Is de mens een vleeseter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:28

Sja zo ging dat vroeger. Zondag was de vrije dag.. Dan mocht men in de zondagse kamer zitten, droeg men zondagse kleding, werd er niet gewerkt, en luxe gegeten :D

De goede ouwe tijd :+

Ook toen was vlees duur, ook al was het je eigen varken. Daar moest je ook een heel jaar mee doen, met een gezin van 10 kinderen of nog meer..

Om een koe te voeden heb je minstens een halve hectare nodig, terwijl je van die halve hectare ook een heel groot gezin van groente kan voorzien het hele jaar, en nog een paar families erbij.

bruintje123

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:33

1 varken
Nou dan was opa toch wel mega groot :P

Sja zo ging dat bij jullie in de stad (neem ik aan) maar op heel veel plaatsen ook niet.
Ja zondag was vrij, maar ook op de boerderij werd er toen gewerkt.
Niet geploegd oid, maar wel gemolken en gevoerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:37

Wij komen niet uit de stad ;)
Mijn opa woonde op een boerderij in een klein dorpje. Een keuterboertje was een boer die een paar koeien had, wat kippen, een paard om te ploegen, een varken voor de kliekjes, en een moestuin om van te eten. Zo leefde vroeger een heel groot deel van de bevolking.
Ook op de boerderij had men op zondag vrij. Uiteraard werd er gevoerd, maar niet op het land gewerkt. Daar komt de term maandagsziekte bij paarden dus ook vandaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:44

8nnemiek schreef:
Elke dag? Ik kan het me haast niet voorstellen, omdat je vooral in de zomer heel veel oogst tegelijk had en in de tijd waren er geen vriezers dus moest de groente gewoon vrij snel worden opgegeten. In de winter kan ik me voorstellen dat er in boerenfamilies weer meer vlees werd gegeten omdat het inderdaad altijd beschikbaar was.
Melk was er ook niet in overvloed omdat kalfjes gewoon bij de moeder bleven, en alleen het teveel aan melk door de boeren werd gemolken, in ieder geval bij de kleinschalige keuterboertjes zoals mijn opa :)

kelders doen wonderen..
vrijwel iedere boerderij heeft een provisie kelder van formaat..
daarnaast kun je veel inmaken..

zomers at je vruchten bij het leven, swinters at je de jam.
eind van de zomer at je een gewas, in de winter at je het ingemaakt..
groentes at je vers op het moment van oogsten en zolang als het goed bleef, de rest werd ingemaakt of op andere manieren geconserveerd.. vlees kun je roken/pekelen etc zodat het langer goed blijft..
of wat ook veel gedaan werd was 'samen' en ruilhandel..

ene 'leent' grond van de ander in ruil voor een deel van het vlees op het moment van slacht.
de ander koopt weer vlees in ruil voor ingemaakte groenten..

vriezers zijn inderdaad een luxe waardoor je alles helemaal zelf kunt doen. maar dat wil niet zeggen dat men vroeger niet gevarieerd kon eten.

ook mijn familie is een boerenfamilie.. ook daar was het normaal om vlees bij de maaltijd te hebben.
groenten, flinke hoop aardappels, vlees en jus.. tussen de middag omdat er nog hard gewerkt moest worden de rest van de dag en zomers gewoon ook s avonds. de hoeveelheden eiwitten en vetten die in vlees en dierlijke producten zaten waren gewoon noodzakelijk om het zware werk te doen.. geld om kokesolie te laten importeren in plaats van gewoon roomboter te kloppen, was pure verspilling.

