Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:28

Enige pakjes die ik koop zijn vegetarische jus met uitjes voor door de stamppot. Daar doe ik dan verder geen kruiden door. En als ik burrito’s maak dan een zakje Mexicaanse kruiden. Maar dat zou ik ook best zelf kunnen maken. :j
Pasta saus zelf maken is echt bijna makkelijker dan zo’n vieze glazen pot opendraaien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:30

ik gebruik geen standaard kruiden- of sauzenmixen, wel dingen als ketjap, worcestershire saus, bouillonblokjes, gedroogde kruiden/specerijen e.d. Nooit anders gedaan, ik vind de mixen idd ook niet lekker.

Tip voor een lekkere jus, bakvet (olie of liever boter), lepel mosterd of marmite :-) doorheen, en afblussen met een scheutje rode wijn of melk ipv met water

MarlindeRooz

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:33

Ja dat vind ik dus zonde. Ik woon alleen en gebruik al die ingrediënten niet. Dus dan kan ik ze weggooien na een X aantal weken. Dan pak ik liever een keer een pakje haha.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:34

hoezo? Die staan bij mij gerust jaren in de kast :-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:36

MarlindeRooz schreef:
Ja dat vind ik dus zonde. Ik woon alleen en gebruik al die ingrediënten niet. Dus dan kan ik ze weggooien na een X aantal weken. Dan pak ik liever een keer een pakje haha.

Er staat een datum op de kruiden omdat dat moet, maar ze bederven niet zolang je ze droog bewaard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:37

Ik bedoel dus rode wijn, melk, mosterd etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:37

Mijn jus voor bij de aardappeltjes maak ik met een roux (olie + bloem), dan kruiden erbij (peper, uienpoeder, knoflookpoeder, piment, paprikapoeder, basilicum, tijm, dille.. dan een flinke klots sojasaus terwijl je goed roert, en meteen daarna het kookvocht van de aardappelen erbij totdat de dikte van de jus goed is. En dan proeven en evt meer water als het te zout is of meer kruiden/sojasaus als het smaak mist.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:53

MarlindeRooz schreef:

Mosterd is zeer lang houdbaar, melk zou ik niet aandurven ;)
Rode wijn kun je ook in een klein flesje kopen en is ook wel een tijdje houdbaar.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:09

Er zijn maar weinig pakjes voor 1 persoon, meestal zijn die voor 4. Dus voor mij is alleen koken en eten juist een reden om geen pakjes te gebruiken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:09

PSvanLot schreef:
MarlindeRooz schreef:

Rode wijn kun je ook in een klein flesje kopen en is ook wel een tijdje houdbaar.

Eenmaal geopend niet zo lang, anders krijg je erg wrange/zure wijn :n

Hier doen we veel zelf maken/kruiden (Die nasi/gehakt/kip kruiden etc zijn vaak ook duurder dan wanneer je het zelf kruid)

Maar er zijn wel uitzonderingen. Beef shanghai (voor zover we dat eten want ik kan niet heel goed tegen de kruidenmix) vind ik nog steeds het lekkerste uit een pakje. Zelfde geld voor ham-kaas saus.

Kookroom gebruik ik ook wel eens, nee het is niet hetzelfde als slagroom, het is net wat dunner, minder romig en minder "zwaar" als slagroom.
Ik vind de "chemische" rommel er in wel mee vallen :+

Ketjap ook en ja, daar zit suiker in maar dat lijkt mij nogal logisch voor gezoete soja saus :+

en nu ben ik heel hard aan het nadenken wat ik nog meer gebruik wat uit een pakje komt..
Maar ik kom er zo niet op :n

Telt paneermeel en maïzena ook als pakjes rotzooi? Want dat gebruik ik ook :+

Verder vanwege mijn allergie zo min mogelijk alles uit blik,
Ik gebruik op de gesneden Italiaanse wokgroente na geen voorgesneden groente, en alleen de doperwtjes komen uit een potje, de rest van de groente halen wij altijd vers :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:14

joyce_eddy schreef:
Er is een boek met lekkere recepten

[ [url=m/0nBC0f.png]Afbeelding[/url] ]

Deze net besteld. Ben wel nieuwsgierig.

Volgens mij is het enige wat ik maak uit pakje, kip tandori.
En ik gebruik kuidenpasta van de toko voor Curry.

Voor de rest maak ik alles zelf, al merk ik dat nu ik full time werk dat invloed heeft op de simpelheid/snelheid van mijn gerechten. Hopelijk helpt dat boek daarbij.

