Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:39

verootjoo schreef:
moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Waar dacht je dan dat het van gemaakt werd..?

Mijn bek valt open van de naïviteit van mensen. Zulke dingen zouden toch algemeen bekend moeten zijn :?

Er zit enorm veel B12 in lever. En laat de organen van varkens nu veel op die van mensen lijken. Je kan het hier makkelijk uithalen. 1+1=2 :)

mariekerocky schreef:
Jeetje, ik ben al sinds mijn 7e of 8e vegetariër maar heb nooit geweten dat er dierlijk stremsel in kaas zit :oo
Dat er iets met rode kleurstof en luizen was wist ik wel, maar ook dat van wijn wist ik echt niet. Ga dit topic maar eens goed in de gaten houden.

Dit ook. Ben je dan nooit in een kaasmakerij geweest? En weet je dan hoe kaas gemaakt wordt? De melk moet gestremd worden en dat gebeurt het meest met stremsel uit runderen.

Nouja zeg, ik heb nog nooit gehoord dat B12 uit je lever komt en al helemaal niet dat de organen van varkens op die van mensen lijken. Alsof iedereen dat wel weet zeg.
Nee ik ben nooit in een kaasmakerij geweest, lijkt mij ook niet heel vreemd eigenlijk. Is nou niet iets waarvan de gemiddelde mens denkt dat moet ik echt doen. En tja, ik dacht altijd dat kaas gewoon melk was dat op een bepaalde manier bewerkt wordt tot je kaas hebt. Dat je daar iets uit runderen voor nodig hebt is nou niet iets wat mij door logisch bij leek anders had ik wel uitgezocht hoe kaas gemaakt wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:50

Het komt ook niet uit je lever. Je lichaam zet het om en slaat het op in de lever. Daarom is het zo makkelijk uit een varkenslever te halen.
Om op een andere post in te gaan: je kan het wel gaan kweken maar dat is veel kostbaarder. Levers van varkens worden niet gegeten, is over dus kun je net zo goed gebruiken.

Wij gingen toch echt op de basisschool naar een kaasmakerij := op de middelbare school ook.
Ook naar een bakkerij en slagerij en boerderij trouwens. Ik ken ook niemand die dat nooit heeft gedaan :n maar misschien is dat dorps ofzo :? Lijkt mij iig niet verkeerd als stadsmensen ook leren waar het eten vandaan komt :)

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:54

Deoiridh schreef:
Beide snap ik verootjoo, maar vraag me gewoon zo hard af of er geen andere mogelijkheden zijn.
Kan je er trouwens vanuit gaan dat die lever een bijproduct is? Nooit gehoord dat varkens lever gegeten word iig..

Wat dacht je van paté en leverpastei :+

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:57

verootjoo schreef:
Het komt ook niet uit je lever. Je lichaam zet het om en slaat het op in de lever. Daarom is het zo makkelijk uit een varkenslever te halen.
Om op een andere post in te gaan: je kan het wel gaan kweken maar dat is veel kostbaarder. Levers van varkens worden niet gegeten, is over dus kun je net zo goed gebruiken.

Wij gingen toch echt op de basisschool naar een kaasmakerij := op de middelbare school ook.
Ook naar een bakkerij en slagerij en boerderij trouwens. Ik ken ook niemand die dat nooit heeft gedaan :n maar misschien is dat dorps ofzo :? Lijkt mij iig niet verkeerd als stadsmensen ook leren waar het eten vandaan komt :)

Wij zijn met school nooit naar zoiets geweest, ken ook niemand die wel zulke uitstapjes had. Maar als je daar nooit bent geweest is het ook niet zo gek dat iemand niet wat er allemaal inzit.

Nou ik moet zo naar de AH voor kaas, eens zien of er iets vegetarisch is.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 15-01-17 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:57

Riemke schreef:
Deoiridh schreef:
Beide snap ik verootjoo, maar vraag me gewoon zo hard af of er geen andere mogelijkheden zijn.
Kan je er trouwens vanuit gaan dat die lever een bijproduct is? Nooit gehoord dat varkens lever gegeten word iig..

Wat dacht je van paté en leverpastei :+

En:
Leverworst.

Deoiridh

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:59

oja gadver, inderdaat. :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:39

Magrathea schreef:
Ik blijf het toch altijd vreemd vinden hoe het dan komt dat alle vega(n)s die ik ken geen enkel tekort hebben. Dat zal wel toeval zijn denk ik :j
Laatst las ik dat 12% van de US-inwoners een B12 tekort heeft terwijl maar 5% vega(n) is. B12 tekort lijkt me in essentie geen probleem van zij die dierlijke producten mijden dus :) Hoewel dat wel is wat men vaak wil doen geloven.

