Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:24

StableDoor schreef:
dromertje2 schreef:
Dat is je goed recht maar daarom is jou principe niet verheven biven dat van een ander.


Ik heb dat ook nergens gezegd. TS dwingt ook niemand om te stoppen met vlees eten, ze wil het gewoon niet klaarmaken.


Is dat dan ook niet een manier van opdringen?

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:25

Ik vind dat iedereen rekening met elkaar moeten houden. Ik eet regelmatig met een groep vrienden, en de alleseters zorgen dat er een vegetarische of zelfs veganistische maaltijd is voor de vega's. Andersom is dat trouwens niet altijd zo. Nou vind ik dat niet erg, eet ook regelmatig vegetarisch en vind het lekker. Maar principieel gezien is het wel heel dubbelop, waarom niet ook met de rest rekening houden?

Daarom vind ik het fair als TS ook af en toe een (deels) vleesmaaltijd maakt, als de rest dat andersom voor haar doet. Anders is het gewoon eten wat de pot schaft.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:27

dromertje2 schreef:
Is dat dan ook niet een manier van opdringen?

Ik zie niet echt hoe dat een manier van opdringen is. Dan zou het toch ook opdringen zijn als je TS verplicht om wel vlees klaar te maken?

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:29

Ik zou zeggen wie kookt bepaald?

Op jouw dag is er dan dus geen vlees.

Op de andere dagen waarschijnlijk wel, maar je kunt dan zelf kiezen of je dat wel of niet neemt?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:32

Men vraagt niet om vlees te eten, nog niet om het samen in 1 pan te bakken.
Nee, in een apparte pan een stukje vlees bakken.
Moeder daar in tegen houd er wel rekening mee, zie jij dat als evenwichtig?

Je kan het dan ook zo bekijken dat ze haar moeder dwingt om zonder vlees te koken voor haar.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:42

ik denk dat die broertjes sowieso een schop onder hun achterste moeten hebben met dat geneuzel over wat ze allemaal niet lusten :D Dan wordt het een stuk gemakkelijker.

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:45

Goof schreef:
anjali schreef:
Het gaat niet om lekker of minder lekker. voor vlees is een levend wezen gedood. Ik ben zelf al 50 jaar vegetarier en ik maak het ook niet voor iemand anders klaar.Er zijn genoeg andere dingen te eten die nog gezonder zijn ook.De enigen die bij mij vlees te eten zouden krijgen zijn degenen die echt niet van planten kunnen leven,d,w,z. dus een kat of hond.En dan uit een blik of pak.


Leuk, maar jij woont niet gewoon nog bij je ouders thuis waar je je toch net iets meer aan te passen hebt aan het gezin.

Toen ik nog thuis woonde deed ik het ook niet en ging ook geen vlees kopen als ik de boodschappen moest doen. Ik heb daar wel eens ruzie over gehad ja maar ik doe het gewoon niet.Ik kocht dan wat anders,bijv.tomatensoep als ze vleessoep besteld hadden.

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:51

Ik snap je gevoel helemaal! Maar hun kunnen niet hun eigen vlees maken als ze dat echt willen? Ik zou het ook lekker niet maken, zeker s ik nds ze geen rekening houden met jou.

Vind je het soms niet moeilijk om vlees af te slaan? Ik heb net een jaar in de Filipijnen gezeten en vaak dat ik ergens ben en ze geven me eten. Altijd rijst en vlees, en ik ben zo zwak dat ik het uit respect gewoon op eet. Ben trouwens niet vega maar ook flex, ik probeer geeb varken en kip te eten maar rundvlees wil ik nog wel eens eten. Daar at ik zeker wekelijks, soms dagelijks vlees.. Tips?