Maar zonder koken met bouillionblokjes lijkt me erg saai. Wat gebruiken jullie als vervanging daarvoor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:37

Toen ik in 1999 naar Portugal verhuisde bestond het hier nog helemaal niet (nog maar heel beperkt) en ik was het in Nederland zo gewend dat ik echt met de handen in het haar stond want niet alleen hadden ze geen pakjes en zakjes, maar de kruiden en specerijen die ze hadden was beperkt tot peterselie, koriander, laulier, oregano, marjoraan (als je mazzel had) en paprikapoeder. Nou ja, ook nog knoflookpoeder, en knoflookpasta. En verder piri-piri in een flesje en aangemaakte piri-piri in een fles voor op vlees dat je op de barbeque gooit, iets dat ik nooit doe (eet sowieso zeer weinig vlees) en de mensen hier bijna dagelijks.
Ik kon hier en daar kerrie krijgen, maar die is hier toch zo ongelooflijk flauw, dat is gewoon "geel poeder..."
Gelukkig heeft de Lidl eens in de zoveel tijd Asiatische week en dan hebben ze Korma, Tikka en Madras kerrie en die sla ik dan meteen in.

De keuken is verder heel erg vlees gebaseerd en wat ik aan groenten kon krijgen was beperkt tot aardappel, ui, wortel, een paar soorten kool, tomaat en sla. Verder had je mazzel als je bonen in blik kon krijgen, ze werden vooral volop droog verkocht. Je had sowieso heel weinig in blik en wat ze hadden was bv bonen met pens en varkensoor en -poot, nee dank u. Ik heb het geprobeerd maar het was vooral bitter en zout.
Ik heb de eerste maanden werkelijk van soep geleefd met alles erin behalve sla. Goddank bestonden er boouillonblokjes!
En verder at ik broodjes met suiker (´smorgens) en broodjes met kaas (´smiddags), want broodbeleg was ook beperkt tot rauwe ham en kaas, of boter. Ja, je leest het goed OF boter. Als je hier een broodje kaas besteld, moet je erbij zeggen dat je er ook boter op wilt, want dat snappen ze niet. Dat is dubbel beleg.
Ontbijtgranen waren er toen ook nog niet verkrijgbaar waar ik zat. De eerste de geïntroduceerd werd was cornflakes.
Yoghurt was allemaal gezoet, niet te vreten (tegenwoordig kun je , als je goed zoekt, ook naturel krijgen). Gelukkig kon ik van iemand verderop in de bergen verse geitenmelk kopen Die bracht ik elke week een lege beugelfles fles en nam dan een volle mee terug.
Ik probeerde heel veel soorten kaas uit, inclusief schapenkaas, geitenkaas en gemengde kazen (geit en schaap, geit schaap en koe) in allerlei stadia van kuren, van vers (eten ze met peper en zout op brood) tot oud.
Was wel meteen van mijn bloedarmoede af, dus het was in elkgeval gezond!

Inmiddels is er veel meer te krijgen en ben ik ook verhuisd geraakt naar plaatsen waar ze grote supermarkten hadden met meer assortiment, maar mijn smaak helemaal aangepast en ik zou nooit meer terugkunnen naar wat ik in Nederland at met behulp van zakjes en pakjes. Veel te zout.
Ik haal per dag wat ik ga eten, gewoon verse groenten, al of niet met pasta (meestal niet). Opgeleukt met zongedroogde tomaatjes, of kaas of bokworst of gebakken champignons (of allemaal) en als smaakmaker vooral knoflook en peterselie, koriander en orgeano.
Aardappels eet ik zelden. Soms aardappelpuree op basis van vlokken (uit een zakje, maar zonder toevoegingen, puur aardappel).

Dus ik heb het eigenlijk helemaal afgezworen, hoewel ik wel eens snak naar tomatensoep uit blik... :+

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:09

Ik gebruik nooit pakjes en zakjes.
Hier bijvoorbeeld een heel lekker recept voor nasi goreng, de enige kruiden zijn koriander en komijn dus zonde om daar een pakje voor de kopen.
Wat wel zeer belangrijk is om de rijst een dag tevoren te koken anders is de rijst te nat om te bakken. De kip om hoog vuur karameliseren. Een dag na het maken trouwe ns nog veel meer smaak.

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:05

PSvanLot schreef:
MarlindeRooz schreef:

oke, dat snap ik. Mosterd en marmite zijn iig wel heel lang houdbaar, en een scheutje worcestershiresaus of sherry door de jus geeft ook een hoop smaak.

Maar goed, zo heeft ieder zijn voorkeuren. Ik kan me ook wel voorstellen dat een zakje simpel is, ik vind het alleen veel minder lekker.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:12

De saus voor de lasagne is onwijs lekker en de tomaten saus is prima een basis voor heerlijke pasta’s!

Kana schreef:
joyce_eddy schreef:
Er is een boek met lekkere recepten

[ [url=m/0nBC0f.png]Afbeelding[/url] ]

Deze net besteld. Ben wel nieuwsgierig.

