Wie bepaalt het avond-eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:26

bowena_84 schreef:
Ik maak elke zondag een week menu aan de hand van wat er nog in huis is en wat er bij de AH in de bonus is.

Ik heb weekmenu's nooit zo begrepen. Wat als je spontaan ergens anders trek in hebt, wijk je dan af of houd je vast aan je vooraf bepaalde weekmenu?
Wij doen voor hooguit een halve week boodschappen, maar dan nog halen we vaak tussendoor iets anders omdat we daar trek in hebben.

kiki1976

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:32

Ik ben eigenlijk degene die altijd kookt en de boodschappen doet.
Daardoor ook vaak automatisch degene die het bepaald. Nu zijn de kinderen wat ouder en die kiezen ook wel eens.
Soms bel ik mijn man ook wel eens met de vraag wat hij wil eten/trek in heeft. Maar vaak krijg je dan een antwoord van "doe maar wat lekkers" als je dan vraag wat, heeft hij geen idee. Of het antwoord als nasi of zo.
Lust gerust wel nasi maar moet het niet iedere week hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:36

Ik kook en ik doe de boodschappen en soms vraag ik mijn vent waar hij trek in heeft... meestal zegt hij...kijk maar maakt niet uit ik vind alles best.

Weekend overleggen we altijd.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:57

Wij maken wekelijks samen een menu, doen samen boodschappen en diegene die als eerste thuis is na het werken die kookt.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:21

Goof schreef:
bowena_84 schreef:
Ik maak elke zondag een week menu aan de hand van wat er nog in huis is en wat er bij de AH in de bonus is.

Ik heb weekmenu's nooit zo begrepen. Wat als je spontaan ergens anders trek in hebt, wijk je dan af of houd je vast aan je vooraf bepaalde weekmenu?
Wij doen voor hooguit een halve week boodschappen, maar dan nog halen we vaak tussendoor iets anders omdat we daar trek in hebben.

Dit werkt voor ons het beste :j Maar ja soms varieert het, soms draai ik dagen om. Maar soms eten we spontaan iets anders en schuiven de dagen gewoon :) Het blijft toch gevarieerd gelukkig :D We hebben een redelijk strak budget en als ik te vaak naar de winkel ga blijft er teveel plakken, heb niet zo'n goeie discipline :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:28

Ik woon alleen, dus hoef met niemand rekening te houden. Handig :)) Ik maak ook altijd een weekmenu en doe ook in één keer boodschappen voor de hele week. Als er iemand (onverwachts) mee-eet, ga ik altijd wel even na of diegene het gerecht wat ik voor die avond had gepland, wel lekker vindt. Zo niet, dan bedenk ik iets anders. Als ik bij mijn vriend eet, overleggen we eigenlijk altijd. We zijn beide geen moeilijke eters, dus het is eigenlijk nooit een probleem om iets te bedenken.

Bij mijn ouders thuis bepaalde mijn moeder meestal. Verzoekjes mochten natuurlijk en werden ook vrijwel altijd ingewilligd. Toen mijn broer uit huis ging (en ik als enige kind overbleef), overlegden we vaak even over het avondeten. Als we eens iets aten wat iemand niet lekker vond, werd er vaak apart iets klaargemaakt voor die persoon.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:30

Mijn vriendin is meestal pas tegen 7 uur thuis van haar werk, dus ik kook dan meestal. Ik kies altijd zelf wat uit, maar hou wel rekening met wat zij wel/niet lust. Soms zegt zij van tevoren al dat ze ergens zin in heeft, en dan kook ik dat gewoon.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:31

Ladyingreen schreef:
Ik. En ik ben ook diegene die kookt. En de boodschappen doet.

Soms vraag ik wel eens aan het begin van de week of hij ergens zin in heeft, maar wat hem betreft eten we iedere keer weer macaroni, nasi en AGV.

Hier precies hetzelfde. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen tussen pasta/rijst en aardappel. Voor mijn dochter vind ik dat belangrijk. Mijn man zou het liefste elke dag pasta eten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:38

_Blacky_ schreef:
Hier bepaal ik altijd wat we eten, als ik het aan mn man vraag zegt hij ik weet het niet haha

Net dat!
Soms makkelijk maar bij een inspiratieloze dag zou ik graag een suggestie krijgen. Nu, wat ik ook klaar maak, zo lang het warm eten is en dus geen boterhammetje, is ook alles goed. Moet ik dan ook weer aan toevoegen dat ik voornamelijk die dingen maak die hij graag lust :o

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:41

Wij hebben een groot schrijfbord in de keuken hangen. 1x per week mag iedereen roepen wat hij/zij graag wil eten en dan maakt mijn moeder een menu voor de hele week en daar heb je het dan maar mee te doen. Zo weet iedereen van te voren wat er gegeten wordt die dag en is er minder gezeur over het eten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:41

Hier ook een weekmenu en eenmaal per week boodschappen. Werkt hier prima. Degene die het eerst thuis is kookt dan van het lijstje. Meestal maak ik het lijstje maar vraag ik mijn man wel voor inbreng en of hij het lekker lijkt.
Daarnaast hebben we vlees in de vriezer dus met een weekmenu weet je ook wanneer er wat uit moet om te ontdooien. Ergens anders eens zin in hebben kan wel dan ruil je wat om of schrap je een maaltijd die toch vooral bestaat uit producten die langer houdbaar zijn.

