Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kohtje schreef:__Sannne schreef:
Waarom geloof je daar niet in als ik vragen mag? (Geen aanvalling, maar oprechte benieuwdheid)
Er wordt zoveel gerommeld denk ik.
Zo geloof ook niet in biologisch hondenvoer . Je gaat me toch niet vertellen dat je super goed vlees in hondenvoer doen.
Fantast schreef:Wij halen ons vlees bij de noodslager, deze dieren mankeren iets en Noorwegen toch worden afgemaakt. Maar ik hallo het soms ook gewoon in de supermarkt
Marije_jiplover schreef:Slachtafvallen van biologische gehouden dieren kunnen toch prima in het hondenvoer terechtkomen en mogen dan toch ook het keurmerk biologisch dragen?
Citaat:De enige reden dat koopeenkoe.nl geen biologisch keurmerk heeft, is dat we juist eigen gras gebruiken en geen gecertificeerd voer. De koeien krijgen geen officieel biologisch geteeld voer. Ze eten een mix van gras en kruiden. Dit gras wordt natuurlijk bemest zonder gebruik van kunstmest. Feitelijk kan het niet veel puurder worden dan een onbespoten weide. De koeien worden bijgevoederd met(grotendeels eigen) tarwe, bietenpulp en bierbostel. Antibiotica wordt alleen toegediend als de dieren ziek zijn, dus niet preventief.
Goof schreef:phormicola schreef:
Omdat dat niet bestaat. Je eet dierlijke producten of niet.
Inderdaad.
Flexitarier is gewoon een heel hip woord voor mensen die een stempel willen omdat ze niet dagelijks vlees eten.
Maar feit is; je eet gewoon vlees.
Palmera schreef:![]()
Mee eens. Maar de stelling in dit topic is hoe bewust men met vlees omgaat. En er zit imo een groot verschil tussen iemand die een halve kilo vlees per dag wegwerkt en iemand die twee keer per week 100 gram vlees eet.
Dus de optie had er wel tussen mogen staan, bv 'ik eet bewust zo min mogelijk vlees'. En niet alszijnde flexitariër.
_Anneruth schreef:Heb ik ook een keer gedaan, Spelt. Ik vond het wel onpraktisch dat je ook thuis moet zijn als het afgeleverd wordt.
_Anneruth schreef:@Blue_Eyes: het is ook een beetje onnozel van me dat die optie er niet tussen staat.
Ik eet bewust minder vlees en bij voorkeur gekocht bij een plaatselijke boer zodat ik de herkomst van het dier ken en waarvan ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad, vooral dat laatste vind ik belangrijk. Dat ze geen lange rit naar een slachthuis hebben hoeven afleggen en dat ze gewoon lekker hebben buiten gelopen en voldoende ruimte hebben gehad. Ook dit heb ik niet als optie zo opgenomen (het was al laat).
Aan degene die als belangrijkste argument hebben aangedragen het milieu of hun portemonnee. Kunnen jullie dat uitleggen? Waarom wordt het dier niet als eerste argument genoemd? Ik ben van mening dat ik vlees kan eten zonder het dierenwelzijn uit het oog te verliezen. Ik hoef niet perse vegetariër te zijn. Als je om je portemonnee moet denken dat kan dat door minder vlees te eten en als het dier een goed leven heeft gehad is dat ook direct minder milieubelastend.
_Anneruth schreef:Wat je zegt over de bio-industrie dat dat duurzamer is dan biologisch dat wist ik niet. Is daar ergens nadere info over te vinden?