8nnemiek schreef:
Ook op de boerderij had men op zondag vrij. Uiteraard werd er gevoerd, maar niet op het land gewerkt.

absoluut, tenzij de oogst zeer vlot binnengehaald moest worden.. of het hooi direct van het land moest. een flinke dreigende hagelbui die je hele oogst dreigt te verwoesten op komst.. dan kneep meneer de pastoor wel een oogje toe als de halve boerengemeente ineens op het land bleef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:49

Uiteraard kun je veel inmaken, dat werd hier ook heel veel gedaan voor in de winter. De kelder stond vol met weckpotten, en mijn eigen kelder nu ook :D Maar vers is groente toch echt gezonder en lekkerder, dus werd hier toch echt zo veel mogelijk vers gegeten. Mijn moeder heeft er nog steeds een trauma aan overgehouden, die kan geen snijboon meer zien omdat ze vroeger elk jaar maanden lang bijna elke dag een enorme berg snijbonen te eten kregen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:57

absoluut 8nnemiek,

hier ook hoor.. kinderen smachten naar een boterham jam, maar neeee eerst moesten die aardbeien maar eens op voor je een broodje met aardbeienjam kon krijgen lol.. in de stad ging dat precies andersom.. je kon als luxe een broodje aardbeien krijgen, maar vreet er eerst maar een met jam ;)..

wij waren echte aardappelvreters.. want die kreeg mijn vader gratis mee van de boerderij na de oogst.. Die krengen bleven nog eens de hele winter en voorjaar goed in de kelder en schuur ook :(..
Gold ook voor de uien.. dus laten we zeggen, hachee was niet van de lucht.. met veel saus en wat minder vlees. evenals bonen met uitjes, spekjes en een berg aardappels.

er werden ook geen hele kilo's vlees verorberd hoor.. want vlees was wel absoluut een luxe om te eten, ongeacht dat het ook zeker onmisbaar was..

toen ik vroeger bij oma at, moest ik soms gewoon zoeken naar mijn stukje vlees als dat zich weer eens onder een berg erwten verscholen had.. Om maar niet te spreken dat oma's gezegde luidde: Kinderen lusten geen vlees... WEL WAAR OMA! Maar ik vermoed dat dat meer ontstaan was uit het feit dat de mannen gewoon een groter stukje vlees kregen simpelweg omdat ze er nog op moesten teren en kinderen ook gewoon lang zoveel niet nodig hebben als een volwassen man die zwaar lichamelijke arbeid verrichtte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:03

Jullie hebben hele andere grootouders dan ik :') Nou was de ene kant van de familie oprichter van een grote verzekeringsmaatschappij en aan de andere kant directeur bij Shell. Maar wat een verschil. Alleen in de 2e WW hebben ze honger geleden.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:04

Tja de een eet iets waar iemand anders het niet over eens is, gelukkig heeft ieder zijn eigen leven en eigen smaak, alleen maar vegetariërs is niet goed ,maar alleen maar vleeseters is ook niet goed, ik houd bv van paarden (meer mensen hier ook ) maar sommige mensen ook niet , als ik zou vragen waarom houd je niet van paarden is dat gwn zijn mening en dat moet iedereen van elkaar respecteren als je t er nou mee eens bent of niet +:)+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

Jeika schreef:
dieren maken elkaar toch ook gewoon dood, en die eten elkaar op terwijl ze nog leven. dat lijkt mij gruwelijker dan een schietmasker.

Maar dieren denken niet zoals mensen, zo :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:03

Mayra9148 schreef:
alleen maar vegetariërs is niet goed

Ik ben wel benieuwd in welk opzicht je dat niet goed vindt :)
Voor het milieu zou het in ieder geval enorm goed zijn. Voor de dieren ook uiteraard.. En veel mensen zouden er ook nog gezonder door worden :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:00

wat een verspilling dan 8nnemiek.. alle koeien en varkens vrij laten en vervolgens als plaagdier afschieten en niet opeten?

en wat te doen met afgeschoten wild?
wildbeheer afschaffen kan niet omdat we de aarde allang overbevolken en echt niet willen delen met indringende prooidieren?