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:56

Bij mij thuis was dit vroeger ook een probleem, ik werd vegetariër en de rest van het gezin vond dat zij vlees nodig hadden. Ik heb soms wel gewoon vlees voor ze gemaakt, soms een eigen vegetarisch gerecht. Ondertussen vonden ze sommige van die recepten zo lekker, dat ze het zelf ook maken als ik er niet bij ben. Dat weegt dan in mijn gedachte een soort op tegen de keren dat ik wel weer vlees voor ze klaarmaak. Misschien kan je in jouw geval werken met vegetarisch vlees? Het gehakt door een wrap of lasagne is bijvoorbeeld echt niet zo goed als vegetarisch te herkennen :)

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:59

dromertje2 schreef:
StableDoor schreef:
Maar het is toch niet heel raar dat je principieel tegen het eten/klaarmaken van dieren bent? Een vegetariër kan niet van een vleesmaaltijd mee-eten, terwijl een niet-vegetariër wel van een vegetarische maaltijd kan mee-eten.


Je kan toch ook principieel tegen het niet- klaar maken van vlees zijn?

Interessante overtuiging, die kende ik nog niet ;-)
Zo iemand denkt dus bij ieder dier dat hij ziet: 'Jammer dat hier geen lekker lapje vlees van is gemaakt'?
Net als iedere principiële vegetariër of veganist met weemoed naar een stukje vlees kijkt?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:20

Citaat:
vegetarier flexitarier, ik eet alleen wat ik nog lekker vind,
dat zijn allemaal jouw beslissingen en zaken.
Omdat je deel van een gezin bent is het wel zo netjes om je aan dezelfde regels te houden.

Zoals ik dit Topic lees mag jij bepalen wat zij niet mogen eten, maar niet omgekeerd.
Als jij hun mening en smaak respecteerd en jouw rol in het gezin, een maaltijd voor iedereen bereiden, los gaat zien van wat jij niet wilt eten, lijkt mij het probleem opgelost.

Het is jouw verantwoording om een maaltijd te bereiden voor allen, niet om hun in een vegetarier of wat dan ook te veranderen.
Ik vind in dit soort gevallen dat als zij een vegaburger voor jouw bakken je je ook omgekeerd over jouw (veranderde) principes moet buigen.

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:26

M_D_H schreef:
Overigens wil ik je laatste alinea er wel even uit halen.
Waarom is vegetarisch eten wel een overtuiging en vlees eten niet?
Jij bepaald dus voor diegene die vlees eet dat zijn haar overtuiging/principe minder waard is dan dat van jou en dat zij zich prima kunnen aanpassen aan jou overtuiging/principes.

Heel simpel, Nikki zei het eerder al; de mensen die vlees eten zijn alleseters, en een vegetarische maaltijd past daardoor prima binnen hun dieet en hun overtuiging.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:00

Maar dat kan jij niet voor een ander bepalen en dat doe je nu dus wel.
Wat maakt dat jou overtuiging belangrijker is dan die van een ander?

Want wat Nikki zegt is niet helemaal waar natuurlijk.

Een vegatarier zijn is een zelf gekozen overtuiging, net als mijn keuze destijds om een dieet te volgen waarbij ik voornamelijk vlees zou moeten eten.
Zelf gekozen. Vlees eten past dus ook prima in jou dieet want jij bent een mens en een mens is een alleseter dus kan je best dat stukje vlees wel eten.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 16-05-18 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:04

goeroe schreef:
Mag ik jouw moeder een tip geven TS? Als ik haar was zou ik gewoon zeggen dat ik uiterlijk de dag voor boodschappendag een briefje wil met de drie gerechten waarover jullie het eens geworden zijn dat jullie die gaan maken. Geen briefje betekent dat iedereen zelf boodschappen haalt en elke dag zelf kookt, maar uiteraard niet voordat ik klaar ben in de keuken. ~~}> Kinderachtig geneuzel.


Ik vind dit eigenlijk wel een hele goede...

Al snap ik niet helemaal wat het probleem is met 'eten wat de pot schaft'. Voor zowel jou, als je broers.

Dat is het risico als je als 'volwassen kind' thuis woont. Ik vond overigens vroeger ook echt niet alles lekker om te eten :+ (Maar dan had je twee keuzes; je at het gewoon, of je maakte een boterham/maakte zelf wat klaar.)