Dat komt omdat de lever enorme hoeveelheden b12 kan opslaan. De veganist met veel reserves kan daar meer dan tien jaar of langer op teren.
Sommige mensen hebben een probleem met de opname en opslag (bijvoorbeeld een probleem met de Intrinsic Factor in de maag) en deze krijgen een tekort. Of je nu wel of geen vlees eet :)

Kinderen die veganistisch opgevoed worden zullen deze reserve niet hebben en zullen dus zeker moeten bijslikken. Bijspuiten als ze bovengenoemd probleem hebben.

Maar nee, b12 uit planten is onbruikbaar. Over het zelf aanmaken van b12 is nog heel weinig bekend, als het al bestaat. Daar kan ik niets zinnigs over vertellen.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 15-01-17 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:43

Maar B12 komt niet uit planten, het is een bacteriële vitamine...
Nogmaals, kun je me uitleggen hoe veganisten dan blijkbaar toch goede B12-waarden hebben ondanks dat de vitamine B12 die zij nemen blijkbaar onbruikbaar is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:43

Magrathea schreef:
Nogmaals, kun je me uitleggen hoe veganisten dan blijkbaar toch goede B12-waarden hebben ondanks dat de vitamine B12 die zij nemen blijkbaar onbruikbaar is?

Heb je m'n post wel gelezen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:46

phormicola schreef:
Magrathea schreef:

Heb je m'n post wel gelezen?

... Ja? Maar je stelt dus dat veganisten die vegan-B12 nemen blijkbaar nog steeds teren op hun voorraad van vóór zij vegan werden? En daar kan een bloedtest blijkbaar ook niets bruikbaars over zeggen? Vergeef me, maar dit vind ik toch een beetje raar klinken

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:48

Dat is inderdaad wat ik zeg. Is gewoon basis biologie. Waarom denk je dat ze bij injecties lever gebruiken?

De meeste veganisten hebben dierlijke producten gegeten in hun jeugd. Daar kun je heel erg lang op teren, mits alles in orde is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:12

In leverworst zit nagenoeg geen lever
Vroeger als bijbaantje in een supermarkt slagerij gewerkt en daar werd gewoon lever verkocht.

Ik denk dat als het niet zou lukken om plantaardig aan genoeg B12 te komen, ik liever biologische zuivel zou eten dan lever.
Maar ik vind het ook best positief dat ik nu lees dat je met de B12 uit je jeugd toe kan; dan kan iedereen op zn minst vanaf zijn 18e vegan worden :+

Het is best heel moeilijk om consequent vega (n) te zijn vind ik. Wat daar niet bij helpt is als vleeseters je nog even onder de neus douwen dat je per ongeluk nog iets dierlijks binnen krijgt. Wie zijn zij om een ander de les te lezen?

Belangrijkste is wat mij betreft om bewust om te gaan met producten. Dat je weet waarvoor je kiest, ook als je een keer wel iets kiest waar dierlijke producten voor zijn gebruikt, of wanneer je kleding koopt waarvan je niet helemaal zeker bent of er geen foute arbeid aan te pas is gekomen.
Eigenlijk zou je alles uit China bijvoorbaat moeten wantrouwen :=

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:52

poes schreef:
Dat heb ik nu nog nooit gehoord!! Bizar. Ik drink zo graag wijn :(

Tip: Barnivore.com. Kan je checken of je drank vegan is :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:55

phormicola schreef:
Dat is inderdaad wat ik zeg. Is gewoon basis biologie. Waarom denk je dat ze bij injecties lever gebruiken?

De meeste veganisten hebben dierlijke producten gegeten in hun jeugd. Daar kun je heel erg lang op teren, mits alles in orde is.

En met (vegan) supplementen kan je gewoon aanvullen/bijhouden, mocht dat nodig zijn :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:03

In een hoop vervangers voor zuivel en vlees zit B12 toegevoegd, wellicht zit daar ook iets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:30

phormicola schreef:

Kijk dan eens naar andere landen.. China bijvoorbeeld, of Indonesië waar de helft van de bevolking geen dierlijke producten eet vanwege hun geloof, of vanwege armoede.. Die mensen hebben nooit melk gedronken, geen vlees, geen vis, en al helemaal geen B12 tabletten of spuiten, en tóch geen tekorten.
En hoe dat mogelijk is, sja dat is nooit goed genoeg wetenschappelijk onderzocht. De een zegt doordat mensen de B12 die in hun eigen darmen wordt aangemaakt toch kunnen opnemen, de ander denkt doordat plantaardig voedsel wordt bemest met dierlijke/menselijke mest die veel B12 bevat en wat vervolgens door de plant wordt opgenomen, en weer een ander koppelt het aan een bepaald gen wat sommige mensen van een bepaalde afkomst vaker hebben dan bv westerse mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:39

Om de B12 die in je eigen lijf gemaakt wordt op te nemen moet je je poep eten (net als konijnen) :9

In china wordt rijst bemest met...juist ja....humane uitwerpselen.

