8nnemiek schreef:Afanaisa, botulisme komt in principe alleen voor bij inmaken/wecken, en niet bij invriezen. Volgens mij is het aantal gevallen van botulisme door zelf ingemaakt voedsel de afgelopen decennia op één hand te tellen, het komt nauwelijks voor. Maar is natuurlijk wel slim om er bij stil te staan.
Wat ik zelf doe is geweckt eten altijd even goed doorkoken bij het bereiden.
Om die reden moet je het minimaal 10 minuten koken, want dan dood je de bacteriën.
Ik weck dus. Heb erwtensoep gemaakt wat uiteindelijk 2 pannen was (wel 3 dagen over gedaan, maar is niet anders). Heb 6 halve liter potten geweckt (dit is warm de pot ingegaan en in een voorverwarmde weckketel 2 uur op 100 graden) en 3 bakjes in de vriezer gedaan en 2x van gegeten. Goede soep waar de lepel omhoog blijf staan dit is ook de reden van direct wecken anders loop je risico door eerst af te laten koelen dat het daarna in de kern niet heet genoeg meer word en word kans op bederf hoger.
Betreffende wecken mag je mij wel vragen stellen, maar ben zelf nog beginnend.
Door te wecken bespaar je vriezer ruimte en ben je minder afhankelijk van elektrisch en in principe is als een leven lang + 1 dag houdbaar (de +1 dag is omdat familie het vaak na overlijden weg gooit). Pastasaus, tomatensaus, boerenkool, bieten, spitskool, rode kool, bloemkool, enz staat bij mij geweckt in potten.
Gebruik hoofdzakelijk de gewone hak potten en als het nodig doe ik daar nieuwe deksels op.