Ik snap waarom het je tegen staat TS, maar je kunt het gezin waar je in woont niet verplichten om minder/geen vlees te eten en ik snap ook best dat sommigen dit kunnen opvatten als 'opdringen'. Het werkt wel twee kanten op; je topictitel is 'vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin". Maar misschien zitten 'de mannen' nu op tweakers o.i.d. 'vleeseter verplichten om vegetarisch apart te bereiden voor gezin'. Dat mes snijdt twee kanten op namelijk. Misschien anders toch wat minder ingewikkelde vega-gerechten maken waarbij je het vlees apart kan bereiden/laten bereiden door hunzelf. Ik vind het een beetje ver gaan om ze te vragen om dan tijdens de lunch een stukje vlees te eten als ze graag vlees willen eten (zag zoiets voorbij komen in de reacties ergens)... Ik vind smeerworst ook net wat anders wegkauwen dan een warm tartaartje 's avonds :+

Overigens moest ik wel lachen om je eerste alinea; je eet alleen nog maar wat je lekker vindt en slaat taart over, maar wat heeft dat te maken met vlees eten?

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:16

Ben zelf ook vegetariër, mijn man ook, en als mensen komen eten dan maken we ook geen vlees klaar. Meestal dan wel redelijk "safe" zodat ze het vlees sowieso niet missen :P

In deze situatie woon je echter nog thuis. Overleggen en er samen uitkomen met een compromis lijkt me hier het sleutelwoord. Bijvoorbeeld: zij eten 50% van de tijd vega met jou mee en 50% van de tijd maak je voor hen (biologisch) vlees en kook je voor jezelf apart. Ik vind wel dat zij op hun beurt dan ook rekening met jou mogen houden qua koken. Als je op jezelf woont wordt het anders en veel makkelijker :)

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:27

TS ik denk dat je de fout maakt om te kiezen voor vleesvervangers, die zijn inderdaad vaak niet lekker.

Bij het woord tofu begin ik al te griezelen, jakkie dakkie :r
Mijn moeder heeft ook zo'n tijd gehad met al die maffe alternatieven.

Mijn kinderen luste als kleintjes geen vlees, vraag me niet waarom maar alledrie begonnen ze vlees pas lekker te vinden vanaf een jaar of 4.
Dus aten we veel gerechten met ei en kaas, nootjes en champions.

Maak dus een lekkere quich met groente die ze zeker lekker vinden(is blijkbaar ook nog een kunst :roll: ) of een soort pizza met tomaatjes, champions en kaas.
En een pizza kun je dan ook weer makkelijk gedeeltelijk met vlees en gedeeltelijk zonder doen.

Laat ze anders zelf op de dag dat 1 van hun kookt , wat extra vlees klaar maken om aan te vullen bij jouw maaltijd.
Als jij dan van te voren aangeeft wat je gaat maken kunnen zij zelf het vlees er bij bedenken.

Wij eten nog altijd(kinderen inmiddels allemaal volwassen) nog steeds maar een paar keer per week vlees.
Liever een klein goed stukje van een dier dat een goed leven gehad heeft.

Anoniem

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:30

Als je er moeite mee hebt om een keer een avondje geen vlees te eten ben je gewoon een ongelofelijke zeikerd en een aansteller. Vegetarisch eten is net zo lekker en je krijgt er hélemaal niets van om een avondje geen vlees te eten.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:31

Gewoon vlees maken voor je broertjes. Daar tegenover moet dan wel staan dat zij rekening houden met het feit dat jij vegetariër bent. Leg dit zo aan hen voor. Samen wonen is rekening houden met elkaar.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:50

Resistance schreef:
Als je er moeite mee hebt om een keer een avondje geen vlees te eten ben je gewoon een ongelofelijke zeikerd en een aansteller. Vegetarisch eten is net zo lekker en je krijgt er hélemaal niets van om een avondje geen vlees te eten.

Dat kan je ook omdraaien natuurlijk...
Als je er moeite mee hebt om een pannetje met vlees te bereiden dan ben je een ongelofelijke zeikerd en aansteller...

Feit blijft gewoon dat je een ander dwingt om zich aan te passen aan jou maar jij dat niet voor die ander doet...

