Hoe snijd ik plakjes kaas

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:26

Speirs schreef:
Maar met manier 2, snijden jullie dan eerst de punt er ook af zodat je een mooi snijvlak krijgt? En wat doen jullie daar dan mee?

Ja lekker dikke “plak” kaas om uit het vuistje te eten. :D

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:40

Speirs schreef:
Maar met manier 2, snijden jullie dan eerst de punt er ook af zodat je een mooi snijvlak krijgt? En wat doen jullie daar dan mee?

Daar snijd ik gewoon van die “krummel plakjes” mee en peuzel ik op. Dat vind ik altijd zo lekker :9

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 01:06

Nee ik snij de punt er in zn geheel af tot ik op een breedte kom waar ik fatsoenlijk plakjes kan schaven en die punt maak ik blokjes van en eet ik zo op :D

Sodera schreef:
Nicje87 schreef:
Is het nadeel dan niet dat iedereen met zijn vingers de kaas moet vasthouden aan de stukken dat je ook eet?
Voordeel van foto 2 is dat je de kaas kan vasthouden ter hoogte van de schil.

Ik snap hier echt niks van :')
Kan iemand me dit uitleggen met een plaatje???

En @hilli: ik ook!!

Nou stel je hebt de kaas op die "manier 3" op een plank oid in de koelkast liggen en je haalt die eruit. Je zet hem op het aanrecht, pakt in je ene hand de schaaf.. waar moet je andere hand dan? Op de kaas om hem tegen te houden.
Maar als je de ene korst er helemaal af haalt en de andere onderop zit, waar hou je dan de kaas vast? Want ik denk dat zowel mensen van manier 1 als 2 de kaas vastpakken bij de korst, maar dat kan dan bij 3 toch niet?

Is net een beetje een oreo door midden draaien en het vervolgens bij de creme vastpakken ipv bij het koekje :+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 01:58

Speirs schreef:

Dat afgesneden stuk in de mosterd dopen en opeten :))

Speirs

Re: Hoe snijd ik plakjes kaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:37

Haha, grappig dat jullie het puntje zo eten. Dat vind ik dan weer jammer van de kaas _O- Ik weet het, ons ben zuunig.

Daarom begin ik meestal op manier 1 en als ik het puntje kan gebruiken om blokjes van te maken voor over de pasta, stap ik over op manier 2. Tenzij mijn man de kaas eerder gebruikt, moppert dat ik de hem weer heb mishandeld (de kaas dus) en de overstap maakt naar manier 2 :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:30

Ja als foto 2 en met het puntje doe ik hetzelfde als Kaitlyn haar avatar :D
Draai het stuk kaas wel na een paar plakken om.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:53

Dat er mensen zijn die op manier 1 hun kaas schaven. Echt. Mind blown. Hoe dan?

Ik zie ook heel graag een foto van hoe de kaas er dan uitziet na een tijdje.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:17

Nu we hier toch met 4 pagina's kaasschaafexperts bij elkaar zitten: wat is volgens jullie de beste methode om overjarige kaas (je weet wel, die lekkere met zoutkristallen erin) te snijden zonder daarbij minimaal 2 vingers armer te geraken?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:19

Met een kaasschaaf: niet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:22

Oscar schreef:
Nu we hier toch met 4 pagina's kaasschaafexperts bij elkaar zitten: wat is volgens jullie de beste methode om overjarige kaas (je weet wel, die lekkere met zoutkristallen erin) te snijden zonder daarbij minimaal 2 vingers armer te geraken?

Hoe bewaar je hem?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:29

Supervixen komt ie!
Afbeelding
Afbeelding

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:30

Dit is nog een soort van te doen. Hoe ziet jouw kaas er over 25 boterhammen uit, dus als 'ie bijna op is?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:32

Hilli deze is bijna op.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:04

Wat bij jonge kaas goed helpt is express scheef schaven. Als je de kaas vanaf boven schaaft (dus niet foto 1) dan laat je de ene keer links wat zitten, volgende plakje rechts, dan krijg je mooie plakjes zonder brokkelstukjes. En kan je de kaas mooi recht afschaven zonder zon kuil in het midden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:07

Oscar schreef:

Lekker wief met je kaasplankje.
Als overjarige kaas nog snijdbaar zou zijn is ie niet oud genoeg. Dat moet brokkelen. Ik laat de kaasboer een stukje of rare plakken snijden <3 en dan leg je brokjes op je brood. Of plankje.
Of in je salade, met witte druiven en mosterddressing.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:10

Ja, lekker, ik heb er nu al zin in :))

Maar inderdaad: niet te snijden dus. Ligt niet aan mij dan :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:12

Oscar ,een heel scherp mes ,wij hebben ze van global, daar snij je mee in jezelf zonder dat t zeer doet,je hebt t dus altijd te laat door dat je te ver bent.. maar die lekkere kaas is er mee te snijden

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:35

chanicha schreef:
Supervixen komt ie!
[ [url=m/35xb28.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p4c0DC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dan nog te doen met zo'n rechthoek, maar hoe doe je dat als je zo'n stuk hebt wat rond is aan de ene kant :o?
Dat is toch niet te doen?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:50

Manier 1 is volgens mij alleen vol te houden als je manier-1-expert ben. Bij vriend thuis schaven ze dus zo, maar ik kan niets met die stukken kaas haha. Je krijgt dan zo'n superdun fliebel stuk, en uiteindelijk eindig je alsnog op manier 2. Kun je het net zo goed meteen goed doen, toch? :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:52

Oscar schreef:

Dunschiller!!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:54

Dunschiller, dat heb ik inderdaad ook al eens geprobeerd. Werkt perfect totdat je uitschiet :))

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:55

Ja je moet ook niet uitschieten :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:01

Sinds ik mijn halve duim meegeschraafd heb koop ik altijd alleen geraspte kaas. :=
Ook omdat ik zo weinig kaas eet haha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:02

Nog een tip: als je jonge kaas met een brede kaasschaaf wilt snijden omdat je geen andere hebt, smeer dan wat boter op de 'lepel' van de kaasschaaf. Reden dat je plakjes opfrommelen is dat ze niet goed over het metaal heen glijden. Dat is ook de reden dat het na plakje 3 of 4 soms wel gaat, dan ligt er gewoon een laagje vet van de kaas over.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:20

chanicha schreef:
Supervixen komt ie!
[ [url=m/35xb28.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p4c0DC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt in niets op hoe de kaas er vroeger bij ons thuis uit zag na heel wat methode 1 toegepast te hebben _O-
Was altijd zo’n half ronde met schuine kant. Helaas kan ik geen foto laten zien. De combinatie van manlief z’n invloed en de kaas in rechthoekige blok die wij hebben maakt dat we tegenwoordig methode 2 gebruiken en mijn ouders kopen tegenwoordig plakken dus die kan ik ook niet om een foto vragen.

Eelmo schreef:
Manier 1 is volgens mij alleen vol te houden als je manier-1-expert ben. Bij vriend thuis schaven ze dus zo, maar ik kan niets met die stukken kaas haha. Je krijgt dan zo'n superdun fliebel stuk, en uiteindelijk eindig je alsnog op manier 2. Kun je het net zo goed meteen goed doen, toch? :D

Bij ons thuis werd echt nooit manier 2 gebruikt. Dat was manier 1 tot het eind en het laatste stukje werd opgesmikkeld.