De tijden dat kuddes wilde grazers door de hollandse wildernis kon trekken zonder schade aan te richten of een gevaar op te leveren is reeds vervlogen.. De tijd dat nederland geen dijken had, of mooie rijbakken waar je liever je paard geen beentjes ziet breken in een konijnenhol, bestaat niet meer.

ik vind het persoonlijk van minder respect om al het voedsel dat in Nederland vrij rond loopt (wat alleen maar meer zal worden, want wat ga je met al het vee doen?) en vanuit beheer oogpunt binnen de perken moet blijven, zomaar weg laat rotten.. waar vervolgens weer commentaar op komt zoals we al weten van de paarden..

lauwersmeergebied daar wordt gewoon regelmatig een koe of paard verwijderd, geslacht en verkocht. Heerlijk vlees en geen verhongerende dieren in gebieden die binnen de perken begraasd moeten worden omdat de mensen bepaalde wensen heeft kwa leefgebied en niet binnen een dichtgeslibd gebied kan overleven.

Als jij dat niet zonde vind omdat je het niet wilt eten.. dan zou je toch juist dankbaar moeten zijn dat er mensen zijn die het wel willen eten? want ook uit jouw naam zal er dan meer wildbeheer moeten komen. ook wildbeheer houd doden in.. dan lijkt mij doden en opeten, minder kwaad dan doden en laten wegrotten omdat niemand vlees kan of wil eten?

natuurlijke vijanden zijn mooi.. maar je wilt ook geen wolven in de buurt van je kleine kinderen, omdat ze achter de prooidieren aankomen.. of teveel vossen tussen je vrij levende kippen? Dus er zal beheerd moeten worden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:59

LZP -> VT

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:08

Ik vind deze discussies altijd zo grappig. De niet-vleeseters die dan denken dat ze zoveel voor moeder natuur doen. Maar dan houden ze wel paarden. Die moeten op de wei staan, dus een plaats bezet waar voedsel kon geplant worden. En de ingrediënten voor voer of supplementen komen vaak ook uit het buitenland om nog maar te zwijgen over medicatie. Of de meer verbruikende auto's die nodig zijn om een vanne te trekken. Dat kan je nog inperken maar heb je soms helaas wel eens nodig.
Of daarna gezellig 1 of meerdere kinderen ter wereld zetten. Extra verbruikers, terwijl de wereld al zo overbevolkt is...

De overbevolking is naar mijn mening veel schadelijker voor het milieu dan een stukje vlees eten. Dáár zouden we iets aan moeten doen! Een geboortebeperking van 1 of 2 kinderen in álle landen over heel de wereld. Ook de moslim en Afrikaanse landen waar ze haast kweken als konijnen. Duurt een paar tientallen jaren, maar de overbevolking zal zachtjes dalen en dan zijn er weer voldoende grondstoffen voor iedereen. Ik draag alvast mijn steentje bij door geen kleine op de wereld te zetten.

Zielig om dieren op te eten? Gelukkig dat de leeuwen zo niet denken of ze waren al uitgestorven. Mensen zijn omnivoors, we hebben zowel planten als vlees nodig.
Het enige dat ik zielig vind is hoe die dieren gehouden worden, daar mogen ze hard voor ingrijpen.

En ja, ik eet bijna dagelijks mijn stukje vlees (1 stuk vlees voor 2 personen trouwens). En een goeie McDo gaat er altijd in. Ik maak ook met plezier een goede chocomousse van eieren, maar wel die van de bompa die hij vrij in zijn tuin heeft lopen. De eierindustrie is walgelijk.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:42

@elenaMM77 hoezo vrijlaten? :') Die beesten worden gefokt voor consumptie. Het is simpelweg vraag en aanbod. Hoe minder vraag naar dierlijke producten, hoe minder veehouderij. Echt niet de hele wereldbevolking gaat in één dag van vleeseter naar veganist, maar geleidelijk aan hoop ik toch wel dat er een transitie gaat komen. De gehele wereld hoeft van mij ook niet vega/vegan te worden, maar ik zal echt blij zijn als sowieso varkenshouderij compleet stopt. Het vlees doet meer kwaad dan goed voor je lichaam en het is geen 'multifunctioneel' dier. Legkippen die haantjes krijgen worden in dierenvoer verwerkt, uitgeleefde melkkoeien worden alsnog geslacht, geboren stiertjes worden kalfsvlees, etc. maar bij varkens is er geen zogenaamd restproduct. Het is enkel en alleen 'goed' voor vlees en dat slaat imo nergens op. Ben alleen bang dat er niet genoeg aandacht voor is en dat een hoop mensen ook niet dusdanig logisch kunnen nadenken :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:43

8nnemiek schreef:
Om een koe te voeden heb je minstens een halve hectare nodig, terwijl je van die halve hectare ook een heel groot gezin van groente kan voorzien het hele jaar, en nog een paar families erbij.