Vroeger wel gedaan dat je elke dag of om de dag moest verzinnen wat we gingen eten en boodschappen doen... Wat een gedoe sommige dagen wist ik het gewoon niet of had ik geen zin meer om naar de supermarkt te gaan... Of veel lekkere trek in de supermarkt waardoor je met meer junkfood thuiskomt dan nodig. Nu is er gewoon het weekmenu en alle spullen zijn er dus er kan ook op tijd gegeten worden veel makkelijker.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:42

_Blacky_ schreef:
Hier bepaal ik altijd wat we eten, als ik het aan mn man vraag zegt hij ik weet het niet haha

Das hier idem :) Ik ben ook degene die over het algemeen altijd kookt, dus als hij er echt geen zin in heeft, 'besluit' ik dat hij mag koken :').

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:17

Ik kook meestal want ik ben het meeste thuis en aangezien ik kook bepaal ik uiteindelijk
Maar! Dat ligt natuurlijk een stuk genuanceerder dan het nu getiept is .
De dingen die hij echt niet lekker vind bewaar ik voor dagen dat hij voor zijn werk in het buitenland zit bijvoorbeeld
Maar dat zijn maar 2 dingen
Verder eet hij alles .
Ik vraag ook regelmatig waar hij zin in heeft maar meestal komt daar een "doe maar wat". Antwoord op.

Als ik in een situatie zou zitten waar in er heel veel "lussiknie" dingen zouden zijn , geen goede voorstellen komen etc dan Ben ik er heel snel klaar mee
Dan eet je maar lekker wat de pot schaft en leer je maar dingen lusten
"Wat de boer niet kent " en kinderlijk"lussiknie". Gedrag ben ik allergisch voor

(Echte issues uitgesloten natuurlijk he ;) allergieën en problemen wil ik met liefde en plezier rekening mee houden . )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:41

Ik vraag hem altijd (ik kook altijd) en dan zegt hij vrijwel steevast 'doe maar wat' of 'kies jij maar'

Wij zijn beide makkelijke eters :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:46

Wij plannen ons eten voor ongeveer 5/6 werkdagen.

Vaak vraag ik mn vriend waar hij zin in heeft en dan schuif ik dat ergens erin en hetzelfde voor mij.

Soms kies ik alles en check ik bij hem. Soms zitten we samen em bepalen we het samen.

Ik haal mn gerechten meestal van websites zoals tasty of damndelicious of soms is het ik wil burritos of pasta deze week en dan maken we gewoon wat.

En dan is er nog de we eten groenten en vlees en dan kiezen we samen bij de slager wat er lekker uitziet hahha

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:54

Het is hier een wisselwerking. Ik haal boodschappen, meestal alleen groenten/slaspul zonder vast plan, en probeer te bedenken wat we gaan eten. Soms app ik mn vriend met de mededeling dit hebben we in huis wat zullen we eten. Of, mijn favoriet, wil je op weg naar huis iets meenemen (en dat iets zijn meestal frietjes, iets van de thai, verse pizza oid) Het gaat hier vrij makkelijk, eten ook niet op gezette tijden.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:00

Ik zorg voor de boodschappen en ik kook vrijwel altijd...
Wat we eten gaat deels in overleg, ligt er een beetje aan of ik alles al in huis heb, of dat ik die dag nog boodschappen moet doen, dan vraag ik altijd even of hij nog een voorkeur heeft, of ik geen hem de keuze tussen 2 maaltijden...
Ik maak ook wel een beetje een weekmenu, als we tussendoor zin in iets anders hebben, gaat het spul de vriezer in, of is het voor de dag erna... kost me teveel tijd om 3x per week nog eens naar de winkel te gaan voor boodschappen...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:22

Citaat:
Zijn reden om dit niet te willen is dat hij geen zin heeft om tijdens/ na zn werk nog te moeten bepalen wat hij wilt eten. Hij is overigens meestal rond 16 u thuis dus wat dat betreft tijd zat..

Dit is toch heel simpel op te lossen door in het weekend samen een weekmenu te maken? Dan hoeft hij er niet na zijn werk over na te denken. Als hij dan nog niet wil meedenken kon hij het van mij lekker uitzoeken. Dat is gewoon kinderachtig gedag en dat zou ik niet gaan belonen.

