Je kan ook je eigen vegetarische gehakt maken van linzen. Mijn broer doet dat nu een tijdje en is er beter in geworden; je proeft bijna geen verschil meer.

Goed bezig, TS!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Sonja_vR schreef:Als je trouwens op let op producten die nogal wat ontbossing teweeg brengen
Mijd palmolie als de pest , word aardig wat regenwoud voor opgestookt
Edit: sorry voor de off-topic

Resistance schreef:Vis is helaas ook niet het allerbeste voor het milieu de laatste tijd; als we zo doorvissen is de oceaan gewoon leeg op den duur. Geen hele goede optie dus.
Je kan ook je eigen vegetarische gehakt maken van linzen. Mijn broer doet dat nu een tijdje en is er beter in geworden; je proeft bijna geen verschil meer.
Goed bezig, TS!
)frisian_love schreef:Persoonlijk denk ik, dat het juist belangrijk is, om het vlees niet zomaar weg te laten.
Er zitten belangrijke voedingsstoffen en vitamines in vlees en als je alleen een extra bordje groenten neemt, zoals velen hier doen, kom je die echt tekort.
Dus altijd op zoek naar een goede vleesvervanger, liefst zelfgemaakt.
) Magrathea schreef:frisian_love schreef:Persoonlijk denk ik, dat het juist belangrijk is, om het vlees niet zomaar weg te laten.
Er zitten belangrijke voedingsstoffen en vitamines in vlees en als je alleen een extra bordje groenten neemt, zoals velen hier doen, kom je die echt tekort.
Dat valt reuze mee. Het ligt er maar aan wat er op dat bordje ligt![]()
Het is sowieso al vrij lastig om bijvoorbeeld te weinig eiwit binnen te krijgen als je wel voldoende calorieëen eet (en dan liefst ook nog een beetje gezond, dus geen AH basic diepviespizza's)

LilChar schreef:[ [url=m/bpfh3V.png]Afbeelding[/url] ]
FrisianLove, je zou bijvoorbeeld hier je eiwitten uit kunnen halen. Vlees is niet per se nodig hoor! Er leven een hoop veganisten en denk dat ze gewoon gezond zijn.
frisian_love schreef:LilChar schreef:[ [url=m/bpfh3V.png]Afbeelding[/url] ]
FrisianLove, je zou bijvoorbeeld hier je eiwitten uit kunnen halen. Vlees is niet per se nodig hoor! Er leven een hoop veganisten en denk dat ze gewoon gezond zijn.
Ik heb het niet alleen over eiwitten, ook over vitamines.
Het is bekend, dat veganisten aanvulling in de vitamines nodig hebben
En in het diagram staan ook bv quinoa, noten en kikkererwten aangegeven.
En dan denk ik, dat we weer bij de basis van mijn bericht zijn
[/quote]
Vlees, vis en vleesvervangers zijn inderdaad duur. Ik ben gek op producten van de vegetarische slager, maar die kipstuckjes kosten bijvoorbeeld 4 euro en dan lopen de kosten snel op als je met een gezin eet. Dit probeer ik dus wel te vermijden, omdat eten lekker en gezond moet zijn, maar ook leuk moet blijven!
) De veganchallenge heeft ook gebruiksvriendelijke recepten. Het vegetariërs en veganisten topic is ook heel nuttig! Komen veel recepten voorbij.
frisian_love schreef:Mijn dochter is vegetarisch, mijn jongste dochter kan niet tegen tarwe en koemelk en ik ben allergisch voor vis![]()
Dus ik moet altijd op zoek naar gevarieerde recepten (man en zoon eten wel graag vlees, ik wissel het af).
Vaak vervang ik de gehakt of kip door cashew- of walnoten.
Ook gebruik ik graag linzen of kikkererwten en bonen, om zo toch aan de nodige voedingsstoffen toe te komen.
En natuurlijk veel eieren en kaas (frittata werd al genoemd)
Persoonlijk denk ik, dat het juist belangrijk is, om het vlees niet zomaar weg te laten.