Kerstdiner 2018

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:53

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:31

Ik ben mijn kerstdiner aan het plannen en als voorgerecht wil ik graag coquilles serveren, omdat ik die zelf echt heel lekker vind.
Maar... ik zie door de bomen het bos niet meer... zo veel gerechten met coquilles, maar wat is nou echt het lekkerst?

Hebben jullie aanraders?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:46

Ik ga vlees fonduen... Met 2 pannen zijn met 8 personen....
Maar welke olie, daar is ook zoveel keus in? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:16

secricible schreef:
[naam] schreef:
Ik ga voor gourmet dit jaar :')

Nu zoek ik wat vegan (geen ei melk en vlees etc ) dingetjes voor op de gourmet voor mijn vegan broer , heb al wat gegoogeld maar hmm

[VT] Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!
Deze al gezien?

Super Die had ik nog niet gezien, daar ga ik eens in meelezen , broer wil wel compenseren ivm kerstgedachte maar ik wil hem ook gelukkig hebben en houden :) . Dan ga ik weer weg

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:24

Ik ga ook meelezen voor inspiratie!

Eerste kerstdag bij schoonfamilie hoef ik waarschijnlijk niet echf iets te doen.
Tweede kerstdag bij mijn moedersfamilie moet ik voor het nagerecht zorgen en ik zit eraan te denken om zo’n chocolade bel te maken en hete chocolade er overheen zodat ie smelt.
De dag na kerst komt m’n vaders kant hierheen en dat wordt wel een projectje... 1 vegetarisch en 2 hele(!) moeilijke eters van de 6 volwassenen en 2 jonge kinderen.

Voorgerecht kunnen ze kiezen tussen kippensoep en linzensoep
Hoofdgerecht zit ik te denken om 2 kippen aan het spit te doen in een oven maar dan moet er dus ook nog iets vegetarisch komen en aangezien we dan al 2 kerstdagen erop hebben ziften is het misschien wel lekker om iets lichts te maken.
Nagerecht nog geen flauw idee

Heeft er iemand een leuk (kerstig) vegetarisch hoofdgerecht? Liefst wel zonder al te veel kaas want daar houd ik zelf niet zo van hahaha

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:20

Eerste kerstdag uiteten met schoonfamilie.

Tweede kerstdag mijn ouders hier. We zijn dan met vier volwassenen en een peuter van 3,5
Ik zelf zat te denken aan een high tea/brunch dus verschillende kleine broodjes, muffins, kleine worstenbroodjes
Maar waar vind ik van die kleine broodjes, zonder al te veel granen, zaden, pitten erop?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:44

x_Jeanine_x schreef:

Wij doen altijd groenteboullion. Dan is het niet vet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:56

haffiefreak schreef:

Tweede kerstdag mijn ouders hier. We zijn dan met vier volwassenen en een peuter van 3,5
Ik zelf zat te denken aan een high tea/brunch dus verschillende kleine broodjes, muffins, kleine worstenbroodjes
Maar waar vind ik van die kleine broodjes, zonder al te veel granen, zaden, pitten erop?

Ik haal altijd bij de Aldi mini brunchbroodjes (geloof dat ze zo heten)
Zitten croissants in, witte broodjes, witte broodjes met sesamzaad en bruine broodjes met pitten.
Volgens mij heeft de Plus ze ook maar dan zonder de bruine broodjes.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:58

Ik lees ook mee ter inspiratie. Heb toegezegd een 5 gangen diner te gaan koken, maar ben behoorlijk inspiratieloos.

Wie heeft een tip voor een lekker hoofdgerecht met kipfilet of varkenshaas of zoiets (geen biefstuk en geen dingen met bot ivm moeilijke eters)? Vorig jaar heb ik varkenshaas met brie in een bladerdeegjas gemaakt, was erg lekker, maar zoek nu iets nieuws.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:34

haffiefreak schreef:

Veel winkels, o.a. Lidl hebben ook kleine kwarkbroodjes en scones! (ze staan in de delicieuxfolder van Lidl al)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:46

Hier een diner voor 2 personen te plannen voor kerstavond, maar ga het niet te moeilijk maken verwacht ik, gewoon iets van garnalencocktail, varkenshaas en iets van lavacake met ijs of zo

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:23

spottedponie schreef:
Hier een diner voor 2 personen te plannen voor kerstavond, maar ga het niet te moeilijk maken verwacht ik, gewoon iets van garnalencocktail, varkenshaas en iets van lavacake met ijs of zo

Hou er rekening mee dat garnalen wel verhit moeten zijn ;) . Uit een bakje is net zo gevaarlijk als gerookte zalm kennelijk.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:41

Oh echt? Dat wist ik niet joh, toch iets anders verzinnen dan!