Die koe produceerd wel een flinke lading mest wat via compostering weer vruchtbare aarde wordt. Engeland kwam daar eind WOII rap achter toen ze door het vele slachten van vee in de eerste jaren tegen een fors mest tekort opliepen.

Monocultuur is ook slecht voor de grond trouwens, er komt flink wat vechten tegen de natuur bij kijken om plagen en onkruid weg te houden. Natuur wil divers zijn en alles samen laten werken, als wij onderdelen uit dat bouwwerk gaan isoleren gaat het mis.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:44

Natuurlijk zijn we vleeseters .... Anders zouden we toch ziek worden door het eten van vlees. Ons maag&darm stelsel kan het toch "verwerken"

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:13

Mest met voedingstoffen die komen uit gebieden waar meestal de voedingsstoffen niet meer terug komen.
Maar er zijn genoeg andere manieren om land weer vruchtbaar en vol voedingsstoffen te krijgen zonder mest :)

Waarom mensen geen vlees eten en waarom de ene er wat meer in meegaat dan de andere kan heel veel verschillende redenen hebben :)
Imo is de mens een fortunist, we leven van wat we tegenkomen. Elke dag vlees hoort daar imo niet bij, in mijn leefstijl helemaal geen vlees.

Waarom vegetariers/veganisten niet zouden mogen paardrijden ontgaat mij ook.
Dat is denk ik meer een doordravende gedachte gebaseerd om een vooroordeel :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:20

Ik snap nooit zo goed waarom mensen perse in het verleden willen blijven hangen als het voedsel betreft.
Evolutie is een lang proces en het stopt nooit, alle organismen op aarde evolueren nog steeds. Wat dat betekent? Wat vroeger handig was voor mensen hoeft nu niet perse meer zo te zijn.

De reden dat we zo ver gekomen zijn is dat we opportunistisch waren, eten wat je eten kan en zo genoeg energie binnen krijgen om onze hersencapaciteit te onderhouden. Vlees eten en voedsel bereiden (koken, bakken, etc.) hebben ons enorm geholpen om nog slimmer te worden, daar is ontzettend veel energie voor nodig.
Maar dat betekent niet dat we op deze manier nog moeten leven. Ooit begonnen er mensen met het gebruiken van zuivel om te overleven, en het lichaam van dit soort gemeenschappen heeft zich daar gewoon op aangepast. Sommigen hebben dus nog steeds moeite met zuivel, anderen totaal niet. Ons lichaam heeft zich ook aangepast om met grotere hoeveelheden koolhydraten om te gaan.
Onze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat we nu enorm flexibel kunnen eten, bedenk het maar, en het is er, voedsel uit de hele wereld. We hebben vriezers, koelkasten, transport, genetisch gemodificeerde groenten en fruit die ons veel meer voedingsstoffen geven dan de originele varianten.
Oke, sommige ontwikkelingen zijn een beetje doorgeslagen en ik vraag me zelf ook af hoe dat af gaat lopen uiteindelijk.

Waar het op neer komt: we hebben nu zóveel bronnen om aan onze energiebehoefte en vitaminen/mineralen te komen dat mensen ervan in de war raken. Wat is nou eigenlijk gezond? We (althans, de westerse wereld) hebben gewoon teveel keuze eigenlijk.
Vlees eten omdat onze voorouders dat deden is een verkeerde reden, veel mensen blijken zonder vlees te kunnen en daar is niks mis mee. Er is zoveel ander voedsel dat de meesten prima kunnen compenseren.
Ik vind het jammer dat er eigenlijk 2 kampen zijn ontstaan, de ene die blijft hangen in de geschiedenis van de mens en het eten van vlees daarmee goedpraat (voor de goede orde, ik eet ook vlees maar met mate en niet omdat het 'zo hoort'). De andere vergeet het hele evolutie gebeuren, vergeet waarom en hoe we zo 'intelligent' zijn geworden en wil weer terug naar het dieet van onze apen voorouders.
Ik denk dat het wel voordelig is als dat allemaal wat gematigder kan, misschien kunnen we dan nog wat van elkaar leren maar zo roept het alleen maar irritatie op.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:49