Bij ons wisselt het een beetje maar uiteindelijk bepalen wij samen. Soms kijk ik wat er in de aanbieding is en maak ik een weekmenu, bespreek dat met hem en pas dingen aan als hij iets aangepast wil hebben. Of wij maken samen een weekmenu op een dag in het weekend dat we de weekboodschappen doen. Koken doen wij beiden. De ene keer hij, de andere keer ik of samen. Gelukkig zijn wij alle twee niet van die moeilijke eters. Nu komt het wel eens voor dat iets minder geslaagd is en kan hij echt zitten miepen met zijn eten. Daar kan ik al woest om worden. Stop het gewoon naar binnen en morgen beter!!! Ik zou een partner die lastig doet met eten echt heel slecht trekken :Y).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:26

Selina schreef:
Ga binnenkort samenwonen en dan zal m'n vriend koken. Ik ben een lastige eter dus hij kookt alleen dingen die ik lekker vind en als hij dan een keer iets wil eten wat ik niet lust, eet ik wel brood. Maar hij kiest dus wel de gerechten, want als ik moet kiezen wordt het toch brood. Bij m'n ouders houdt men vaak ook rekening met mij, staat vaak extra pannetje aan met wat ik wel lust :=

Herkenbaar.. Zo was het bij mij ook toen ik nog thuis woonde. Maar sinds ik zelf eten kook en het op de manier maak zoals ik dat lust, eet ik veel meer dingen wel :) Misschien een goede optie dat jij ook juist af en toe eten klaarmaakt en op die manier wat meer dingen gaat uitproberen?

OT: ik kies meestal wat we eten en heel af en toe krijg ik een goede suggestie van m'n man :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:42

Goof schreef:
bowena_84 schreef:

Vroeger deed ik dat ook niet,; maar nu we hier wonen wel.
De supermarkt is niet om de hoek, dus "even" wat anders halen is er niet zo bij.

Ik kan ook prima verschuiven hoor, en heb in de vriezer altijd wel iets om extra/wat anders te maken.
Als ik moet werken eten de kinderen patat/pizza (helaas kan manlief niet koken), of ik maak een ovenschotel (vaak 2 soorten) die alleen nog maar in de oven hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:44

Het is in het weekend al lastig om per dag te bepalen wat we gaan eten, een week-menu is niks voor ons helaas :+
Zou willen dat ik het kon, maar de supermarkt is op loopafstand dus wij bepalen per dag wat we eten. Voor 2 dagen koken vind meneer ook niet wat dus echt per dag haha!

Maar de regel van wie kookt bepaalt vind ik wel een goede, eens kijken wat hij dan bete vind. Allebei 2 dagen zonder overleg en 3 dagen in overleg, of wie kookt bepaalt en als je wensen hebt moet je ze tijdig laten horen.. :))

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:44

Ik bepaal wat we eten. Ik kook en doe de boodschappen. We zijn beide makkelijke eters dus dat is niet zo moeilijk. Manlief wil en kan niet koken.
Boodschappen doe ik 1 keer in de week. Is af en toe wel een beetje puzzelen met wat mee te nemen. maar lukt vaak wel. Combi van verse dingen met potjes. En als we zin hebben in wat anders dan slaan we het potje over en gaan we uit eten.
Ik zou op zich wel iedere dag boodschappen willen doen. Maar ik heb daar echt geen tijd voor. En eer dat ik bij de supermakt ben is de keuze ook niet reuze. Daarom doe ik het op zaterdag ochtend vroeg. Dan zijn alle schappen vol.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:51

Wij maken ook in het weekend een weekmenu en halen dan samen de boodschappen. Zo eten we altijd gevarieerd en weten we beide waar we aan toe zijn. Soms ruilen we nog wel eens dagen om. Ik kook bijna altijd, mijn vriend is meestal eerder thuis en zet dan wel alvast al het kookgerei klaar en begint met de voorbereidingen. Van huis uit was hij weinig gewend qua eten, heb toen de afspraak gemaakt dat hij het op zijn minst moet proeven en als hij het dan niets vindt, kan die zich een boterham smeren. Hij heeft zeker het eerste half jaar iedere week wel iets nieuws gegeten en het is zelden dat hij iets niet lekker vindt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:59

Wij halen ook voor de hele week avondeten. Heb eigenlijk nooit last van dat ik ergens anders trek in heb, ik vind ons eten altijd heerlijk. :j
Ik bepaal eigenlijk altijd wat we eten omdat het mijn vriend niks interesseert.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:03

Hier ook wie het eerst thuis komt bepaald in principe wat we eten op die dag. Al hebben we wel elk onze sterke punten in het koken. Ik maak goed pasta's en pannekoeken. Hij is beter in dat langzaam gegaarde vlees.
Boodschappen doen we samen en soms ook wel eens alleen. Diegene bepaald wat er in huis komt natuurlijk.
Geen zin om te koken, dan halen we toch wat. Al wil absoluut niet meer als 2x in de week fast food. Ik blijf namelijk niet zo makkelijk mager als mijn vriend dat doet.
Veel eten heb ik mijn vriend ook kennis mee laten maken. Dus hij is ook weer een beetje vooruit gegaan. Hij kan ieder jaar niet wachten tot het weer kerst is en mijn vader(kok geweest) weer wat geweldigs op tafel zet.