Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:57

Inderdaad het vlies er af halen, dat is zo smerig als het blijft zitten.
Bij koken verlies je ook weer een groot deel van de smaak en je marinade gaat er grotendeels weer uit. Dan zou ik ook eerder voor garen in de oven gaan. Op lage temperatuur, evt. met wat aluminiumfolie er overheen tegen het uitdrogen. Dan uit de oven nemen, af laten koelen, nog een keer marineren en dan afgrillen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:22

Daarom ook koken in de marinade voorgaren in de oven vind ik dan weer niks.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:26

Ik doe ze vaak in de slowcooker, echt heerlijk en het vlees valt gewoon echt van het bot af..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:42

Slowcooker is ook fantastisch idd voor spareribs

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:46

Bedankt voor de tips, ik heb de spareribs eerst voorgegaard in de over (2,5 uur op ongeveer 110 graden onder een aluminiumfolie). Daarna de ribs nog een keer bestreken met de marinade en daarna op de BBQ. Viel goed in de smaak hier :9

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:54

Vind het idd het lekkerst als je ze lang op de bbq legt, wel een met kooltjes, geen gas.
Heb een Weber, uur laag, deksel er op en lekker laten garen Aan het eind nog even flink opstoken voor een knapperig korstje, jammie :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:58

Ik lees graag mee en wie weet breng ik nog wat in af en toe. Ik kook graag en heb regelmatig gasten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:24

Afgelopen weekend heb ik damhert-stoof gemaakt, met een beetje standard aardappelpuree en boontjes. De stoof was erg geslaagd.

Verder heb ik bonbons gemaakt en macarons. Heerlijk weekend dus...

Owja, we hebben zaterdag ook weer een nieuwe brouw van bier ingezet dat nu lekker staat te gisten. Met het waterslot er op borrelt dat zeer enthousiast, dit wordt een blij biertje ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:37

Gaaf Nickeltje, is dat lastig om zelf bier te brouwen?
Macarons maken is ook best pittig toch? Staat hier nog op het wensenlijstje, maar eerst eventjes aan de slag met een paar kg er af en kan ook de buren niet lastig blijven vallen met alle baksels haha.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:49

Ik meld mij ook!! Ik ben echt dol op koken. Over precies een week vlieg ik weer terug naar Nieuw-Zeeland (zit nu weer even bij mijn ouders in NL) en hopelijk dan ook eindelijk (of zo snel mogelijk) een appartementje voor mijn vriend en mij, en dan mag ik helemaal los!

Meneer is niet zo goed in koken, maar ik hou ervan dus dat komt goed uit! Kan niet wachten om straks zelf al mijn eigen pannen/ovenschalen/kruidenrekjes etc te kopen en heerlijk te kunnen gaan koken. Ik ben zelf totaal niet van de aardappelen-groente-vlees mentaliteit, en pannen op tafel vind ik al helemaal verschrikkelijk. Dus kan niet wachten tot ik het straks allemaal heerlijk zelf kan doen!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:10

ik volg ook mee!
ik kook graag en probeer graag eens iets anders uit.
Volgende week komen vrienden eten, normaal zullen we BBQ doen. Ik zoek nog een beetje inspiratie om eens iets anders te doen. Heeft er iemand tips voor mij? Ik zou graag eens vis op de BBQ doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:41

Bier brouwen is als je zelf met de basis ingredienten aan de gang gaat (dus niet een oplos-pakket) best lasting maar wat vooral het allerbelangrijkste is, is om schoon te werken.
Straks als de appel-oogst er in September is wil ik cider gaan maken, dat is volgens de boeken nog een stuk lastiger.

Macarons zijn ook niet echt makkelijk, maar gaan inmiddels best heel aardig, ik heb er wel een special bakplaat voor gekocht, om die koekjes een beetje even groot en even dik te krijgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:04

nvanriet schreef:
ik volg ook mee!
Volgende week komen vrienden eten, normaal zullen we BBQ doen. Ik zoek nog een beetje inspiratie om eens iets anders te doen. Heeft er iemand tips voor mij? Ik zou graag eens vis op de BBQ doen.

Gevulde groenten (champignon, ui, paprika) gepofte aardappel, groente grillen (courgette, aubergine).

Vispakketje van wat witvisfilet in alu folie met wat tijm. Ben geen viskenner dus smaken combineren weet ik niet.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:27

Rytir schreef:
Ik meld mij ook! Hou ook van uitgebreid kokkerellen maar alleen als ik voor een groep mag koken

Ik ben ook niet van de standaard bbq supermarktmeuk. Ik maak af en toe een stuk bavette in chimichurri marinade, erg lekker en even anders dan een gewone biestuk. Bij mij op de markt is dat voor 17/18,- de kg te koop. Ook lekker is een heel stuk procureur op de bbq, die moet echter wel minimaal 24 uur in de marinade.