xLes schreef:
Ik vind deze discussies altijd zo grappig. De niet-vleeseters die dan denken dat ze zoveel voor moeder natuur doen. Maar dan houden ze wel paarden. Die moeten op de wei staan, dus een plaats bezet waar voedsel kon geplant worden. En de ingrediënten voor voer of supplementen komen vaak ook uit het buitenland om nog maar te zwijgen over medicatie. Of de meer verbruikende auto's die nodig zijn om een vanne te trekken. Dat kan je nog inperken maar heb je soms helaas wel eens nodig.
Of daarna gezellig 1 of meerdere kinderen ter wereld zetten. Extra verbruikers, terwijl de wereld al zo overbevolkt is...

De overbevolking is naar mijn mening veel schadelijker voor het milieu dan een stukje vlees eten. Dáár zouden we iets aan moeten doen! Een geboortebeperking van 1 of 2 kinderen in álle landen over heel de wereld. Ook de moslim en Afrikaanse landen waar ze haast kweken als konijnen. Duurt een paar tientallen jaren, maar de overbevolking zal zachtjes dalen en dan zijn er weer voldoende grondstoffen voor iedereen. Ik draag alvast mijn steentje bij door geen kleine op de wereld te zetten.

Zielig om dieren op te eten? Gelukkig dat de leeuwen zo niet denken of ze waren al uitgestorven. Mensen zijn omnivoors, we hebben zowel planten als vlees nodig.
Het enige dat ik zielig vind is hoe die dieren gehouden worden, daar mogen ze hard voor ingrijpen.

En ja, ik eet bijna dagelijks mijn stukje vlees (1 stuk vlees voor 2 personen trouwens). En een goeie McDo gaat er altijd in. Ik maak ook met plezier een goede chocomousse van eieren, maar wel die van de bompa die hij vrij in zijn tuin heeft lopen. De eierindustrie is walgelijk.

Ik voel me op een of andere manier zo negatief aangesproken. Eet ook vegetarisch, maar doe dit gewoon puur omdat ik geen dier in mijn mond hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:55

Ben ik met je eens, AlwaysH. Ik voel me een beetje belachelijk gemaakt terwijl ik me er zelf gewoon prettiger bij voel en daarbuiten ben ik van mening dat ieder klein beetje helpt.

Daarbuiten raakt je commentaar over bevolkingsgroei kant noch wal, xLes. Ja, de wereld is overbevolkt, maar tegelijkertijd is snelle bevolkingsgroei en dus een groene druk één van de belangrijkste oorzaken van een meer welvarende bevolking. Juist in Afrikaanse landen is die groene druk keihard nodig om de leefomstandigheden uiteindelijk te verbeteren. In Nederland is het geboorteoverschot ook een belangrijke bijdrage geweest aan het verbeteren van de levensstandaard, kijk maar naar de babyboom generatie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:08

Dat belachelijk maken voel ik dan weer andersom.
Misschien voelen we allen wat ons persoonlijk aan gaat?

Wereldwijd twee kinder beleid zou van mij mogen.
Niet alleen voor eten.
Maar ook voor al die bebouwing. Afval enz.
En ook de korte lontjes omdat we te dicht op elkaar wonen.