Thnx voor het meedenken ;)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:02

Faraon schreef:
m9ara schreef:
Ik begin mijn gro hite lijnen ook een beetje duidelijk te krijgen. Op dit moment ziet mijn kerstmenu er zo uit:

Carpaccio van Eendenborst
Bospaddenstoelensoep met blauwe kaas
bloemkool panna cotta met hamcrumble en kaaskoekje
Gebakken rondo van polenta met een topping van varkensstoof
Courgette-halloumi koekjes met groene saus
Hertenbiefstuk met rode wijnsaus en pastinaakrösti/puree
Toetje van mijn moeder

Ik twijfel nog over de hartige panna cotta en de courgette/halloumi koekjes...

Zou ik het recept van de bospaddenstoelensoep met blauwe kaas mogen? :9

Zeker!

Afbeelding

Afbeelding

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:08

spottedponie schreef:

Ja, ik ook niet. Tot iemand dat tegen mij zei nadat ik een garnalencocktail op had :\ . Maar lekkere knoflookgarnalen uit de oven mogen wel bijvoorbeeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:21

EedihcrO schreef:
spottedponie schreef:

Ja, ik ook niet. Tot iemand dat tegen mij zei nadat ik een garnalencocktail op had : . Maar lekkere knoflookgarnalen uit de oven mogen wel bijvoorbeeld :D

Het klopt ook niet echt.....Je kunt prima garnalen eten.
De garnalen die je in een bakje koopt zijn namelijk niet rauw, maar al gekookt.
Wil je ze niet voorverpakt, haal je een bakje verse (gekookte) garnalen bij de visboer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:51

Gesprek over de garnalen vind ik een beetje verwarrend.... want "net zo gevaarlijk als gerookte zalm", maar gerookte zalm is ook niet gevaarlijk.

En toen zag ik dat eedihcrO voor een zwangere moet koken, is dat niet de verwarring? Want spottedponie hoeft niks te maken voor een zwangere..
W.b. Garnalen in een garnalencocktail voor een zwangeren: dat is net zo gevaarlijk als gerookte zalm, namelijk alleen gevaarlijk als het in plastic verpakt is zoals in de supermarkt (of bijv vacuum verpakking). Dit ivm listeria.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:52

secricible schreef:
Gesprek over de garnalen vind ik een beetje verwarrend.... want "net zo gevaarlijk als gerookte zalm", maar gerookte zalm is ook niet gevaarlijk.

En toen zag ik dat eedihcrO voor een zwangere moet koken, is dat niet de verwarring? Want spottedponie hoeft niks te maken voor een zwangere..
W.b. Garnalen in een garnalencocktail voor een zwangeren: dat is net zo gevaarlijk als gerookte zalm, namelijk alleen gevaarlijk als het in plastic verpakt is zoals in de supermarkt (of bijv vacuum verpakking). Dit ivm listeria.

Spottedponie is zelf zwanger :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:55

Flowq schreef:
x_Jeanine_x schreef:

Wij doen altijd groenteboullion. Dan is het niet vet.

Heb je een recept :o
Kan ook 1 pan olie doen en 1 pan bullion :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:58

secricible schreef:

Verootjoo heeft het goed :D :D

Kijken voor verse garnalen dus *\o/* happy me want ik heb er al aardig de pest in dat ik geen gerookte zalm mag -O-
Laatst bijgewerkt door spottedponie op 28-11-18 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:58

verootjoo schreef:
secricible schreef:

Spottedponie is zelf zwanger :+

Oh :+ sorry, dat kon ik hier nergens terug zien. Dan snap ik hem weer :')
Maar garnalencocktail kan dus wel mits niet gekocht in van die plastic bakjes. Als de visboer ze vers heeft mag het wel.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:00

haha kon jij ook niet weten :)

Net mn bericht gewijzigd, maar op jacht dus naar verse garnalen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:02

Zelf je zalm roken geen optie? :D want daarvoor telt hetzelfde, warm gerookte vis (ook zalm) mag gewoon, mits niet voorverpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:11

spottedponie schreef:
secricible schreef:

Verootjoo heeft het goed :D :D

Kijken voor verse garnalen dus *\o/* happy me want ik heb er al aardig de pest in dat ik geen gerookte zalm mag -O-

En ook die gerookte zalm mag je dus wel. Maar die kun je dan beter vers bij de visboer halen. Ik denk dat je je beter zelf iets meer kunt inlezen dan alle halfbakken verhalen van iedereen op te pikken ;) Dat scheelt een hoop gedoe, want het valt allemaal best mee.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:38

Ik heb me prima ingelezen hoor tica, weet inderdaad dat verse gerookte zalm geen probleem hoeft te zijn. Het gaat bij mij vooral om zalm in sushi en dat risico ga ik niet nemen...

maar toch bedankt voor je beetje neerbuigende reactie, je hebt namelijk geen idee waar ik vandaan kom met m’n zwangerschap