En qua vis, zwaardvis is echt heerlijk om te barbecueën!

Rytir, klinkt goed. Heb je een recept van die marinade? En als ik dat met losse lappen wil doen? Hoe lang zou dit moeten marineren dan?

Heerlijk (letterlijk) topic dit. Ik hou ook van koken en probeer graag wat nieuws. Nu even de rest lezen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:33

nvanriet schreef:
ik volg ook mee!

Zwaardvis, al dan niet op een spies (van bijvoorbeeld citroengras) is erg lekker op de bbq! Omdat het stevige vis is blijft deze ook goed bij het garen.

Even een vraag aan de kooksperts hier. Ik probeer vaak zelf broodproducten te maken (gewoon brooddeeg, focaccia, platbrood) maar het blijft zo'n typische smaak van bloem en gist houden :Y) niet lekker! En het blijft erg compact. Dan kan ik er wel meer gist bij gooien maar dan wordt die smaak nog overheersender. Iemand tips?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:49

Ik bak mijn broden in mijn grote ovale Creuset braadpan, die weer in de oven gaat.
Tijdens het kneden van het deeg laat ik die pan in de oven opwarmen tot 60 graden. Als het deeg dan toe is aan rijzen, dan doe ik dat in die pan die dan uit de oven komt en laat ik de oven verder verwamen tot 180 of 200 graden.

Op die manier rijst het deeg evenredig en vind ik zelf een gistige smaak wel meevallen.
Verder gebruik ik volkoren bloem.
En afhankelijk van wat voor brood ik bak en voor bij welke maaltijt, gaat daar een scheutje olijfolie doorheen, of zongedroogde tomaatjes, of een hand pompoenpitten of iets dergelijks...

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:52

Heb je er ook een goed recept voor Nickeltje?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:08

Heb ik... ALleen dat staat in het kookboek dat er bij die pan zat. Ik zal proberen om daar een digital bestand van te maken dat vanaf de afbeelding leesbaar is.

Maar het werkt vooralsnog voor elk brood dat ik geprobeerd heb. Gewoon het recept dat bij dat deeg hoort volgen, alleen dus rijzen in de pan die tot 60 graden verwarmd is en na 30 - 45 minute rijzen, dan is de oven inmiddels ook 180 of 200 graden, dan afbakken.
Ik ga proberen om een recept hier te plaatsen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:16

Thanks. Kan dus ook eigen recept proberen. Ik heb wel gietijzeren pannen die in de oven kunnen, gewoon rond. Maar dan heb je alleen een andere vorm natuurlijk.

Leuk dit. Komend weekend een bbq, dus heb wat lekkere marinades en rubs gezocht en ga eens lekker experimenteren. Gelukkig zitten er meer homecooks bij, dus die zijn zelf ook niet van de speklap. Dan kun je wat meer doen. Alleen brood denk ik nog even over na of ik dat ook gelijk ga proberen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:21

Dan krijg je een rond broodje, als de zijkanten van het deeg de zijwanden van de pan maar niet raken.
Ik zal vanavond eventjes kijken wat ik online krijg want er is iets met dat je als het gerezen heeft, eerst kort met deksel er op in de oven op iets lagere temperatuur begint te bakken en dan de deksel er af en de temperatuur opschroeven. Info volgt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:19

Afbeelding

Dit is een poging vanaf mijn telefoon. Is dit recept leesbaar?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 04:55

Wat stil hier jongens.. -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 09:47

Veel te warm geweest om gek te doen haha :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:00

Aangezien het flink druk is op het werk voor ons beide wordt er even alleen gewoon, simpel gekookt. Dat is nog steeds wel vers en een fatsoenlijke maaltijd, maar niet echt speciaal zeg maar.

Ik wil dit weekend graag een Britse meat pie maken, zo eentje met hoog opstaande korstranden en een korst-deksel... Moet alleen nog even bedenken of ik daar een runder-pie van maak of probeer achter wild aan te gaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:22

In de trent van luxe koken, vind ik eigen drank maken en bewerken daar ook wel een beetje binnen vallen.

Bier maken mijn man en ik al enige tijd en dat lukt heel aardig. De eerste batch was op zich wel gelukt maar wat smaak betreft niet naar onze zin, en inmiddels met zelf granen uitkiezen, dubbel hoppen en goed klaren hebben we eigenlijk best heel lekker bier.

Ik maak ook al van de restjes rode wijn in mijn azijnpot middels een azijncultuur mijn eigen wijnazijn.

En dit weekend hebben wij onze eerste batch cider ingezet om te brouwen. Vanuit kisten vol appels die gehakseld, geperst en verder bewerkt moeten worden staat er nu een grote gistemmer met 15 liter appelsap blij te gisten. Over iets meer dan een week weet ik of we op de goede weg zitten of dat we 15 liter appelazijn aan het maken zijn...