrijp me nou niet verkeerd
En nou zeg ik echt niet dat de mens elke dag vlees en/of vis moet eten.
Of gigantische hoeveelheden.
Maar gewoon 200 tot 300 G per week ongeveer en dat is wetenschappelijk bewezen.