Dammie

Berichten: 3329
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:56


Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:56

Kinke schreef:
ik denk dat die broertjes sowieso een schop onder hun achterste moeten hebben met dat geneuzel over wat ze allemaal niet lusten :D Dan wordt het een stuk gemakkelijker.


Nou idd zeg.

Hier was het vroeger gewoon eten wat de pot schaft.
Ik kan echt niet tegen dat gejank en geemmer met 'lust ik niet'.

Maar misschien zijn de broertjes wel in de puberteit :P

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:57

Ik ben zelf al heel lang vegetariër en als het even niet hoeft bak ik ook liever geen vlees voor anderen. Maar ik word er wel ontzettend moe van dat iedereen verwacht dat er door vleeseters rekening gehouden wordt met de vegetariër terwijl de meeste vegetariërs geen rekening houden met vleeseters. Tuurlijk kan je ook lekker eten zonder vlees, maar de meeste vleeseters eten net wat lekkerder met vlees. Waarom zou je het hun dan onthouden? Ik vind dat het wel van 2 kanten moet komen, als jij wilt dat er iets vegetarisch voor je gemaakt wordt dan vind ik het niet gek dat daar tegen over staat dat jij vlees maakt voor een vleeseter.

BarbaLala

Berichten: 9623
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:05

Tja ik ben erg rechtlijnig daarin; Als mensen lijken willen eten vind ik dat walgelijk maar ik kan ze helaas niet tegenhouden. Echter weiger ik medewerking te verlenen aan moord dus dan koken ze maar elders zelf. (Wil dat ook niet in mijn huis en ook niet met mijn pannen etc.)

Overigens het argument van de lijkenpikkers hier dat je "anderen niks moet afdwingen" is wel ronduit hilarisch. _O- Ze dwingen een ander notabene letterlijk(!) het leven af, maar dat wordt even 'vergeten'. Typisch :x

Oh en TS, je kan elk recept simpelweg vega(n)niseren; overal is wel een vervanger voor tegenwoordig, als je die wel graag eet, op zich hoef je namelijk niet 1 op 1 te vervangen.

mvdende

Berichten: 5758
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:06

Resistance schreef:
Als je er moeite mee hebt om een keer een avondje geen vlees te eten ben je gewoon een ongelofelijke zeikerd en een aansteller. Vegetarisch eten is net zo lekker en je krijgt er hélemaal niets van om een avondje geen vlees te eten.



Ik heb geen probleem om in overleg een avond geen vlees te eten: als mn vader feta fornou klaarmaakt, graag zelfs.

Het gaat mij meer om dat de vleeseters zich maar altijd maar moeten aanpassen aan de vega's, vegetarisch eten dus, terwijl de Vega zich ook kan aanpassen aan de vleeseters door 2 maaltijden klaar te maken: Vega EN vlees.

Ik ga vaak genoeg met een grote groep een weekend weg, waar er van de 25 man, misschien 3 Vega zijn. Toch is de maaltijd vaak compleet Vega. Ga ik niet dood van, maar veel van de "vleesvervangers" zoals witte, bruine, kidneybonen en linzen lust ik niet. Ik heb dan dus geen eten....

Daar kwam dus ook de uitspraak: allergisch voor vegetarisch vandaan. (Was ik niet)

friendly
Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:12

Ik vind t vooral lastig omdat je broertjes al zoveel wensen hebben qua niet lusten en dat ze dan ook nog vlees eisen. Je houdt al rekening qua groenten... Als ze daarin nou makkelijker waren zou ik (ook vega overigens) sneller een lapje vlees ernaast te bakken voor ze. Ik kook hier ook wel eens, vega uiteraard, en niet eens altijd vlees voor mijn ouders erbij. Zonder problemen en ze vinden t vaak nog lekker ook. Zo hebben wij al een aantal vervangers gevonden die ze als vleeseters lekker vinden. Maar ik heb ook er geen probleem mee om vlees klaar te maken. Moeten ze alleen wel ff helpen met checken of t al gaar is :P