Maar trek je het door naar voedsel en dieren.
Dan zou er veganist inderdaad niet mee willen doen aan nog meer ruimte opeisen.
Dat strookt inderdaad niet met de rest van wat er uitgedragen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:10

Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand belachelijk te maken of om iemand dat gevoel te geven. Ik eet vegetarisch, grotendeels veganistisch, maar ook ik bestel wel eens een stukje vlees in een restaurant. Als ik bij mijn ouders eet, eet ik ook gewoon tortellini met kaassaus of een pizza met ham en creme fraiche van de Italiaan op de hoek.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:23

Dankje bruintje. Ik wil zeker ook niemand zwartmakn, iedereen eet wat mij betreft wat hij wilt. Dus ik zou het ook leuk vinden als vegetariërs respect hebben voor vleeseters als die wel graag een stuk vlees op hun bord willen. En niet het hokje krijgen "schande dat ze vlees eet en dieren laat vermoorden daarvoor" zoals bepaalden (lees: bepaalden, dus niet iedereen) wel doen. Dat vind ik erg jammer.
Vind het ook beetje idioot dat er volgens vegetariërs geen koeien zouden mogen gehouden worden omdat ze plaats innemen waar plantaardig voedsel gehouden wordt, maar dan wel gezellig paarden houden (over rijden hoor je me niet) die óók plaats bezet houden waar groenten hadden kunnen gekweekt worden. Dat vind ik een beetje dubbelzinnig.

En wat de overbevolking betreft, dat is wel degelijk een probleem. Als de wereld verdergaat met zichzelf zo snel en hard voort te kweken kunnen we niet iedereen meer voeden, vegetarisch of niet.
Iedere mens leeft en ademt (extra CO2 de lucht in), produceert afval, gebruikt natuurlijke grondstoffen die stilaan uitgeput geraken (ik neem aan dat je je huis verwarmt en soms wel eens met de auto rijdt), neemt extra plaats in (extra bebouwing terwijl we nu al op elkanders lip wonen, een huis produceren is ook niet goed voor het milieu) waar niet meer aan landbouw kan gedaan worden. Dus ik vind dat wel degelijk een probleem.
Dat de vergrijzing dan voor problemen gaat zorgen klopt maar dat is een politiek probleem. Ik kijk nu puur naar onze aardbol. En die kan de ongelooflijke hoeveelheid (bijkomende) mensen niet blijven houden.
Natuurlijk kunnen we niet at random mensen gaan afknallen daarvoor... Daarom een geboortebeperking, zodat het probleem zich op een meer natuurlijke wijze oplost.

Nog een edit voor lepeltje: wat mij betreft moet iedereen eten wat hij wilt. Ik eet een klein beetje (1/4 stuk) vlees omdat ik dat lekker vind ;). Vleesvervangers eet ik niet graag, vind ik niet lekker. Lastige eter

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:31

@xLes, dat is het nou juist, wij als gewone vegetariërs (dus niet de 'wereldverbeteraars') vinden het helemaal niet raar dat jullie vlees willen eten. "Schande dat ze vlees eet en dieren daarvoor laten vermoorden." is dus echt een zin wat ik nog nooit een vegetariër zoals ikzelf heb horen zeggen.

Ik ken ook veel vegetariërs die inderdaad een keer in de zoveel tijd vlees eten, voor ijzers en B12 bijvoorbeeld. Ik eet zelf vis, wordt vaak raar over gedaan, maar vis heeft een hele andere structuur, waardoor ik een minder schuldgevoel krijg, of überhaupt het gevoel dat ik een dier op eet.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 27-04-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:31

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Overbevolking is inderdaad een gigantisch probleem, maar je kan niet zomaar zeggen 'vergrijzing is een politiek probleem'. Als de groene druk nog verder afneemt dan hij nu al doet zullen we nóóit de zorgkosten van de dubbele vergrijzing over een paar jaar gaan dragen. Er wordt nu al geklaagd over slechte leefomstandigheden in verpleeghuizen, moet je nagaan hoe dat over een paar jaar dan gaat zijn.

Daarbuiten noemde ik landen van het Afrikaanse continent, daar hebben ze die groene druk nou eenmaal nodig om de economie op gang te krijgen, net als meer politieke rust (jongere generatie heeft eerder behoefte aan democratie, is niet vreemd van het internet als belangrijk medium, niet bang om op te staan tegen een fout regime).