Er zit in sommige groenten redelijk veel vitamine B12 als ze biologisch gegroeid zijn op koeienmest ipv kunstmest.

In algen zit ook een vorm van vit B12 maar niet iedere mens kan die om zetten. Je bent overgeleverd aan je genetische beperkingen ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:40

Ik heb laatst een docu gezien waarin werd benoemd dat B12 een bacterie is en deze ook in regen of grondwater zit. Wij filteren ons water zo goed dat de B12 er ook uit wordt gefilterd, maar ik kan me voorstellen dat ze ergens anders wel uit beekjes en slootjes drinken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:43

Mijn arts zei ook dat het toegevoegd zit in plantaardige melk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:45

Dat is het precies. Vroegah had niemand B12 tekort omdat het water viezig was, mensen hun handen niet wasten voor het eten en de groenten zo uit de grond de pan in gingen.

Maar ehm, volgens mij dwalen we af. Het punt was dat er schijnbaar alleen B12 gewonnen wordt uit varkenslever. De veganisme-wiki zegt daar iets anders over: http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12

Citaat:
Is het veganistisch?
Vitamine B12 in supplementen wordt gemaakt door bacteriën in een laboratorium en is dus veganistisch. Vitamine B12 kan uit dierlijke producten worden gehaald, maar dit wordt niet gedaan omdat het een duurdere manier van B12-winning is. De Vitamine B12 in eieren is slecht opneembaar in het menselijk lichaam en daardoor nauwelijks een bron.

@poes, deze wiki zegt tevens dat toevoegingen over het algemeen niet voldoende zijn (maar natuurlijk wel een goede ondersteuning)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:52

verootjoo schreef:

Wij niet, maar op de lagere school hebben we zelf kaas gemaakt en boter en brood etc. Dus daar is het ook allemaal langs gekomen. En ik kom uit de stad, al is het er 1 uit het Oosten 8-) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:02

Ik weet ook al sinds kindheid via school dat stremsel uit kalveren komt.
Echter is dat al een generatie geleden.
Kan prima zijn dat dit inmiddels geen basiskennis meer is. Dat kun je niemand kwalijk nemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:11

Deoiridh schreef:
verootjoo schreef:

Waar dacht je dan dat het van gemaakt werd..?

Mijn bek valt open van de naïviteit van mensen. Zulke dingen zouden toch algemeen bekend moeten zijn :?

Er zit enorm veel B12 in lever. En laat de organen van varkens nu veel op die van mensen lijken. Je kan het hier makkelijk uithalen. 1+1=2 :)

Van planten? Gezien de meeste gebruikers van de injecties juist geen dierlijke producten willen gebruiken? Dan verwacht je toch juist dat de injecties ook niet dierlijk zijn?

Dit dus. Ik ben niet vega maar had echt zoiets van :?
Niet netjes, en het wordt ook niet vermeld denk ik zou bij al die vegetariërs die zo'n spuit krijgen, de huisarts keek me echt zo aan van: ja en?
Uhhhh juist, braaf vegetarisch eten, maar wel elke paar weken een shot varkenslever in je bil omdat varkenslever een goede B12 bron is.
Ik vind het gewoon niet netjes, echt niet.
Licht mensen dan in elk geval correct voor, dat heeft niks met naïef te maken.
Overigens kreeg ik ontzettend veel last van de injecties, ik kan gewoon niet tegen varkensvlees en van de injecties kreeg ik dus dezelfde gruwelijke acné, moe en pijn.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-01-17 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:15

Heb even mijn potje met B12 pillen bekeken en daar staat op geschikt voor veganisten, gelukkig maar :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:25

Deoiridh schreef:
Gezien de meeste gebruikers van de injecties juist geen dierlijke producten willen gebruiken? Dan verwacht je toch juist dat de injecties ook niet dierlijk zijn?

Ik ben bang dat je je daarin vergist, in onze apotheek gingen deze injecties in hoofdzaak naar ouderlingen. Op zich niet vreemd dat de fabrikant dan gewoon voor de handigste methode kiest.