Volgens mij is het enige wat ik maak uit pakje, kip tandori.
En ik gebruik kuidenpasta van de toko voor Curry.

Voor de rest maak ik alles zelf, al merk ik dat nu ik full time werk dat invloed heeft op de simpelheid/snelheid van mijn gerechten. Hopelijk helpt dat boek daarbij.

Maar zonder koken met bouillionblokjes lijkt me erg saai. Wat gebruiken jullie als vervanging daarvoor?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:51

MarlindeRooz schreef:

Wijn/sherry kun je ijsblokjes van maken.
Mosterd is eeuwig houdbaar en voor stamppot en pannenkoeken heb ik kleine drink pakjes houdbare melk in huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:47

Lees dat veel mensen die zeggen zonder pakjes te koken wel bouillonblokjes gebruiken. Dat is echt niet veel beter als een zakje. Staat stijf van het zout, is suiker aan toegevoegd evenals smaakversterkers.

En dat van die ketjap was omdat iemand beweerde dat je echte ketjap moest gebruiken ipv die van de Aldi omdat dit gebrande suiker zou zijn. Maar dat is een vreemde bewering aangezien alle ketjap heel veel suiker bevat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:50

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:54

Verbaast me dat er zelfs in de blokjes van ekoplaza smaakversterkers zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:58

Ik kom uit een familie die echt bnooit met zakjes en pakjes kookt. :+ Wij hebben twee meter aan kookboeken staan met als favorieten Ottolenghi en Comptoir Libanais.

Ik denk dat je vooral moet beginnen met een enorme voorraad kruiden inslaan. Hier staan permanent 4 kistjes vol, ik ben niet anders gewend. We hebben ook buiten verse kruiden staan. Op de markt halen we onze groenten. Wellicht kost het iets meer tijd hoor, koken zonder oliebol erin. Maar het is zoveel lekkerder, en zoveel gezonder.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:02

Maar daar compenseer je dan toch gewoon weer voor door minder zout toe te voegen? Als ik ergens een bouillonblokje in doe, dan voeg ik geen extra zout meer toe. Zelfde met ketjap, of spek, of vissaus, of worchestershire.

Wat gebruiken jullie dan ipv bijvoorbeeld ketjap? Want ik zou oprecht niet weten hoe je dat zou kunnen vervangen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Ik denk sojasaus en dan zelf het zoete toevoegen? Al vind ik sojasaus ook erg zout van zichzelf. Hmm, zie dat mijn sojasaus ook veel zout bevat, dat verklaart :=
Laatst bijgewerkt door Century op 07-01-20 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Eelmo schreef:
Maar daar compenseer je dan toch gewoon weer voor door minder zout toe te voegen? Als ik ergens een bouillonblokje in doe, dan voeg ik geen extra zout meer toe. Zelfde met ketjap, of spek, of vissaus, of worchestershire.

Wat gebruiken jullie dan ipv bijvoorbeeld ketjap? Want ik zou oprecht niet weten hoe je dat zou kunnen vervangen :)

Beetje honing, gember, soyasaus en granaatappelsiroop van goede kwaliteit. :j Dus dan niet die met allemaal zooi erin, maar heel pure.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:07

Ik ben heel blij dat dit topic is gestart en ik hoop dat we nog lang van elkaar kunnen leren!

Mijn moeder is een paar maanden terug begonnen met het schrappen van toegevoegde suikers en minder koken met pakjes en zakjes. Het resultaat is echt aan haar te zien en zodoende was ik binnen een maand ook om. Frisdrank laat ik staan en probeer snoepen ook te beperken.

Ik ga eind deze maand op mezelf :D en kom hier al veel waardevolle links en tips tegen! Dat kookboek gaat op mijn 'uitzet' lijst. Maaaaar, wat zijn goede kruiden om mee te starten als ik straks mn eigen plekje heb? Ik gebruik uit mn moeder haar voorraad vooral veel kurkuma- en paprikapoeder, maar als ik hier zo lees is er nog zo veel meer moois! Ik zou ook graag minder zout willen gaan gebruiken, maar dan ben ik wel op zoek naar kruiden die bij bepaalde producten passen om dat 'gat' op te vullen. Bv welke kruiden bij de rijst ipv een bouillonbokje.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:08

Ik kook gerust met zakjes kruiden, natuurlijk koop je geen kruidenmixen met onnodig zout of suiker. Maar sticky kipkruiden bijvoorbeeld zal niet sticky worden zonder suiker.. Dus ja daar zit wat suiker in. Vind ik niet erg, ik kan best een keer sticky vega kipstukjes hebben :D.

Gewoon bewust zijn van wat je eet en niet overdrijven, dat is de kunst volgens mij